Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.290.2024.1.SKJ

Brak prawa do odliczenia w związku z realizowanym projektem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, która dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. „(…)’’.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Gmina prowadzi skonsolidowane rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług obejmujące czynności prowadzone przez jednostki organizacyjne Gminy.

Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Część z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego, część zaś czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, w związku z czym zaliczane są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Konsekwentnie więc po stronie Gminy - w zależności od danej sytuacji - realizowane są zakupy, od których Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego, jak i częściowe prawo do odliczenia VAT naliczonego (współczynnik, prewspółczynnik), jak i prawo do odliczenia VAT naliczonego w ogóle nie przysługuje.

Ponadto, w ramach działalności gospodarczej, Gmina wykonuje, oprócz czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, także czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, np. wynajem nieruchomości na cele mieszkaniowe oraz dzierżawę gruntów rolnych.

Aktualnie Gmina (...) ubiega się o dofinansowanie zadania pod nazwą „(…)” w ramach Funduszy Europejskich dla (…).

Gmina (...) zamierza zadanie sfinansować ze środków zewnętrznych (Fundusze Europejskie dla (…), o które będzie się starać składając wniosek, a niniejsza interpretacja jest niezbędna jako załącznik do tego wniosku, oraz ze środków własnych. Szacunkowy koszt całej inwestycji (na podstawie kosztorysów inwestorskich) wyniesie ok. (…) zł brutto.

Do chwili obecnej Gmina (...) poniosła koszty dokumentacji projektowej i wykonania audytu energetycznego budynku. Na wydatki związane z inwestycją będą się składać: koszty robót budowlanych termomodernizacyjnych wraz z robotami towarzyszącymi niezbędnymi do uzyskania założeń programowych, które wskazują na poprawę efektywności energetycznej budynków poprzez głęboką modernizację energetyczną, w tym wymianę źródeł ciepła oraz zastosowanie odnawialnych źródeł energii (jako element projektu), koszt sprawowania nadzoru inwestorskiego, koszt dokumentacji aplikacyjnej (studium wykonalności, wniosek o płatność), koszty audytu ex - post, a także promocja projektu.

Planowany termin rozpoczęcia inwestycji to styczeń 2025 r., natomiast planowany termin zakończenia inwestycji to czerwiec 2026 r.

Powyższe zadanie będzie realizowane przez Gminę (...). Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług przeznaczonych do realizacji projektu będą w całości wystawiane na Gminę (...). Po zakończeniu inwestycji wytworzony majątek zostanie przyjęty dokumentem OT na stan środków trwałych Gminy.

Projekt „(…)” będzie obejmować termomodernizację budynku: Budynek mieszkalny komunalny, zlokalizowany w (…) przy ulicy (…).

W ramach zadania budynek wielorodzinny zostanie poddany gruntownej przebudowie i termomodernizacji ze względu na bardzo niski standard życia mieszkańców. W tej chwili budynek nie jest podłączony do sieci kanalizacyjnej, ani żadnej sieci grzewczej.

Zakres robót w ramach zadania obejmie prace, w skład których wejdą:

  • rozbiórka przybudówki konstrukcji murowanej przykrytej daszkiem drewnianym,
  • rozbiórka konstrukcji drewnianej dachu budynku mieszkalnego wraz z pokryciem,
  • wykonanie nowej konstrukcji drewnianej dachowej po uprzednim przemurowaniu ścianek na poddaszu i wykonaniu wieńca żelbetowego,
  • pokrycie konstrukcji warstwami izolacyjnymi cieplnymi wraz z pokryciem dachowym z blachodachówki,
  • wykonanie hydroizolacji pionowej na wszystkich zewnętrznych ścianach fundamentowych budynku,
  • wykonanie nowej posadzki na gruncie w całym budynku wraz z izolacją przeciwwilgociową poziomą,
  • wykonanie zabezpieczającej izolacji termicznej ścian fundamentowych podziemnych,
  • wykonanie tynków na izolacji ścian fundamentowych,
  • wykonanie okładziny z tynku mozaikowego na cokole budynku,
  • wykonanie termomodernizacji budynku,
  • wykonanie nowych nadproży okiennych w miejscach nowych lub poszerzanych otworów,
  • wykonanie nowych nadproży drzwiowych,
  • wykonanie nowego stropu w miejscu klatki schodowej,
  • wykonanie nowego stropu nad 1 piętrem,
  • wykonanie nowych schodów wewnętrznych o konstrukcji żelbetowej,
  • wykonanie nowych ścian wewnętrznych,
  • montaż zdemontowanych wcześniej elementów jak instalacja odgromowa czy anteny,
  • montaż stolarki okiennej i drzwiowej,
  • wykonanie wewnętrznych instalacji budynku oraz na terenie działki wg. projektów branżowych,
  • zagospodarowanie terenu.

W budynku zostanie wydzielonych 8 lokali mieszkalnych. Właścicielem i zarządcą wyżej wymienionego budynku w całości jest Gmina (...). Lokatorzy na podstawie zawartej umowy najmu lokalu z Gminą (...) będą zawierać indywidualne umowy z zakładem energetycznym na dostawę prądu, oraz na dostawę wody przez SZGK (Samorządowy Zakład Gospodarki Komunalnej). W tym budynku nie znajdują się przyłącza kanalizacji sanitarnej. Lokale są przyznawane wnioskodawcom (osobom, które złożą wniosek o przyznanie mieszkania), którzy zostają zakwalifikowani do przyznania mieszkania przez Społeczną Komisję Mieszkaniową (lista osób musi być ostatecznie zatwierdzona przez Burmistrza (…). Podstawą prawną takiego postępowania jest ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 725 ze zm.), uchwała nr (…) Rady Miejskiej w (…) z (…) r. w sprawie (...), oraz uchwała nr (…) w sprawie (...) na lata (…).

