Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.154.2024.2.MG

Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług na potrzeby działalności związanej z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualnastanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług na potrzeby działalności związanej z realizacją projektu pn. „(…)”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 czerwca 2024 r. (wpływ 7 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) s.c (…) (dalej podatnik lub wnioskodawca nr nip: (…)) jako partner w uzyskanym projekcie prowadzonym wspólnie z Liderem: (…) (który w ramach działalności statutowej nieodpłatnej prowadzi działania na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz podmiotów ekonomii społecznej, w tym przedsiębiorstw społecznych) realizuje projekt z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Podatnik jest Partnerem w projekcie, dla którego Lider zawnioskował o środki publiczne w ramach Priorytetu (…) (…), Działania (…) (…) Typ 1 (…), tytuł projektu „(…)” (dalej Projekt).

Głównym obszarem działań w ramach w/w projektu dla całego Partnerstwa (wszystkich podmiotów realizujących projekt: wspomnianej wyżej (…) – Lider, oraz Partnerów: 1. (…) s.c (…); 2. (…); 3. (…)) będą działania (…) oraz doradczo-szkoleniowe kierowane do podmiotów ekonomii społecznej, a także związane z (…) społeczną i zawodową (np. wsparcie szkoleniowe lub inne związane z podnoszeniem kwalifikacji i kompetencji; wsparcie psychologiczne itp.). Ponadto w ramach projektu udzielane będą dotacje przedsiębiorstwom społecznym na zatrudnienie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i zawodowym (o których mowa w art. 2 ust. 6 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 roku o ekonomii społecznej), w tym m.in. osób długotrwale bezrobotnych oraz osób z niepełnosprawnościami.

W treści wniosku o dofinansowanie Projektu, Lider i w/w wszyscy Partnerzy złożyli oświadczenie wskazując, że realizując powyższy Projekt nie ma prawnej możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została zawarta w budżecie Projektu.

Ponadto zgodnie z treścią wniosku o dofinansowanie w ramach Projektu nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty od jego uczestników, nie nastąpi sprzedaż towarów i usług, których wniesienie nawet potencjalnie mogłoby zostać odczytane jako świadczenie wzajemne, stanowiące odpłatność za realizację działań (…). Celem Projektu nie jest generowanie jakiegokolwiek przychodu czy dochodu. Powyższa dotacja spełnia wymogi dofinansowania do ponoszonych kosztów.

Dofinansowanie wynosić będzie powyżej 70% (a dokładnie wyniesie (…) % ze środków UE oraz (…) % z środków budżetowych) co oznacza, że Wnioskodawca nie będzie musiał angażować własnych środków.

Wnioskodawca (…) s.c. (…) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie szkoleń oraz doradztwa i jest czynnym podatnikiem VAT.

Działalność gospodarcza prowadzona jest w zakresie czynności opodatkowanych oraz czynności zwolnionych. Udział w ww. działaniu, które będzie podlegać dofinansowaniu (mimo że całkowicie dotowane w zakresie poniesionych kosztów) nie przyniesie żadnego zysku a jedynie podwyższenie prestiżu firmy Wnioskodawcy w zakresie realizacji w przyszłości prowadzonych przez te firmę szkoleń, które to szkolenia podlegać będą zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt.29c ustawy.

Jak wspomniano w odniesieniu do działań współfinansowanych ze środków publicznych, z których nie jest uzyskany dochód, w ramach projektów współfinansowanych ze środków UE nie dochodzi do wypłaty zysku.

(…) s.c. (…) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Niemniej jednak na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.), który wskazuje, iż zwolnieniu od podatku VAT podlegają usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych, w tym także świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane oraz w związku z art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług, (…) s.c. (…) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu.

W ramach Projektu, o którym mowa powyżej, Wnioskodawca będzie realizować działania wsparcia wskazane w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 roku o ekonomii społecznej (Dz. U. z 2024 r., poz. 113), tj. usługi wsparcia podmiotów ekonomii społecznej obejmują działania w zakresie:

1) (…) (w formie (…) etatu wynagrodzenia pracownika, zatrudnionego na umowę o pracę), polegającej na upowszechnianiu idei i zasad ekonomii społecznej, pobudzaniu aktywności społecznej w społecznościach lokalnych oraz inicjowaniu i rozwoju międzysektorowych partnerstw lokalnych.

