Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.252.2024.1.SKJ

Pełne prawo do odliczenia od nabycia pojazdów wykupionych z leasingu w celu dalszej odsprzedaży.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, która dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup Pojazdów, które zostaną zaliczone do Grupy 1, czyli wykupionych z leasingu wyłącznie w celu dalszej odsprzedaży, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz obowiązku zgłoszenia tych pojazdów do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. S.A. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie (...). W związku z realizowaną działalnością Spółka jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca zawiera umowy leasingu, na podstawie których - jako leasingobiorca - korzysta z samochodów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony (dalej: Pojazdy) oddawanych do używania przez firmę leasingową. Leasingodawca nabywa i oddaje Spółce do odpłatnego używania Pojazdy wybrane przez Spółkę. Pojazdy użytkowane na podstawie wyżej wymienionych umów kwalifikowane są dla celów podatkowych jako tzw. leasing operacyjny. W czasie trwania leasingu Pojazdy nie spełniają warunków dla ich uznania za samochody wykorzystywane wyłącznie dla celów działalności gospodarczej. W związku z tym, Spółka odlicza 50% kwoty VAT z faktur wystawianych przez leasingodawcę w trakcie trwania leasingu Pojazdów.

Z uwagi na sytuację na rynku motoryzacyjnym, jak też warunki umów leasingu zawieranych przez Spółkę, Wnioskodawca nie zwraca/nie zamierza zwracać Pojazdów do leasingodawcy, ale nabywa/planuje nabywać Pojazdy od leasingodawcy po zakończeniu poszczególnych umów leasingu. W związku z zakupem Pojazdu od leasingodawcy Wnioskodawca otrzymuje od leasingodawcy fakturę, na której wykazany jest VAT ustalony według podstawowej stawki (obecnie 23%). Wnioskodawca uiszcza kwotę wynikającą z faktury na rzecz leasingodawcy.

W momencie zakupu Pojazdów od leasingodawcy intencją Wnioskodawcy jest ich późniejsza sprzedaż. W pierwszej kolejności Pojazdy są oferowane pracownikom Spółki, w szczególności dotychczasowym użytkownikom danego Pojazdu. W przypadku gdy Pracownicy nie dokonają zakupu Pojazdu, wówczas jest on oferowany podmiotom trzecim (np. za pośrednictwem aukcji internetowych).

Każdorazowo sprzedaż Pojazdu przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej (23%) i dokumentowana jest fakturą wystawianą przez Spółkę (a, jeśli jest to wymagane, ewidencjonowana na kasie rejestrującej).

Samochody wykupione od Leasingodawcy będą przez Spółkę kwalifikowane jako towar handlowy (do dalszej odsprzedaży) i nie będą ujmowane w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy. Spółka nie będzie składać informacji VAT-26 w związku z takim zakupem, ani prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu.

Przy tym, przed sprzedażą część Pojazdów jest/może być wykorzystywana przez pracowników Spółki (np. w przypadku konieczności oczekiwania na nowy Pojazd wydawany na podstawie umowy leasingu).

Z uwagi na skalę zakupu Pojazdów Wnioskodawca planuje wprowadzić nową politykę dotyczącą nabywanych Pojazdów, która będzie się opierała na następujących zasadach:

1) w momencie zakupu danego Pojazdu od leasingodawcy dział odpowiedzialny za flotę samochodową w strukturach Spółki (Dział floty) będzie przypisywał Pojazd do jednej z dwóch grup:

a) Pojazdy przeznaczone wyłącznie i bezpośrednio do sprzedaży (Grupa I) albo

b) Pojazdy, które przed ich sprzedażą mogą być (przejściowo) wykorzystywane przez pracowników Spółki (np. do momentu wydania nowego Pojazdu na podstawie umowy leasingu) (Grupa II).

