Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 19 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.257.2024.3.RG

- Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu broni, z faktury wystawionej na imię i nazwisko (nr pesel), w uwadze do faktury PŁATNIK: Firma. - Prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy zakupie amunicji dla potrzeb dodatkowych kursów i szkoleń podnoszących kwalifikacje, tj. kursu instruktorskiego i samokształcenia.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu broni, z faktury wystawionej na .. (nr pesel), w uwadze do faktury PŁATNIK: Firma „...” (pytanie nr 1 we wniosku).

-prawa do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy zakupie amunicji dla potrzeb dodatkowych kursów i szkoleń podnoszących kwalifikacje, tj. kursu instruktorskiego i samokształcenia (pytanie nr 2 we wniosku)

oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 5 czerwca 2024 r. (wpływ 6 czerwca 2024 r. i  13 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą „...” na terenie kraju od 2012 r. (dalej opisanym jako Firma). Planuje rozszerzenie działalności o prowadzenie zajęć ze strzelectwa sportowego ze względu na duże zainteresowanie tematem jak również własne doświadczenie w ww. temacie. Posiada też duże doświadczenie w prowadzeniu szkoleń różnego typu związanych z prowadzoną działalnością.

Wnioskodawca posiada patent strzelecki, pozwolenie na broń, jest w trakcie kursu na Instruktora Strzelectwa Sportowego PZSS (Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego) z dodatkowym uzyskaniem uprawnień Prowadzącego Strzelanie oraz Sędziego Strzelectwa (...).

W oparciu o kody 85.51.Z, 85.59.B, 93.29.B ma Pan zamiar wykonywać zajęcia rekreacyjne oraz sportowe na strzelnicy. Jest Pan również zarejestrowany od 30.11.2017 w Rejestrze Instytucji Szkoleniowych pod numerem ...

Wnioskodawca jest rozliczany podatkowo na zasadach ogólnych i jest płatnikiem VAT.

Zajęcia rekreacyjne na strzelnicy (zgodnie z art. 11, Punkt 2 UoBiA, ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 15 marca 2000 r. w sprawie wzorcowego regulaminu strzelnic. § 2. Punkt 2) będą polegać na strzelaniu rekreacyjnym i treningów strzelań do tarcz z użyciem broni i amunicji zakupionej na rzecz prowadzonej działalności.

W związku z trwaniem kursu Wnioskodawca wykonuje zakupy niezbędne do potrzeb kursu i dalszej działalności instruktorskiej w postaci broni, amunicji, sprzętu taktycznego i akcesoriów ochronnych. Pozwolenie na broń jest wystawione na osobę fizyczną. Zgodnie z Ustawą o amunicji na fakturze jako nabywca jest wpisana osoba fizyczna posiadająca stosowne zezwolenie, zaś jako płatnik występuje firma. Przychody uzyskane z świadczonych usług na strzelnicy są w całości opodatkowane 23% stawką podatku VAT. Faktycznym nabywcą broni i amunicji jest Firma/płatnik.

NABYWCA rozporządza zakupioną bronią i amunicją na poczet działalności, nabywa broń na swoje nazwisko, jedynie z uwagi na niemożliwość zakupu bezpośrednio na Firmę. Zezwolenie na zakup broni i amunicji jest wystawiane tylko na osoby fizyczne, a nie podmioty gospodarcze. Firma/płatnik posiada stosowne zezwolenia umożliwiające zakup, zarówno broni jak i amunicji. Zakup jest dokonywany bezpośrednio od dostawców. Koszty związane z nabyciem towaru zawsze ponosi Firma „...”. Koszty te są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie m.in. prowadzenia strzelań rekreacyjnych i treningów i strzelań na strzelnicy szkoleniowo-sportowej, do której to działalności są wykorzystywane. Klienci strzelnicy uiszczają opłatę za korzystanie z broni i zużytą amunicję do strzelania. Przychód z prowadzenia zajęć rozliczany standardowo w tej branży, czyli w zależności od ilości strzałów. Każda broń/kaliber ma inną cenę. Jest to przychód operacyjny ze sprzedaży usług. Faktury dokumentujące zakup broni i amunicji zawierają dane określone w art. 106e ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do Organu 6 czerwca 2024 r., na pytania Organu w zakresie podatku od towarów i usług, wskazał Pan:

a)Czy jest Pan zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Tak.

b)Jakie wydatki (zakup jakich towarów) objęte są zakresem pytania nr 1 we wniosku?