Szczegółowa praca zatrudnionego (…) polegać będzie na:

„(…), polegającej na upowszechnianiu idei i zasad ekonomii społecznej, pobudzaniu aktywności społecznej w społecznościach lokalnych oraz inicjowaniu i rozwoju międzysektorowych partnerstw lokalnych.

1. Usługi (…) realizowane są w szczególności w następujących formach:

a) (…) - spotkania z przedstawicielami różnych grup społecznych, sektorów lub regionów,

b) diagnoza środowiska lokalnego,

c) budowanie partnerstw - formalne ustalenie zasad i celów współpracy różnych stron, kierunków działań, analiza zasobów i możliwości nawiązywania i rozbudowy partnerstw w celu rozwoju (…),

d) (…) - w szczególności zaangażowanie grup inicjatywnych/PES w konsultacje społeczne na poziomie gmin/powiatów,

e) analiza zapotrzebowania na świadczenie usług społecznych przez PES/PS - zgodnie z diagnozą potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej w zakresie usług społecznych, opracowaną przez (…). (…) informuje PES/PS i grupy inicjatywne o możliwości prowadzenia działalności w celu świadczenia usług społecznych,

f) współpraca z samorządem lokalnym w zakresie planowania strategicznego na terenie działalności (…) uwzględniającego ekonomię społeczną w rozwoju lokalnym. Współpraca ta może obejmować przede wszystkim: wsparcie w przygotowywaniu diagnozy potencjału i potrzeb (…) z danego terenu, w tym w zakresie realizacji usług społecznych.

2. Do zadań wykonywanych przez pracowników realizujących usługi z zakresu (…) należy w szczególności:

a) diagnozowanie potencjału lokalnego środowiska, w tym potencjału i potrzeb (…),

b) inicjowanie spotkań, działań i kontaktów pomiędzy podmiotami działającymi na danym obszarze oraz wyszukiwanie i wspieranie liderów/(…),

c) inicjowanie i wspieranie powstawania grup osób i instytucji, zamierzających rozpocząć działalność w formie (…), grup inicjatywnych,

d) zawiązywanie i rozwój partnerstw, sieci współpracy podmiotów, w tym JST, w celu rozwoju (…),

e) przekazywanie informacji nt. zmieniających się przepisów prawa dotyczących (…),

f) (…) w środowisku lokalnym dyskusji dotyczących ekonomii społecznej,

g) motywowanie grup i środowisk do podejmowania aktywności ukierunkowanych na rozwój ekonomii społecznej,

h) stałe motywowanie osób, podmiotów, w tym instytucji publicznych do podjęcia i kontynuowania działań w zakresie ekonomii społecznej, w szczególności poprzez wskazywanie możliwych korzyści społeczno-ekonomicznych lub kosztów zaniechania,

i) inicjowanie współpracy (…) z sektorem biznesu, w tym przy wykorzystaniu społecznej odpowiedzialności biznesu ((…)),

j) włączanie (…) w procesy rewitalizacji,

k) włączenie (…) w proces planowania i realizacji usług społecznych, w tym w formule zdeinstytucjonalizowanej. (…) w tym zakresie współpracuje z JST, jak i z (…)”.

Dokument:

(…)

2) w ramach w/w rozliczenia wynagrodzenia (…) etatu w projekcie przewidziano koszty delegacji związanych z w w/w usługami, opisanymi w pkt 1, w instytucjach objętych wsparciem projektu, na terenie woj. (…).

3) w ramach w/w usługi opisanej w pkt 1 przewidziano do (…) % kosztów pośrednich wartości świadczonych usług opisanych w pkt. 1, stanowiących ryczałtowe pokrycie kosztów niezbędnych do realizacji projektu, związanych z usługą opisaną w pkt 1, przeksięgowanych wewnętrznie na podstawie noty księgowej.

4) w ramach w/w usługi przewidziano jednorazową amortyzację (…) laptopa wraz z niezbędnym oprogramowaniem.

W/w wydatki w czasookresie 5 lat trwania projektu ((…)) stanowić będą maksymalnie:

1) wynagrodzenie (…) zatrudnionego na umowę o pracę, wraz z pochodnymi, w tym kosztami pracodawcy (…) zł

2) koszty delegacji (…) zł

3) koszty pośrednie (do (…) %) (…)zł

4) jednorazowa amortyzacja laptop wraz z niezbędnym oprogramowaniem (…) zł.

