Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 sierpnia 2023 r., sygn. I SA/Wa 129/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Przemysław Żmich (spr.), sędzia WSA Marta Kołtun-Kulik, asesor WSA Anna Milicka-Stojek, Protokolant referent stażysta Kamila Lewikowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi W. S. na uchwałę Rady Miejskiej w Makowie Mazowieckim z dnia 17 listopada 2022 r. nr LI/378/2022 w przedmiocie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości 1. oddala skargę w części dotyczącej: § 1 pkt 3, § 2, § 3 zaskarżonej uchwały; 2. odrzuca skargę w pozostałej części.

Uzasadnienie

W. S. złożyła skargę na uchwałę Rady Miejskiej w M. z dnia 17 listopada 2022 r. nr LI/378/2022 w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących mienie komunalne. Na rozprawie przeprowadzonej w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie pełnomocnik skarżącej sprecyzował, że skarżąca zaskarża uchwałę, w części dotyczącej § 1 pkt 2,3,4 oraz § 2 i § 3.

Zgodnie z treścią § 1 uchwały Rada Miejska w M. wyraziła zgodę na sprzedaż 1) nieruchomości położonej w M. przy ul. [...], oznaczonej w ewidencji gruntów nr [...] o pow. 0,0162 ha; 2) nieruchomości położonej w M. przy ul. [...], oznaczonej w ewidencji gruntów nr [...] o pow. 0,0073 ha; 3) nieruchomości położonej w M. przy ul. [...], oznaczonej w ewidencji gruntów nr [...] o pow. 0,0054 ha; 4) nieruchomości położonej w M. przy ul. [...], oznaczonej w ewidencji gruntów nr [...] o pow. 0,0091 ha. W § 2 Wykonanie uchwały powierzyła Burmistrzowi Miasta, a w § 3 określiła, że uchwała wejdzie w życie z dniem podjęcia. W uzasadnieniu skargi skarżąca podniosła, że organ nie określił w niej żadnych zasad dotyczących sprzedaży nieruchomości, w szczególności trybu sprzedaży i ceny. Jej zdaniem korzyść dla Miasta z ewentualnej sprzedaży będzie znikoma, a utrudnienia komunikacyjne dla mieszkańców znaczne. W ocenie skarżącej powyższa regulacja istotnie narusza prawo. Wprawdzie zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.) – dalej zwanej "usg" do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w prawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad zbywania nieruchomości, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej, tym niemniej - w opinii skarżącej - przedmiotowej uchwały nie można rozpatrywać wyłącznie w kontekście zasad cywilnoprawnych i uprawnień właścicielskich, ale także funkcji samorządu, który powinien działać w interesie wszystkich mieszkańców. Mieć też na uwadze korzyści gospodarcze.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00