Decyzja o zaliczeniu Pojazdu do danej Grupy będzie podejmowana w zależności od aktualnego zapotrzebowania Spółki. W rezultacie, może się zdarzyć sytuacja, w której wszystkie (lub większość) Pojazdów zakupionych w danym okresie zostaną zaliczone do Grupy I, jak też sytuacja, gdy w danym okresie wszystkie (lub większość) Pojazdów zostaną zaliczone do Grupy II;

2) pieczę nad zakupionymi Pojazdami, aż do momentu ich sprzedaży, będzie sprawował Dział floty;

3) w razie zaliczenia Pojazdu do Grupy I Dział floty będzie odpowiedzialny za wycofanie Pojazdu z użytkowania i zapewnienie, że Pojazd będzie wyłączony z możliwości jego wykorzystywania w jakikolwiek sposób, w szczególności poprzez:

a) przechowywanie Pojazdu wyłącznie na parkingu Spółki, od momentu zakupu Pojazdu do momentu sprzedaży (wydania Pojazdu na rzecz nabywcy);

b) wdrożenie procedury nadzoru, która wykluczy udostępnienie Pojazdu jakiejkolwiek osobie (kluczyki do pojazdu przechowywane będą w Dziale floty, bez możliwości ich wydania pracownikom Spółki). Wyjątkiem będą sytuacje, gdy Pojazd będzie musiał być przemieszczony w celu jego przygotowania do sprzedaży (np. dostarczenie pojazdu w celu jego naprawy w warsztacie/zatankowania paliwa; przejazd realizowany przez rzeczoznawcę w celu oceny stanu/sprawności samochodu);

4) Dział floty będzie odpowiedzialny za wdrożenie mechanizmu nadzoru nad przestrzeganiem wyżej wymienionych zasad i kompletowanie dokumentacji, z której będzie wynikało, że były one przestrzegane, w szczególności poprzez:

a) prowadzenie ewidencji, z której będzie wynikało, czy dany Pojazd został zaliczony do Grupy I, czy też do Grupy II. Będzie to uwidocznione w systemie informatycznym wykorzystywanym w Spółce do zarządzania flotą samochodową;

b) zaewidencjonowanie przebiegu Pojazdu na moment jego zakupu przez Spółkę. Informacja ta będzie uwidoczniona w systemie informatycznym wykorzystywanym w Spółce do zarządzania flotą samochodową. Odczyt przebiegu Pojazdu będzie mógł być dokonywany na podstawie wskazania drogomierza Pojazdu i/lub odczyt z systemu (...) zamontowanego w Pojeździe (który będzie demontowany już po zakupie Pojazdu przez Spółkę, pozwalając na określenie przebiegu wstecznie, w szczególności na dzień zakupu Pojazdu przez Wnioskodawcę). Dodatkowym potwierdzeniem prawidłowości przebiegu będzie wycena niezależnego rzeczoznawcy, która także będzie zawierać punkt dotyczący przebiegu drogomierza;

c) zaewidencjonowanie przebiegu Pojazdu na moment jego sprzedaży przez Spółkę (wydania na rzecz nabywcy). Informacja ta będzie uwidoczniona w systemie informatycznym wykorzystywanym w Spółce do zarządzania flotą samochodową. Będzie ona także uwidoczniona w protokole przekazania Pojazdu podpisywanym przez nabywcę.

Pytanie

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup Pojazdów, które zostaną zaliczone do Grupy I, czyli wykupionych z leasingu wyłącznie w celu dalszej odsprzedaży, na podstawie art. 86a ust. 2 pkt 1 w związku z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w powiązaniu z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 7 ustawy VAT oraz obowiązku zgłoszenia tych pojazdów do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26 w rozumieniu art. 86a ust. 12 ustawy VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

I. Stanowisko Wnioskodawcy.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup Pojazdów, które zostaną zaliczone do Grupy I, czyli wykupionych z leasingu wyłącznie w celu dalszej odsprzedaży, na podstawie art. 86a ust. 2 pkt 1 w związku z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w powiązaniu z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy VAT, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 7 ustawy o VAT oraz obowiązku zgłoszenia tych pojazdów do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26 w rozumieniu art. 86a ust. 12 ustawy VAT.

II. Regulacje prawne.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy VAT.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy VAT w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Na mocy art. 86a ust. 2 pkt 1 ustawy VAT do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się między innymi wydatki dotyczące nabycia tych pojazdów.

Ustawodawca przewidział jednak przypadki, w których VAT naliczony nie podlega wyżej wymienionemu ograniczeniu. Mianowicie, w świetle art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy VAT przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku gdy pojazdy samochodowe są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Z kolei w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy VAT wskazano, że pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Na podstawie art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy VAT, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się jednak w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odprzedaży jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

W myśl art. 86a ust. 12 ustawy VAT, podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

III. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawodawca przewidział szczególne uregulowania dotyczące określenia kwoty VAT naliczonego związanego między innymi z zakupem pojazdów samochodowych. Przyjęte rozwiązanie polega na ograniczeniu kwoty VAT naliczonego, który może zostać odliczony, do wysokości 50% kwoty VAT wynikającego m.in. z otrzymanej przez podatnika faktury dokumentującej zakup pojazdu. Konstrukcja ta wynika z uznania, że - wyjściowo - pojazdy są przeznaczone do tzw. użytku mieszanego, tj. że istnieje możliwość ich użycia do celów niezwiązanych z tą działalnością (np. wykorzystywanie pojazdów do celów prywatnych przez pracowników podatnika).