Powyższa działalność jest działalnością typu non–profit. W ramach wnioskowanych środków publicznych pozyskana dotacja będzie jedynie służyć na pokrycie kosztów związanych z realizacją Projektu.

Podmiot nie będzie pobierał żadnych opłat (wynagrodzenia) od ostatecznych odbiorców Projektu, czyli dokonywał sprzedaży towarów lub usług o których mowa w ustawie VAT, to jest osób lub podmiotów korzystających ze wsparcia wymienionych powyżej.

Ww. projekt jest realizowany przez Podmiot, który posiada akredytację Ośrodka (…), o których mowa w art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. ekonomii społecznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 113). Akredytację i status (…) – zgodnie z ustawą o ekonomii społecznej – przyznaje w drodze decyzji minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego (Minister Rodziny i Polityki Społecznej) podmiotom realizującym usługi wsparcia dla podmiotów ekonomii społecznej (…).

Wnioskodawca, jako podmiot realizujący usługi wsparcia ekonomii społecznej, w tym wskazane w art. 31 ust. 2 ustawy o ekonomii społecznej, posiada akredytację i status ośrodka (…) od dnia (…) (…) 2023 do dnia (…) (…) 2025 r. wydaną przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej na podstawie decyzji nr (…), z (…) (…) 2023 roku.

Dzięki posiadaniu akredytacji i statusu (…) działającego pod nazwą (…), Lider projektu oraz partnerzy gdzie jednym z nich jest Wnioskodawca Firma (…) S.C. (…) z (…) a innymi partnerami są ((…) z (…), (…) z (…)), złożyli wniosek o dofinansowanie pod tytułem „(…)” w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…) (…)–(…), Priorytet (…) Fundusze Europejskie dla społeczeństwa, Działania (…) (…) Typ (…) (…), nr wniosku (…).

Nabór wniosków prowadzony był przez Zarząd Województwa (…) jako Instytucji Zarządzającej, Departament Europejskiego Funduszu Społecznego. Wniosek o dofinansowanie projektu został oceniony pozytywnie. Umowa o dofinansowanie projektu nie została jeszcze sfinalizowana.

Projekt jest w pełni zgodny z działalnością szkoleniowo-doradczą Podatnika oraz Wytycznymi obszarowymi.

Projekt będzie realizowany na terenie (…) (…) województwa (…) w terminie od (…) . do (…) roku.

Założenia całego projektu dla całego Partnerstwa (Lider (…) wraz z Partnerami: (…) z (…), (…) z (…), (…) S.C. (…) z (…)):

1. Kluczowym zadaniem będzie tworzenie miejsc pracy z wykorzystaniem bezzwrotnego wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie tych stanowisk w przedsiębiorstwach społecznych (dalej (…)) oraz innych źródeł finansowania publicznego (PFRON, Fundusz Pracy), finansowanie zwrotne.

Planuje się wspieranie istniejących oraz tworzenie nowych (…) (są to m.in. fundacja, stowarzyszenia, spółdzielnie socjalne i sp. z o.o. non profit), ze szczególnym uwzględnieniem współpracy w tym zakresie z jednostkami samorządu terytorialnego (JST) oraz przedsiębiorcami, co ułatwia tworzenie stabilnych podmiotów realizujących funkcje (…) zawodowej i społecznej w długim okresie.

Wzmocnienie działań (…) będzie możliwe dzięki udzielaniu dofinansowań do realizacji indywidualnego planu (…) dla osób najbardziej zagrożonych wykluczeniem społecznym (tj. osób, o których mowa w art. 2 pkt 6 lit. b, d, e, g, h, i oraz l ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej).

2. Kompleksowym uzupełnieniem tych działań będą dodatkowe instrumenty wsparcia w postaci m.in. doradztwa, szkoleń, pakietów rozwojowych, służąc inicjowaniu tworzenia nowych podmiotów ekonomii społecznej (dalej (…)) oraz wzrostowi efektywności istniejących w zakresie prowadzonej przez nie działalności statutowej i gospodarczej. Istotnym elementem wsparcia będą działania (…) ukierunkowane na aktywizację społeczności lokalnej oraz organizacji pozarządowych do podejmowania inicjatyw z obszaru (…). Planowane efekty projektu zakładają stworzenie, co najmniej (…) dobrej jakości miejsc pracy dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w stabilnych przedsiębiorstwach społecznych. Ponadto planowane jest objęcie wsparciem, co najmniej (…) podmiotów ekonomii społecznej, co ma zwiększyć możliwości realizacji przez nie celów i usług społecznych.