Zakup broni objętej obowiązkową rejestracją w Wydziale Postępowania Administracyjnego.

c)Czy faktury, które dokumentują zakup broni i amunicji, potwierdzają czynności faktycznie dokonane, tzn. czy odzwierciedlają rzeczywisty przedbieg zdarzeń gospodarczych związanych z tym nabyciem?

Tak. Zakup jest dokonany i będzie wykorzystywany do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Zakupiona broń będzie służyć do przeprowadzania szkoleń a przychody uzyskane ze świadczonych usług w całości będą opodatkowane 23% stawką podatku VAT.

d)Kiedy planuje Pan rozszerzyć zakres prowadzonej działalności gospodarczej o prowadzenie zajęć ze strzelectwa sportowego?

Po przesłaniu przez PZSS dokumentów instruktorskich.

e)Czy przedmiotem wniosku są wydatki, które ponosi Pan jako: - uczestnik kursu, - instruktor prowadzący zajęcia ze strzelectwa sportowego, czy - zarówno uczestnik kursu, jak i instruktor prowadzący zajęcia ze strzelectwa sportowego?

Zarówno uczestnik kursu (obsługa oraz nauczanie z nabytej broni) jak i instruktor prowadzący zajęcia ze strzelectwa sportowego.

f)O jakich „dodatkowych kursach i szkoleniach podnoszących kwalifikacje” jest mowa w pytaniu nr 2?

Kurs ..., Kurs Instruktora ..., Kursy związane ze strzelectwem i późniejszym instruktarzem strzeleckim.

g)Czy kurs instruktorski i samokształcenie mają ścisły związek z prowadzeniem przez Pana działalności w zakresie prowadzenia zajęć ze strzelectwa sportowego?

Tak.

h)Czy ww. kursy instruktorski i samokształcenie są niezbędne do prowadzenia przez Pana zajęć ze strzelectwa sportowego?

Kurs instruktorski jest wymagany do prowadzenia działalności instruktora strzelectwa sportowego, natomiast samokształcenie służy podnoszeniu kwalifikacji jako instruktor strzelectwa sportowego, podnoszenia renomy co wiąże się z większą konkurencyjnością na rynku i lepszym możliwościom pozyskiwania klientów zainteresowanych szkoleniami.

i)Z jakimi czynnościami wykonywanymi przez Pana w ramach działalności gospodarczej, którą Pan prowadzi/zamierza prowadzić, jest/będzie związany zakup broni i amunicji: opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, zakupiona broń i amunicja będzie służyć do przeprowadzania szkoleń a przychody uzyskane ze świadczonych usług w całości będą opodatkowane 23% stawką podatku VAT, - zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, - niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do Organu 13 czerwca 2024 r., skorygował Pan odpowiedzi na pytania udzielone w uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do Organu 6 czerwca 2024 r. i wskazał Pan:

(odpowiedź na pytania):

b) Jakie wydatki (zakup jakich towarów) objęte są zakresem pytania nr 1 we wniosku?

Zakup broni objętej obowiązkową rejestracją w Wydziale Postępowania Administracyjnego oraz amunicji o kalibrze do tej broni. Zakup broni na fakturze imiennej jest obowiązkowe wedle przepisów, natomiast zakup amunicji jest obowiązkowy na tej samej fakturze imiennej co zakupiona broń tylko przy jednoczesnym zakupie danego typu broni i amunicji odpowiedniego kalibru do tej broni. Po obowiązkowej rejestracji broni mając pozwolenie na dany kaliber amunicji można później już amunicję kupować na firmę.

j) Z jakimi czynnościami wykonywanymi przez Pana w ramach działalności gospodarczej, którą Pan prowadzi/zamierza prowadzić, jest/będzie związany zakup broni i amunicji?

Zakupiona broń i amunicja będzie służyć do przeprowadzania szkoleń, a przychody uzyskane ze świadczonych usług w całości będą opodatkowane 23% stawką podatku VAT, podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

1.Czy faktura wystawiona na NABYWCĘ: ... (nr pesel), w uwadze do faktury PŁATNIK: Firma „...” stanowi podstawę do odliczenia podatku VAT?

2.(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do Organu 6 czerwca 2024 r.) Czy dla potrzeb kursu instruktorskiego i samokształcenia (dodatkowych kursów i szkoleń podnoszących kwalifikacje) można odliczyć VAT od zakupionej amunicji dla potrzeb ww. kursów i szkoleń?

