Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.243.2024.1.MM

Obowiązek sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 dla uczestników badań przesiewowych organizowanych przez Fundacje.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych opłacenia przesiewowych badań (...).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja Q ustanowiona przez Z Spółkę Akcyjną aktem notarialnym z dnia (...) 1992 r. (...), działa zgodnie z ustawą o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. oraz statutem Fundacji.

Zgodnie z zapisem w Statucie: „Celem działalności Fundacji jest:

a)ochrona (...):

·Z Spółka Akcyjna, (obecnie Y S.A.),

·zatrudnionych w V,

·zatrudnionych w U. finansujących działalność Fundacji;

b)koordynacja działań profilaktycznych i (...);

c)zakup (...);

d)sprawowanie (...);

e)udzielanie pomocy (...);

f)udzielanie pomocy finansowej (...);

g)świadczenie pomocy (...)

Cele Fundacji będą realizowane w szczególności przez:

1.Współpracę z (...);

2.Finansowanie (...);

3.Zorganizowanie (...);

4.Tworzenie (...);

5.Prowadzenie (...);

6.Ochronę (...) realizowaną poprzez:

a)wspomaganie finansowania (...);

b)pomoc (...);

c)finansowanie (...);

7.Pomoc rzeczowa (...) itp.”

Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego, ale działa w sferze działań pożytku publicznego tj.(...). Prowadzi wyłącznie działalność statutową nieodpłatną.

Fundacja Q w ramach swojej nieodpłatnej działalności statutowej tj. (...). organizuje akcję przesiewowych badań (...) dla (...).

Z pisemną prośbą o przeprowadzenie akcji badań (...) zwróciła się do Państwa organizacji X z A, która prowadzi (...) Y S.A. (...). Do (...) uczęszczają (...) Y S.A. oraz (...) współpracujących z Państwa Fundacją.

W ramach współpracy między fundacjami po uzgodnieniu zorganizowana akcja badań przesiewowych (...) obejmowała będzie (...). Badania przeprowadzone będą na terenie (...) w ustalonym czasie. W wyznaczonych godzinach (...) badaniem objęte są (...), według (...), w godzinach (...) pozostałe (...). Na badania nie będzie prowadzona rejestracja. Z uwagi na fakt, że (...) są (...). Pozyskaniem  zgody (...). zajmuje się X sprawująca (...). Zgody (...) na wykonanie badania (...) X bezpośrednio przekaże (...), co jest warunkiem koniecznym do wykonania badania (...). Zgoda zawiera: formułę akceptacji wykonania badania (...); informację, że badanie jest bezpłatne, a koszty pokrywa Fundacja Q; (...).

(…) zapewni również odpowiednio przygotowane miejsce do przeprowadzenia badania.

Zgodnie z ofertą badanie (...) będzie obejmowało (...).

Po zakończonym badaniu będzie wydana (...), w celu (...). Koszt jednostkowy badania wszystkim technikami wyceniony został na (...) zł. Po zakończonej akcji (...) otrzymają Państwo fakturę za całościowo wykonaną usługę.

Zaproszenie na badania będzie rozpowszechnione poprzez (...) oraz informację (...) Y i Fundacji Q.

Państwa zadaniem jako organizatora akcji będzie zapewnienie (...) do przeprowadzenia badania, sfinansowanie kosztów akcji, pomoc w nagłośnieniu akcji i udzielaniu informacji.

Pytanie

Czy wartość przesiewowego badania (...) u (...) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i czy będą Państwo obowiązani do wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł oraz dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 dla (...)?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa oceniewartość przesiewowego badania (...) nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i Fundacja nie będzie obowiązana do wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł oraz dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 dla (...).

Przesiewowym badaniem (...) objęte są (...) w (...). Badania będą przeprowadzone w (...), poza Państwa siedzibą. Przygotowaniem miejsca oraz (...) do badania zajmie się (...). Fundacja Q będąca organizatorem i płatnikiem za usługę wykonania badania (...) nie prowadzi rejestracji na badania przesiewowe (...) u (...). (...) skorzystają z badania na podstawie wcześniejszej zgody (...), a pozostałe (...) mogą skorzystać z zaproszenia zgłaszając się (...) na badanie u (...). Fundacja nie ma wglądu do zgody (...) na badanie, które otrzyma (...), ani informacji zwrotnych od (...). Pozyskaniem zgody od (...) na badanie (...) zajmie się X (...) ((...)) i bezpośrednio przekażą je Państwo (...) przed badaniem, spełniając tym samym wymóg możliwości wykonania badania (...). Pozostałe (...), które skorzystają z badania zgłaszają się (...) do (...) w wyznaczonych godzinach dostępności badania według kolejności przybycia.

