Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.206.2024.1.KS

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 4 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. „(…)”.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 10 czerwca 2024 r., wpływ 10 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

R.P. (dalej: Podatnik) prowadzi w ramach swojej działalności dodatkowej działania na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz podmiotów ekonomii społecznej, w tym przedsiębiorstw społecznych.

Podatnik jako Partner projektu wykorzystuje środki publiczne przekazywane Liderowi F. w ramach Priorytetu (…) (dalej Projekt). Głównym obszarem działań projektowych realizowanych przez Podatnika to działania animacyjne oraz doradcze kierowane do podmiotów ekonomii społecznej, a także związane z reintegracją społeczną i zawodową. Ponadto w ramach projektu udzielane będą dotacje przedsiębiorstwom społecznym na zatrudnienie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i zawodowym (o których mowa w art. 2 ust. 6 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 roku o ekonomii społecznej), w tym m.in. osób długotrwale bezrobotnych oraz osób z niepełnosprawnościami.

W treści wniosku o dofinansowanie Projektu, Podatnik złożył oświadczenie wskazując, że realizując powyższy Projekt nie ma prawnej możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została zawarta w budżecie Projektu.

Ponadto zgodnie z treścią wniosku o dofinansowanie w ramach Projektu, nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty od jego uczestników, nie nastąpi sprzedaż towarów i usług, których wniesienie nawet potencjalnie mogłoby zostać odczytane jako świadczenie wzajemne, stanowiące odpłatność za realizację działań (…). Celem Projektu nie jest generowanie jakiegokolwiek przychodu czy dochodu.

Główną działalnością gospodarczą Podatnika R.P. jest prowadzenie działań agencji zatrudnienia opierających się na świadczeniu usług związanych z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników, zgodnie z klasyfikacją PKD 78.10.Z.

Oprócz działalności podstawowej Podatnik prowadzi działania związane z realizacją projektów dofinansowanych ze środków UE. W ramach tych działań (…) prowadzi nieodpłatne działania związane z szeroko pojętą aktywizacją zawodową osób oraz udzielaniem wsparcia dla podmiotów wpisujących się w III sektor gospodarki (Podmioty Ekonomii Społecznej). Działania podejmowane opierają się na świadczeniu nieodpłatnych usług z zakresu doradztwa w prowadzeniu działalności gospodarczej oraz organizacji nieodpłatnego wsparcia szkoleniowego m.in. w zakresie podnoszenia kwalifikacji/kompetencji jak również przekwalifikowania zawodowego (Podatnik posiada wpis do RIS nr (…), co można sklasyfikować jako prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych.

R.P. jest czynnym podatnikiem podatku VAT, jednakże w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), w którym określone są warunki pozwalające skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - warunkiem umożliwiającym skorzystanie z tego prawa jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, a w powyższym przypadku takiego związku nie ma.

W ramach Projektu, o którym mowa powyżej, Podatnik będzie realizować działania wsparcia wskazane w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 roku o ekonomii społecznej (Dz. U. z 2024 r., poz. 113), tj. usługi wsparcia podmiotów ekonomii społecznej obejmują działania w zakresie:  

1. animacji lokalnej, polegającej na upowszechnianiu idei i zasad ekonomii społecznej, pobudzaniu aktywności społecznej w społecznościach lokalnych oraz inicjowaniu i rozwoju międzysektorowych partnerstw lokalnych

2. tworzenia podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych oraz wspierania prowadzonej przez nie działalności, a także finansowania utworzonych w nich miejsc pracy,

3. wzmacniania potencjału kadrowego, finansowego i innowacyjnego podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych oraz udzielania im wsparcia biznesowego.

Powyższa działalność jest działalnością typu non–profit.

W ramach wykorzystywanych środków publicznych pozyskana dotacja będzie jedynie służyć na pokrycie kosztów związanych z realizacją Projektu. Podatnik nie będzie pobierał żadnych opłat (wynagrodzenia) od ostatecznych odbiorców Projektu, czyli dokonywał sprzedaży towarów lub usług, o których mowa w ustawie VAT, to jest osób lub podmiotów korzystających ze wsparcia wymienionego powyżej. Ze względu na taki charakter działalności nie jest ona działalnością stricte gospodarczą (nie służy dokonywaniu sprzedaży i/lub wygenerowaniu zysku), a co za tym idzie nie jest działalnością opodatkowaną z punktu widzenia ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, zwanej dalej UPTU).

