Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4017.5.2024.1.RK

Zwolnienie z obowiązku sporządzania informacji o umowach zawartych z nierezydentami w myśl art. 82 § 1c Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z obowiązku sporządzania informacji ORD-U o umowach zawartych z nierezydentami w myśl art. 82 § 1c Ordynacji podatkowej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. S.A. (dalej: Wnioskodawca, Spółka, lub Płatnik) jest polską spółką kapitałową, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i dystrybucji (...). Właścicielem Spółki jest spółka kapitałowa z Grupy B. (Spółka B.) będąca podmiotem prawa duńskiego. Spółka B. jest (...). Rok podatkowy Wnioskodawcy trwa od 1 października do 30 września roku następnego.

Spółka A. S.A. dokłada szczególnych starań w celu dochowania należytej staranności w zbieraniu i terminowym składaniu wszelkich deklaracji czy informacji podatkowych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka wywiązuje się wobec organów podatkowych ze wszystkich ciążących na niej obowiązków dokumentacyjnych oraz sprawozdawczych związanych z transakcjami z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT zgodnie z przepisami prawa i regulacjami dotyczącymi cen transferowych, mając na uwadze międzynarodowe standardy przestrzegania przepisów podatkowych, takie jak Wytyczne Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w sprawie cen transferowych dla przedsiębiorstw wielonarodowych i administracji podatkowych oraz Plan działania tej organizacji w sprawie erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków (BEPS).

Spółka poddaje szczegółowej analizie relacje gospodarcze łączące ją z podmiotami powiązanymi i transakcje zawierane z tymi podmiotami. W transakcjach zawieranych z podmiotami powiązanymi Spółka stosuje zasadę ceny rynkowej, tj. ustalając ceny na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. Zapewnienie prawidłowej realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego odbywa się zgodnie z podziałem funkcji w ramach odpowiednich Biur Organizacyjnych Spółki przez pracowników posiadających właściwe kwalifikacje i kompetencje.

Wnioskodawca zawiera transakcje z podmiotami powiązanymi poprzez:

  • nabywanie od jednostek powiązanych (...), opakowań, środków trwałych oraz usług,
  • sprzedaż do podmiotów powiązanych (...), wyrobów gotowych i usług,
  • uczestnictwo w grupowej umowie zarządzania środkami pieniężnymi typu zero- balancing Cash Pool obsługiwanej przez C. Bank, oraz pożyczkobiorcą w grupowych umowach pożyczek.

Wartość poniższych transakcji przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie sprawozdania finansowego Spółki:

  • Sprzedaż wyrobów gotowych przez producenta o rozbudowanych funkcjach i ryzykach. Kraj zamieszkania, siedziby lub zarządu kontrahenta - Polska.
  • Transakcje związane z uzyskaniem finansowania (kredytu, pożyczki, nabycia obligacji lub inna forma). Kraj siedziby lub zarządu kontrahenta - Dania.
  • Transakcje zarządzania płynnością (cash-pooling) - pozycje ujemne. Kraj siedziby lub zarządu kontrahenta - Dania.
  • Uzyskanie gwarancji lub poręczenia. Kraj siedziby lub zarządu kontrahenta - Dania.
  • Zakup innych usług. Kraj zamieszkania, siedziby lub zarządu kontrahenta - Polska.
  • Inna transakcja kontrolowana niewymieniona wcześniej, wiążąca się z uzyskaniem przychodu. Kraj zamieszkania, siedziby lub zarządu kontrahenta - Polska.

Spółka terminowo wywiązuje się z obowiązków w zakresie cen transferowych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Spółka dokonuje weryfikacji transakcji podlegających obowiązkowi dokumentacji za poprzedni rok podatkowy oraz przygotowuje dokumentację lokalną wraz ze stosownymi analizami porównawczymi.

Ponadto, Spółka składa w terminie informacje o cenach transferowych (formularz TPR-C) oraz oświadczenie o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych za poprzedni rok podatkowy.

Spółka nie realizuje transakcji kontrolowanych, o których mowa w art. 11j ust. 2 ustawy o CIT, tj. z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową lub zagranicznym zakładem położonym na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.

Dodatkowo Spółka składa terminowo informację o umowach zawartych z nierezydentami (formularz ORD-U) w myśl § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie informacji podatkowych (Dz.U.2017.68 tj. z dnia 2017.01.12).

Pytanie

Czy w oparciu o przedstawiony stan faktyczny Wnioskodawca w związku ze sporządzaniem informacji o cenach transferowych TPR-C zwolniony jest z obowiązku sporządzenia informacji ORD-U o umowach zawartych z nierezydentami w myśl art. 82 § 1c ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa i art. 11t ust. 1 ustawy z 15.02.1992 o podatku dochodowym od osób prawnych z zastrzeżeniem, że wyłączenie to nie dotyczy transakcji z podmiotami stosującymi szkodliwą konkurencję podatkową?