Fundacja nie będzie w stanie stwierdzić, czy (...)– pomimo zgody (...) – badanie zostało przeprowadzone. Zgody zbierane będą wcześniej, (...) może być w danym dniu nieobecne lub może nie chcieć poddać się badaniu. Nie będą też Państwo w stanie stwierdzić, czy wszystkie techniki badania zostały zastosowane u każdego badanego (...), co mogłoby mieć wpływ na określenie końcowego jednostkowego kosztu badania.

Fundacja nie jest zatem w stanie jednoznacznie określić jaka wysokość przysporzenia majątkowego nastąpiła po stronie każdego przebadanego (...), tym bardziej, że po zakończeniu akcji otrzyma fakturę za całą wykonaną usługę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) wynika, że:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść ww. przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 tej ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19,art. 25b,art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to należy wskazać, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Z art. 11 ust. 2a cytowanej ustawy wynika, że:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Na mocy art. 11 ust. 2b tej ustawy:

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy wynika, że źródłem przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Jak wynika z opisu zdarzenia Fundacja Q w ramach swojej nieodpłatnej działalności statutowej tj. (...).

Z pisemną prośbą o przeprowadzenie akcji badań (...) zwróciła się do Państwa organizacji X z A, która prowadzi (...) Y S.A. (...). Do (...) uczęszczają (...) Y S.A. oraz (...) współpracujących z Państwa Fundacją.

W ramach współpracy między fundacjami po uzgodnieniu zorganizowana akcja badań przesiewowych (...) obejmowała będzie (...). Badania przeprowadzone będą na terenie (...) w ustalonym czasie. W wyznaczonych godzinach (...) badaniem objęte są (...), według (...), w godzinach (...) pozostałe (...). Na badania nie będzie prowadzona rejestracja. Z uwagi na fakt, że (...) są (...). Pozyskaniem (...). zajmuje się X sprawująca (...). Zgody (...) na wykonanie badania (...) X bezpośrednio przekaże (...), co jest warunkiem koniecznym do wykonania badania u (...). Zgoda zawiera: formułę akceptacji wykonania badania(...); informację, że badanie jest bezpłatne, a koszty pokrywa Fundacja Q; (...).

(…) zapewni również odpowiednio przygotowane miejsce do przeprowadzenia badania.

Zgodnie z ofertą badanie (...) będzie obejmowało(...). Po zakończonym badaniu będzie wydana (...), w celu (...). Koszt jednostkowy badania wszystkim technikami wyceniony został na (...) zł. Po zakończonej akcji (...) otrzymają Państwo fakturę za wykonaną usługę.

Państwa zadaniem jako organizatora akcji będzie zapewnienie (...) do przeprowadzenia badania,

Mając na względzie opisane we wniosku zdarzenie stwierdzić należy, że wartość badania (...), jakie zostanie przeprowadzone u konkretnego (...) będzie stanowiła dla niego przychód z nieodpłatnych świadczeń, który należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł. Nie jest przy tym istotne gdzie badania zostały przeprowadzone lecz fakt, że zostały one sfinansowane przez Fundację.

Skoro zatem:

·Państwa zadaniem jako organizatora akcji będzie zapewnienie (...) do przeprowadzenia badania,

·po zakończonym badaniu będzie wydana (...), w celu (...),

·po zakończeniu akcji otrzymają Państwo fakturę za całą wykonaną usługę,

to stwierdzić należy, że przy dochowaniu przez Państwa należytej staranności, nie będzie przeszkód w ustaleniu, które konkretnie (...) uczestniczyło w badaniu i jakiego rodzaju badania (...) zostały u niego przeprowadzone. Zatem będzie możliwe ustalenie wartości nieodpłatnego świadczenia przypadającego na konkretne (...). Techniczne trudności w ustaleniu wartości świadczenia nie mogą bowiem stanowić podstawy do uznania, iż dana osoba świadczenia nie otrzymała. Jest to tylko problem organizacyjny możliwy do rozwiązania.

Przechodząc natomiast do obowiązków, jakie będą na Państwu ciążyły w związku z opłaceniem ww. badań wskazać należy na art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W konsekwencji – wartość badań przesiewowych opłaconych za konkretne (...) przez Fundację zobowiązani będą Państwo wykazać w informacjach, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00