W wyniku realizacji ww. Projektu działalność Podatnika nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. W ramach działalności prowadzonej w zakresie Projektu współfinansowanego ze środków publicznych, Podmiot będzie dokonywać zakupu towarów i usług służących realizacji tego Projektu w niewielkim zakresie, sprowadzającym się do:

a) wynajmu lokalu oraz jego utrzymania (w tym czynsz, media, sprzątanie),

b) zakupu usług księgowych,

c) zakupu materiałów biurowych, usług drukarskich (skład, korekta, druk), zakup oraz wynajem sprzętu i oprogramowania.

Wymienione powyżej towary i usługi są nabywane często (ale nie zawsze) od czynnych zarejestrowanych podatników VAT, a zatem są dokumentowane fakturami, na których wykazywany jest podatek należny.

Ww. projekt jest realizowany przez konsorcjum Podmiotów, które posiada akredytację (…), o których mowa w art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. ekonomii społecznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 113).

Akredytację i status ośrodka wsparcia ekonomii społecznej – zgodnie z ustawą o ekonomii społecznej – przyznaje w drodze decyzji minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego (Minister Rodziny i Polityki Społecznej) podmiotom realizującym usługi wsparcia dla podmiotów ekonomii społecznej (PES).

Podatnik, jako podmiot realizujący usługi wsparcia ekonomii społecznej, w tym wskazane w art. 31 ust. 2 ustawy o ekonomii społecznej, posiada akredytację i status ośrodka wsparcia ekonomii społecznej od 27 października 2023 r. do 26 października 2025 r. wydaną przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej na podstawie decyzji nr (…), z 23 października 2023 roku. Dzięki posiadaniu akredytacji i statusu (…) działającego pod nazwą (…), Lider projektu oraz partnerzy, gdzie jednym z nich jest Podatnik – R. P., a pozostałymi partnerami są:

  • Spółdzielnia (...).,
  • A.S.C. (…),

złożyli wniosek o dofinansowanie pod tytułem „(…) w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…). Nabór wniosków prowadzony był przez Zarząd Województwa (…) jako Instytucji Zarządzającej, (…). Wniosek o dofinansowanie projektu został oceniony pozytywnie.

Umowa o dofinansowanie projektu została sfinalizowana 25 marca 2024 roku. Projekt jest w pełni zgodny z działalnością dodatkową Podatnika oraz Wytycznymi obszarowymi. Projekt będzie realizowany na terenie subregionu (...) województwa (…) w terminie od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2029 r. Kluczowym zadaniem będzie tworzenie miejsc pracy z wykorzystaniem bezzwrotnego wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie tych stanowisk w przedsiębiorstwach społecznych (dalej PS) oraz innych źródeł finansowania publicznego (PFRON, Fundusz Pracy), finansowanie zwrotne. Planuje się wspieranie istniejących oraz tworzenie nowych PS (są to m.in. fundacja, stowarzyszenia, spółdzielnie socjalne i sp. z o.o. non profit), ze szczególnym uwzględnieniem współpracy w tym zakresie z jednostkami samorządu terytorialnego (JST) oraz przedsiębiorcami, co ułatwia tworzenie stabilnych podmiotów realizujących funkcje reintegracji zawodowej i społecznej w długim okresie. Wzmocnienie działań reintegracyjnych będzie możliwe dzięki udzielaniu dofinansowań do realizacji indywidualnego planu reintegracyjnego dla osób najbardziej zagrożonych wykluczeniem społecznym, (tj. osób, o których mowa w art. 2 pkt 6 lit. b, d, e, g, h, i oraz l ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej).

Kompleksowym uzupełnieniem tych działań będą dodatkowe instrumenty wsparcia w postaci m.in. doradztwa, szkoleń, pakietów rozwojowych, służących inicjowaniu, tworzeniu nowych podmiotów ekonomii społecznej (dalej PES) oraz wzrostowi efektywności istniejących w zakresie prowadzonej przez nie działalności statutowej i gospodarczej. Istotnym elementem wsparcia będą działania animacyjne ukierunkowane na aktywizację społeczności lokalnej oraz organizacji pozarządowych do podejmowania inicjatyw z obszaru ES.

