Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.296.2024.1.MBN

Dostawa produktów rolnych podlega zwolnieniu z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Do limitu sprzedaży uwzględnia się wyłącznie wartość sprzedaży towarów, nieobjętych zwolnieniami z art. 43 ust. 1 pkt 3. Rolnik ryczałtowy, jest zwolniony z obowiązku ewidencji dostawy produktów rolnych, korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 8 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

§czy dostawa produktów rolnych, zdefiniowanych w art. 2 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług, pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego, o którym mowa w art. 2 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, dokonywana przez rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega zwolnieniu z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, pomimo prowadzenia przez rolnika ryczałtowego innej działalności gospodarczej, niepodlegającej temu zwolnieniu;

§czy do limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust 1 ustawy o VAT, Wnioskodawczyni ma uwzględniać wyłącznie wartość sprzedaży towarów, nieobjętych zwolnieniami z art. 43 ust. 1 pkt 3, tzn. wartość sprzedaży towarów nabytych w celu dalszej odsprzedaży, a to zgodnie z treścią art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług;

§czy w świetle rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 24 listopada 2023 r., Wnioskodawczyni jako rolnik ryczałtowy, jest zwolniona z obowiązku ewidencji w roku 2024, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., dostawy produktów rolnych, korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni jest rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. 2023 r., poz. 1570 z późn. zm.), tzn. dokonuje dostawy (sprzedaży) produktów rolnych wyprodukowanych we własnym gospodarstwie rolnym, tj. gospodarstwie rolnym, które spełnia przesłanki, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. Ponadto, na Wnioskodawczyni nie spoczywa obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych, ponieważ jej przychód w żadnym z lat nie przekroczył 2 mln. euro.

Sprzedawane przez Wnioskodawczynię produkty, są to produkty pochodzące z jej własnej działalności rolniczej (warzywa), a zatem mieszczą się one w definicji produktów rolnych, o których mowa w art. 2 pkt 20 ustawy o VAT. Produkty te sprzedawane są klientom indywidualnym (konsumentom) w ilościach detalicznych. W związku z dostawą produktów rolnych, Wnioskodawczyni nie składała oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia od podatku od towarów i usług wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Niezależnie od dostawy produktów rolnych wyprodukowanych we własnym gospodarstwie rolnym, Wnioskodawczyni jako przedsiębiorca wpisany do CEIDG, prowadzi również sprzedaż towarów (w szczególności owoców, warzyw egzotycznych, przetworów) niepochodzących z własnego gospodarstwa rolnego i nabytych od hurtowników w celu ich dalszej odsprzedaży. Również te towary sprzedawane są w ilościach detalicznych dla konsumentów. Zakupy te udokumentowane są stosownymi dowodami księgowymi. W związku z dostawą produktów nieobjętych zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT (nabytych w celu dalszej odsprzedaży) i przekroczeniem limitu przychodów 200.000 zł, Wnioskodawczyni w 2024 r. zarejestrowała się jako podatnik VAT czynny.

Sprzedaż produktów wyprodukowanych we własnym gospodarstwie rolnym oraz nabytych w celu ich dalszej sprzedaży jest dokonywana we własnym sklepie Wnioskodawczyni, przy czym towary są rozmieszczone odrębnie, a dodatkowo miejsce, w którym towary wyprodukowane we własnym gospodarstwie rolnym są wyłożone, jest opisane, tzn. wskazane jest ich pochodzenie (produkcja własna).

Z daleko posuniętej ostrożności, Wnioskodawczyni obecnie ewidencjonuje przy pomocy kasy rejestrującej zarówno sprzedaż towarów dokonywanych przez nią jako rolnika ryczałtowego, objętą zwolnieniem z art. 43 ust. 3, jak również sprzedaż innych/pozostałych towarów.

