Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.285.2024.2.AK

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: (…).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 czerwca 2024 r. (wpływ 6 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Stowarzyszenie (…) (dalej zamiennie: „Stowarzyszenie (…)” lub „Podatnik”) prowadzi działania na rzecz (…) i realizuje projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa.

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Stowarzyszenie w dniu (…) czerwca 2023 r. zawarło umowę partnerską z X (dalej: (…)) na rzecz realizacji usług wsparcia (…) pod nazwą (…) (dalej, jako „Umowa partnerska”).

W dniu (…) stycznia 2024 r. X podpisało Umowę numer (…) o dofinansowanie projektu pod nazwą (…) (dalej: „Projekt”) w ramach Programu (…) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu (…) z Zarządem Województwa (…), działającym jako Instytucja (…) reprezentowanym przez Pana (…) – Marszałka Województwa (…) oraz (…) – Wicemarszałka Województwa (…).

Głównym celem Projektu jest (…).

Stowarzyszenie (…), jako partner X, funkcjonuje również jako Partner Projektu. Fakt ten został potwierdzony w Aneksie z dnia (…) 2024 r. do Umowy partnerskiej, w ramach którego strony uregulowały kwestię podziału budżetu przyznanego w ramach Projektu.

Zadeklarowana we wniosku i w Umowie o dofinansowanie kwota wynosi (…) zł brutto. Ponadto, w treści wniosku o dofinansowanie Projektu jak i do Umowy o dofinansowanie Projektu X złożyło oświadczenie o tym, że realizując powyższy Projekt nie ma prawnej możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została zawarta w budżecie Projektu. Powyższe stanowisko odnosi się także do Podatnika jako Partnera Projektu.

W ramach Projektu Stowarzyszenie (…) realizuje działania zgodne z art. 29 ust. 1 ustawy o ekonomii społecznej, tj. (…). W ramach działalności statutowej realizowanej w ramach Projektu, Stowarzyszenie planuje takie wydatki, jak:

(…).

Koszty opisane w pkt 4 mogą być rozliczane z usługodawcą na podstawie faktury VAT.

Powyższa działalność jest działalnością typu non-profit. Uzyskane w ramach Projektu (na podstawie umowy z (…)) środki mają służyć jedynie pokryciu kosztów związanych z realizacją Projektu. Stowarzyszenie nie będzie pobierało żadnych opłat (wynagrodzenia) od odbiorców ostatecznych Projektu, to jest osób lub podmiotów korzystających z działań wsparcia wymienionych powyżej. Ze względu na taki charakter działalności statutowej nie jest ona działalnością gospodarczą (nie służy wygenerowaniu zysku), a co za tym nie jest działalnością opodatkowaną z punktu widzenia ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej „UPTU”.

W wyniku realizacji ww. Projektu działalność Stowarzyszenia (…) nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)

W związku z przedstawionym powyżej zdarzeniem przyszłym, mając na uwadze fakt, iż Stowarzyszenie (…) może rozliczać niektóre wydatki w oparciu o fakturę VAT wystawioną przez usługodawcę, Podatnik zwraca się: z pytaniem, czy w przypadku zakupu towarów i usług na potrzeby działalności związanej z realizacją Projektu, a co za tym idzie działalności nie stanowiącej z punktu widzenia Stowarzyszenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 UPTU, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 UPTU, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia, o którym mowa w art. 86 ust. 1 UPTU przysługuje z zastrzeżeniem:

1.art. 114, który dotyczy opodatkowania ryczałtem usług taksówkowych, który to zatem przepis nie ma zastosowania w przypadku Wnioskodawcy;

2.art. 119 ust. 4, który dotyczy szczególnej procedury przy świadczeniu usług turystyki, który to zatem przepis nie ma zastosowania w przypadku Wnioskodawcy;

3.art. 120 ust. 17 i 19, które dotyczą szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, który to zatem przepis nie ma zastosowania w przypadku Wnioskodawcy;

4.art. 124, który dotyczy szczególnej procedury dotyczącej złota inwestycyjnego, który to zatem przepis nie ma zastosowania w przypadku Wnioskodawcy.

W przedstawionym stanie faktycznym zakupy towarów i usług związanych z realizacją Projektu finansowanego ze środków publicznych nie będą w żaden sposób związane z działalnością opodatkowaną (w rozumieniu UPTU) Podatnika.

Kluczowe znaczenie ma zatem warunek zawarty w art. 86 ust. 1 UPTU mówiący o prawie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W ramach realizacji opisanego Projektu powyższy warunek, uprawniający do odliczenia podatku naliczonego, nie jest spełniony. W ramach realizacji Projektu nie będzie prowadzona żadna sprzedaż. Stowarzyszenie nie będzie pobierało żadnych opłat (wynagrodzenia) od odbiorców ostatecznych Projektu, to jest osób lub podmiotów korzystających z działań wsparcia wymienionych powyżej.

W ramach projektu Wnioskodawca nie będzie działał jako przedsiębiorca w rozumieniu UPTU oraz nie będzie prowadził działalności gospodarczej w rozumieniu UPTU. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji zadań w Projekcie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych, co zatem determinuje brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z ich zakupu (podatku naliczonego).

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, może więc dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261), zwanej dalej ustawą Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Zgodnie z art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w przypadku zakupu towarów i usług na potrzeby działalności związanej z realizacją Projektu pn.: (…), a co za tym idzie działalności niestanowiącej z punktu widzenia Stowarzyszenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak wskazano powyżej, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie są spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Wynika to z faktu, że – jak Państwo wskazali – Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach Projektu Stowarzyszenie realizuje działania zgodne z art. 29 ust. 1 ustawy o ekonomii społecznej, tj. (…). Powyższa działalność jest działalnością typu non-profit. Uzyskane w ramach Projektu środki mają służyć jedynie pokryciu kosztów związanych z realizacją Projektu. Stowarzyszenie nie będzie pobierało żadnych opłat (wynagrodzenia) od odbiorców ostatecznych Projektu, to jest osób lub podmiotów korzystających z działań wsparcia wymienionych powyżej. Ze względu na taki charakter działalności statutowej nie jest ona działalnością gospodarczą (nie służy wygenerowaniu zysku), a co za tym nie jest działalnością opodatkowaną z punktu widzenia ustawy o VAT. Ponadto – jak Państwo wskazali – efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

Zatem, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy, w związku z art. 88 ust. 4 ustawy, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT wystawionych przez usługodawcę związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: (…).

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00