Planowane efekty projektu zakładają stworzenie, co najmniej 238 dobrej jakości miejsc pracy dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w stabilnych przedsiębiorstwach społecznych. Ponadto planowane jest objęcie wsparciem, co najmniej 244 podmiotów ekonomii społecznej, co ma zwiększyć możliwości realizacji przez nie celów i usług społecznych.

Celem projektu jest również wzmacnianie rozwoju sektora ekonomii społecznej ww. wymienionym subregionie poprzez utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych dla osób wskazanych w art. 2 pkt 6 ustawy o ekonomii społecznej, poprawę sytuacji na rynku i dostępu do usług rozwojowych dla podmiotów ekonomii społecznej (PES) z subregionu, a także:

a) wsparcie finansowe na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w PS (poprzez udzielanie stawek jednostkowych, zgodnie z Wytycznymi obszarowymi),

b) świadczenie usług wspierających rozwój podmiotów ekonomii społecznej, m.in. usług animacyjnych, inkubacyjnych, odpowiadających na wyzwania związane z deinstytucjonalizacją usług społecznych i zrównoważonym rozwojem (w tym gospodarką o obiegu zamkniętym i odnawialnymi źródłami energii) oraz wyzwania demograficzne, promocyjne, edukacyjne, szkoleniowe, zgodnie z (…) i standardami określonymi w ustawie o ekonomii społecznej,

c) wspieranie realizacji indywidualnego procesu reintegracji społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i zawodowym poprzez świadczenie reintegracyjne oraz wsparcie realizacji Indywidualnego planu reintegracji.

Działania te będą realizowane do 30 czerwca 2029 roku.

Cele szczegółowe projektu to:

1. zwiększenie poziomu wiedzy kobiet i mężczyzn ze wskazanego subregionu na temat ekonomii społecznej, ich usług i produktów oraz zwiększenie widoczności i tworzenie pozytywnego wizerunku podmiotów ekonomii społecznej, m.in. poprzez działania edukacyjne,

2. zwiększenie szans na rynku pracy oraz dostęp do usług reintegracji społecznej i zawodowej dla grup defaworyzowanych, osób niezatrudnionych z subregionu, poprzez m.in. wsparcie przedsiębiorstw społecznych w realizacji Indywidualnych Planów Reintegracji,

3. wzrost poziomu kooperacji m.in. w środowiskach lokalnych, poprzez wspólne realizacje przedsięwzięć w obszarze ekonomii społecznej,

4. wzmocnienie jakości i efektywności produktów oraz usług podmiotów ekonomii społecznych, tworzenie standardów jakości, profesjonalizacja usług oraz potencjału, utworzenie trwałych i stabilnych miejsc pracy w nowych i istniejących przedsiębiorstwach społecznych oraz podmiotach ekonomii społecznej przekształcanych w przedsiębiorstwa społeczne poprzez m.in. wsparcie finansowe, szkolenia, doradztwo, reintegrację,

5.wzrost ilości i wartości usług społecznych zlecanych przez podmioty administracji publicznej, poprzez zwiększenie ilości i wartości społecznie odpowiedzialnych zamówień publicznych.

Grupę docelową projektu stanowią:

1. osoby, o których mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o ekonomii społecznej (zagrożone wykluczeniem społecznym, np. osoby bezrobotne, w tym długotrwale, poszukujące pracy, absolwenci (…)/(…), osoby z zaburzeniami psychicznymi), w zakresie np. animacji, inkubacji, reintegracji społecznej i zawodowej,

2. osoby wskazane w Wytycznych obszarowych, (np. osoby z niepełnosprawnościami, osoby bierne zawodowo, korzystające z pomocy społecznej, w kryzysie bezdomności), objęte m.in. animacją, inkubacją, szkoleniami, doradztwem,

3. osoby fizyczne planujące założenie przedsiębiorstwa społecznego lub podjęcie pracy w przedsiębiorstwie społecznym w zakresie doradztwa, szkoleń, działań edukacyjnych (uczniowie i studenci), reintegracji społecznej i zawodowej, umożliwiających uzyskanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do założenia, pracy lub prowadzenia przedsiębiorstwa społecznego,

4. osoby prawne planujące założenie podmiotu ekonomii społecznej lub przedsiębiorstwa społecznego, (np. organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego), w zakresie m.in. animacji, doradztwa, szkoleń,

5. jednostki samorządu terytorialnego, ich kadra zarządzająca i pracownicy, posiadający jednostki organizacyjne w subregionie – objęte m.in. inkubacją, szkoleniami, doradztwem.