Państwa stanowisko

Obowiązek złożenia ORD-U dotyczy osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które zawierają umowy z nierezydentami w rozumieniu prawa dewizowego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy prawo dewizowe, nierezydentami są:

  • osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą oraz
  • osoby prawne mające siedzibę za granicą, a także
  • inne podmioty mające siedzibę za granicą, posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw we własnym imieniu;
  • znajdujące się za granicą oddziały, przedstawicielstwa i przedsiębiorstwa utworzone przez rezydentów,
  • obce przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne i inne obce przedstawicielstwa oraz misje specjalne i organizacje międzynarodowe, korzystające z immunitetów i przywilejów dyplomatycznych lub konsularnych;

Dla powstania obowiązku informacyjnego kluczowe jest ponadto spełnienie przesłanek wskazanych w § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie informacji podatkowych. ORD-U składana jest w sytuacji, gdy:

  • jedna ze stron tej umowy, bezpośrednio lub pośrednio, bierze udział w zarządzaniu lub kontroli drugiej strony umowy albo posiada udział w jej kapitale uprawniający do co najmniej 5% wszystkich praw głosu lub
  • inny podmiot, niebędący stroną umowy, równocześnie bierze udział, bezpośrednio lub pośrednio, w zarządzaniu lub kontroli podmiotów będących stronami umowy albo posiada udziały w kapitałach tych podmiotów uprawniające, w każdym z nich, do co najmniej 5% wszystkich praw głosu, lub
  • nierezydent, będący stroną umowy, posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorstwo, oddział lub przedstawicielstwo w rozumieniu odrębnych przepisów

- i jeżeli podmiot obowiązany do sporządzenia i przekazania informacji wiedział lub mógł wiedzieć, przy zachowaniu należytej staranności, o fakcie posiadania takich udziałów lub o fakcie posiadania przez nierezydenta przedsiębiorstwa, oddziału lub przedstawicielstwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto obowiązek złożenia ORD-U limitowany jest progiem kwotowym:

  • dla nierezydentów będących stroną umowy i posiadających w Polsce przedsiębiorstwo, zakład lub przedstawicielstwo - w informacjach uwzględnia się umowy, w których jednorazowa wartość należności albo zobowiązań przekroczyła równowartość 5000 euro
  • w pozostałych przypadkach (podmioty powiązane) natomiast - w informacjach uwzględnia się umowy, które zostały zawarte w roku podatkowym z tym samym nierezydentem, a suma należności albo suma zobowiązań wynikająca z tych umów przekroczyła równowartość 300 000 euro.

Przytoczony przepis definiuje stopień powiązań niezbędnych dla uznania transakcji za podlegającą raportowaniu ORD-U, uznając przy tym za relewantny zakres powiązań istotnie szerszy niż w przypadku przepisów o cenach transferowych. Wskazano w nim np., że wystarczający na potrzeby powstania obowiązku raportowego dot. ORD-U jest udział w kapitale odpowiadający 5% wszystkich praw głosu, podczas gdy na gruncie TP przez wywieranie znaczącego wpływu rozumie się co najmniej 25% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających. W związku z tym, choć część realizowanych przez podatników transakcji wpisze się w obie definicje, to będą jednak również i takie, które na gruncie przepisów o TP nie zostaną uznane za kontrolowane, ale spełnią przesłanki z § 3 ust. 1 Rozporządzenia. Wskazana różnica ma szczególnie istotne znaczenie w przypadku transakcji realizowanych z podmiotami niepowiązanymi (w rozumieniu przepisów o cenach transferowych) z tzw. rajów podatkowych, które mogą jednak zostać uznane za wpisujące się w którąś z przesłanek wskazanych w §3 ust. 1 Rozporządzenia.

Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 82 § 1c Ordynacji Podatkowej z obowiązku złożenia ORD-U zwolnione są podmioty obowiązane do sporządzenia informacji o cenach transferowych na podstawie art. 11t ust. 1 ustawy o CIT z wyłączeniem podmiotów obowiązanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, które realizują w danym roku podatkowym transakcje kontrolowane, o których mowa w art. 11k ust. 2a ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy sporządzenie informacji o cenach transferowych zwalnia z obowiązku sporządzenia informacji ORD-U o umowach zawartych z nierezydentami w rozumieniu przepisów prawa dewizowego podmioty powiązane zob. art. 82 § 1c ustawy z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa i art. 11t ust. 1 ustawy z 15.02.1992 o podatku dochodowym od osób prawnych z zastrzeżeniem, że wyłączenie to nie dotyczy jedynie transakcji z podmiotami rajowymi.

