Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 19 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.123.2024.2.JKU

Skutki podatkowe nabycia udziałów w pierwszym lokalu w sytuacji posiadania działki z domem letniskowym.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 14 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 9 ust. 17 ustawy. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 2 maja 2024 r. (data wpływu – 2 maja 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1) Zainteresowana będąca stroną postępowania: Pani M.K. (Nabywca 1)

2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania: Pan R.K. (Nabywca 2)

Opis zdarzenia przyszłego

Są Państwo rezydentami Rzeczpospolitej Polski. W listopadzie (…) roku zawarli Państwo związek małżeński i od dnia zawarcia małżeństwa łączy Państwa rozdzielność majątkowa ustanowiona umownie.

W (…) r. nabyli Państwo działkę nr (…) w miejscowości (…), zabudowaną trwale związanym z gruntem domem letniskowym. Wyżej wskazaną nieruchomość nabyli Państwo w udziałach, każdy po 50%. Zakupiony przez Państwa dom letniskowy to budynek rekreacji indywidualnej – budynek przeznaczony do okresowego wypoczynku. Nie mieszkają w nim Państwo na co dzień.

W (…) r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w (…) wydał decyzję, na podstawie której udzielił pozwolenia na użytkowanie budynku letniskowego, pouczając jednocześnie, że należy go użytkować zgodnie z przeznaczeniem.

Poza opisaną wyżej działką zabudowaną domem letniskowym nie przysługuje Państwu:

- prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,

- prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

- spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego,

ani udział w tych prawach.

Obecnie wraz z dwójką swoich dzieci mieszkają Państwo w lokalu mieszkalnym (na podstawie umowy użyczenia ze strony ciotki Nabywcy 1).

W przyszłości planują Państwo zakup z rynku wtórnego własnego lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego na własne cele mieszkaniowe. Zakup nastąpi ze środków własnych (w tym mogących pochodzić ze sprzedaży posiadanej obecnie działki zabudowanej domem letniskowym) i z kredytu hipotecznego.

W związku z powyższym chcieliby Państwo potwierdzić podatkowe skutki planowanej transakcji na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Transakcja nie będzie odbywała się w ramach prowadzonych przez Państwa działalności gospodarczych.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że w przeszłości nie przysługiwało Państwu żadne z ww. praw czy też udział w tych prawach. Podali Państwo, że opisany we wniosku budynek letniskowy jest budynkiem w rozumieniu Prawa budowlanego.

Domek nie służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych tylko służy zaspokajaniu potrzeb rekreacyjnych. W domku letniskowym nigdy na stałe Państwo nie zamieszkiwali, w szczególności z zamiarem stałego pobytu. Korzystają Państwo z domku letniskowego wyłącznie w celach spędzania wolnego czasu i zasadniczo tylko w okresie od późnej wiosny do wczesnej jesieni. Domek letniskowy nie posiada stałego źródła ciepła (jest ogrzewany kominkiem) co istotnie ogranicza możliwość korzystania z niego zimą.

Państwa potrzeby mieszkaniowe są zaspokajane poprzez mieszkanie, w którym zamieszkują Państwo na co dzień wspólnie z dziećmi, a z którego korzystają Państwo na podstawie umowy użyczenia od rodziny.

Budynki mieszkalne jednorodzinne należą do Kategorii I obiektów budowlanych, według Załącznika do ustawy – Prawo budowlane.

