Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.287.2024.1.IG

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina (…) zawarła Umowę nr (…) o dofinansowanie Projektu (…) nr (…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej XI Działanie 11.1 Wspieranie odbudowy gospodarki regionu w związku z pandemią COVID-19. Całkowita wartość projektu wynosi (…), dofinansowanie z IŻ RPOW jako współfinansowanie środkami z UE wynosi (…), wkład własny Gminy (…). Zakończenie finansowe realizacji projektu (…).

Przedmiotem projektu jest rozwój usług elektronicznych w Urzędzie Gminy poprzez wdrożenie systemu e-usług (zakup i wdrożenie oprogramowania Portalu Mieszkańca, opracowanie formularzy e-usług z zakresu podatków i gospodarki odpadami na 5 i 4 poziomie dojrzałości wraz ze szkoleniem użytkowników, integracja Portalu Mieszkańca z EZD PUW, zakup i wdrożenie systemu zarządzania zasobami informacji przestrzennej portalem mapowym).

Projekt pozwoli na rozwój nowoczesnych usług świadczonych drogą elektroniczną, z uwzględnieniem usług o wysokim poziomie dojrzałości bezpieczeństwa oraz zintegrowanymi systemami dziedzinowymi. Pozwoli to na zwiększenie skali stosowania e-usług. Spowoduje to uproszczenie w postępowaniach administracyjnych, przyczyni się do optymalizacji procesów biznesowych.

Proponowane e-usługi mają zniwelować bariery techniczne, prawne i mentalne. Interesariuszami projektu są mieszkańcy Gminy korzystający z usług administracji samorządowej.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze użyteczności publicznej. Zakupione oprogramowanie do rozwoju e-usług jest wykorzystywane wyłącznie na potrzeby realizacji zadań administracyjnych, w których Gmina - Wójt Gminy występuje jak organ administracji publicznej.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: (...) w Urzędzie Gminy były wystawiane w następujący sposób: Nabywca: Gmina (…), Odbiorca: Gmina (…).

Projekt obejmuje zakup programów i wdrożenie następujących usług:

Przedmiotem usługi są wnioski składane za pośrednictwem platformy e-PUAP wraz z integracją z systemami dziedzinowymi Urzędu Gminy. Realizacja usługi dotyczy spraw nieobjętych usługami centralnymi e-PUAP (dotychczas niewdrożonych formularzy e-PUAP).

Usługi na 5PD:

  • prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób fizycznych,
  • prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób prawnych,
  • prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób fizycznych,
  • prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób prawnych,
  • prowadzenie spraw w zakresie podatku leśnego od osób fizycznych,
  • prowadzenie spraw w zakresie podatku leśnego od osób prawnych,
  • prowadzenie spraw w zakresie podatku od środków transportowych,
  • prowadzenie spraw w zakresie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Usługi na 4PD:

  • złożenie wniosku o wydanie decyzji na zajęcie pasa,
  • złożenie wniosku o wydanie decyzji na umieszczenie urządzenia IT,
  • złożenie wniosku o wydanie decyzji na umieszczenie reklamy w pasie drogowym,
  • złożenie wniosku o wydanie decyzji z informacją o dostępie działki ewidencyjnej do drogi publicznej,
  • złożenie wniosku i wydanie zezwolenia na lokalizację/przebudowę zjazdu,
  • złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
  • złożenie wniosku o wydanie wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
  • złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o położeniu nieruchomości w obszarze rewitalizacji,
  • złożenie wniosku o zmianę przeznaczenia w miejscowym planie zagospodarowania,
  • złożenie wniosku o wydanie decyzji WZ,
  • złożenie wniosku o wydanie decyzji ULICP,
  • złożenie wniosku o wydanie decyzji czy na działkę ewidencyjną wydano decyzję WZ/ULICP,
  • złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia,
  • złożenie wniosku o nadanie numeru porządkowego nieruchomości,
  • złożenie wniosku o udostępnienie numeru porządkowego budynku,
  • złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia z informacją czy działka ewidencyjna znajduje się w zasobie mienia gminnego.

Zakres rzeczowy projektu zlokalizowany będzie na obszarze Gminy.

Wnioskodawcą niniejszego projektu, polegającego na udostępnieniu usług publicznych, świadczonych drogą elektroniczną jest Gmina. Wdrożenie systemu e-usług umożliwiło korzystanie z wybranych usług świadczonych dotychczasowo metodą tradycyjną i poprzez pocztę elektroniczną.