W ramach pkt 1 – 3 wsparciem objęte zostaną osoby, które uczą się, pracują lub zamieszkują na terenie subregionu centralno-wschodniego w rozumieniu Kodeksu Cywilnego.

Planowane rezultaty projektu to:

a) 550 kobiet i mężczyzn objętych wsparciem, w tym osób niezatrudnionych, osób z niepełnosprawnościami,

b) 244 objętych wsparciem PES i PS,

c) 238 miejsc pracy w PS i PES,

d) 238 osób pracujących po opuszczeniu programu,

e) 20 podmiotów administracji publicznej lub służb publicznych.

W projekcie przewidziano następujące zadania:

1. Tworzenie i utrzymanie 238 miejsc pracy (pełny etat), wg stawki jednostkowej na utworzenie miejsca pracy (…) zł oraz na utrzymanie miejsca pracy (…) zł w latach 2023-2028); rozliczania wydatków w postaci stawek jednostkowych na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy będzie prowadzone uproszczonymi metodami zgodnie z treścią Wytycznych obszarowych,

2. Reintegracja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w PS (w tym świadczenie reintegracyjne):

a) Dofinansowanie indywidualnego planu reintegracyjnego (IPR), o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o ekonomii społecznej,

b) Wsparcie reintegracyjne dotyczy wyłącznie nowych pracowników i może być świadczone bez przyznawania wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy,

c) Przyznawane jest w formie refundacji dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznymi i zawodowym,

d) Usługi wsparcia reintegracyjnego dotyczą bezpośrednio pracownika i mają na celu zwiększenie możliwości udziału w życiu społecznym i zawodowym osoby objętej wsparciem,

e) Procesy reintegracyjne obejmują tworzenie i wdrażanie indywidualnych planów reintegracyjnych, które mogą obejmować, np. udział w szkoleniach rozwijających kompetencje społeczne, wsparcie w zakresie dostępu do usług zdrowotnych, pomoc w korzystaniu z pomocy specjalistycznej (psycholog, doradca zawodowy, specjalista ds. uzależnień, psychoterapeuta, psychiatra, inne), wsparcie trenera/asystenta pracy, wsparcie w zakresie funkcjonowania w rodzinie i pełnienia ról rodzicielskich, np.: o pomoc w dostępie do usług społecznych wspierających innych członków rodziny, podnoszenie kwalifikacji poprzez udział w wybranych formach edukacji dorosłych formalnych i poza formalnych, np.: szkolenia zawodowe, itd.

3. Inkubacja i wsparcie tworzenia miejsc pracy w PS za pośrednictwem (…):

a) Wspólnie z (…) opracowany został Regulamin udzielania wsparcia finansowego,

b) Wsparcie animacyjne oraz szkoleniowo - doradcze: szkolenia teoretyczne i praktyczne, z zakładania/prowadzenia/rozwoju PS i tworzenia miejsc pracy w PS (zgodnie z diagnozą potrzeb, profilem działalności i zaleceniami w PS, m.in. prawne, marketingowe, z zakresu tworzenia biznesplanu, źródeł finansowania, księgowe, szkolenia branżowe, a także praktyczne aspekty prowadzenia PS, prawa pracy, zamówień publicznych, w tym zamówień społecznie odpowiedzialnych i zielonych zamówień publicznych, itd.), doradztwo w zakresie tworzenia biznesplanu,

c) Nabór wniosków z biznesplanami i Komisja Oceny Wniosków – preferowane będą osoby, o których mowa w art. 2 pkt 6 lit. b, d, e, g, h, i oraz ustawy o ekonomii społecznej,

d) Monitorowanie wsparcia i rozwiązywanie sytuacji problemowych w PS, monitoring trwałości miejsc pracy i PS.