W przeciwieństwie do budynku mieszkalnego ustawa Prawo budowlane nie zawiera w swojej treści precyzyjnej definicji budynku rekreacyjnego czy letniskowego. Natomiast:

- kategorią III Załącznika objęto inne niewielkie budynki jak domy letniskowe; kategorią XIV Załącznika – tzw. „duże” budynki zakwaterowania turystycznego i rekreacyjnego, jak hotele, motele, pensjonaty, domy wypoczynkowe, schroniska turystyczne, zaś kategoria XV Załącznika to z kolei budynki sportu i rekreacji jak hale sportowe i widowiskowe, kryte baseny;

- w art. 29 ust. 1 pkt 16 ustawy Prawo budowlane wskazano, że nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia budowa wolnostojących parterowych budynków rekreacji indywidualnej rozumianych jako budynki przeznaczone do okresowego wypoczynku, o powierzchni zabudowy:

a) do 35 m2,

b) powyżej 35 m2, ale nie więcej niż 70 m2, przy rozpiętości elementów konstrukcyjnych do 6 m i wysięgu wsporników do 2 m

- przy czym liczba tych budynków na działce nie może być większa niż jeden na każde 500 m2 powierzchni działki;

- z art. 60b ustawy Prawo budowlane wynika zaś, że obowiązek prowadzenia książki obiektu budowlanego nie dotyczy obiektów budownictwa zagrodowego i letniskowego. Analogicznie jednak jest w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Podobne unormowanie w art. 62 ustawy Prawo budowlane dotyczy obowiązku kontroli obiektów budowlanych.

Z powyższych przepisów komentatorzy wyciągają jednak wniosek, że „przez pojęcie obiektu budownictwa letniskowego należy rozumieć budynek rekreacji indywidualnej, czyli budynek przeznaczony do okresowego wypoczynku” co jest tożsame z definicją zawartą w § 3 pkt 7) rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Zwrócili Państwo uwagę na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z 14 sierpnia 2014 r. KN-I.4131.1.359.2014.15: „pojęcia budynku mieszkalnego oraz budynku rekreacji indywidualnej nie są pojęciami tożsamymi, stąd też nie należy ich stosować zamiennie. Zgodnie bowiem z definicją budynku rekreacji indywidualnej zawartą w § 3 pkt 7 rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, należy przez to rozumieć budynek przeznaczony do okresowego wypoczynku. Natomiast budynek mieszkalny w myśl § 3 pkt 4 wspomnianego rozporządzenia, stanowi budynek mieszkalny wielorodzinny i budynek mieszkalny jednorodzinny, zdefiniowany w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, jako budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Jak wynika z powyższego budynki te służą do realizacji odmiennych funkcji, tj. w jednym przypadku okresowego wypoczynku a w drugim zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych. Należy również podkreślić, iż ustalając warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ustawodawca różnicował te typy zabudowy nie tylko poprzez ich odmienne zdefiniowanie w źródłach prawa powszechnie obowiązującego ale także w ściśle określonych przypadkach również poprzez odmienne warunki zabudowy (np. w § 27 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dopuszcza wykorzystanie pod zabudowę zagrodową lub rekreacji indywidualnej działki budowlanej, która nie może być zaopatrzona w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi z sieci lub własnego ujęcia, pod warunkiem zapewnienia możliwości czerpania lub dostawy wody z ujęć położonych poza granicami działki – ustalenie to nie dotyczy zabudowy mieszkaniowej).”

Zgodnie z wypisem z kartoteki budynków z (…) r. ww. budynek letniskowy jest zakwalifikowany następująco:

- klasa wg PKOB: budynki mieszkalne jednorodzinne;

- główna funkcja: dom letniskowy.

Zwracają Państwo uwagę, że zgodnie z klasyfikacją PKOB klasa budynki mieszkalne jednorodzinne obejmuje:

- samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie itp.;

- domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu.

Z powyższego wynika więc, że klasyfikacja ta jest bardzo szeroka i nie wskazuje z jakim budynkiem mamy do czynienia. Nie da się bowiem uznać domku wypoczynkowego, leśniczówki czy pawilonu za budynek mieszkalny jednorodzinny.