Pana stanowisko w sprawie

1.Uważa Pan, że ma Pan prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy zakupie broni i amunicji a faktura ze względu na przepisy jest poprawnie wystawiona.

2.(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do Organu 13 czerwca 2024 r.)

Uważa Pan, że ma Pan prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy zakupie amunicji. Celem wydatku jest podnoszenie kwalifikacji zawodowej i w ten sposób wpływanie na konkurencyjność na rynku celem pozyskiwania klientów i przychodów z działalności gospodarczej. Jest to według Pana wydatek uzasadniony. Uważa Pan, że ma prawo na ujęcie w kosztach prowadzenia działalności gospodarczej zakup amunicji dla potrzeb związanych z wykorzystaniem do kursu i szkoleń podnoszących kwalifikacje. Wydatek stanowi koszt firmowy, którego skutkiem będzie pozyskanie większej grupy klientów zainteresowanych profesjonalnym szkoleniem. Powołanie na przepisy: Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r., poz. 1570, z późn. zm.). W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114,  art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ustawodawca umożliwił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jaki i podmiotów biorących w niej udział. Z powyższego wynika, że o prawidłowości faktur wystawionych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe między określonymi podmiotami.

Zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy:

Przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Natomiast zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy:

Faktura powinna zawierać między innymi:

1)datę wystawienia;

2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15)kwotę należności ogółem;

(…).

Zatem, zgodnie z wyżej powołanymi przepisami, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa.

Należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział.

Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym. Zatem, co do zasady, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.

Należy zauważyć, że chociaż faktura powinna zawierać dane dotyczące nabywcy wymienione w art. 106e ustawy, to jednak niewskazanie niektórych z tych informacji nie wyklucza możliwości jego identyfikacji na podstawie pozostałych danych zawartych na fakturze.

Brak wskazania NIP przy jednoczesnym prawidłowym wskazaniu pozostałych danych podmiotu będącego nabywcą jest wadą techniczną, niewyłączającą możliwości zweryfikowania dokonania zdarzenia gospodarczego i prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostającą bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym i fundamentalnym prawem podatnika, wynikającym z konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej. Unormowanie to jest implementacją wcześniej obowiązującego art. 17 ust. 2 lit. a VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej. To samo wynika z art. 168 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE. L. 347 s. 1 ze zm.). Przepis ten jednoznacznie wskazuje, że odliczenie przysługuje jedynie w odniesieniu do podatku powstałego w wyniku czynności wykonanej przez innego podatnika, a dla realizacji tego prawa - stosownie do art. 178 lit. a tej Dyrektywy - konieczne jest posiadanie faktury wystawionej zgodnie z art. 220, art. 236, art. 238, art. 239 i art. 240 Dyrektywy. Sama faktura nie tworzy prawa do odliczenia podatku w niej wykazanego. Prawo do odliczenia przysługuje zatem wówczas, gdy podatek naliczony związany jest z faktycznie dokonanymi czynnościami opodatkowanymi. Potwierdzeniem tego może być wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 13 grudnia 1989 r. w sprawie Genius Holding BV v. Staatssecretaris van Financien, C-342/87, w którym stwierdzono, że zgodnie z artykułem 17 (2) podatnik może korzystać z prawa do odliczenia podatku VAT przewidzianego w VI Dyrektywie z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług przez innego podatnika wyłącznie w odniesieniu do podatków faktycznie należnych, tj. podatków przypadających do zapłaty z tytułu działalności podlegającej opodatkowaniu lub zapłaconych, o ile były one należne. Zasada ta nie dotyczy podatku, który jest należny tylko z tego powodu, że został wykazany na fakturze. Dysponowanie przez nabywcę fakturą wystawioną przez zbywcę stanowi jedynie formalny warunek skorzystania z tego uprawnienia. Prawo do odliczenia podatku jest następstwem powstania obowiązku podatkowego powstałego na poprzednim etapie obrotu.