4. Animacja, zwiększanie widoczności i edukacja PS, wsparcie PES/PS, w tym biznesowe, rozwojowe, w zakresie zamówień społecznie odpowiedzialnych i usług społecznych:

a) Diagnoza potrzeb środowisk lokalnych oraz diagnoza potrzeb placówek i instytucji integracji społecznej w zakresie reintegracji społecznej i zawodowej,

b) Analiza działań JST w kontekście lokalności/tworzenia PES/PS i wsparcia zamówień społecznie odpowiedzialnych oraz tworzenia działań reintegracyjnych i świadczących usługi społeczne,

c) Usługi animacyjne i wsparcie rozwoju partnerstw lokalnych na rzecz PS, m.in. przez animację grup inicjatywnych oraz środowisk na rzecz PS, poprzez m.in. sesje dialogowe i spotkania animacyjne w środowiskach lokalnych i JST;

d) Wsparcie PES/PS i JST w obszarze zamówień społecznie odpowiedzialnych, (m.in. pomoc w konstrukcji/zdobywaniu/realizacji zleceń – w trybach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawie Prawo zamówień publicznych, ustawie o ekonomii społecznej oraz ustawie o spółdzielniach socjalnych), procesach rewitalizacyjnych i reintegracyjnych/zwiększenia wartości i jakości usług publicznych, w tym społecznych realizowanych przez PES/PS,

e) Szkolenia dla osób fizycznych umożliwiających zdobycie wiedzy na temat założenia/rozwoju/prowadzenia PES/PS, wg programu szkoleń dostosowanego do potrzeb i oczekiwań uczestników projektu,

f) Usługi wsparcia dla PES i PS – doradztwo kluczowe, biznesowe i specjalistyczne,

g) Wsparcie marketingowe i promocja PES/PS, zwiększanie widoczności PS.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego  

1. W ramach realizacji projektu pn. „(…)” zakupione zostaną towary w postaci trzech laptopów wraz z oprogramowaniem o wartości (…) brutto każdy (łączna kwota (…). W związku z powyższym na fakturach dokumentujących nabycie towarów niezbędnych do realizacji projektu pn. „(…)” R.P. będzie występować jako nabywca. Faktury te będą opisane w sposób jednoznacznie identyfikujący wydatki jako ponoszone w ramach realizacji projektu. Wydatki te nie będą brane pod uwagę przy wyliczaniu kosztów prowadzenia działalności oraz nie będzie odliczany podatek od towarów i usług od ogólnej kwoty podatku VAT należnego.

2. Zakupione laptopy wraz z oprogramowaniem będą wykorzystywane do następujących czynności w ramach działań projektowych:

  • Animacji lokalnej,
  • Kluczowego doradztwa ogólnego,
  • Doradztwa biznesowego.

Czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czynności te nie będą się przekładać na obszar działalności gospodarczej jaką prowadzi R.P., a co za tym idzie nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, z realizacji których generowany jest przychód firmy.

3. Zakupione laptopy wraz z oprogramowaniem będą służyły tylko i wyłącznie do realizacji wsparcia zaplanowanego w ramach projektu i będą wykorzystywane do czynności, które będzie można jednoznacznie zidentyfikować, odpowiednio:

  •  Animacji lokalnej - jeden z zakupionych laptopów zostanie przekazany dla Animatora lokalnego, który w ramach swoich obowiązków będzie odpowiadał za:

a) diagnozowanie potencjału lokalnego środowiska, w tym potencjału i potrzeb PES/PS,

b) inicjowanie spotkań, działań i kontaktów pomiędzy podmiotami działającymi na danym obszarze oraz wyszukiwanie i wspieranie liderów/animatorów lokalnych,

c) inicjowanie i wspieranie powstawania grup osób i instytucji, zamierzających rozpocząć działalność w formie PES, grup inicjatywnych,

d) zawiązywanie i rozwój partnerstw, sieci współpracy podmiotów, w tym JST, w celu rozwoju PES i PS,

e) przekazywanie informacji nt. zmieniających się przepisów prawa dotyczących PES,

f) animowanie w środowisku lokalnym dyskusji dotyczących ekonomii społecznej,

g) motywowanie grup i środowisk do podejmowania aktywności ukierunkowanych na rozwój ekonomii społecznej,

h) stałe motywowanie osób, podmiotów, w tym instytucji publicznych do podjęcia i kontynuowania działań w zakresie ekonomii społecznej, w szczególności poprzez wskazywanie możliwych korzyści społeczno-ekonomicznych lub kosztów zaniechania,

i) inicjowanie współpracy PES/PS z sektorem biznesu, w tym przy wykorzystaniu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR),

j) włączanie PES/PS w procesy rewitalizacji,

k) włączenie PES/PS w proces planowania i realizacji usług społecznych, w tym w formule zdeinstytucjonalizowanej głównie poprzez współpracę z JST, jak i z PES/PS.

