Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.204.2024.1.KM

Dotyczy ustalenia, czy Spółka w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodu Spółek spełnia warunek określony w art. 28j. ust. 3 pkt 2 ustawy o CIT w przypadku, gdy w każdym miesiącu 2023 roku, tj. w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek Spółka ponosiła miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej jednokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz co najmniej jednej osoby fizycznej niebędącej wspólnikiem Spółki, zatrudnionej na podstawie umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, która to osoba (i) nie ma ukończonych 26 lat, (ii) jest uczniem szkoły ponadpodstawowej lub studentem, a związku z powyższym przychody uzyskane przez tą osobę były zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz osoba ta nie podlegała obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowym i zdrowotnym oraz czy Spółka w drugim i każdym kolejnym roku opodatkowania ryczałtem od dochodu Spółek spełnia warunek określony w art. 28j. ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT w przypadku, gdy w każdym miesiącu 2024 roku oraz w każdym miesiącu kolejnych lat opodatkowania ryczałtem od dochodów Spółka ponosiła i ponosić będzie miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz co najmniej trzech osób fizycznych niebędących wspólnikami Spółki, zatrudnionych na podstawie umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, które to osoby (i) nie mają ukończonych 26 lat, (ii) są uczniami szkół ponadpodstawowych lub studentami, a związku z powyższym przychody uzyskane przez te osoby są i będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz te osoby te nie podlegają i nie będą podlegać obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowym i zdrowotnym.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

- Spółka w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodu Spółek spełnia warunek określony w art. 28j. ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”) w przypadku, gdy w każdym miesiącu 2023 roku, tj. w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek Spółka ponosiła miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej jednokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz co najmniej jednej osoby fizycznej niebędącej wspólnikiem Spółki, zatrudnionej na podstawie umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, która to osoba (i) nie ma ukończonych 26 lat, (ii) jest uczniem szkoły ponadpodstawowej lub studentem, a związku z powyższym przychody uzyskane przez tą osobę były zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz osoba ta nie podlegała obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowym i zdrowotnym;

- Spółka w drugim i każdym kolejnym roku opodatkowania ryczałtem od dochodu Spółek spełnia warunek określony w art. 28j. ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT w przypadku, gdy w każdym miesiącu 2024 roku oraz w każdym miesiącu kolejnych lat opodatkowania ryczałtem od dochodów Spółka ponosiła i ponosić będzie miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz co najmniej trzech osób fizycznych niebędących wspólnikami Spółki, zatrudnionych na podstawie umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, które to osoby (i) nie mają ukończonych 26 lat, (ii) są uczniami szkół ponadpodstawowych lub studentami, a związku z powyższym przychody uzyskane przez te osoby są i będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz te osoby te nie podlegają i nie będą podlegać obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowym i zdrowotnym.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „X”, „Spółka", „Wnioskodawca”) posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. X jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych podlegającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (polskim rezydentem podatkowym).

Od 1 stycznia 2023 roku Spółka korzysta z opodatkowania na zasadach ryczałtu od dochodów spółek.

Spółka jest małym podatnikiem w rozumieniu ustawy o CIT.

W każdym miesiącu 2023 roku, tj. w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek Spółka ponosiła miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej jednokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz co najmniej jednej osoby fizycznej niebędącej wspólnikiem Spółki, zatrudnionej na podstawie umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, która to osoba (i) nie ma ukończonych 26 lat, (ii) jest uczniem szkoły ponadpodstawowej lub studentem, a związku z powyższym przychody uzyskane przez tą osobę były zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz osoba te nie podlegała obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowym i zdrowotnym.

W każdym miesiącu 2024 roku oraz w każdym miesiącu kolejnych lat opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. w drugim i kolejnych latach opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Spółka ponosiła i ponosić będzie miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz co najmniej trzech osób fizycznych niebędących wspólnikami Spółki, zatrudnionych na podstawie umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, które to osoby (i) nie mają ukończonych 26 lat, (ii) są uczniami szkół ponadpodstawowych lub studentami, a związku z powyższym przychody uzyskane przez te osoby są i będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz te osoby te nie podlegają i nie będą podlegać obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowym i zdrowotnym.

Wnioskodawca spełniał i spełnia pozostałe warunki do opodatkowania ryczałtem od dochodu spółek Spółka nie ma jednak pewności, czy zasady zatrudnienia w Spółce (osób młodych korzystających z preferencji w podatku dochodowym i ubezpieczeniach społecznych i zdrowotnych) nie uniemożliwiają opodatkowania Spółki ryczałtem od dochodów spółek zarówno w przeszłości, obecnie, jak i w przyszłości.