Pytania

W świetle opisanego powyżej stanu faktycznego Wnioskodawczyni ma wątpliwość w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, pomimo równoczesnego prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie nieobjętym tym zwolnieniem i przekroczenia 200.000 zł sprzedaży produktów nieobjętych tym zwolnienie oraz wliczania wartości sprzedaży towarów wyprodukowanych we własnym gospodarstwie rolnym do limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

1. Czy dostawa produktów rolnych, zdefiniowanych w art. 2 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług, pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego, o którym mowa w art. 2 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, dokonywana przez rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega zwolnieniu z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, pomimo prowadzenia przez rolnika ryczałtowego innej działalności gospodarczej, nie podlegającej temu zwolnieniu?

2. Czy do limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust 1 ustawy o VAT, Wnioskodawczyni ma uwzględniać wyłącznie wartość sprzedaży towarów, nie objętych zwolnieniami z art. 43 ust. 1 pkt 3, tzn. wartość sprzedaży towarów nabytych w celu dalszej odsprzedaży, a to zgodnie z treścią art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

3. Czy w świetle rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 24 listopada 2023 r., Wnioskodawczyni jako rolnik ryczałtowy, jest zwolniona z obowiązku ewidencji w roku 2024, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., dostawy produktów rolnych, korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT?

Pani stanowisko w sprawie

Pytanie ad. 1

Stosownie do art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Jak wynika z art. 2 pkt 20 ustawy o VAT, przez produkty rolne, rozumie się towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1 d ustawy o VAT.

Natomiast na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że ustawodawca instytucję rolnika ryczałtowego przewidział dla rolnika, który dokonuje dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze. Dostawa produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywana przez rolnika ryczałtowego, oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Jest to zwolnienie z mocy prawa.

Z analizy wskazanych przepisów wynika, że zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ma charakter mieszany, przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wskazanym w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

A zatem, podatnik wykonujący czynności, o których mowa w tym przepisie, może w odniesieniu do całej działalności rolniczej, przez którą rozumie się również świadczenie usług rolniczych, albo korzystać z tego zwolnienia jako rolnik ryczałtowy, albo rozliczać podatek od towarów i usług na zasadach ogólnych (o ile zrezygnował ze zwolnienia).

Natomiast, jeśli rolnik ryczałtowy korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 (nie zrezygnował z niego), to nie oznacza to automatycznie, że podmiot mający status rolnika ryczałtowego nie może być podatnikiem VAT czynnym, ale w pozostałym zakresie swej działalności, czyli działalności innej niż dokonywana przez niego dostawa produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Reasumując, skoro rolnik ryczałtowy w świetle ustawy o VAT, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, jednakże na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 korzysta ze zwolnienia od podatku w zakresie dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności, to jeśli taka osoba wykonuje inne czynności mieszczące się w przedmiotowym opodatkowaniu podatkiem VAT, brak jest podstaw dla uznania, iż takie inne czynności niepodlegają opodatkowaniu, ale ich opodatkowanie nie powoduje utraty zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Pytanie ad. 2

Zgodnie z art. 113 ust. 1, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jednocześnie, na mocy art. 113 ust. 2 pkt 2, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41;

c)usług ubezpieczeniowych

− jeżeli transakcje te nie mają charakteru transakcji pomocniczych.

A zatem, w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej (art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT). Oznacza to, że Wnioskodawczyni nie wlicza do limitu sprzedaży towarów nabytych w celu odsprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1, wartości sprzedaży towarów wyprodukowanych przez nią jako rolnika ryczałtowego, których sprzedaż korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Pytanie ad. 3

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Natomiast, zgodnie z art. 117 ustawy o VAT, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

1)wystawiania faktur;

2)prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;

3)składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;

4)dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.

Jednocześnie jednak Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 24 listopada 2023 r., w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwolnił z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., dostawę produktów rolnych i świadczenie usług rolniczych przez rolników ryczałtowych korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy (§ 2 ust. 1 rozporządzenia, w związku z pkt II. 46 załącznika).

