Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.215.2024.2.KC
Określenie czy świadczenie małżeńskie wypłacane przez amerykańską administrację Social Security może być uznane za świadczenie rodzinne w Polsce na podstawie „przepisów o świadczeniach rodzinnych w Polsce” i tym samym zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako świadczenie rodzinne.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 6 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania świadczenia małżeńskiego otrzymywanego z USA. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 czerwca 2024 r. (data wpływu 5 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jest Pani obywatelką Polski i ma status rezydenta Stanów Zjednoczonych. W Polsce posiada Pani mieszkanie własnościowe spółdzielcze. Od roku 2013 jest Pani na emeryturze, którą wypracowała w Polsce. Pani staż pracy to prawie 40 lat. Nigdy nie pracowała Pani w USA, Pani życie toczy się w Polsce.
Mąż od roku 1989 mieszka w USA, gdzie wypracował swoją emeryturę. Otrzymał obywatelstwo amerykańskie.
W maju 2022 r. zwróciła się Pani z wnioskiem do Social Security Administration w USA, za pośrednictwem Ambasady USA w Warszawie, o przyznanie Pani świadczenia rodzinnego z tytułu pracy męża.
… marca 2024 r. wydano decyzję o przyznaniu Pani kwoty 1 355 dolarów płatnych co miesiąc. Pierwszą wpłatę na rachunek bankowy walutowy otrzymała Pani za miesiąc marzec – … kwietnia 2024 r. W decyzji jest także informacja o przysługującym Pani świadczeniu od listopada 2021 r. Jest to okres 28 miesięcy (od listopada 2021 r. do lutego 2024 r.). Niestety nie ma podanej kwoty zaległego świadczenia ani terminu wypłaty.
Otrzymała Pani także z Biura Świadczeń Federalnych Ambasady Stanów Zjednoczonych w Warszawie pismo zaświadczające, że ze względu na status stałego rezydenta Stanów Zjednoczonych, od wypłacanego do Polski świadczenia, amerykański federalny podatek dochodowy nie jest potrącany.
Ponieważ nie jest to emerytura ani renta, tylko świadczenie rodzinne małżeńskie, uważa Pani że powinno być zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie powinna Pani wykazywać go w zeznaniu rocznym. Nadmienia Pani, że swoją emeryturę wypracowała Pani przez okres 40-letni i od niej potrącany jest podatek i składka na NFZ. Po świadczenie rodzinne małżeńskie, zwróciła się Pani dopiero w 70-tym roku życia.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Zarząd Ubezpieczeń Społecznych USA (Social Security Administration ) wypłaca świadczenie małżeńskie, przyznane na podstawie amerykańskich federalnych przepisów emerytalno-rentowych z uwagi na pracę Pani męża, który był zatrudniony w USA i tam wypracował swoją emeryturę.
Social Security Administration oferuje świadczenia rodzinne dla członków rodziny osoby ubezpieczonej. O tego typu świadczenie może ubiegać się współmałżonek w wieku minimum 62 lat. Nie żądano spełnienia innych warunków, np. kryterium dochodowego. Pani wystąpiła o takie świadczenie w wieku 70 lat. Podstawą jest emerytura męża.
W decyzji z .. marca 2024 r., wydanej przez Social Security Administration, nie wskazuje się konkretnego artykułu z nazwą aktu prawnego ani sposobu wyliczenia powyższego świadczenia.
Wysokość świadczenia na pewno wynika z wysokości pobieranej emerytury przez męża. Biuro Świadczeń Federalnych Ambasady USA w Warszawie poinformowało Panią, że przysługuje Pani 50% wysokości emerytury męża.
Mąż długo pracował, także po osiągnięciu wieku emerytalnego i płacił podatki na Social Security.
Nie jest to Pani emerytura ani renta. Ww. świadczenie przyznano Pani jako świadczenie rodzinne małżeńskie. Jest to świadczenie stałe.
W decyzji określono kwotę 1 355 dolarów, która co miesiąc – począwszy od kwietnia 2024 r. – będzie przekazywana na Pani konto do trzeciego dnia każdego miesiąca za miesiąc ubiegły.
W decyzji poinformowano Panią, że świadczenie przysługuje Pani już od listopada 2021 r. Mimo wielokrotnych interwencji w Ambasadzie USA w Warszawie, do dzisiaj nie wpłynęła zaległa kwota (nawet nie zna Pani wysokości).
Zarząd Ubezpieczeń Społecznych USA ( Social Security Administration ) wypłaca Pani świadczenie małżeńskie, przyznane na podstawie amerykańskich federalnych przepisów emerytalnych. Z uwagi na zachowany status rezydenta Stanów Zjednoczonych, od wypłacanego do Polski świadczenia, amerykański federalny podatek dochodowy, nie jest potrącany.