Wskazane ograniczenie nie ma jednak charakteru bezwzględnego. W szczególności, VAT naliczony przy zakupie pojazdów może być ustalony w pełnej wysokości (np. w pełnej kwocie wynikającej z otrzymanej przez podatnika faktury), jeśli pojazd wykorzystywany jest wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, przez co rozumie się wykluczenie - choćby przejściowo - jego użycia w innym celu. Dla skorzystania z tej możliwości podatnik musi jednak

i. prowadzić stosowną ewidencję przebiegu pojazdu (z której będzie wynikać, że pojazd wykorzystywany jest wyłącznie do działalności gospodarczej) oraz

ii. złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego w odpowiednim terminie informację o takim pojeździe (formularz VAT-26).

Powyższe obowiązki (prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu oraz złożenie informacji o pojeździe na formularzu VAT-26) nie zawsze muszą być jednak spełniane. W szczególności, na podstawie art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy VAT, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (a w rezultacie również obowiązku składania formularza VAT-26) nie stosuje w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odprzedaży, jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że na podstawie wyżej wymienionych regulacji w przypadku zakupu Pojazdów zaklasyfikowanych do Grupy I, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT wynikającej z faktury dokumentującej zakup Pojazdu, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz składania naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o Pojeździe (czyli bez obowiązku składania formularza VAT- 26). Pojazdy zaklasyfikowane do Grupy I będą bowiem od samego początku (tj. od momentu ich zakupu przez Spółkę) przeznaczone wyłącznie do odprzedaży, a jakikolwiek ich użytek (poza czynnościami wymaganymi w celu przygotowania Pojazdów do sprzedaży, np. dostarczenie Pojazdu w celu jego naprawy w warsztacie/zatankowania paliwa; przejazd realizowany przez rzeczoznawcę w celu oceny stanu/sprawności samochodu) będzie wykluczony. Będą to zapewniały procedury wdrożone przez Wnioskodawcę, w szczególności sprawowanie pieczy nad Pojazdami przez Dział floty. Po drugie, sprzedaż Pojazdów będzie realizowana w ramach działalności gospodarczej Spółki, stanowiąc jeden z przedmiotów jej działalności. Brak jest bowiem w szczególności wymogu, aby dla zastosowania 86a ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy VAT odprzedaż Pojazdów była głównym (przeważającym) przedmiotem działalności gospodarczej podatnika.

Zaprezentowane powyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Tytułem przykładu można wskazać na:

1) interpretację indywidualną z 11 maja 2023 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.202.2023.1.ICZ);