  • Kluczowego doradztwa ogólnego - jeden z zakupionych laptopów zostanie przekazany dla Kluczowego Doradcy, który w ramach swoich obowiązków będzie odpowiadał za:

a) rozpoznanie potrzeb klienta (…),

b) przygotowanie procesu indywidualnego prowadzenia klientów oraz bieżące przeprowadzanie oceny tego procesu,

c) przygotowanie procesu doradczego, który będzie uwzględniał rozwój PES/PS,

d) prowadzenie doradztwa i szkoleń w zakresie tworzenia i funkcjonowania PES,

e) przygotowanie PES do uzyskania statusu PS,

f) opracowanie indywidualnych ścieżek rozwoju dla grup inicjatywnych i PES,

g) wspieranie budowania lokalnych partnerstw i porozumień na rzecz rozwoju PES/PS,

h) współpracę z PUP, innymi instytucjami rynku pracy oraz jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej,

i) doradztwo w zakresie zakładania PES, rejestrowanie działalności PES, prowadzenie działalności statutowej PES oraz pozyskiwania środków zewnętrznych na działalność PES/PS,

j) doradztwo dla PES/PS w zakresie procedur związanych z ubieganiem się o wsparcie finansowe.

  • Doradztwa biznesowego - jeden z zakupionych laptopów zostanie przekazany dla Doradcy biznesowego, który w ramach swoich obowiązków będzie odpowiadał za:

a) rozpoznanie potrzeb i problemów biznesowych klienta oraz przygotowanie procesu doradztwa biznesowego i bieżące prowadzenie oceny tego procesu,

b) pomoc w opracowaniu biznesplanu lub/i studium wykonalności dla inwestycji PS,

c) wsparcie PS w procesie pozyskiwania instrumentów finansowych oraz doradztwo w okresie na jaki został udzielony instrument wsparcia lub w okresie jego spłaty,

d) opracowanie planu naprawczego dla PS,

e) doradzanie w procesie planowania strategicznego, tworzenie planu rozwoju lub/i koncepcji zwiększenia wolumenu sprzedaży przez PES/PS,

f) wsparcie PES/PS w procesie budowania powiązań kooperacyjnych, negocjacji z klientami, partnerami, dostawcami lub personelem,

g) pracę z liderami PES/PS w oparciu o doradztwo, coaching i mentoring,

h) pomoc w rozpoznawaniu zapotrzebowania rynku na produkty i usługi, które mogłyby być świadczone przez PES/PS,

i) doradztwo na rzecz budowania konkurencyjności produktów i usług przedsiębiorczości społecznej,

j) pomoc w zakresie prawidłowego rozliczania wsparcia finansowego na utworzenie oraz utrzymanie miejsc pracy w PS,

k) monitoring działalności PS, m.in. w zakresie jego sytuacji finansowej oraz prawidłowego i efektywnego wydatkowania środków przyznanych w ramach wsparcia, o którym mowa w pkt powyżej.

Biorąc pod uwagę okres realizacji projektu do 30 czerwca 2029 r. (5 lat) oraz ciągły postęp w obszarze rozwiązań IT, zakupione laptopy po okresie realizacji projektu będą sprzętem już przestarzałym i nie nadającym się do dalszego wykorzystania w jakiejkolwiek działalności.

Mając na uwadze powyższe zakupywane wyposażenie nie będzie wykorzystywane do działalności gospodarczej prowadzonej przez R.P. zarówno w okresie realizacji projektu i tym bardziej po tym okresie.