Jest Pani obywatelką Polski, nie ma Pani obywatelstwa amerykańskiego. Na stałe mieszka Pani w Polsce. Pani mąż mieszka w USA, ma obywatelstwo amerykańskie. Swoją emeryturę wypracowała Pani po 40-letniej pracy w Polsce, w Wydziale Finansowym Urzędu Miejskiego w (...). Wynosi ona 3 504 zł na rękę. Tu płaci Pani podatki. Świadczenie małżeńskie to rodzaj świadczenia rodzinnego o charakterze socjalnym przyznanego Pani na podstawie wypracowanej przez męża emerytury w USA.
Pytanie
Czy w związku z opisaną sytuacją, powinna Pani płacić podatek dochodowy od wypłacanego świadczenia w wysokości 1 355 dolarów za miesiąc marzec 2024 r. i w przyszłości, gdy nastąpi wypłata zaległego świadczenia?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, świadczenie małżeńskie wypłacane przez Zarząd Ubezpieczeń Społecznych USA przyznane na podstawie regulacji o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA winno być zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Otrzymywane świadczenie nie powinno być traktowane jako dochód wykazywany w rocznym zeznaniu PIT, winno być zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie powinna Pani płacić z tego tytułu podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na mocy art. 3 ust. 1a omawianej ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z opisu zdarzenia w szczególności wynika, że jest Pani obywatelką Polski i ma status rezydenta Stanów Zjednoczonych. W Polsce posiada Pani mieszkanie własnościowe spółdzielcze. Od roku 2013 jest Pani na emeryturze, którą wypracowała w Polsce. Nigdy nie pracowała Pani w USA. Pani życie toczy się w Polsce. Mąż od roku 1989 mieszka w USA, gdzie wypracował swoją emeryturę. Otrzymał obywatelstwo amerykańskie. W maju 2022 r. zwróciła się Pani z wnioskiem do Social Security Administration w USA, za pośrednictwem Ambasady USA w Warszawie, o przyznanie Pani świadczenia rodzinnego z tytułu pracy męża. Zarząd Ubezpieczeń Społecznych USA (Social Security Administration ) wypłaca świadczenie małżeńskie przyznane na podstawie amerykańskich federalnych przepisów emerytalno-rentowych z uwagi na pracę Pani męża, który był zatrudniony w USA i tam wypracował swoją emeryturę.
W związku z powyższym, w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).
Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń małżeńskich. Oznacza to, że dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).
W myśl art. 5 ust. 1 ww. Umowy:
Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł z tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.
Przepis art. 5 ust. 2 cyt. Umowy stanowi, że:
Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:
a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub
b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.
Stosownie do art. 5 ust. 3 Umowy:
Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.
Jednocześnie art. 20 ust. 1 powołanej Umowy wskazuje sposób unikania podwójnego opodatkowania dochodów. W myśl tego przepisu:
Zgodnie z postanowieniami prawa polskiego i z zachowaniem przewidzianych w nim ograniczeń (z uwzględnieniem dokonywanych zmian bez naruszenia podstawowych zasad) Polska zezwoli osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na zaliczanie na poczet należnych w Polsce podatków odpowiednich kwot podatków, zapłaconych w Stanach Zjednoczonych.
Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia małżeńskiego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 Umowy, zgodnie z którym państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.
Biorąc pod uwagę powyższe należy zatem stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu świadczenie małżeńskie otrzymywane przez Panią z USA podlega opodatkowaniu w Polsce, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jednocześnie jednak w myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Z przedstawionych przez Panią informacji wynika, że otrzymywane przez Panią ze Stanów Zjednoczonych Ameryki świadczenie małżeńskie jest wypłacane z Systemu Ubezpieczeń Społecznych USA (Social Security Administration) na podstawie przepisów emerytalno-rentowych, a nie przepisów o świadczeniach rodzinnych. Wobec powyższego, otrzymywane przez Panią ww. świadczenie – w sytuacji, gdy nie jest wypłacane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych – nie podlega zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z tym uznać należy, że świadczenie wypłacane Pani ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, podlega opodatkowaniu w Polsce zgodnie z powołanymi wyżej przepisami ww. Umowy polsko-amerykańskiej oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, powinna Pani od ww. świadczenia wypłaconego w marcu 2024 r. i w przyszłości zapłacić podatek dochodowy oraz wykazać je w zeznaniu podatkowym, składanym za podatkowy, w którym zostanie otrzymane.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right