2) interpretację indywidualną z 19 marca 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.849.2019.2.ICZ), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził m.in.: „Jak wyjaśnił Wnioskodawca przedmiotem jego działalności gospodarczej jest m.in. odprzedaż samochodowych. Przedmiotowe samochody wykupione po zakończeniu umowy leasingu nie są wykorzystywane w innych celach niż sprzedaż. Nie są w żaden sposób użytkowane (nawet przejściowo) przez Spółkę w celach prowadzenia jej działalności gospodarczej. Spółka posiada stosowną dokumentację potwierdzającą brak wykorzystania samochodów osobowych do użytku prywatnego. Proces sprzedaży samochodów jest w Spółce silnie sformalizowany i odbywa się w oparciu o treść dokumentu wewnętrznego Spółki „Regulamin sprzedaży samochodów służbowych (...)”. Samochody przeznaczone do sprzedaży są wycofane z użytkowania na mocy wyżej wymienionego regulaminu. Po przekazaniu samochodu w związku z wykupem samochodu od leasingodawcy podpisywany jest protokół odbioru wraz z przebiegiem pojazdu. Pieczę nad tymi samochodami przejmuje Dział Floty Samochodowej, którego zadaniem jest dalsza odsprzedaż tych pojazdów pracownikom. Dopuszczalne jest jedynie użytkowanie samochodu przez ten dział w celu jego przygotowania do odsprzedaży np. wyjazd do myjni, do stacji paliw w celu niezbędnego zatankowania paliwa, ewentualna zmiana miejsca parkowania. Pracownicy Działu Floty Samochodowej odpowiadają za stan techniczny tych samochodów i nie mogą ich wydać nikomu poza pracownikowi, który ostatecznie podpisał umowę sprzedaży Przy tej umowie podpisywany jest protokół w którym wskazany jest przebieg pojazdu. W świetle dokonanej analizy przedstawionego stanu prawnego oraz przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca, którego przedmiotem działalności gospodarczej jest m.in. odprzedaż samochodów, które przeznaczone są wyłącznie faktycznie do odprzedaży, nie są w żaden sposób użytkowane (nawet przejściowo) w celach jej prowadzenia działalności gospodarczej, a ponadto Wnioskodawca wdrożył w swojej firmie procedury nadzoru nad wykorzystaniem tych pojazdów, które wykluczają użycie tych pojazdów do celów innych niż prowadzona działalność gospodarcza, to Wnioskodawcy, przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupu samochodów osobowych wykupionych z leasingu, wyłącznie w celu dalszej odsprzedaży, na podstawie art. 86a ust. 2 pkt 1 w związku z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w powiązaniu z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 7 ustawy o VAT oraz obowiązku zgłoszenia tych pojazdów do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26 w rozumieniu art. 86a ust. 12 ustawy o VAT.”

3) interpretację indywidualną z 11 stycznia 2019 r. (0112-KDIL4.4012.595.2018.2.JK), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził m.in.: „W analizowanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że Spółka posiada flotę pojazdów samochodowych użytkowanych na podstawie umów leasingu. Zgodnie ze strategią firmy, flota pojazdów po zakończeniu okresu leasingu jest wykupywana z firmy leasingowej i przeznaczana do dalszej odsprzedaży. Z chwilą wykupu samochody do czasu ich sprzedaży zaparkowane są na parkingu firmy. Jak również poinformował Wnioskodawca - sprzedaż samochodów poleasingowych jest działaniem cyklicznym. Historycznie, po zakończeniu umów leasingowych samochody zawsze były wykupywane w celu dalszej ich odsprzedaży a planowanie zakupu nowej floty zawsze odbywa się w oparciu o wynik finansowy uzyskany ze sprzedaży wykupionych samochodów. Ponadto z treści wniosku wynika, że samochody przeznaczone są bezpośrednio do sprzedaży, która dokumentowana jest wystawioną fakturą z naliczonym VAT w stawce 23%. Jak również zaznaczono w opisie sprawy - z chwilą wykupu samochody zaparkowane zostają na parkingu firmowym, spisywany jest stan licznika i od tego momentu do chwili sprzedaży nie są one użytkowane. Zatem mając na uwadze, że zamiar odsprzedaży wyżej wymienionych samochodów wykupionych z leasingu wynika już z okoliczności towarzyszących ich nabyciu, jak bowiem wskazała Spółka - po zakończeniu okresu leasingu flota pojazdów jest wykupywana z firmy leasingowej i przeznaczana do dalszej odsprzedaży, Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy. Podsumowując, w przedstawionych okolicznościach sprawy należy stwierdzić, że skoro nabyte po zakończeniu okresu leasingu pojazdy przeznaczane są do dalszej odsprzedaży, Spółka prawidłowo postępuje odliczając 100% bezpośrednio z faktur wykupu samochodów z leasingu.”

Podsumowując powyższe uwagi, w tym stanowisko prezentowane w interpretacjach indywidualnych, Spółka stoi na stanowisku, że w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup Pojazdów, które zostaną zaliczone do Grupy I, czyli wykupionych z leasingu wyłącznie w celu dalszej odsprzedaży, na podstawie art. 86a ust. 2 pkt 1 w związku z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w powiązaniu z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy VAT, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 7 ustawy o VAT oraz obowiązku zgłoszenia tych pojazdów do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26 w rozumieniu art. 86a ust. 12 ustawy VAT.

Mając na uwadze powyższe uwagi, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie jego stanowiska jak wyżej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy,

w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1) wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2) należnego z tytułu:

a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b) dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4) wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy,

do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”. Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.

Jednakże od wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy zasady przewidziano wyjątki.