Pytania

 1. Czy Spółka w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodu Spółek spełnia warunek określony w art. 28j. ust. 3 pkt 2 ustawy o CIT w przypadku, gdy w każdym miesiącu 2023 roku, tj. w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek Spółka ponosiła miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej jednokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz co najmniej jednej osoby fizycznej niebędącej wspólnikiem Spółki, zatrudnionej na podstawie umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, która to osoba (i) nie ma ukończonych 26 lat, (ii) jest uczniem szkoły ponadpodstawowej lub studentem, a związku z powyższym przychody uzyskane przez tą osobę były zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz osoba ta nie podlegała obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowym i zdrowotnym?

 2. Czy Spółka w drugim i każdym kolejnym roku opodatkowania ryczałtem od dochodu Spółek spełnia warunek określony w art. 28j. ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT w przypadku, gdy w każdym miesiącu 2024 roku oraz w każdym miesiącu kolejnych lat opodatkowania ryczałtem od dochodów Spółka ponosiła i ponosić będzie miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz co najmniej trzech osób fizycznych niebędących wspólnikami Spółki, zatrudnionych na podstawie umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, które to osoby (i) nie mają ukończonych 26 lat, (ii) są uczniami szkół ponadpodstawowych lub studentami, a związku z powyższym przychody uzyskane przez te osoby są i będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz te osoby te nie podlegają i nie będą podlegać obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowym i zdrowotnym?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

W ocenie Spółki, Spółka w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodu Spółek spełnia warunek określony w art. 28j. ust. 3 pkt 2 ustawy o CIT w przypadku, gdy w każdym miesiącu 2023 roku, tj. w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek Spółka ponosiła miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej jednokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz co najmniej jednej osoby fizycznej niebędącej wspólnikiem Spółki, zatrudnionej na podstawie umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, która to osoba (i) nie ma ukończonych 26 lat, (ii) jest uczniem szkoły ponadpodstawowej lub studentem, a związku z powyższym przychody uzyskane przez tą osobę były zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz osoby te nie podlegały obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowym i zdrowotnym.

Ad. 2

W ocenie Spółki, Spółka w drugim i każdym kolejnym roku opodatkowania ryczałtem od dochodu Spółek spełnia warunek określony w art. 28j. ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT w przypadku, gdy w każdym miesiącu 2024 roku oraz w każdym miesiącu kolejnych lat opodatkowania ryczałtem od dochodów Spółka ponosiła i ponosić będzie miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz co najmniej trzech osób fizycznych niebędących wspólnikami Spółki, zatrudnionych na podstawie umowy o świadczenie usług do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, które to osoby (i) nie mają ukończonych 26 lat, (ii) są uczniami szkół ponadpodstawowych lub studentami, a związku z powyższym przychody uzyskane przez te osoby są i będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz te osoby te nie podlegają i nie będą podlegać obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowym i zdrowotnym.

Uzasadnienie stanowiska Spółki w zakresie pytania 1

Zgodnie z art. 28j ust. 3 pkt 2 ustawy o CIT w przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz zatrudnionej na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 1 osoby fizycznej, niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są przychody z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 – otrzymane przez podatnika do ukończenia 26 roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1230 ze zm.) osoby określone w ust. 1 pkt 4 osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia nie podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli są uczniami szkół ponadpodstawowych lub studentami, do ukończenia 26 lat.

Tą część przepisu zaczynającą się od słów „jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.” należy rozumieć w taki sposób, że warunek ten będzie spełniony, gdy podatnik występuje jako płatnik tych należności. Jeżeli zatem wystąpi obowiązek płatnika, ale przepis szczególny pozwoli na zwolnienie z opodatkowania PIT lub oskładkowania to warunek ten również zostanie spełniony (np. w przypadku osób korzystających z tzw. ulgi dla młodych do ukończenia 26 roku życia).

W Przewodniku do Ryczałtu od dochodów spółek z dnia 23 grudnia 2021 r., wskazano:

Jeżeli zatem wystąpi obowiązek płatnika ale przepis szczególny pozwoli na zwolnienie z opodatkowania PIT lub oskładkowania to warunek ten również zostanie spełniony (np. w przypadku osób korzystających z tzw. ulgi dla młodych do ukończenia 26 roku życia) (str. 19-20).