3. Celem projektu jest również wzmacnianie rozwoju sektora ekonomii społecznej ww. wymienionym (…) poprzez utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych dla osób wskazanych w art. 2 pkt 6 ustawy o ekonomii społecznej, poprawę sytuacji na rynku i dostępu do usług rozwojowych dla podmiotów ekonomii społecznej ((…)) z (…), a także:

a) wsparcie finansowe na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w (…) (poprzez udzielanie (…), zgodnie z Wytycznymi obszarowymi);

b) świadczenie usług wspierających rozwój podmiotów ekonomii społecznej, m.in. usług (…), (…), odpowiadających na wyzwania związane z deinstytucjonalizacją usług społecznych i zrównoważonym rozwojem (w tym gospodarką o obiegu zamkniętym i odnawialnymi źródłami energii) oraz wyzwania demograficzne, promocyjne, edukacyjne, szkoleniowe, zgodnie z (…) i standardami określonymi w ustawie o ekonomii społecznej;

c) wspieranie realizacji indywidualnego procesu (…) społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i zawodowym poprzez świadczenie (…) oraz wsparcie realizacji Indywidualnego planu (…).

4. Działania te będą realizowane do (…) roku.

5. Cele szczegółowe projektu to:

1. zwiększenie poziomu wiedzy kobiet i mężczyzn ze wskazanego (…) na temat ekonomii społecznej, ich usług i produktów oraz zwiększenie widoczności i tworzenie pozytywnego wizerunku podmiotów ekonomii społecznej, m.in. poprzez działania edukacyjne,

2. zwiększenie szans na rynku pracy oraz dostęp do usług (…) społecznej i zawodowej dla grup defaworyzowanych, osób niezatrudnionych z (…), poprzez m.in. wsparcie przedsiębiorstw społecznych w realizacji Indywidualnych Planów (…),

3. wzrost poziomu kooperacji m.in. w. środowiskach lokalnych, poprzez wspólne realizacje przedsięwzięć w obszarze ekonomii społecznej,

4. wzmocnienie jakości i efektywności produktów oraz usług podmiotów ekonomii społecznych, tworzenie standardów jakości, profesjonalizacja usług oraz potencjału oraz utworzenie trwałych i stabilnych miejsc pracy w nowych i istniejących przedsiębiorstwach społecznych oraz podmiotach ekonomii społecznej przekształcanych w przedsiębiorstwa społeczne poprzez m.in. wsparcie finansowe, szkolenia, doradztwo, (…),

5. wzrost ilości i wartości usług społecznych zlecanych przez podmioty administracji publicznej, poprzez zwiększenie ilości i wartości społecznie odpowiedzialnych zamówień publicznych.

6. Grupę docelową projektu stanowią:

1. osoby, o których mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o ekonomii społecznej (zagrożone wykluczeniem społecznym, np. osoby bezrobotne, w tym długotrwale, poszukujące pracy, absolwenci (…)/(…), osoby z zaburzeniami psychicznymi), w zakresie np. (…), (…), (…) społecznej i zawodowej;

2. osoby wskazane w Wytycznych obszarowych (np. osoby z niepełnosprawnościami, osoby bierne zawodowo, korzystające z pomocy społecznej, w kryzysie bezdomności), objęte m.in. (…), (…), szkoleniami, doradztwem;

3. osoby fizyczne planujące założenie przedsiębiorstwa społecznego lub podjęcie pracy w przedsiębiorstwie społecznym w zakresie doradztwa, szkoleń, działań edukacyjnych (uczniowie i studenci), (…) społecznej i zawodowej, umożliwiających uzyskanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do założenia, pracy lub prowadzenia przedsiębiorstwa społecznego;

4. osoby prawne planujące założenie podmiotu ekonomii społecznej lub przedsiębiorstwa społecznego (np. organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego), w zakresie m.in. (…), doradztwa, szkoleń;

5. jednostki samorządu terytorialnego, ich kadra zarządzająca i pracownicy, posiadający jednostki organizacyjne w (…) – objęte m.in. (…), szkoleniami, doradztwem.

W ramach pkt 1 – 3 wsparciem objęte zostaną osoby, które uczą się, pracują lub zamieszkują na terenie (…) w rozumieniu Kodeksu Cywilnego.

