Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.274.2024.1.WK
Prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej wniesienie do Spółki aportu niepieniężnego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej wniesienie do Spółki aportu niepieniężnego, tj. działek nr (...). Uzupełnili go Państwo w piśmie z 17 czerwca 2024 r. (wpływ 19 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka (...) (dalej Wnioskodawca lub Spółka) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który (...) 2024 r. na podstawie aktu notarialnego nabył w drodze aportu niepieniężnego od swojego 100% udziałowca Związku Międzygminnego (...) (dalej: Związek) prawo własności nieruchomości gruntowych między innymi:
-nr księgi wieczystej (...), działka nr (...) obręb (...), oznaczona symbolami 1ZL, 1NO, 1KK, objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego;
-nr księgi wieczystej (...), działka nr (...) obręb (...), oznaczona symbolami 1ZI, 35KDD objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego;
-nr księgi wieczystej (...), działka nr (...) obręb (...), oznaczona symbolami 13RZL objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Związek dokonał opodatkowania czynności wniesienia aportem przedmiotowych nieruchomości gruntowych podatkiem VAT. Dla udokumentowania aportu Związek wystawił na rzecz Wnioskodawcy (...) 2024 r. fakturę nr (...), w której wykazał kwotę podatkuVAT według stawki w wysokości 23% i zastosował tę stawkę do opodatkowania dostawy między innymi nieruchomości wskazanych powyżej.
Otrzymane w drodze aportu niepieniężnego nieruchomości gruntowe są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zgodnie z treścią § 45 ust. 1 Uchwały nr (...) Rady Miejskiej (...) z dnia (...) 2022 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru (…), dalej Uchwała, wyznacza się teren zieleni izolacyjnej o symbolu 1ZI i ustala się przeznaczenie podstawowe: zieleń urządzona o funkcji izolacyjnej oraz przeznaczenie dopuszczalne: infrastruktura techniczna.
Zgodnie z treścią § 46 ust. 1 Uchwały, wyznacza się tereny trwałych użytków zielonych i zadrzewień o symbolach: od 1RZL do 22RZL, i ustala się przeznaczenie podstawowe: trwałe użytki zielone, zadrzewienia, cieki naturalne; przeznaczenie dopuszczalne m.in. dojścia i dojazdy, ścieżki piesze, rowerowe, infrastruktura techniczna.
Zgodnie z treścią § 47 ust. 1 Uchwały, wyznacza się tereny lasów o symbolach: od 1ZL do 19 ZL i ustala się przeznaczenie podstawowe: las, w rozumieniu przepisów odrębnych; przeznaczenie dopuszczalne; zgodnie z przepisami odrębnymi, w szczególności: budowle i budynki związane z gospodarką leśną, urządzenia turystyczne, drogi leśne, parkingi leśne.
Zgodnie z § 49 ust. 1 Uchwały, wyznacza się tereny wód powierzchniowych, śródlądowych o symbolach: od 1WS do 4WS, i ustala się przeznaczenie podstawowe w terenie 1 WS – cieki naturalne, rowy, kanały oraz przeznaczenie dopuszczalne: trwałe użytki zielone, zadrzewienia, przepusty, przejazdy, mosty i kładki, infrastruktura techniczna.
Zgodnie z § 54 ust. 1 Uchwały, wyznacza się teren oczyszczalni ścieków o symbolu 1NO i ustala się przeznaczenie podstawowe: oczyszczalnia ścieków wraz z obiektami towarzyszącymi: zapleczem administracyjnym, technicznym, magazynowym oraz przeznaczenie dopuszczalne: dojścia i dojazdy, parkingi, garaże, miejsca postojowe dla rowerów, punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych z obiektami towarzyszącymi, infrastruktura techniczna, infrastruktura techniczna źródłowa.
Zgodnie § 57 ust. 1 Uchwały, wyznacza się tereny kolei o symbolach: od 1KK do 3KK, i ustala się przeznaczenie podstawowe: infrastruktura kolejowa w rozumieniu przepisów odrębnych, urządzenia i obiekty związane z komunikacją kolejową, drogi wewnętrzne, skrzyżowania oraz przejazdy dróg publicznych i wewnętrznych, w tym związane z komunikacją kolejową.