Ponadto, zwolnienie z opodatkowania, o którym stanowi art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. b ustawy o PIT, nie oznacza bowiem, że Spółka przestaje pełnić funkcję płatnika. Płatnik pełni więc swoją funkcję, nie tylko wtedy gdy pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, ale również w przypadku gdy np. na skutek korzystania przez podatnika ze zwolnienia z opodatkowania zaliczka – w danym przypadku – nie zostanie pobrana.

Na takie rozumienie pojęcia płatnika wskazuje zarówno: art. 8 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym: płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu, jak również treść objaśnień podatkowych z dnia 27 grudnia 2022 r., Ulga w podatku dochodowym od osób fizycznych dla osób do 26 roku życia, w których wskazano, że: Płatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych będący zakładami pracy, zleceniodawcami lub podmiotami przyjmującymi na praktykę absolwencką lub staż uczniowski, stosują ulgę dla młodych z mocy ustawy.

Spółka wskazuje, że podobne stanowisko jak w Przewodniku do Ryczałtu od dochodów spółek z dnia 23 grudnia 2021 r., Dyrektor KIS zajmuje w interpretacjach indywidualnych z dnia:

 1. 21 września 2022 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.192.2022.2.AR, zgodnie z którym:

Biorąc pod uwagę powyższe, zgodzić się należy ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że osoba zatrudniona w oparciu o umowę zlecenia, korzystająca ze zwolnienia z PIT („ulga dla młodych”) oraz ZUS jako studentka poniżej 26 roku życia, spełnia warunek wynikający z art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b) oraz w art. 28j ust. 3 pkt 2) ustawy o CIT (pytanie oznaczone we wniosku nr 2), ponieważ w sytuacji tej wystąpi obowiązek płatnika ale przepis szczególny pozwoli na zwolnienie z opodatkowania PIT lub oskładkowania.

 2. 7 lipca 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.251.2023.1.MC, zgodnie z którym:

Zatem zatrudnione przez Spółkę osoby na podstawie umowy zlecenia, korzystające ze zwolnienia z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. ulga dla młodych) oraz ZUS na postawie art. 6 ust. 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, należy uwzględniać przy weryfikacji spełnienia warunku, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT.

Stanowisko Spółki potwierdza również treść uzasadnienia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z dnia 25 sierpnia 2022 r., zgodnie z którym (str. 33-34):

Zmiany przedstawione w projekcie zakładają, że przy ocenie spełnienia warunków określonych w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b oraz ust. 3 pkt 2 ustawy CIT, należy brać pod uwagę, czy w związku z wypłatą wynagrodzenia podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej. W związku z powyższym o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b oraz ust. 3 pkt 2 ustawy CIT, nie decyduje faktyczne pobranie przez podatnika zaliczek na podatek dochodowy lub składek określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej, lecz pełnienie przez podatnika funkcji płatnika w związku z wypłatą tych wynagrodzeń, w rozumieniu przynajmniej jednej z wyżej wymienionych ustaw. Zatem warunki określone w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b oraz ust. 3 pkt 2 ustawy CIT będą spełnione również w sytuacji, gdy podatnik zatrudnia na podstawie umowy cywilnoprawnej (np. umowy zlecenia lub umowy o dzieło) trzech studentów poniżej 26 roku życia.

Przyjęcie odmiennej interpretacji byłoby sprzeczne nie tylko z treścią Przewodnika (zob. poz. 32 str. 19-20), ale również z intencję ustawodawcy. Prowadziłoby to bowiem do konkluzji, że o spełnieniu jednego z warunków uprawniających do wyboru ryczałtu od dochodów spółek przez podatnika CIT, mogłaby decydować indywidualna sytuacja podatnika PIT, na którą podatnik CIT nie ma wpływu.

Uzasadnienie stanowiska Spółki w zakresie pytania 2

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, który ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są przychody z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 – otrzymane przez podatnika do ukończenia 26 roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1230 ze zm.) osoby określone w ust. 1 pkt 4 osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia nie podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli są uczniami szkół ponadpodstawowych lub studentami, do ukończenia 26 lat.

Tą część przepisu zaczynająca się od słów „jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.” należy rozumieć w taki sposób, że warunek ten będzie spełniony, gdy podatnik występuje jako płatnik tych należności. Jeżeli zatem wystąpi obowiązek płatnika, ale przepis szczególny pozwoli na zwolnienie z opodatkowania PIT lub oskładkowania to warunek ten również zostanie spełniony (np. w przypadku osób korzystających z tzw. ulgi dla młodych do ukończenia 26 roku życia).