7. Planowane rezultaty dla całego projektu to:

a) (…) kobiet i mężczyzn objętych wsparciem, w tym osób niezatrudnionych, osób z niepełnosprawnościami,

b) (…) objętych wsparciem (…) i (…);

c) (…) miejsc pracy w (…) i (…),

d) (…) osób pracujących po opuszczeniu programu,

e) (…) podmiotów administracji publicznej lub służb publicznych,

8. W projekcie przewidziano następujące zadania:

1. Tworzenie i utrzymanie (…) miejsc pracy (pełny etat), wg. stawki (…) na utworzenie miejsca pracy (…) zł oraz na utrzymanie miejsca pracy (…) zł w latach (…) – (…)); rozliczania wydatków w postaci stawek (…) na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy będzie prowadzone uproszczonymi metodami zgodne z treścią Wytycznych obszarowych;

2. (…) społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w (…) (w tym świadczenie (…)):

a) Dofinansowanie (…) planu (…) ((…)), o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o ekonomii społecznej;

b) Wsparcie (…) dotyczy wyłącznie nowych pracowników i może być świadczone bez przyznawania wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy;

c) Przyznawane jest w formie refundacji dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznymi i zawodowym.

d) Usługi wsparcia (…) dotyczą bezpośrednio pracownika i mają na celu zwiększenie możliwości udziału w życiu społecznym i zawodowym osoby objętej wsparciem;

e) Procesy (…) obejmują tworzenie i wdrażanie indywidualnych planów (…), które mogą obejmować np. udział w szkoleniach rozwijających kompetencje społeczne, wsparcie w zakresie dostępu do usług zdrowotnych, pomoc w korzystaniu z pomocy specjalistycznej (psycholog, doradca zawodowy, specjalista ds. uzależnień, psychoterapeuta, psychiatra, inne), wsparcie trenera/asystenta pracy, wsparcie w zakresie funkcjonowania w rodzinie i pełnienia ról rodzicielskich np.: o pomoc w dostępie do usług społecznych wspierających innych członków rodziny, podnoszenie kwalifikacji poprzez udział w wybranych formach edukacji dorosłych formalnych i poza formalnych np.: szkolenia zawodowe, itd.

3. (…) i wsparcie tworzenia miejsc pracy w (…) za pośrednictwem (…):

a) Wspólnie z Regionalnym (…) opracowany został Regulamin udzielania wsparcia finansowego;

b) Wsparcie (…) oraz szkoleniowo – doradcze: szkolenia teoretyczne i praktyczne, z zakładania/prowadzenia/rozwoju (…) i tworzenia miejsc pracy w (…) (zgodnie z diagnozą potrzeb, profilem działalności i zaleceniami w (…), m.in. prawne, marketingowe, z zakresu tworzenia biznesplanu, źródeł finansowania, księgowe, szkolenia branżowe, a także praktyczne aspekty prowadzenia (…), prawa pracy, zamówień publicznych, w tym zamówień społecznie odpowiedzialnych i zielonych zamówień publicznych, itd.), doradztwo w zakresie tworzenia biznesplanu;

c) Nabór wniosków z biznesplanami i Komisja Oceny Wniosków – preferowane będą osoby, o których mowa w art. 2 pkt 6 lit. b, d, e, g, h, i oraz l ustawy o ekonomii społecznej;

d) Monitorowanie wsparcia i rozwiązywanie sytuacji problemowych w (…), monitoring trwałości miejsc pracy i (…).

4. (…), zwiększanie widoczności i edukacja (…), wsparcie (…), w tym biznesowe, rozwojowe, w zakresie zamówień społecznie odpowiedzialnych i usług społecznych:

a) Diagnoza potrzeb środowisk lokalnych oraz diagnoza potrzeb placówek i instytucji integracji społecznej w zakresie (…) społecznej i zawodowej;

b) Analiza działań JST w kontekście lokalności/tworzenia (…) i wsparcia zamówień społecznie odpowiedzialnych oraz tworzenia działań (…) i świadczących usługi społeczne;

c) Usługi (…) i wsparcie rozwoju partnerstw lokalnych na rzecz (…), m.in. przez (…) grup inicjatywnych oraz środowisk na rzecz (…), poprzez m.in. sesje (…) i spotkania (…) w środowiskach lokalnych i JST;