A zatem, w ocenie Wnioskodawczyni, ewidencjonowaniu za pomocą kasy rejestrującej podlegać będzie wyłączenie sprzedaż towarów nabytych w celu dalszej odsprzedaży, a nie sprzedaż towarów pochodzących z produkcji we własnym gospodarstwie rolnym, dokonywana przez nią jako rolnika ryczałtowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy:

W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy:

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

W świetle art. 2 pkt 15 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej – rozumie się przez to, produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

W myśl art. 2 pkt 19 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym – rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W odniesieniu do powyższego przepisu ważne jest, że uprawa produktów rolnych w rozumieniu ustawy o VAT nie musi odbywać się w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego, leśnego lub rybackiego. A zatem, osoba fizyczna, która sprzedaje produkty i usługi rolnicze (m.in. jagody i grzyby zbierane w lesie) jest również rolnikiem ryczałtowym.

Zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych – rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 21 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach rolniczych – rozumie się przez to:

a) usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0),

b) usługi związane z leśnictwem (PKWiU ex 02.40.10), z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3),

c) usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03.00.7), z wyłączeniem usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU 03.00.71.0),

d) wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi (PKWiU 77.31.10.0).

Zgodnie z art. 2 pkt 16 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o gospodarstwie rolnym – rozumie się przez to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz.U. z 2020 r. poz. 333 ze zm.)

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Natomiast wykonywanie czynności polegających na dostawie produktów rolnych oraz świadczeniu usług rolniczych stanowi wykonywanie działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy wynika, że:

Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Ponadto, w myśl art. 43 ust. 3 ustawy:

Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Natomiast w oparciu o art. 43 ust. 5 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w ust. 3, którzy zrezygnowali ze zwolnienia od podatku, mogą po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3. Zwolnienie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, obowiązuje pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego podatnicy ci ponownie chcą skorzystać ze zwolnienia.

Wskazać należy, że zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku VAT ma charakter mieszany, tj. przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji, dzierżawa, świadczenie usług innych niż rolnicze), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności.

Stosownie do art. 295 ust. 1 pkt 5 Rozdziału 2 Wspólny system ryczałtowy dla rolników Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1 ze zm.):

„Usługi rolnicze” oznaczają usługi, w szczególności te wymienione w załączniku VIII, świadczone przez rolnika, z wykorzystaniem jego siły roboczej lub przy użyciu sprzętu zwykle wykorzystywanego w jego gospodarstwie rolnym, leśnym lub rybackim, a które zwykle odgrywają rolę w produkcji rolnej.

Zatem, za usługi rolnicze należy uznać usługi świadczone przez rolnika, czyli podatnika prowadzącego działalność w ramach gospodarstwa rolnego, leśnego lub rybackiego, które zwykle odgrywają rolę w produkcji rolnej, z wykorzystaniem jego siły roboczej lub przy użyciu sprzętu zwykle wykorzystywanego w takim gospodarstwie.

Zgodnie z załącznikiem nr VIII do Dyrektywy, w szczególności za usługi rolnicze uznaje się:

1)prace przy uprawie ziemi, koszenie, młócenie, wyciskanie, zbiór i żniwa, sianie, sadzenie,

2)pakowanie i przygotowanie do sprzedaży, np. suszenie, czyszczenie, rozdrabnianie, odkażanie i silosowanie produktów rolnych,

3)przechowywanie produktów rolnych,

4)dozór nad trzodą chlewną, chów i tucz,

5)wynajem do celów rolniczych sprzętu używanego zwykle w gospodarstwach rolnych, leśnych i rybackich,

6)pomoc techniczna,

7)zwalczanie chwastów i szkodników, opylanie i opryskiwanie upraw i ziemi,

8)obsługa sprzętu nawadniającego i odwadniającego,

9)obcinanie gałęzi, ścinanie drzew i inne usługi leśne.

