Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.230.2024.1.EJ
Dotyczy m.in. ustalenia czy z tytułu wypłaty zysku przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji Rodzinnej będzie ona zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, a tym samym Wnioskodawca jako płatnik, nie będzie zobowiązany do poboru i zapłaty podatku. (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. ustalenia czy z tytułu wypłaty zysku przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji Rodzinnej będzie ona zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, a tym samym Wnioskodawca jako płatnik, nie będzie zobowiązany do poboru i zapłaty podatku. (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca”), która podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
W najbliższym czasie jednym ze wspólników Wnioskodawcy stanie się Fundacja Rodzinna (dalej: „Fundacja Rodzinna”, powołana do życia na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 326 z późn. zm., dalej: „ustawy o fundacji rodzinnej”)).
Efektem tego, Zgromadzenie Wspólników Wnioskodawcy może podjąć uchwałę o podziale i wypłacie zysków wypracowanych przez Wnioskodawcę w formie dywidendy na rzecz Fundacji Rodzinnej.
Na potrzebę wypłaty dywidendy, Wnioskodawca planuje pozyskać od Fundacji Rodzinnej oświadczenie składane zgodnie z zasadami reprezentacji Fundacji Rodzinnej, potwierdzające, że dywidendy stanowią dochody bądź przychody Fundacji Rodzinnej z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej (dalej: „Oświadczenie”).
Wnioskodawca zauważył, iż do dnia otrzymania odpowiedzi na wniosek może wystąpić potrzeba wypłaty dywidendy na rzecz Fundacji Rodzinnej, a zatem zapytania są składane zarówno dla dywidend wypłaconych przez Wnioskodawcę do dnia otrzymania interpretacji indywidualnej, jak i przyszłych dywidend wypłacanych po dniu otrzymania interpretacji.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko, że z tytułu wypłaty zysku przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji Rodzinnej będzie ona zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, a tym samym Wnioskodawca jako płatnik, nie będzie zobowiązany do poboru i zapłaty podatku? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wypłaty zysku do fundacji rodzinnej na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników, wypłata dywidendy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, a tym samym Wnioskodawca, jako płatnik nie będzie zobowiązany do poboru i zapłaty podatku z tego tytułu.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz Beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Ustawa CIT reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji (art. 1 ust. 1 ustawy CIT).
Jednocześnie, przepisy ustawy CIT mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji (art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy CIT).
Z zestawienia powyżej przytoczonych przepisów wynika, że fundacja rodzinna podlega zasadom opodatkowania uregulowanym w ustawie CIT.
Wnioskodawca podkreśla, że ustawodawca w sposób staranny i przemyślany wprowadził do polskiego porządku prawnego instytucję fundacji rodzinnej przewidując dla fundacji rodzinnej realizację nadrzędnych celów, wśród których znajduje się umożliwienie wielopokoleniowej sukcesji przedsiębiorstw, zapewnienie środków dla rodziny i osób bliskich fundatorowi (beneficjentów) oraz zabezpieczenie dobrobytu samego fundatora.
Zgodnie z uzasadnieniem do ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna to osoba prawna tworzona w celu realizacji szczególnego zadania, jakim jest dysponowanie majątkiem zgodnie z wolą fundatora, na rzecz beneficjentów przez niego wskazanych, w tym również po jego śmierci.
Nadrzędnym celem fundacji rodzinnej powinna być dbałość o bezpieczeństwo w zakresie ochrony tego majątku, a także ochrony interesów fundatora i beneficjentów związanych z działalnością fundacji rodzinnej.
Zadaniem fundacji rodzinnej jest zarządzanie majątkiem m.in. w oparciu o mienie przekazane w szczególności przez fundatora oraz w oparciu o wypracowane zyski. Fundacja rodzinna powinna dążyć do takiego zarządzania majątkiem aby ochronić go przed utratą, zmniejszeniem wartości, a w miarę możliwości aby go pomnażać.
Wyrazem preferencji przewidzianych przez ustawodawcę w ramach instytucji fundacji rodzinnej są szczególne zasady opodatkowania, w tym także zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT, zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji (art. 6 ust. 7 ustawy CIT).
