Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 sierpnia 2023 r., sygn. I SA/Wa 1111/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Gabriela Nowak, sędzia WSA Przemysław Żmich, asesor WSA Anna Milicka-Stojek (spr.), po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 22 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi K. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 22 marca 2023 r. nr KOC/114/Sr/23 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie (dalej jako "Kolegium" lub "organ") decyzją z 22 marca 2023 r. nr [...] utrzymało w mocy decyzję Prezydenta m.st. Warszawy (dalej jako "Prezydent") z 25 listopada 2022 r. nr [...] o odmowie przyznania K. P. (dalej jako "skarżąca") świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad matką A. K.

Decyzja wydana została w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Skarżąca w dniu 28 października 2022 r. wystąpiła o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad niepełnosprawną matką. Do wniosku załączyła orzeczenie z 22 lutego 2005 r. wydane przez Miejski Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w W., z którego wynika, że matka zaliczona została do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności na stałe. Niepełnosprawność istnieje od 2004 r., podobnie ustalony stopień niepełnosprawności datuje się od 2004 r.

Prezydent decyzją z 25 listopada 2022 r. odmówił skarżącej przyznania wnioskowanego świadczenia, wskazując, że analiza dokumentacji wskazuje, że niepełnosprawność powstała u matki skarżącej w wieku [...] lat, a zatem nie została spełniona przesłanka z art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 615 ze zm.), powoływanej dalej jako "u.ś.r." Ponadto Prezydent nie dostrzegł związku przyczynowo-skutkowego między rezygnacją przez skarżącą z zatrudnienia a koniecznością sprawowania opieki nad matką. Z weryfikacji informacji o składkach na ubezpieczenie zdrowotne wynika bowiem, że do 31 marca 2004 r. skarżąca zatrudniona była w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, od 3 kwietnia 2017 r. do 30 czerwca 2017 r. w Gimnazjum nr [...], a ponadto w dniu 10 października 2005 r. rozpoczęła działalność gospodarczą, której prowadzenie zawiesiła dopiero w dniu 15 lipca 2022 r. Skoro więc niepełnosprawność matki skarżącej powstała w 2004 r., zaś skarżąca w tym czasie zarówno podejmowała zatrudnienie, jak też blisko 17 lat prowadziła działalność gospodarczą, to nie sposób doszukać się związku przyczynowo-skutkowego między rezygnacją z zatrudnienia a koniecznością sprawowania opieki nad ww. osobą niepełnosprawną. Prezydent na koniec zwrócił również uwagę, że zgodnie z art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a u.ś.r. świadczenie pielęgnacyjne nie przysługuje, jeżeli osoba sprawująca opiekę ma ustalone prawo do emerytury. Tymczasem skarżąca składając wniosek wskazała, że pobiera emeryturę i jak ustalono w toku postępowania uprawnioną do emerytury jest od 1 stycznia 2020 r. Prezydent zauważył, że w tak ustalonym stanie faktycznym brak było potrzeby przeprowadzania wywiadu środowiskowego, o co wnioskował pełnomocnik skarżącej, tym bardziej, że w sprawie nie kwestionowano opieki sprawowanej przez skarżącą nad matką, ale niespełnienie trzech ww. przesłanek do przyznania świadczenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00