Skoro zatem art. 82 § 1c Ordynacji Podatkowej zwalnia z obowiązku informacyjnego ORD-U "podmioty" to podatnik składający TPR-C (za wyjątkiem informacji o transakcjach z podmiotami rajowymi) nie składa informacji ORD-U. Zwolnienie z obowiązku informacyjnego ma bowiem charakter podmiotowy i nie dotyczy poszczególnych transakcji, ale poszczególnych podmiotów.

Reasumując zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 82 § 1c Ordynacji Podatkowej z obowiązku, złożenia ORD-U zwolnione są podmioty obowiązane do sporządzenia informacji o cenach transferowych na podstawie art. 11t ust. 1 ustawy o CIT z wyłączeniem podmiotów obowiązanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, które realizują w danym roku podatkowym transakcje kontrolowane, o których mowa w art. 11k ust. 2a ustawy o CIT. I, jeśli Wnioskodawca nie dokonuje transakcji z podmiotami rajowymi to nie musi składać informacji ORD-U, aczkolwiek żaden przepis prawa podatkowego mimo braku takiego obowiązku nie zabrania składania takich informacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 82 § 1 pkt 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm., dalej: „Ordynacja podatkowa”),

§ 1. Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są obowiązane do sporządzania i przekazywania informacji:

2)bez wezwania przez organ podatkowy o umowach zawartych z nierezydentami w rozumieniu przepisów prawa dewizowego.

Na podstawie art. 82 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów wydał rozporządzenie z 24 grudnia 2002 r. w sprawie informacji podatkowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 422, dalej: „Rozporządzenie”).

Zgodnie z treścią § 3 Rozporządzenia, informacje o umowach wskazanych w art. 82 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej sporządza się i przekazuje, jeżeli:

1) jedna ze stron tej umowy, bezpośrednio lub pośrednio, bierze udział w zarządzaniu lub kontroli drugiej strony umowy albo posiada udział w jej kapitale uprawniający do co najmniej 5% wszystkich praw głosu lub

2) inny podmiot, niebędący stroną umowy, równocześnie bierze udział, bezpośrednio lub pośrednio, w zarządzaniu lub kontroli podmiotów będących stronami umowy albo posiada udziały w kapitałach tych podmiotów uprawniające, w każdym z nich, do co najmniej 5% wszystkich praw głosu, lub

3) nierezydent, będący stroną umowy, posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorstwo, oddział lub przedstawicielstwo w rozumieniu odrębnych przepisów

- i jeżeli podmiot obowiązany do sporządzenia i przekazania informacji wiedział lub mógł wiedzieć, przy zachowaniu należytej staranności, o fakcie posiadania takich udziałów lub o fakcie posiadania przez nierezydenta przedsiębiorstwa, oddziału lub przedstawicielstwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1:

1) pkt 1 i 2 - w informacjach uwzględnia się umowy, które zostały zawarte w roku podatkowym z tym samym nierezydentem, a suma należności albo suma zobowiązań wynikająca z tych umów przekroczyła równowartość 300.000 euro;

2) pkt 3 - w informacjach uwzględnia się umowy, w których jednorazowa wartość należności albo zobowiązań przekroczyła równowartość 5.000 euro.

3. Informacje, o których mowa w ust. 1, sporządza się za rok podatkowy i przesyła się naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na adres siedziby albo miejsce zamieszkania podmiotu sporządzającego informację, w terminie jedenastu miesięcy, licząc od zakończenia tego roku podatkowego.

4. Wzór informacji, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Jak wskazuje art. 82 § 1c ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.,

Przepisu § 1 pkt 2 nie stosuje się do podmiotów, o których mowa w § 1, obowiązanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, na podstawie przepisów art. 23zf ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 11t ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem podmiotów obowiązanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, które realizują w danym roku podatkowym transakcje kontrolowane, o których mowa w art. 23 w ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych lub art. 11k ust. 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 11t ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805, ze zm., dalej: „Ustawa o CIT”),

Podmioty powiązane:

1)obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych - w zakresie transakcji objętych tym obowiązkiem lub

2)realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1-2 lub 10-12

- składają naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika, w terminie do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną według wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Z kolei art. 11k ust. 2a ustawy o CIT wskazuje, że:

W przypadku transakcji kontrolowanych z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową lub zagranicznym zakładem położonym na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, próg dokumentacyjny wynosi:

1)2 500 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;

2)500 000 zł - w przypadku transakcji innej niż transakcja finansowa.