W Przewodniku do Ryczałtu od dochodów spółek z dnia 23 grudnia 2021 r., wskazano:

Jeżeli zatem wystąpi obowiązek płatnika ale przepis szczególny pozwoli na zwolnienie z opodatkowania PIT lub oskładkowania to warunek ten również zostanie spełniony (np. w przypadku osób korzystających z tzw. ulgi dla młodych do ukończenia 26 roku życia) (str. 19-20).

Ponadto, zwolnienie z opodatkowania, o którym stanowi art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. b ustawy o PIT, nie oznacza bowiem, że Spółka przestaje pełnić funkcję płatnika. Płatnik pełni więc swoją funkcję, nie tylko wtedy gdy pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, ale również w przypadku gdy np. na skutek korzystania przez podatnika ze zwolnienia z opodatkowania zaliczka – w danym przypadku – nie zostanie pobrana.

Na takie rozumienie pojęcia płatnika wskazuje zarówno: art. 8 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym: płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu, jak również treść objaśnień podatkowych z dnia 27 grudnia 2022 r., Ulga w podatku dochodowym od osób fizycznych dla osób do 26 roku życia, w których wskazano, że: Płatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych będący zakładami pracy, zleceniodawcami lub podmiotami przyjmującymi na praktykę absolwencką lub staż uczniowski, stosują ulgę dla młodych z mocy ustawy.

Spółka wskazuje, że podobne stanowisko jak w Przewodniku do Ryczałtu od dochodów spółek z dnia 23 grudnia 2021 r., Dyrektor KIS zajmuje w interpretacjach indywidualnych z dnia:

 1. 21 września 2022 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.192.2022.2.AR, zgodnie z którym:

Biorąc pod uwagę powyższe, zgodzić się należy ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że osoba zatrudniona w oparciu o umowę zlecenia, korzystająca ze zwolnienia z PIT („ulga dla młodych”) oraz ZUS jako studentka poniżej 26 roku życia, spełnia warunek wynikający z art. 28j ust 1 pkt 3 lit. b) oraz w art. 28j ust. 3 pkt 2) ustawy o CIT (pytanie oznaczone we wniosku nr 2), ponieważ w sytuacji tej wystąpi obowiązek płatnika ale przepis szczególny pozwoli na zwolnienie z opodatkowania PIT lub oskładkowania.

 2. 7 lipca 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.251.2023.1.MC, zgodnie z którym:

Zatem zatrudnione przez Spółkę osoby na podstawie umowy zlecenia, korzystające ze zwolnienia z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. ulga dla młodych) oraz ZUS na postawie art. 6 ust. 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, należy uwzględniać przy weryfikacji spełnienia warunku, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT.

Stanowisko Spółki potwierdza również treść uzasadnienia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z dnia 25 sierpnia 2022 r., zgodnie z którym (str. 33-34):

Zmiany przedstawione w projekcie zakładają, że przy ocenie spełnienia warunków określonych w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b oraz ust. 3 pkt 2 ustawy CIT, należy brać pod uwagę, czy w związku z wypłatą wynagrodzenia podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej. W związku z powyższym o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. h oraz ust. 3 pkt 2 ustawy CIT, nie decyduje faktyczne pobranie przez podatnika zaliczek na podatek dochodowy lub składek określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej, lecz pełnienie przez podatnika funkcji płatnika w związku z wypłatą tych wynagrodzeń, w rozumieniu przynajmniej jednej z wyżej wymienionych ustaw. Zatem warunki określone w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b oraz ust. 3 pkt 2 ustawy CIT będą spełnione również w sytuacji, gdy podatnik zatrudnia na podstawie umowy cywilnoprawnej (np. umowy zlecenia lub umowy o dzieło) trzech studentów poniżej 26 roku życia.

Przyjęcie odmiennej interpretacji byłoby sprzeczne nie tylko z treścią Przewodnika (zob. poz. 32 str. 19-20), ale również z intencją ustawodawcy. Prowadziłoby to bowiem do konkluzji, że o spełnieniu jednego z warunków uprawniających do wyboru ryczałtu od dochodów spółek przez podatnika CIT, mogłaby decydować indywidualna sytuacja podatnika PIT, na którą podatnik CIT nie ma wpływu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, w szczególności dotyczące stosowania zwolnienia z opodatkowania przychodów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podlegania obowiązkowym składkom ZUS nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Jednocześnie jako element opisu sprawy niepodlegający interpretacji przyjęto, że Wnioskodawca jest małym podatnikiem oraz spełnia pozostałe warunki do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Przepisy regulujące ryczałt od dochodów spółek wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123) i weszły w życie z dniem 1 stycznia 2021 r., wprowadzając nowy reżim opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe przepisy, umieszczone w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostały zmienione ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z 2021 r. poz. 2105, dalej: „ustawa nowelizująca”).