Na pytanie Organu: „jak opisany we wniosku domek letniskowy został sklasyfikowany na podstawie posiadanej dokumentacji” odpowiedzieli Państwo, że z posiadanej przez Państwa dokumentacji wynika, co następuje:

- decyzja z (…) r. Kierownika Urzędu Rejonowego w (…) udzielająca pozwolenia na budowę domku letniskowego;

- wypis z rejestru gruntów z (…) r. – budynek o funkcji „inne niemieszkalne”. Oznaczenie klas i użytków: inne tereny zabudowane;

- zaświadczenie o zakończeniu budowy z (…) r.: „Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w (…) zaświadcza, że inwestor (…) uzyskał pozwolenie na użytkowanie obiektu budowlanego – budynku letniskowego”;

- decyzja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w (…) z (…) r. udzielająca pozwolenia na użytkowania budynku letniskowego. W decyzji znajduje się również pouczenie o treści: „Budynek letniskowy należy użytkować w sposób zgodny z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska (…)”;

- wypis z kartoteki budynków z (…) r. – główna funkcja: dom letniskowy;

- druk IN-1 – Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych z (…) r. – budynek letniskowy;

- decyzja nr (…) z (…) r. w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości za rok 2023:

Rodzaj nieruchomości

Stawka

Podstawa opodatkowania

Jednostka

Kwota podatku (zł)

Budynki letniskowe

9,6800

55,00

m2

532,40

Grunty pozostałe

0,5300

922,00

m2

488,66

Uiszczają Państwo podatek od nieruchomości w wyższej stawce – za domek letniskowy, a nie

w niższej jak za dom mieszkalny jednorodzinny.

Pytanie

Czy dokonany w przyszłości przez Państwa zakup, którego przedmiotem będzie prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego z rynku wtórnego będzie zwolniony od podatku od czynności cywilnoprawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, dokonany w przyszłości przez Państwa zakup, którego przedmiotem będzie prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego z rynku wtórnego będzie zwolniony od podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy (…) powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy (…) ciąży przy umowie sprzedaży – na kupującym.

Z kolei, w oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podstawę opodatkowania stanowi – przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Wartość rynkową określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, tj. na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

 a) nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym − 2 %,

 b) innych praw majątkowych − 1 %.

Zgodnie z art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwalnia się od podatku sprzedaż, której przedmiotem jest prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne, którym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.

Z powyższego wynika, że zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych sprzedaż, której przedmiotem jest:

1) prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,

2) prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

3) spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego

jednak tylko w przypadku, jeżeli:

1) kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne,

2) kupującym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało:

a) prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,

b) prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

c) spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego

ani udział w tych prawach, chyba że:

a) udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i

b) został nabyty w drodze dziedziczenia.

Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie zawierają definicji budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Takiej definicji należy więc poszukać w przepisach odrębnych.

Jak wynika z treści art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30 % powierzchni całkowitej budynku.

Z powołanego powyżej przepisu wynika, że budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym jest budynek w stanie umożliwiającym jego normalne użytkowanie i tym samym służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.

W przeciwieństwie do budynku mieszkalnego ustawa Prawo budowlane nie zawiera w swojej treści precyzyjnej definicji budynku rekreacyjnego czy letniskowego. Natomiast:

- kategorią III Załącznika objęto inne niewielkie budynki jak domy letniskowe; kategorią XIV Załącznika – tzw. „duże” budynki zakwaterowania turystycznego i rekreacyjnego, jak hotele, motele, pensjonaty, domy wypoczynkowe, schroniska turystyczne, zaś kategoria XV Załącznika to z kolei budynki sportu i rekreacji jak hale sportowe i widowiskowe, kryte baseny;

- w art. 29 ust. 1 pkt 16 ustawy Prawo budowlane wskazano, że nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia budowa wolnostojących parterowych budynków rekreacji indywidualnej rozumianych jako budynki przeznaczone do okresowego wypoczynku, o powierzchni zabudowy:

a) do 35 m2,

b) powyżej 35 m2, ale nie więcej niż 70 m2, przy rozpiętości elementów konstrukcyjnych do 6 m i wysięgu wsporników do 2 m

 - przy czym liczba tych budynków na działce nie może być większa niż jeden na każde 500 m2 powierzchni działki;

- z art. 60b ustawy Prawo budowlane wynika zaś, że obowiązek prowadzenia książki obiektu budowlanego nie dotyczy obiektów budownictwa zagrodowego i letniskowego. Analogicznie jednak jest w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Podobne unormowanie w art. 62 ustawy Prawo budowlane dotyczy obowiązku kontroli obiektów budowlanych.