W tym miejscu należy wskazać, że powyższa lista nie ma charakteru zamkniętego. Oznacza to, że wszystkie czynności, które zwykle odgrywają rolę w produkcji rolnej, z wykorzystaniem siły roboczej lub przy użyciu sprzętu w gospodarstwie rolnym będą stanowiły usługi rolnicze. Należy również podkreślić, że w sytuacji, gdy wymienione usługi będą wykonywane przez osobę inną niż rolnik nie stanowią one usług rolniczych dla potrzeb wspólnego systemu ryczałtowego.

Biorąc pod uwagę definicję działalności rolniczej, zawartą w art. 2 pkt 15 ustawy, uznać należy, że rolnicy, prowadzący taką działalność, z wyjątkiem tych, którzy dobrowolnie dokonali rejestracji w zakresie VAT jako podatnicy VAT czynni oraz takich, którzy na podstawie odrębnych przepisów są obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych, z mocy ustawy są rolnikami ryczałtowymi w zakresie działalności rolniczej, tj. zarówno sprzedaży produktów rolnych pochodzących z tej działalności, jak również świadczenia usług rolniczych, ze wszystkimi konsekwencjami prawnymi dla podatników posiadających status rolnika ryczałtowego.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy:

W przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Art. 96 ust. 3 ustawy stanowi, że:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Art. 96 ust. 5 pkt 2 ustawy stanowi, że:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni − do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa.

Mając na uwadze cytowane przepisy należy podkreślić, że podmiot będący rolnikiem ryczałtowym może być – w pozostałym zakresie swojej działalności – podatnikiem VAT czynnym (niekorzystającym ze zwolnienia). Jest to wyjątkowy przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy – podatnika VAT czynnego i jednocześnie podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy. Wówczas, chociaż w części podatnik prowadzi działalność opodatkowaną, to świadczenie usług rolniczych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lecz korzysta ze zwolnienia od podatku w związku z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Tym samym, prowadzenie działalności innej niż dostawa produktów bądź świadczenie usług o charakterze rolniczym nie ma wpływu na utratę przez podatnika, będącego rolnikiem ryczałtowym, zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Podatnik, jako rolnik ryczałtowy, wykonuje czynności zwolnione od podatku, które to zwolnienie obejmuje konkretne czynności przewidziane w ww. przepisie, a nie całą sprzedaż.

Jak Pani wskazała w opisie sprawy − jest Pani rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług. Dokonuje Pani dostawy (sprzedaży) produktów rolnych wyprodukowanych we własnym gospodarstwie rolnym, które spełnia przesłanki, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. Sprzedaje Pani produkty pochodzące z własnej działalności rolniczej (warzywa), a zatem mieszczą się one w definicji produktów rolnych, o których mowa w art. 2 pkt 20 ustawy o VAT. Produkty te sprzedawane są klientom indywidualnym (konsumentom) w ilościach detalicznych. Dodatkowo prowadzi Pani również sprzedaż towarów (w szczególności owoców, warzyw egzotycznych, przetworów) niepochodzących z własnego gospodarstwa rolnego i nabytych od hurtowników w celu ich dalszej odsprzedaży. Również te towary sprzedawane są w ilościach detalicznych dla konsumentów. W związku z dostawą produktów nieobjętych zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT (nabytych w celu dalszej odsprzedaży) i przekroczeniem limitu przychodów 200.000 zł, w 2024 r. zarejestrowała się Pani jako podatnik VAT czynny. Sprzedaży produktów wyprodukowanych w Pani gospodarstwie rolnym oraz nabytych w celu ich dalszej sprzedaży dokonuje Pani we własnym sklepie. Obecnie ewidencjonuje Pani przy pomocy kasy rejestrującej zarówno sprzedaż towarów dokonywanych przez Panią jako rolnika ryczałtowego, objętą zwolnieniem z art. 43 ust. 3, jak również sprzedaż innych/pozostałych towarów.