Na podstawie zawartej umowy najmu z Gminą, lokatorzy będą płacić czynsz za okresy miesięczne, którego ostateczna wartość będzie rozliczana raz w roku, zgodnie z Zarządzeniem nr (…) z (…) r. w sprawie stawek czynszu za najem lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy (...).

Opisany w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej projekt jest realizowany w związku z działalnością statutową Gminy, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609), który stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, a w szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnego budownictwa mieszkaniowego.

W ramach projektu, poprzez przeprowadzenie termomodernizacji, nastąpi poprawa efektywności energetycznej budynku komunalnego mieszkalnego.

Przedmiotowy budynek w całości przeznaczony jest tylko i wyłącznie na cele mieszkaniowe, a więc będzie wykorzystywany tylko do wykonywania czynności podlegających zwolnieniu od podatku i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Tak więc nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez Gminę (...) wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT i nie będą wykorzystywane do czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej (niepodlegających opodatkowaniu).

Z najemcami są zawarte odpłatne umowy najmu. Najemcy wykorzystują i będą wykorzystywać mieszkania zgodnie z ich przeznaczeniem, to jest wyłącznie na cele mieszkalne. Nieruchomość nie będzie wykorzystywana do wykonywania innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Po zmodernizowaniu przedmiotowego budynku w ramach projektu, przeznaczenie infrastruktury mieszkaniowej nie ulegnie zmianie.

Pytanie

Czy Gminie (...) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z zakupem towarów i usług celem realizacji projektu pod nazwą „(…)’’ w budynku mieszkalnym komunalnym w (…) przy ul. (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina (...) jako podmiot realizujący projekt pod nazwą „(…)” w ramach Funduszy Europejskich (…), nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na wykonanie wyżej wymienionej inwestycji. Projekt polega na wykonaniu termomodernizacji budynku mieszkalnego komunalnego, a realizacja zadania będzie związana wyłącznie z czynnościami za które nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, ponieważ usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe korzystają ze zwolnienia od podatku, co wprost wynika z treści art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

Zauważyć należy również, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego istnieje wówczas gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustawodawca używając pojęcia czynności opodatkowanych zróżnicował zakres prawa do odliczenia podatku od tego, czy dana czynność jest opodatkowana, czy też nie. Przy czym przez „czynność opodatkowaną” należy rozumieć taką czynność, która wywołuje skutki na gruncie podatku należnego, a zatem nie można uznać, że usługa, która korzysta ze zwolnienia przedmiotowego (w tym przypadku usługa najmu na cele mieszkalne) jest czynnością opodatkowaną. Czynność ta jedynie podlega opodatkowaniu (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT), co w tym przypadku oznacza, że działają wobec niej rygory ustawy o VAT, ale nie powoduje ona skutków w zakresie podatku należnego.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.U.UE.L.2006.347.1) zgodnie, z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie takich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w ramach realizowanej inwestycji w zakresie termomodernizacji budynków użyteczności publicznej będą wykorzystywane na cele mieszkaniowe, a więc będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, ale podlegających zwolnieniu od tego podatku.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że Gmina w związku z realizacją projektu pod nazwą „(…)” nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od poczynionych wydatków, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności, które generują podatek VAT należny.

Z uwagi na powyższe Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki w ramach inwestycji pod nazwą „(…)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Główne zasady odliczenia podatku VAT zostały przedstawione w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) – zwanej dalej „ustawą o VAT”. Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który umożliwi podatnikowi odliczenie podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeśli związany jest z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czyli zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik – w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT – ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

Art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, kto jest podatnikiem VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy o VAT stanowi:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:

  • inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
  • mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług mogą występować w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym stanowi:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnego budownictwa mieszkaniowego.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Aktualnie Gmina ubiega się o dofinansowanie zadania pod nazwą „(…)” w ramach Funduszy Europejskich dla (…). Projekt „(…)” będzie obejmować termomodernizację budynku: Budynek mieszkalny komunalny, zlokalizowany w (…) przy ulicy (…). W ramach projektu, poprzez przeprowadzenie termomodernizacji, nastąpi poprawa efektywności energetycznej budynku komunalnego mieszkalnego.

Przedmiotowy budynek w całości przeznaczony jest tylko i wyłącznie na cele mieszkaniowe, a więc będzie wykorzystywany tylko do wykonywania czynności podlegających zwolnieniu od podatku i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Tak więc nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT i nie będą wykorzystywane do czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej (niepodlegających opodatkowaniu). Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług przeznaczonych do realizacji projektu będą w całości wystawiane na Gminę

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.

W analizowanej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka, która warunkuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ wydatki, które Państwo poniosą podczas realizacji Projektu, nie będą związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami generującymi podatek należny. Będą one dotyczyły wyłącznie termomodernizacji budynku mieszkalnego komunalnego, który powiązany jest z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Zatem nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji pn. „(…)”.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Należy również zaznaczyć, że zakres przedmiotowy wniosku wyznacza przedstawione przez Państwa pytanie. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania), a więc projektu „(...)” obejmującego termomodernizację budynku: Budynek mieszkalny komunalny, zlokalizowanego w (...). Inne kwestie wynikające np. z Państwa stanowiska, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w interpretacji.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00