Zmiana w art. 82 § 1c Ordynacji podatkowej określa zasady przekazywania do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego informacji o umowach z nierezydentami (informacja ORD-U), w przypadku obowiązku składania informacji o cenach transferowych (informacja TPR). Obowiązek sporządzenia informacji ORD-U nie będzie występował w przypadku podmiotów, które są obowiązane do sporządzenia informacji TPR na podstawie art. 23zf ust. 1 ustawy PIT oraz art. 11t ust. 1 ustawy CIT. Zatem, zmiana ta dotyczy podmiotów, które realizują transakcje z podmiotami z tzw. rajów podatkowych. W takich przypadkach podmioty realizujące transakcje rajowe, po spełnieniu określonych ustawowo warunków na podstawie Ordynacji podatkowej oraz innych ustaw podatkowych, będą zobowiązane zarówno do złożenia informacji ORD-U oraz informacji TPR.

Zatem art. 82 § 1c Ordynacji podatkowej stanowi, że podatnicy zobowiązani do złożenia informacji o cenach transferowych TPR-C, mogą zostać zwolnieni z obowiązku sporządzania i przekazywania formularza ORD-U we wskazanych w tym przepisie przypadkach, m.in. dotyczących obowiązku raportowania informacji o cenach transferowych wynikającego z ustawy o CIT.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka, zgodnie z obowiązującymi przepisami dokonuje weryfikacji transakcji podlegających obowiązkowi dokumentacji za poprzedni rok podatkowy oraz przygotowuje dokumentację lokalną wraz ze stosownymi analizami porównawczymi. Ponadto, Spółka składa w terminie informacje o cenach transferowych (formularz TPR-C) oraz oświadczenie o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych za poprzedni rok podatkowy. Spółka nie realizuje transakcji kontrolowanych, o których mowa w art. 11j ust. 2 ustawy o CIT, tj. z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową lub zagranicznym zakładem położonym na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.

Dodatkowo Spółka składa terminowo informację o umowach zawartych z nierezydentami (formularz ORD-U) w myśl § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie informacji podatkowych (Dz.U.2017.68 tj. z dnia 2017.01.12).

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Spółka podlega zwolnieniu z obowiązku sporządzania informacji ORD-U o umowach zawartych z nierezydentami w myśl art. 82 § 1c Ordynacji podatkowej.

Jak wskazano powyżej, analizowany przepis wyraźnie wskazuje, że zwolnienie ze składania formularza ORD-U dotyczy m.in. podatników, którzy są zobowiązani do sporządzenia informacji TPR-C (o cenach transferowych) na podstawie art. 11t ust. 1 ustawy o CIT. Przy czym spośród tych podmiotów wyłączone zostały podmioty realizujące w danym roku podatkowym transakcje, o których mowa w art. 11k ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym podmioty te (realizujące tzw. transakcje rajowe) zobowiązane są do złożenia informacji ORD-U oraz informacji TPR, jeżeli taki obowiązek wynika z ustawy o CIT.

Zatem skoro, jak wynika z opisu sprawy,

  • zawierają Państwo w roku podatkowym umowy z nierezydentami, które są objęte obowiązkiem raportowania ORD-U;
  • dokonują Państwo w analogicznym okresie transakcji kontrolowanych objętych obowiązkiem raportowania w zakresie cen transferowych (informacja TPR-C) na podstawie art. 11k ust. 1 ustawy o CIT; oraz
  • nie dokonują Państwo w analogicznym okresie tzw. transakcji rajowych, o których mowa w art. 11k ust. 2a ustawy o CIT, objętych obowiązkiem raportowania w zakresie cen transferowych (informacja TPR-C)
  •  nie są Państwo zobowiązani do złożenia informacji podatkowej ORD-U.

Zwolnienie z obowiązku informacyjnego ORD-U zawarte w art. 82 § 1c Ordynacji podatkowej dotyczy podmiotu obowiązanego do złożenia informacji o cenach transferowych TPR-C (za wyjątkiem informacji o transakcjach z podmiotami rajowymi), nie dotyczy ono jednak realizowanych transakcji lecz poszczególne podmioty, na co wyraźnie wskazuje charakter podmiotowy zwolnienia. Oznacza to, że w przedstawionym stanie faktycznym nie mają Państwo obowiązku złożenia informacji ORD-U.

Tym samym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem stwierdzającym, że zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 82 § 1c Ordynacji podatkowej z obowiązku złożenia ORD-U zwolnione są podmioty obowiązane do sporządzenia informacji o cenach transferowych na podstawie art. 11t ust. 1 ustawy o CIT z wyłączeniem podmiotów obowiązanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, które realizują w danym roku podatkowym transakcje kontrolowane, o których mowa w art. 11k ust. 2a ustawy o CIT.

W konsekwencji, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00