Pierwszą Pani wątpliwością jest kwestia ustalenia, czy dostawa produktów rolnych, zdefiniowanych w art. 2 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług, pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego, o którym mowa w art. 2 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, dokonywana przez rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega zwolnieniu z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, pomimo prowadzenia przez rolnika ryczałtowego innej działalności gospodarczej, niepodlegającej temu zwolnieniu.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości, jeszcze raz należy podkreślić, że podmiot będący rolnikiem ryczałtowym może być – w pozostałym zakresie swojej działalności – podatnikiem VAT czynnym (niekorzystającym ze zwolnienia). Jest to wyjątkowy przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy – podatnika VAT czynnego i jednocześnie podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy. Wówczas, chociaż w części podatnik prowadzi działalność opodatkowaną, to dostawa własnych produktów rolnych z gospodarstwa rolnego oraz świadczenie usług rolniczych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lecz korzysta ze zwolnienia od podatku, w związku z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Tym samym, prowadzenie działalności innej niż dostawa produktów bądź świadczenie usług o charakterze rolniczym nie ma wpływu na utratę przez podatnika, będącego rolnikiem ryczałtowym, zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Podatnik, jako rolnik ryczałtowy, wykonuje czynności zwolnione od podatku, które to zwolnienie obejmuje konkretne czynności przewidziane w ww. przepisie, a nie całą sprzedaż.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpatrywanej sprawy należy wskazać, że dokonywana przez Panią – jako rolnika ryczałtowego w związku z prowadzeniem gospodarstwa rolnego – sprzedaż produktów rolnych wyprodukowanych we własnym gospodarstwie rolnym (warzywa) jest zwolniona od podatku VAT, gdyż działalność ta mieści się w dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy w zw. z art. 2 pkt 20 ustawy. Zaznaczyć jednocześnie należy, że przekroczenie limitu obrotu 200 000,00 zł z tytułu działalności związanej ze sprzedażą towarów (w szczególności owoców, warzyw egzotycznych, przetworów) niepochodzących z własnego gospodarstwa rolnego i nabytych od hurtowników w celu ich dalszej odsprzedaży, nie powoduje utraty ww. zwolnienia od podatku, a w konsekwencji, nie jest Pani zobowiązana do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w tym przypadku, jak wyżej wskazano, łączy Pani dwa statusy: podatnika VAT czynnego i jednocześnie podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy. Chociaż w związku ze sprzedażą towarów (w szczególności owoców, warzyw egzotycznych, przetworów) niepochodzących z własnego gospodarstwa rolnego i nabytych od hurtowników w celu ich dalszej odsprzedaży, prowadzi Pani działalność opodatkowaną, to dostawa własnych produktów rolnych (warzywa) jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Warunkiem korzystania w tym zakresie ze zwolnienia będzie prowadzenie tej działalności jako rolnik ryczałtowy, tj. dokonywanie dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Zatem, dostawa produktów rolnych, zdefiniowanych w art. 2 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług, pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego, o którym mowa w art. 2 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, dokonywana przez Panią, jako rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega nadal zwolnieniu z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, pomimo prowadzenia przez Panią innej działalności gospodarczej, niepodlegającej temu zwolnieniu.

Wobec powyższego, Pani stanowisko przedstawione we wniosku w zakresie pytania nr 1 uznałem za prawidłowe.

Kolejne Pani pytanie dotyczy kwestii, czy do limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, ma Pani uwzględniać wyłącznie wartość sprzedaży towarów, nieobjętych zwolnieniami z art. 43 ust. 1 pkt 3, tzn. wartość sprzedaży towarów nabytych w celu dalszej odsprzedaży, zgodnie z treścią art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT wskazanego w art. 113 ustawy.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Art. 113 ust. 2 ustawy stanowi, że:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

 a) transakcji związanych z nieruchomościami,

 b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

 c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Odnosząc się do Pani wątpliwości − czy do limitu 200 000,00 zł wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT powinna Pani wliczać wartość sprzedaży zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, należy wskazać, że zgodnie z przepisem art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, do wartości sprzedaży w wysokości 200 000 zł nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku m.in. na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym wskazaniem, do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, nie wlicza się m.in. kwoty odpłatnej dostawy towarów zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, tj. sprzedaży/dostawy produktów rolnych dokonywanych przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zatem, do limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust 1 ustawy o VAT, powinna Pani uwzględniać, zgodnie z treścią art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wyłącznie wartość sprzedaży towarów, nieobjętych zwolnieniami z art. 43 ust. 1 pkt 3, tzn. wartość sprzedaży towarów nabytych w celu dalszej odsprzedaży.

