Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.161.2024.1.AW

Dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na inwestycję.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 15 kwietnia 2024 r. o (...) wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zadaniem inwestycyjnym pn. „(...)”, wpłynął 15 kwietnia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których została powołana. Większość z tych zadań wykonywana jest przez Gminę w ramach systemu publicznoprawnego.

Gmina przystąpiła do realizacji przedsięwzięcia pod nazwą „(...)”. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie środkami (...) w ramach poddziałania „(...)” w zakresie (...).

Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i dofinansowanie zostało przyznane. Gmina przystąpiła do realizacji. Zadanie polega na rozbudowie infrastruktury sportowej i (...) rekreacyjnej w miejscowościach (...) oraz (...). Rozbudowa będzie polegać na zamontowaniu nowych elementów placu zabaw w (...) oraz elementów placu zabaw i (...) siłowni zewnętrznej w (...). Nowoprojektowane wyposażenie placu zabaw w (...) (...) obejmuje:

-zestaw zabawowy linowy,

-huśtawka podwójna + bocianie gniazdo,

-karuzela tarczowa z(...) siedziskami,

-pomost z belką,

-huśtawka ważka podwójna oraz tablica informacyjna z (...) regulaminem.

W miejscowości (...) obecnie istniejący plac zostanie ogrodzony i wyposażony w (...) dodatkowe urządzenia, tj. zestaw zabawowy, karuzela tarczowa trójramienna, komplet sprawnościowy oraz urządzenia siłowni zewnętrznej: wioślarz, orbitrek, wyciskanie siedząc + wyciąg.

Projekt zakłada wykonanie rozbudowy placów zabaw, które znacząco wpłyną na propagowanie rozwoju sportu i rekreacji. Odpowiada on potrzebom mieszkańców. Wpłynie na poprawę integracji społecznej mieszkańców.

Nie przewiduje się odpłatności za korzystanie przez mieszkańców ani innych osób z (...) korzystania z placu zabaw który powstanie w związku z realizowanym projektem.

Infrastruktura wytworzona w ramach projektu zarówno w trakcie, jak i po jego zakończeniu, w żaden sposób nie będzie bezpośrednio wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT po stronie Gminy. Nie przewiduje ono też pośredniego wykorzystania efektów projektu do czynności opodatkowanych VAT. Majątek powstały wskutek realizacji przedmiotowej inwestycji będzie stanowił majątek Gminy i będzie służył wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Wobec tego, Gmina nie pobiera i nie będzie pobierała od nikogo żadnych opłat z tytułu korzystania z przedmiotowych placów zabaw.

Pytanie

Czy Gmina (...) ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą „(...)” z dofinansowaniem ze środków (...) w ramach poddziałania „(...)” w ramach działania „(...)” objętego Programem w zakresie (...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie (...) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków, związanych z realizacja zadania pn. „Rozbudowa placów zabaw w miejscowości (...) oraz (...)” ponieważ nabyte towary i usługi nie będą przez podatnika wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy. Z tytułu wykonywania tych czynności Gmina nie pobiera żadnych opłat, a powstały w związku z realizacją inwestycji majątek służy wyłącznie zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, a więc wyłącznie realizacji zadań własnych Gminy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek zostaje naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z (...) wykonywaniem czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Nabyte towary i usługi związane z realizacją inwestycji polegającej na wykonaniu placu zabaw w miejscowości – (...) [winno być: (...) oraz (...)] służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570; ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy,

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Państwa Gmina przystąpiła do realizacji przedsięwzięcia pod nazwą „(...)”.

Zadanie polega na rozbudowie infrastruktury sportowej i (...) rekreacyjnej w miejscowościach (...) oraz (...). Rozbudowa będzie polegać na zamontowaniu nowych elementów placu zabaw w (...) oraz elementów placu zabaw i (...) siłowni zewnętrznej w (...). Nowoprojektowane wyposażenie placu zabaw w (...) (...) obejmuje:

-zestaw zabawowy linowy,

-huśtawka podwójna + bocianie gniazdo,

-karuzela tarczowa z siedziskami,

-pomost z belką,

-huśtawka ważka podwójna oraz tablica informacyjna z regulaminem.

W miejscowości (...) obecnie istniejący plac zostanie ogrodzony i wyposażony w (...) dodatkowe urządzenia, tj. zestaw zabawowy, karuzela tarczowa trójramienna, komplet sprawnościowy oraz urządzenia siłowni zewnętrznej: wioślarz, orbitrek, wyciskanie siedząc i (...) wyciąg.

Infrastruktura wytworzona w ramach projektu zarówno w trakcie, jak i po jego zakończeniu, w żaden sposób nie będzie bezpośrednio wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT po Państwa stronie. Efekty projektu nie będą wykorzystywane czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Majątek powstały wskutek realizacji przedmiotowej inwestycji będzie stanowił majątek Gminy i będzie służył wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Wobec tego, Państwa Gmina nie pobiera i nie będzie pobierała od nikogo żadnych opłat z tytułu korzystania z przedmiotowych placów zabaw.

Przy tak przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Państwa wątpliwości dotyczą tego czy mają Państwo prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą „(...)”.

W związku z realizacją projektu nie wystąpi związek pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a czynnościami opodatkowanymi. Jak Państwo wskazali, infrastruktura wytworzona w ramach projektu zarówno w trakcie, jak i po jego zakończeniu, w żaden sposób nie będzie pośrednio ani bezpośrednio wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT po stronie Gminy.

W konsekwencji należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, w którym twierdzą Państwo, że nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków, związanych z realizacja zadania pn. „(...)”.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Przy czym Organ zastrzega, że informacja wskazana przez Państwa we własnym stanowisku w jego końcowej części tj. „Nabyte towary i usługi związane z realizacją inwestycji polegającej na wykonaniu placu zabaw w miejscowości – (...) służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług” nie odnosi się do wskazanych wcześniej miejscowości.

Mając na względzie opis zdarzenia przyszłego, treść pytania oraz Państwa stanowisko w (...) sprawie uznano, iż popełniono oczywistą omyłkę, a intencją Wnioskodawcy było odniesienie się do wskazywanych już wcześniej miejscowości, tj. do (...) oraz (...), co wynika z treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Powyższa omyłka nie przekreśla jednakże prawidłowości wykładni dokonanej przez Wnioskodawcę.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz.2383; ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), ul. (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; ze zm., dalej (jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00