Z powyższych przepisów komentatorzy wyciągają jednak wniosek, że „przez pojęcie obiektu budownictwa letniskowego należy rozumieć budynek rekreacji indywidualnej, czyli budynek przeznaczony do okresowego wypoczynku” co jest tożsame z definicją zawartą w § 3 pkt 7) rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

W świetle powyższego Państwa zdaniem uznać należy, że pojęcia budynku mieszkalnego oraz budynku rekreacji indywidualnej nie są pojęciami tożsamymi, stąd też nie należy ich stosować zamiennie. Jak wynika z powyżej wskazanych przepisów budynki te służą do realizacji odmiennych funkcji, tj. w jednym przypadku okresowego wypoczynku a w drugim zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych. Należy również podkreślić, iż ustalając warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ustawodawca różnicował te typy zabudowy nie tylko poprzez ich odmienne zdefiniowanie w źródłach prawa powszechnie obowiązującego ale także w ściśle określonych przypadkach również poprzez odmienne warunki zabudowy (np. w § 27 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dopuszcza się wykorzystanie pod zabudowę zagrodową lub rekreacji indywidualnej działki budowlanej, która nie może być zaopatrzona w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi z sieci lub własnego ujęcia, pod warunkiem zapewnienia możliwości czerpania lub dostawy wody z ujęć położonych poza granicami działki. Ustalenie to nie dotyczy zabudowy mieszkaniowej).

W zakresie nieruchomości posiadają Państwo tylko i wyłącznie działkę, na której usytuowany jest domek letniskowy służący celom rekreacyjno-wypoczynkowym, którego nie sposób uznać za budynek mieszkalny jednorodzinny, gdyż nie jest przeznaczony do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych.

W świetle powyższego, biorąc po uwagę, że żadnemu z Państwa nigdy nie przysługiwało i nie przysługuje prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, będą mogli Państwo skorzystać ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych przy zakupie jednego z tych praw.

Na potwierdzenie swojego stanowiska powołali się Państwo na interpretacje indywidualne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 295):

Podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 5, ciąży – przy umowie sprzedaży – na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania stanowi – przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Wartość rynkową określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, w myśl którego:

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Stawki podatku od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym wynoszą 2%.

Umowa sprzedaży rzeczy i praw majątkowych podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a obowiązek uiszczenia podatku ciąży na kupującym. W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 9 pkt 17 ww. ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż, której przedmiotem jest prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne, którym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika, oraz przypadków, o których mowa w ust. 1a.

Zgodnie z powołanym powyżej przepisem, zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest sprzedaż, której przedmiotem jest:

- prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,

- prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

- spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego,

jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne, którym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach. W przypadku, w którym kupującemu przysługuje lub przysługiwał udział w opisywanych prawach nabyty tytułem dziedziczenia − by mogło być zastosowane zwolnienie − wielkość przysługującego mu udziału nie może przekroczyć 50%.

Z przedstawionego opisu zdarzenia wynika, że w (…) r. nabyli Państwo działkę zabudowaną domem letniskowym trwale związanym z gruntem. Nieruchomość tą nabyli Państwo w udziałach, każdy po 50%. Zakupiony przez Państwa dom letniskowy to budynek rekreacji indywidualnej – budynek przeznaczony do okresowego wypoczynku. Nie mieszkają w nim Państwo na co dzień. Poza opisaną wyżej działką zabudowaną domem letniskowym nie przysługuje i nie przysługiwało Państwu:

- prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,

- prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

- spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego,

ani udział w tych prawach.