Uruchomione e-usługi publiczne cechuje wysoki poziom dojrzałości (zapewnia możliwość załatwienia danej sprawy administracyjnej bez konieczności wizyty w danej instytucji).

Uruchomienie e-usług jest połączone z integracją systemów informatycznych, wdrożeniem rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo teleinformatyczne oraz zakup oprogramowania koniecznego do realizacji zadań planowanych w projekcie.

Zakupione oprogramowanie będzie służyło do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT od towarów i usług.

Pytanie

Czy Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług ma możliwość odliczenia podatku od zakupu sprzętu, licencji na programy e-usługi, wdrożenie programów i szkolenie pracowników?

Państwa stanowisko w sprawie

Zrealizowane w (…) zadanie polegające na rozwoju usług elektronicznych w Urzędzie Gminy, poprzez wdrożenie systemu e-usług wraz z dokonaniem zakupu niezbędnego oprogramowania oraz szkolenie użytkowników ma na celu usprawnienie funkcjonowania urzędu w zakresie realizacji zadań własnych nałożonych na Gminę ustawami. Realizacja projektu służy poprawie efektywności realizacji zadań Wójta Gminy, który występuje jako organ władzy publicznej oraz Urzędu Gminy jako urzędu obsługującego ten organ.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, Gminy w zakresie realizacji zadań do których została powołana, nie uznaje się za podatnika podatku VAT, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zakup sprzętu i usług zrealizowany w ramach projektu będzie służył realizacji zadań publicznych Gminy, w związku z czym nie przysługuje Gminie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy powyższych zakupach.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.). W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które:

  • nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
  • służą do czynności zwolnionych od tego podatku,
  • służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.

Art. 86 ust. 1 ustawy, nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczy, że podatnik nabywa towary i usługi w celu ich wykorzystania do czynności opodatkowanych.

Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy:

  • spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i
  • nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.

Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może odliczyć podatku, który jest należny tylko dlatego, że został wykazany na fakturze. W sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku podatnik nie może odliczyć podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto, należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526):

Gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ programy będą służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Gminie nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.

Z cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wskazać również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (…).

Z opisu sprawy wynika, że zawarli Państwo Umowę o dofinansowanie Projektu, (…), w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.

Przedmiotem projektu jest rozwój usług elektronicznych w Urzędzie Gminy poprzez wdrożenie systemu e-usług (zakup i wdrożenie oprogramowania Portalu Mieszkańca, opracowanie formularzy e-usług z zakresu podatków i gospodarki odpadami na 5 i 4 poziomie dojrzałości wraz ze szkoleniem użytkowników, integracja Portalu Mieszkańca z EZD PUW, zakup i wdrożenie systemu zarządzania zasobami informacji przestrzennej portalem mapowym).

Projekt pozwoli na rozwój nowoczesnych usług świadczonych drogą elektroniczną, z uwzględnieniem usług o wysokim poziomie dojrzałości bezpieczeństwa oraz zintegrowanymi systemami dziedzinowymi. Pozwoli to na zwiększenie skali stosowania e‑sług. Spowoduje to uproszczenie w postępowaniach administracyjnych, przyczyni się do optymalizacji procesów biznesowych.

Proponowane e-usługi mają zniwelować bariery techniczne, prawne i mentalne. Interesariuszami projektu są mieszkańcy Gminy korzystający z usług administracji samorządowej.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze użyteczności publicznej. Zakupione oprogramowanie do rozwoju e-usług jest wykorzystywane wyłącznie na potrzeby realizacji zadań administracyjnych, w których Gmina - Wójt Gminy występuje jak organ administracji publicznej.

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: (…) były wystawiane w następujący sposób: Nabywca: (…), Odbiorca: (…).

Wdrożenie systemu e-usług umożliwiło korzystanie z wybranych usług świadczonych dotychczasowo metodą tradycyjną i poprzez pocztę elektroniczną.

Uruchomienie e-usług jest połączone z integracją systemów informatycznych, wdrożeniem rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo teleinformatyczne oraz zakup oprogramowania koniecznego do realizacji zadań planowanych w projekcie.

Zakupione oprogramowanie będzie służyło do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy jako czynny podatnik podatku od towarów i usług mają Państwo możliwość odliczenia podatku od zakupu sprzętu, licencji na programy e‑usługi, wdrożenie programów i szkolenie pracowników.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W przedmiotowej sprawie związek taki nie występuje, ponieważ – jak wskazali Państwo w opisie sprawy – zakupione oprogramowanie będzie służyło do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT od towarów i usług.

Tym samym, nie będą Państwo mieli możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu również prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Państwa stanowisko jest prawidłowe

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00