Jak wynika z okoliczności sprawy prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą „...” na terenie kraju od 2012 r. i planuje rozszerzenie działalności o prowadzenie zajęć ze strzelectwa sportowego. W związku z trwaniem kursu Wnioskodawca wykonuje zakupy niezbędne do potrzeb kursu i dalszej działalności instruktorskiej w postaci broni, amunicji, sprzętu taktycznego i akcesoriów ochronnych. Kursy, o których mowa we wniosku to: Kurs ..., Kurs Instruktora .... Kursy związane są ze strzelectwem i późniejszym instruktarzem strzeleckim, mają one ścisły związek z prowadzeniem przez Pana działalności w zakresie prowadzenia zajęć ze strzelectwa sportowego. Kurs instruktorski jest wymagany do prowadzenia działalności instruktora strzelectwa sportowego, natomiast samokształcenie służy podnoszeniu kwalifikacji jako instruktor strzelectwa sportowego, podnoszenia renomy co wiąże się z większą konkurencyjnością na rynku i lepszym możliwościom pozyskiwania klientów zainteresowanych szkoleniami. Zakupiona broń i amunicja będzie służyć do przeprowadzania szkoleń a przychody uzyskane ze świadczonych usług w całości będą opodatkowane 23% stawką podatku VAT.

Pana wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT z faktury wystawionej na nabywcę: .. (nr pesel), w uwadze do faktury PŁATNIK: Firma „...” (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Zakresem tego pytania objęte są wydatki dotyczące nabycia broni.

Jak wynika z opisu sprawy, pozwolenie na broń jest wystawione na osobę fizyczną. Zgodnie z Ustawą o amunicji na fakturze jako nabywca jest wpisana osoba fizyczna posiadająca stosowne zezwolenie, zaś jako płatnik występuje firma. Faktycznym nabywcą broni i amunicji jest Firma/płatnik. Nabywca rozporządza zakupioną bronią i amunicją na poczet działalności, nabywa broń na swoje nazwisko, jedynie z uwagi na niemożliwość zakupu bezpośrednio na Firmę. Koszty te są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie m.in. prowadzenia strzelań rekreacyjnych i treningów, i strzelań na strzelnicy szkoleniowo-sportowej, do której to działalności są wykorzystywane. Faktury dokumentujące zakup broni i amunicji zawierają dane określone w art. 106e ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wskazano wyżej, prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktury, uzależnione jest od spełnienia warunków wynikających z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, a także od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis art. 88 ustawy enumeratywnie określa listę przypadków, w których podatnik został pozbawiony prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jednakże nie wymienia opisanej we wniosku nieprawidłowości (braku NIP nabywcy) jako przesłanki negatywnej powodującej utratę prawa do odliczenia podatku naliczonego (w sytuacji, gdy faktura odzwierciedla prawdziwe zdarzenie gospodarcze). Zatem brak wskazania NIP-u na fakturze nie przesądza o braku prawa do odliczenia podatku VAT.

W konsekwencji, przysługuje Panu prawo do odliczenia kwoty podatku VAT z faktury dokumentującej zakup broni, w sytuacji gdy brak numeru identyfikacji podatkowej nabywcy jest jedynym brakiem formalnym takiej faktury.

Podsumowując, ma Pan prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury wystawionej na .. (nr pesel), w uwadze do faktury PŁATNIK: Firma „...”. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 uznałem za prawidłowe.

Zakresem pytania nr 2 objęta jest kwestia dotycząca prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionej amunicji dla potrzeb dodatkowych kursów i szkoleń podnoszących kwalifikacje tj. kursu instruktorskiego i samokształcenia.

Należy zauważyć, że ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów, o ile występują przesłanki świadczące o tym, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jak wynika z opisu sprawy, jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupiona amunicja będzie służyć do przeprowadzania szkoleń. Przychody uzyskane ze świadczonych usług w całości będą opodatkowane 23% stawką podatku VAT. Kurs instruktorski i samokształcenie mają ścisły związek z prowadzeniem przez Pana działalności w zakresie prowadzenia zajęć ze strzelectwa sportowego. Kurs instruktorski jest wymagany do prowadzenia działalności instruktora strzelectwa sportowego, natomiast samokształcenie służy podnoszeniu kwalifikacji jako instruktor strzelectwa sportowego, podnoszenia renomy co wiąże się z większą konkurencyjnością na rynku i lepszym możliwościom pozyskiwania klientów zainteresowanych szkoleniami.

Zatem, przysługuje Panu prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy zakupie amunicji dla potrzeb dodatkowych kursów i szkoleń podnoszących kwalifikacje tj. kursu instruktorskiego i samokształcenia.

Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację jako element opisu sprawy przyjęto, że zakupiona broń i amunicja będzie służyć do przeprowadzania szkoleń, a przychody uzyskane ze świadczonych usług w całości będą opodatkowane 23% stawką podatku VAT i Organ nie dokonywał w tym zakresie oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Wydana interpretacja dotyczy wniosku w zakresie podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00