d) Wsparcie (…) i JST w obszarze zamówień społecznie odpowiedzialnych, (m.in. pomoc w konstrukcji/zdobywaniu/realizacji zleceń – w trybach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawie Prawo zamówień publicznych, ustawie o ekonomii społecznej oraz ustawie o spółdzielniach socjalnych), procesach rewitalizacyjnych i (…)/zwiększenia wartości i jakości usług publicznych, w tym społecznych realizowanych przez (…);

e) Szkolenia dla osób fizycznych umożliwiających zdobycie wiedzy na temat założenia/rozwoju/prowadzenia (…), wg. programu szkoleń dostosowanego do potrzeb i oczekiwań uczestników projektu;

f) Usługi wsparcia dla (…) i (…) – doradztwo kluczowe, biznesowe i specjalistyczne;

g) Wsparcie marketingowe i promocja (…), zwiększanie widoczności (…).

5. Monitorowanie i zapewnienie jakości działań.

Doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1. Pytanie: Czy na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług dla realizacji projektu pn. „(…)” Państwo będą wskazani jako nabywca?

Odpowiedź: Tak, na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług dla realizacji projektu „(…)” (…) s.c. (…) będzie wskazany jako nabywca.

2.Pytanie: Do jakich czynności będą wykorzystywane towary i usługi nabywane przez Państwa dla realizacji ww. projektu, tj. czy do czynności:

a) opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b) zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

c) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odpowiedź: Towary i usługi nabywane przez (…) dla realizacji w/w projektu będą wykorzystywane do świadczenia czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

3. Pytanie: Czy efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług?

Odpowiedź: Efekty powstałe w wyniku realizacji w/w projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług będą związane z czynnościami zwolnionymi z VAT.

Pytanie

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Podatnik - Wnioskodawca zwraca się z pytaniem, czy prawidłowe jest jego stanowisko określające, że w przypadku zakupu towarów i usług na potrzeby działalności związanej z realizacją Projektu, a co za tym idzie działalności nie podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT z punktu widzenia Podatnika, Podatnik nie ma prawnej możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT (tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) zgodnie z przepisami prawa krajowego?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 3 czerwca 2024 r.)

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy ź dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą": w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tylko jak pisaliśmy w opisie stanu faktycznego służą budowaniu wizerunku i prestiżu firmy w latach następnych w związku z planowaną działalnością szkoleniową, która co do zasady podlegać będzie zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 29c.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując, podatnik może skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli ten jest związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – ten warunek jest w przypadku Wnioskodawcy spełniony.

Wskazany we wniosku projekt będzie realizowany przez Podatnika w ramach działalności nieodpłatnej i nie będzie pobierane jakiekolwiek opłaty od jego uczestników, których wniesienie nawet potencjalnie mogłoby zostać odczytane jako świadczenie wzajemne, stanowiące odpłatność za realizację działań (...) dla uczestników Projektu. Dodatkowo Projekt nie będzie generował dochodu – w tabeli budżetowej wniosku o dofinansowanie Projektu (tab. 5.1.2), w odniesieniu do dochodu potencjalnie generowanego przez Projekt wskazano, że wynosił on będzie (…) zł. Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Państwa ten warunek nie jest spełniony bowiem po pierwsze ze względu na całkowite dotowanie kosztów nie ponoszą Państwo ciężaru opłaty podatku naliczonego, a po drugie udział w projekcie ma służyć w przyszłości lepszemu wizerunkowi w ramach prowadzonej działalności szkoleniowej, która podlegać będzie zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29c.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie są spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Wynika to z faktu, iż pomimo że Podatnik jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT to w wyniku realizacji ww. projektu działalność Podmiotu nie spowoduje, że poniesie on ciężar podatku naliczonego będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, efekty realizacji zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” Podatnik nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku VAT (tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego), gdyż zakupy towarów i usług związanych z realizacją Projektu (finansowanego ze środków publicznych i nie mającego na celu osiągnięcia zysku) nie będą w żaden sposób związane z czynnościami opodatkowanymi (w rozumieniu ustawy o VAT).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl ust. 1 tego artykułu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, może więc dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą kwestii czy przy zakupie towarów i usług na potrzeby działalności związanej z realizacją Projektu pn.: „(…)”, mają Państwo prawną możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT (tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazali Państwo we wniosku – towary i usługi nabywane dla realizacji przedmiotowego projektu będą wykorzystywane do świadczenia czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując, w związku z realizacja projektu pn. „(…)”, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT, (tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego).

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z  2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00