Zgodnie z art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221 ze zm.) tylko w zakresie określonym w tym przepisie.
Zdaniem Wnioskodawcy, art. 6 ust. 1 pkt 25 i art. 6 ust. 7 ustawy CIT należy interpretować w ten sposób, że Fundacja Rodzinna korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z tym zastrzeżeniem, że ze zwolnienia wyłączone są dochody z działalności gospodarczej tej fundacji, która to działalność wykracza poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji.
Oznacza to, że fundacja rodzinna jest zwolniona podmiotowo od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w zakresie, w jakim realizuje działalność gospodarczą określoną w art. 5 ustawy o fundacji lub statutową działalność lokacyjno-inwestycyjną, o której mowa w art. 2 ustawy o fundacji rodzinnej.
Wskazuje na to w szczególności literalne brzmienie art. 6 ust. 7 ustawy CIT, z którego wynika, że realizowanie przez fundację rodzinną działalności gospodarczej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej nie wyklucza zwolnienia tej fundacji od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w pozostałym zakresie.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie, przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
Otrzymanie przez fundację rodzinną świadczenia z tytułu dywidendy od Wnioskodawcy, w związku z przysługującym fundacji prawem do udziału w zysku, powstaje na skutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w takiej spółce, a więc mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej określonej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji.
W stosunku do tych dochodów zastosowanie znajdzie zwolnienie podmiotowe wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT.
Wobec tego, Wnioskodawca jako płatnik nie będzie zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy CIT, od dochodów z dywidend wypłacanych Fundacji Rodzinnej, ze względu na to, że Fundacja Rodzinna w zakresie otrzymywanej dywidendy korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT.
Przedstawione powyżej stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają inne interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, wydawane na przestrzeni ostatnich miesięcy w podobnych sprawach:
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 marca 2024 roku, znak: 0114-KDIP2-1.4010.690.2023.1.MW;
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 marca 2024 roku, znak: 0114-KDIP2-1.4010.105.2024.1.KW.
Podsumowując, w przypadku wypłaty zysku do Fundacji Rodzinnej na podstawie Uchwały Wspólników, wypłata dywidendy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, a tym samym Wnioskodawca, jako płatnik nie będzie zobowiązany do poboru i zapłaty podatku z tego tytułu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).
Państwa wątpliwości dotyczą m.in. kwestii ustalenia, czy z tytułu wypłaty zysku przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji Rodzinnej będzie ona zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, a tym samym Wnioskodawca jako płatnik, nie będzie zobowiązany do poboru i zapłaty podatku.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy wskazać, iż zgodnie z art. 4a pkt 36 ustawy o CIT:
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).
W myśl art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że dla fundacji rodzinnej zostały przewidziane przez ustawodawcę szczególne zasady opodatkowania, w tym preferencja polegająca na zwolnieniu fundacji rodzinnej z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT w zakresie w jakim fundacja rodzinna realizuje działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr.
Przepisy ustawy o CIT nie zawierają regulacji, która wprost zwalniałaby płatnika z ww. obowiązków w przypadku, gdy odbiorcą dywidendy jest fundacja rodzinna. Jednak fundacja rodzinna co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT w zakresie działalności określonej w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.
Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie:
Przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
Otrzymanie przez fundację rodzinną dochodu z tytułu dywidendy od spółki, w związku z przysługującym fundacji udziałami w jej zysku, powstaje na skutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w takiej spółce, a więc mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej określonej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej.
W stosunku do tych dochodów zastosowanie znajdzie zwolnienie podmiotowe wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT czego konsekwencją jest brak obowiązku poboru przez Wnioskodawcę jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconych na rzecz Fundacji Rodzinnej dywidend.
Reasumując, Spółka jako płatnik nie będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, od dochodów z dywidend wypłacanych Fundacji Rodzinnej, ze względu na to, że Fundacja Rodzinna w zakresie otrzymywanej dywidendy korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Zatem, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ponadto należy zaznaczyć, iż w pozostałym zakresie (pytanie z Państwa wniosku nr 2) wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right