Wobec powyższego, stanowisko przedstawione we wniosku w zakresie pytania nr 2 uznałem za prawidłowe.

Kolejne Pani pytanie dotyczy kwestii, czy w świetle rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 24 listopada 2023 r., jako rolnik ryczałtowy, jest Pani zwolniona z obowiązku ewidencji w roku 2024, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., dostawy produktów rolnych, korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Z treści art. 109 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Z kolei w myśl art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)kontrahentów;

4)dowodów sprzedaży i zakupów.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 1b ustawy:

W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi czy towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Stosownie do art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Natomiast w myśl art. 117 ustawy:

Rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

1) wystawiania faktur;

2) prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;

3) składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;

4) dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2024 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r., poz. 2605), zwane dalej rozporządzeniem.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi, tzn. że dotyczą konkretnych czynności.

Według § 3 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r.:

1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2023 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę na podstawie § 4 ww. rozporządzenia z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.

Jak stanowi § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia:

W przypadku podatników, którzy w 2023 r. przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji, stosuje się terminy rozpoczęcia prowadzenia ewidencji określone w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. poz. 2442, z 2022 r. poz. 724, 1368, 2029 i 2242 oraz z 2023 r. poz. 1470).

Powoływane wyżej przepisy – jak już wcześniej przedstawiono − wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla konkretnych czynności i zwolnienie dla określonych grup podatników.

Należy ponadto zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W tym miejscu należy wskazać, że w załączniku do rozporządzenia, w części II w poz. 46 (zwalniającej z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej niektórą sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności) zostały wymienione dostawa produktów rolnych i świadczenie usług rolniczych przez rolników ryczałtowych korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

Z daleko posuniętej ostrożności, obecnie ewidencjonuje Pani przy pomocy kasy rejestrującej, zarówno sprzedaż towarów dokonywanych przez Panią jako rolnika ryczałtowego, objętą zwolnieniem z art. 43 ust. 3 ustawy, jak również sprzedaż innych/pozostałych towarów.

W rozpatrywanej sprawie, sprzedaż produktów rolnych (warzyw), w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ponieważ posiada Pani w tym zakresie status rolnika ryczałtowego zwolnionego od opodatkowania, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro realizowana przez Panią jako rolnika ryczałtowego sprzedaż produktów rolnych (warzyw), pochodzących z Pani działalności rolniczej korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, to w tym zakresie na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 46 załącznika do rozporządzenia nie ma Pani obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zatem, w świetle rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 24 listopada 2023 r., jako rolnik ryczałtowy, jest Pani zwolniona do dnia 31 grudnia 2024 r. z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej, dostawy produktów rolnych, korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Tym samym, Pani stanowisko przedstawione we wniosku w zakresie pytania nr 3 uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego, Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Przy czym zastrzegam, że przepis wskazany przez Panią we własnym stanowisku, tj. art. „43 ust. 2 pkt 3 ustawy” nie odnosi się do przedmiotu wniosku, czyli zwolnienia od podatku dostawy produktów rolnych i świadczenia usług rolniczych przez rolników ryczałtowych korzystających ze zwolnienia.

Mając na względzie przepisy podane w części E w poz. 56 przesłanego przez Panią wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, treść pytania oraz Pani stanowisko w sprawie uznano, iż popełniono oczywistą omyłkę, a Pani intencją było odniesienie się do zwolnienia od podatku dostawy produktów rolnych przez Panią, jako rolnika ryczałtowego, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, co wynika z treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Powyższa omyłka nie przekreśla jednakże prawidłowości wykładni dokonanej przez Panią.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00