4. R.P.w ramach projektu będzie wykonywała i odpowiadała za następujące czynności:

  • Animację lokalnej (zakres opisany w punkcie 3),
  • Kluczowe doradztwo ogólne (zakres opisany w punkcie 3),
  • Doradztwo biznesowe (zakres opisany w punkcie 3),
  • Udzielanie bezzwrotnego wsparcia finansowego na utworzenie nowych miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych - wsparcie obejmuje środki finansowe przyznane Przedsiębiorstwu Społecznemu na utworzenie przez niego miejsca pracy dla osób z grupy zagrożonych bądź wykluczonych społecznie, które dzięki temu poprawi swój status na rynku pracy, w ramach wsparcia pokrywane są m.in. koszty składników majątku trwałego, instalacji i uruchomienia, ubezpieczenia i ochrony w okresie 12 miesięcy finansowania, wyposażenia miejsca pracy wraz z kosztami dostawy, instalacji i uruchomienia, dostosowania lub adaptacji, aktywów obrotowych i środków produkcji, zakupu wartości niematerialnych i prawnych,
  • Udzielanie bezzwrotnego wsparcia finansowego na utrzymanie nowych miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych - wsparcie obejmuje środki finansowe przyznane Przedsiębiorstwu Społecznemu na utrzymanie przez 12 miesięcy (tj. od 1 do 12 miesiąca) miejsca pracy, które zostało przez PS utworzone w ramach stawki na utworzenie miejsca pracy. Wsparcie obejmuje koszty funkcjonowania miejsca pracy w pierwszym okresie od utworzenia, tj. koszty zatrudnienia (w tym wynagrodzenia) osób na nowoutworzonym miejscu pracy, koszty obowiązkowych opłat, (np. składki na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, bieżące niezbędne wydatki dotyczące stanowiska pracy, bez których funkcjonowanie PS nie może się odbywać).

Wszystkie czynności wykonywane przez R.P. w projekcie są realizowane jako całkowicie nieodpłatne wsparcie udzielane Uczestnikom i Uczestniczkom projektu i nie wchodzą w zakres prowadzonej przez R.P. działalności gospodarczej generującej przychody w firmie.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko, że w przypadku zakupu towarów i usług na potrzeby działalności związanej z realizacją Projektu, a co za tym idzie działalności niestanowiącej z punktu widzenia Podatnika działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, Podatnik nie ma prawnej możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT, (tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) zgodnie z przepisami prawa krajowego?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-ust. 6l ustawy.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym.

Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego.

Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy. Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Podsumowując, podatnik może skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli ten jest związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazany we wniosku projekt będzie realizowany przez Podatnika w ramach działalności nieodpłatnej i nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty od jego uczestników, których wniesienie nawet potencjalnie mogłoby zostać odczytane jako świadczenie wzajemne, stanowiące odpłatność za realizację działań (…) dla uczestników Projektu. Dodatkowo Projekt nie będzie generował dochodu – w tabeli budżetowej wniosku o dofinansowanie Projektu (tab. 5.1.2), w odniesieniu do dochodu potencjalnie generowanego przez Projekt wskazano, że wynosił on będzie 0,00 zł.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pani zdaniem, mając na względzie powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie nie są spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Wynika to z faktu, iż pomimo że jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, to w wyniku realizacji ww. Projektu działalność Podmiotu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, efekty realizacji zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy, nie będzie Pani miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania, jak również nie będzie mieć Pani prawa do zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych działań, nie będzie także możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełnia Pani tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn.: „(…), nie będzie miała Pani prawa do odliczenia podatku VAT, (tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego), gdyż zakupy towarów i usług związanych z realizacją Projektu (finansowanego ze środków publicznych i nie mającego na celu osiągnięcia zysku), nie będą w żaden sposób związane z działalnością opodatkowaną (w rozumieniu ustawy o VAT).

Tym samym Pani stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy:

w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6n ustawy.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, może więc dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.

Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w przypadku zakupu towarów i usług na potrzeby działalności związanej z realizacją Projektu pt. „(…)” nie będzie mieć Pani możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT, (tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) zgodnie z przepisami prawa krajowego.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku nie będzie Pani przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. W rozpatrywanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizowanym Projektem, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak Pani wskazała w opisie sprawy, efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zakupione laptopy wraz z oprogramowaniem będą wykorzystywane do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym należy stwierdzić, że nie będzie Pani miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym Projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, jak również nie będzie Pani miała prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Nie będzie Pani miała także możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełnia Pani tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pt. „(…), nie będzie Pani miała prawa do odliczenia podatku VAT, (tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego), gdyż nabywane towary i usługi nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności na podstawie informacji, że efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Przedmiotem wydanie interpretacji indywidualnej nie była ocena, czy w związku z realizacją Projektu będzie Pani wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00