Obecnie wraz z dwójką swoich dzieci mieszkają Państwo w lokalu mieszkalnym (na podstawie umowy użyczenia ze strony ciotki Nabywcy 1). W przyszłości planują Państwo zakup z rynku wtórnego własnego lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego na własne cele mieszkaniowe. Zgodnie z wypisem z kartoteki budynków z (…) r. budynek letniskowy został zakwalifikowany następująco:

- klasa wg PKOB: budynki mieszkalne jednorodzinne;

- główna funkcja: dom letniskowy.

Z posiadanej przez Państwa dokumentacji dotyczącej budynku wynika, co następuje:

- decyzja z (…) r. Kierownika Urzędu Rejonowego w (…) udzielająca pozwolenia na budowę domku letniskowego;

- wypis z rejestru gruntów z (…) r. – budynek o funkcji „inne niemieszkalne”. Oznaczenie klas i użytków: inne tereny zabudowane;

- zaświadczenie o zakończeniu budowy z (…) r.: „Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w (…) zaświadcza, że inwestor (…) uzyskał pozwolenie na użytkowanie obiektu budowlanego – budynku letniskowego”;

- decyzja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w (…) z (…) r. udzielająca pozwolenia na użytkowania budynku letniskowego. W decyzji znajduje się również pouczenie o treści: „Budynek letniskowy należy użytkować w sposób zgodny z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska (…)”;

- wypis z kartoteki budynków z (…) r. – główna funkcja: dom letniskowy;

- druk IN-1 – Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych z (…) r. – budynek letniskowy;

- wg decyzji nr (…) z (…) r. w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości za rok (…) podatek od nieruchomości należny jest w wyższej stawce – za domek letniskowy, a nie w niższej jak za dom mieszkalny jednorodzinny.

Jak wynika z treści art. 3 pkt 2 i 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

- budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

- budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z powołanego powyżej przepisu wynika, że budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym jest budynek w stanie umożliwiającym jego normalne użytkowanie i tym samym służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.

W przepisach prawa budowlanego nie ma prawnej definicji domku letniskowego jednakże, z art. 29 ust. 1 pkt 16 ustawy Prawo budowlane oraz z przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1225) wynika, że budynek rekreacji indywidualnej to budynek przeznaczony do okresowego wypoczynku.

Dodatkowo w ww. ustawie Prawo budowlane, w załączniku „Kategoria obiektów budowlanych” domki letniskowe znajdują się w innej kategorii niż budynki mieszkalne jednorodzinne.

Zgodnie z podanymi przez Państwa informacjami, dom letniskowy przeznaczony jest do okresowego wypoczynku, a nie do całorocznego użytkowania. Zgodnie z wypisem z kartoteki budynków – jego główną funkcją jest to, że stanowi dom letniskowy, natomiast zgodnie z wypisem z rejestru gruntów nie jest on budynkiem mieszkalnym. Ponadto, ze wszystkich pozostałych dokumentów wynika, że przedmiotowy dom stanowi budynek letniskowy. Uiszczany przez Państwa podatek od nieruchomości opłacany jest w wyższej stawce – za domek letniskowy, a nie w niższej jak za dom mieszkalny jednorodzinny. Z opisu sprawy wynika więc, że dom letniskowy jest budynkiem rekreacji indywidualnej, który nie służy zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych.

Mając na uwadze powyższe, tj. fakt, że Państwa własnością jest wyłącznie budynek letniskowy, w którym nie można zaspokajać potrzeb mieszkaniowych, bo służy on tylko do potrzeb rekreacyjnych – przy nabywaniu w przyszłości nieruchomości z rynku wtórnego w postaci lokalu mieszkalnego, budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego możliwe będzie zastosowanie zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych określonego w art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Państwa zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowaną, która jest stroną postępowania

Pani M.K. (Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14r ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00