W świetle art. 86a ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania,

1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy,

pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Na mocy art. 86a ust. 5 ustawy, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1) przeznaczonych wyłącznie do:

a) odprzedaży,

b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy,

ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl art. 86a ust. 7 ustawy,

ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

1) numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2) dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3) stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

4) wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a) kolejny numer wpisu,

b) datę i cel wyjazdu,

c) opis trasy (skąd – dokąd),

d) liczbę przejechanych kilometrów,

e) imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

W art. 86a ust. 12 ustawy wskazano, że:

podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Mając na uwadze treść cytowanych przepisów, należy stwierdzić, że z regulacji art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.

Co do zasady, w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Jednakże w art. 86a ust. 5 ustawy zostały wymienione ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Zgodnie z tym przepisem (art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a i c ), warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odprzedaży oraz oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.

Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a i c ustawy ma zastosowanie, jeżeli odprzedaż i najem tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Trzeba jednak tu zauważyć, że użycie wyrazu „wyłącznie” w wyżej cytowanych przepisach wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów.

Z opisu sprawy wynika, że w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca zawiera umowy leasingu, na podstawie których – jako leasingobiorca – korzysta z samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony oddawanych do używania przez firmę leasingową. Z uwagi na sytuację na rynku motoryzacyjnym, jak też warunki umów leasingu zawieranych przez Spółkę nie zwracają Państwo/nie zamierzają zwracać Pojazdów do leasingodawcy, ale nabywają Państwo/planują nabywać Pojazdy od leasingodawcy po zakończeniu poszczególnych umów leasingu. W związku z zakupem pojazdu od leasingodawcy otrzymują Państwo od leasingodawcy fakturę, na której wykazany jest VAT ustalony według podstawowej stawki (obecnie 23%). Uiszczają Państwo kwotę wynikającą z faktury na rzecz leasingodawcy. W momencie zakupu Pojazdów od leasingodawcy Państwa intencją jest ich późniejsza sprzedaż. W pierwszej kolejności pojazdy są oferowane pracownikom Spółki, w szczególności dotychczasowym użytkownikom tego pojazdu. W przypadku, gdy pracownicy nie dokonają zakupu Pojazdu, wówczas jest on oferowany podmiotom trzecim (np. za pośrednictwem aukcji internetowych). Każdorazowo sprzedaż Pojazdu przez Państwa podlega opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej (23%) i dokumentowana jest fakturą wystawianą przez Spółkę. Samochody wykupione od Leasingodawcy będą przez Spółkę kwalifikowane jako towar handlowy (do dalszej odsprzedaży) i nie będą ujmowane w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy. Spółka nie będzie składać informacji VAT-26 w związku z takim zakupem, ani prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu.

Z uwagi na skalę zakupu Pojazdów Wnioskodawca planuje wprowadzić nową politykę dotyczącą nabywanych Pojazdów, która będzie się opierała na następujących zasadach:

1) w momencie zakupu danego Pojazdu od leasingodawcy dział odpowiedzialny za flotę samochodową w strukturach Spółki (Dział floty) będzie przypisywał Pojazd do jednej z dwóch grup:

a) Pojazdy przeznaczone wyłącznie i bezpośrednio do sprzedaży (Grupa I) albo

b) Pojazdy, które przed ich sprzedażą mogą być (przejściowo) wykorzystywane przez pracowników Spółki (np. do momentu wydania nowego Pojazdu na podstawie umowy leasingu) (Grupa II).

Decyzja o zaliczeniu Pojazdu do danej Grupy będzie podejmowana w zależności od aktualnego zapotrzebowania Spółki. W rezultacie, może się zdarzyć sytuacja, w której wszystkie (lub większość) Pojazdów zakupionych w danym okresie zostaną zaliczone do Grupy I, jak też sytuacja, gdy w danym okresie wszystkie (lub większość) Pojazdów zostaną zaliczone do Grupy II;

2) pieczę nad zakupionymi Pojazdami, aż do momentu ich sprzedaży, będzie sprawował Dział floty;