Zgodnie z § 61 ust. 1 Uchwały, wyznacza się tereny dróg publicznych klasy dojazdowej o symbolach: od 1KDD do 73KDD i ustala się: przeznaczenie podstawowe: droga publiczna klasy dojazdowej.
Ponadto w piśmie z 17 czerwca 2024 r. przedstawili Państwo następujący opis sprawy:
Spółka (...) (dalej Wnioskodawca lub Spółka) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który (...) 2024 r. na podstawie aktu notarialnego nabył w drodze aportu niepieniężnego od swojego 100% udziałowca Związku Międzygminnego „(...) (dalej: Związek) prawo własności nieruchomości gruntowych między innymi:
-nr księgi wieczystej (...), działka nr (...) obręb (...), oznaczona symbolami 1ZL, 1NO, 1KK, objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego;
-nr księgi wieczystej (...), działka nr (...) obręb (...), oznaczona symbolami 1ZI, 35KDD objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego;
-nr księgi wieczystej (...), działka nr (...) obręb (...), oznaczona symbolami 13RZL objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Związek dokonał opodatkowania czynności wniesienia aportem przedmiotowych nieruchomości gruntowych podatkiem VAT. Dla udokumentowania aportu Związek wystawił na rzecz Wnioskodawcy (...) 2024 r. fakturę nr (...), w której wykazał kwotę podatkuVAT według stawki w wysokości 23% i zastosował tę stawkę do opodatkowania dostawy między innymi nieruchomości wskazanych powyżej.
Otrzymane w drodze aportu niepieniężnego nieruchomości gruntowe są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytanie
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego przez niego wkładu niepieniężnego, którego przedmiotem były działki o nr (...) obręb (...), określonego w otrzymanej od Związku fakturze?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, iż przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego przez niego wkładu niepieniężnego, którego przedmiotem były działki o nr (...) obręb (...).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem przewidzianym w ustawie. Kwotę podatku naliczonego stanowi między innymi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek podatku naliczonego z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających zart. 86 ust. 1 ustawy o VAT, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Wobec powyższego, aby rozstrzygnąć czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z otrzymanym aportem niepieniężnym należy ustalić, czy wniesienie wkładu niepieniężnego, którego przedmiotem są wskazane powyżej nieruchomości gruntowe, nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9) ustawy o VAT.
Zgodnie z art.43 ust. 1 pkt 9) ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Aby wskazać, które tereny to tereny niezabudowane to należy przywołać ich definicję zawartą w pkt 33) art.2 ustawy i wskazać, iż pod pojęciem terenów budowlanych rozumie się – grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniuart. 2 pkt 33) ustawy o VAT.
Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę). Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, w tym będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.
W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art.3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 2023 r. 977 ze zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie gminnych aktów planowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych ustalonych przez organ inny niż minister właściwy do spraw transportu, należy do zadań własnych gminy.
Jak stanowi art.4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
Z powyższego wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Rozpatrując pojęcie „grunty przeznaczone pod zabudowę” należy odwołać się do definicji zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
W rozumieniu tej ustawy przez „budowę” należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (art.3 pkt 6).
Natomiast „obiektem budowlanym” jest zarówno budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, jak i każdy obiekt budowlany, tj. obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową, a także obiekty małej architektury tzn. niewielkie obiekty, a w szczególności kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury, posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej, użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki(art. 3 pkt 1, 3 i 4). Analizując przepisy w zakresie opodatkowania podatkiem VAT aportu niepieniężnego, którego przedmiotem były nieruchomości gruntowe, należy stwierdzić, że skoro w przedstawionej sytuacji, w ustaleniach planu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla przedmiotowych działek, ustalono przeznaczenie dopuszczalne w postaci infrastruktury technicznej, budowli i budynków związanych z gospodarką leśną, urządzeń turystycznych, mostów, kładek, to ww. nieruchomości gruntowe spełniają definicję terenu budowlanego określonego w art. 2 pkt 33) ustawy o VAT,to tym samym ich dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VATna podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9) ustawy o VAT.