3) w razie zaliczenia Pojazdu do Grupy I Dział floty będzie odpowiedzialny za wycofanie Pojazdu z użytkowania i zapewnienie, że Pojazd będzie wyłączony z możliwości jego wykorzystywania w jakikolwiek sposób, w szczególności poprzez:

a) przechowywanie Pojazdu wyłącznie na parkingu Spółki, od momentu zakupu Pojazdu do momentu sprzedaży (wydania Pojazdu na rzecz nabywcy);

b) wdrożenie procedury nadzoru, która wykluczy udostępnienie Pojazdu jakiejkolwiek osobie (kluczyki do pojazdu przechowywane będą w Dziale floty, bez możliwości ich wydania pracownikom Spółki). Wyjątkiem będą sytuacje, gdy Pojazd będzie musiał być przemieszczony w celu jego przygotowania do sprzedaży (np. dostarczenie pojazdu w celu jego naprawy w warsztacie/zatankowania paliwa; przejazd realizowany przez rzeczoznawcę w celu oceny stanu/sprawności samochodu);

4) Dział floty będzie odpowiedzialny za wdrożenie mechanizmu nadzoru nad przestrzeganiem ww. zasad i kompletowanie dokumentacji, z której będzie wynikało, że były one przestrzegane, w szczególności poprzez:

a) prowadzenie ewidencji, z której będzie wynikało, czy dany Pojazd został zaliczony do Grupy I, czy też do Grupy II. Będzie to uwidocznione w systemie informatycznym wykorzystywanym w Spółce do zarządzania flotą samochodową;

b) zaewidencjonowanie przebiegu Pojazdu na moment jego zakupu przez Spółkę. Informacja ta będzie uwidoczniona w systemie informatycznym wykorzystywanym w Spółce do zarządzania flotą samochodową. Odczyt przebiegu Pojazdu będzie mógł być dokonywany na podstawie wskazania drogomierza Pojazdu i/lub odczyt z systemu (...) zamontowanego w Pojeździe (który będzie demontowany już po zakupie Pojazdu przez Spółkę, pozwalając na określenie przebiegu wstecznie, w szczególności na dzień zakupu Pojazdu przez Wnioskodawcę). Dodatkowym potwierdzeniem prawidłowości przebiegu będzie wycena niezależnego rzeczoznawcy, która także będzie zawierać punkt dotyczący przebiegu drogomierza;

c) zaewidencjonowanie przebiegu Pojazdu na moment jego sprzedaży przez Spółkę (wydania na rzecz nabywcy). Informacja ta będzie uwidoczniona w systemie informatycznym wykorzystywanym w Spółce do zarządzania flotą samochodową. Będzie ona także uwidoczniona w protokole przekazania Pojazdu podpisywanym przez nabywcę.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup Pojazdów, które zostaną zaliczone do Grupy 1, czyli wykupionych z leasingu wyłącznie w celu dalszej odsprzedaży, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz obowiązku zgłoszenia tych pojazdów do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26.

W przedmiotowej sprawie istotne są przepisy art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z treści tych regulacji wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem pojazdów w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy, umożliwiający dokonanie odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup Pojazdów wykupionych z leasingu a przeznaczonych do dalszej odprzedaży.

Jak Państwo wyjaśnili, planują Państwo wprowadzić politykę dotyczącą nabywanych Pojazdów, która będzie się opierała na następujących zasadach: w momencie zakupu danego Pojazdu od leasingodawcy dział odpowiedzialny za flotę samochodową w strukturach Spółki będzie przypisywał Pojazd do jednej z dwóch grup, m.in. do Grupy 1 – obejmującej pojazdy przeznaczone wyłącznie i bezpośrednio do sprzedaży. Pieczę nad zakupionymi Pojazdami, aż do momentu ich sprzedaży, będzie sprawował Dział floty.W razie zaliczenia Pojazdu do Grupy I Dział floty będzie odpowiedzialny za wycofanie Pojazdu z użytkowania i zapewnienie, że Pojazd będzie wyłączony z możliwości jego wykorzystywania w jakikolwiek sposób. Dział floty będzie odpowiedzialny za wdrożenie mechanizmu nadzoru nad przestrzeganiem wyżej wymienionych zasad i kompletowanie dokumentacji, z której będzie wynikało, że były one przestrzegane.

Biorąc pod uwagę powołany stan prawny oraz okoliczności przedstawione we wniosku należy stwierdzić, że będzie Państwu, przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup Pojazdów, które zostaną zaliczone do Grupy 1, czyli wykupionych z leasingu wyłącznie w celu dalszej odsprzedaży, na podstawie art. 86a ust. 2 pkt 1 w związku z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w powiązaniu z art. 86a ust. 4 pkt 1 oraz art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu Pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 7 ustawy o VAT oraz obowiązku zgłoszenia tych Pojazdów do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26 w rozumieniu art. 86a ust. 12 ustawy o VAT.

Wobec powyższego Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00