Przy ocenie czy nieruchomości gruntowe oznaczone symbolami planu zagospodarowania przestrzennego jako RZL, ZI czy ZL1 stanowią tereny budowlane, nie wystarczy analiza ich podstawowego przeznaczenia określonego w miejscowym planie, przy tej analizie należy uwzględnić bowiem również zapisy dotyczące przeznaczenia dopuszczalnego tego terenu, w którym przewidziano możliwość lokalizacji na nim między innymi infrastruktury technicznej.
Zgodnie z art.2 pkt 11) ustawy z 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. 2023. 1752 ze zm.), przez pojęcie sieci uzbrojenia terenu, rozumie się wszelkiego rodzaju nadziemne, naziemne i podziemne przewody i urządzenia: wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe, cieplne, telekomunikacyjne, elektroenergetyczne i inne, z wyłączeniem urządzeń melioracji szczegółowych, a także podziemne budowle, jak: tunele, przejścia, parkingi, zbiorniki itp.
Ciągi i urządzenia uzbrojenia terenu, które zostały wprost wymienione w art. 3 pkt 3) ustawy – Prawo budowlane, stanowią budowlę.
Ponadto, drogi zgodnie z art.3 ust. 3a ustawy – Prawo budowlane są obiektami budowlanymi liniowymi zaliczonymi przez ustawodawcę do kategorii budowli.
Mając powyższe na uwadze, wkład niepieniężny nieruchomości gruntowych, którego przedmiotem były działki o numerach (...) obręb (...), jako gruntów przeznaczonych pod zabudowę nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art.43 ust. 1 pkt 9) ustawy o VAT, lecz objęty jest 23% stawką podatku VAT.
Biorąc zatem powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w związku z otrzymaniem przedmiotowego wkładu niepieniężnego Wnioskodawcy – podatnikowiVAT czynnemu – przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej od Związku faktury dokumentującej jego otrzymanie, gdyż ten wkład niepieniężny podlega opodatkowaniu podatkiem VATwedług stawki 23%, i jest wykorzystywany przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto w piśmie z 17 czerwca 2024 r. przedstawili Państwo własne stanowisko o treści:
Wnioskodawca uważa, iż przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego przez niego wkładu niepieniężnego, którego przedmiotem były działki o nr (...) obręb (...).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem przewidzianym w ustawie. Kwotę podatku naliczonego stanowi między innymi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek podatku naliczonego z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających zart. 86 ust. 1 ustawy o VAT, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, wkład niepieniężny nieruchomości gruntowych, którego przedmiotem były działki o numerach (...) obręb (...), działka (...) obręb (...), działka (...) obręb (...), jako gruntów przeznaczonych pod zabudowę został objęty 23% stawką podatku VAT.
Biorąc zatem powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w związku z otrzymaniem przedmiotowego wkładu niepieniężnego Wnioskodawcy, podatnikowiVAT czynnemu wykorzystującego ten wkład do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do odliczenia podatku VATokreślonego w fakturze dokumentującej jego otrzymanie od Związku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższymi regulacjami prawnymi, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego przez Państwa wkładu niepieniężnego, którego przedmiotem były działki o nr (...) obręb (...), określonego w otrzymanej od Związku fakturze.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który (...) 2024 r. na podstawie aktu notarialnego nabył w drodze aportu niepieniężnego od swojego 100% udziałowca Związku prawo własności nieruchomości gruntowych nr (...). Związek dokonał opodatkowania czynności wniesienia aportem przedmiotowych nieruchomości gruntowych podatkiem VAT. Dla udokumentowania aportu Związek wystawił na rzecz Spółki fakturę, w której wykazał kwotę podatku VAT według stawki w wysokości 23%, i zastosował tę stawkę do opodatkowania dostawy między innymi nieruchomości wskazanych powyżej. Ponadto, wskazali Państwo, że otrzymane w drodze aportu niepieniężnego nieruchomości gruntowe są wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a przedmiot aportu będzie przez Państwa wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podsumowanie
W sytuacji gdy przedmiot aportu, tj. działki nr (...), będą przez Państwa wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, to będąPaństwo uprawnieni do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturze dokumentującej dokonany aport. Przy czym prawo to będzie przysługiwać, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy, w tym niewykorzystywania przez Państwa przedmiotu aportu, tj. działek nr (...), do czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie sprawy lub we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to kwestii opodatkowania dostawy nieruchomości na Państwa rzecz, gdyż nie sformułowano w tym zakresie pytania.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).