Założeniem zmian wprowadzonych ustawą nowelizującą było uproszczenie i doprecyzowanie istniejących regulacji w zakresie ryczałtu od dochodów, jak również rozszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do wyboru opodatkowania ryczałtem.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

3) podatnik:

 a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

 b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Wolne od podatku dochodowego są przychody z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 - otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 497 ze zm.):

Osoby określone w ust. 1 pkt 4 nie podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli są uczniami szkół ponadpodstawowych lub studentami, do ukończenia 26 lat.

W myśl natomiast art. 28j ust. 3 ww. ustawy:

W przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3:

 1) lit. a, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie;

 2) lit. b, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz zatrudnionej na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 1 osoby fizycznej, niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy Spółka w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodu Spółek spełnia warunek określony w art. 28j. ust. 3 pkt 2 ustawy o CIT w przypadku, gdy w każdym miesiącu 2023 roku, tj. w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek Spółka ponosiła miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej jednokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz co najmniej jednej osoby fizycznej niebędącej wspólnikiem Spółki, zatrudnionej na podstawie umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, która to osoba (i) nie ma ukończonych 26 lat, (ii) jest uczniem szkoły ponadpodstawowej lub studentem, a związku z powyższym przychody uzyskane przez tą osobę były zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz osoba ta nie podlegała obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowym i zdrowotnym oraz, czy Spółka w drugim i każdym kolejnym roku opodatkowania ryczałtem od dochodu Spółek spełnia warunek określony w art. 28j. ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT w przypadku, gdy w każdym miesiącu 2024 roku oraz w każdym miesiącu kolejnych lat opodatkowania ryczałtem od dochodów Spółka ponosiła i ponosić będzie miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz co najmniej trzech osób fizycznych niebędących wspólnikami Spółki, zatrudnionych na podstawie umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, które to osoby (i) nie mają ukończonych 26 lat, (ii) są uczniami szkół ponadpodstawowych lub studentami, a związku z powyższym przychody uzyskane przez te osoby są i będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz te osoby te nie podlegają i nie będą podlegać obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowym i zdrowotnym.

W odniesieniu do powyższych wątpliwości, wskazać należy, że z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że aby skorzystać z ryczałtu od dochodu spółek podatnik powinien zatrudniać na podstawie umowy o pracę (w przeliczeniu na etaty w pełnym wymiarze czasu pracy), nie mniej niż 3 pracowników niebędących wspólnikami, co najmniej przez okres 300 dni roku podatkowego. W przypadku, gdy rok podatkowy podatnika nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym – okres 300 dni podlega proporcjonalnemu dostosowaniu. Podatnik może również zatrudniać co najmniej 3 osoby fizyczne na podstawie innej umowy niż umowę o pracę. W takiej sytuacji konieczne jest jednak spełnienie jeszcze dwóch warunków. Po pierwsze, wysokość wydatków na wynagrodzenia takich osób fizycznych (co najmniej 3) powinna być równa co najmniej trzykrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Po drugie, wypłata wynagrodzenia musi być opodatkowana PIT (obowiązek poboru przez podatnika zaliczek na podatek PIT) oraz oskładkowana (obowiązek poboru przez podatnika składek na ubezpieczenie społeczne). W przypadku zatrudnienia na podstawie umowy innej niż umowa pracę, oba warunki muszą być spełnione kumulatywnie (łącznie). Należy dodatkowo wyjaśnić, że w zakresie obowiązku dotyczącego opodatkowania wypłaty PIT oraz jej oskładkowania przepis art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT stanowi, iż na podatniku ma ciążyć obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Warunek ten będzie zatem spełniony gdy podatnik występuje jako płatnik tych należności. Jeżeli zatem wystąpi obowiązek płatnika ale przepis szczególny pozwoli na zwolnienie z opodatkowania PIT lub oskładkowania to warunek ten również zostanie spełniony (np. w przypadku osób korzystających z tzw. ulgi dla młodych do ukończenia 26. roku życia).

Kryterium minimalnego poziomu zatrudnienia o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT będzie spełnione tylko w sytuacji, kiedy podatnik w pełni realizuje warunki określone w pkt 1 lub w pkt 2 lub realizuje w pełni oba warunki jednocześnie.

Kryterium minimalnego poziomu zatrudnienia nie będzie jednak spełnione, jeśli warunki określone w pkt 1 lub 2 będą zrealizowane tylko częściowo. Przykładowo do takiej sytuacji dojdzie w przypadku, kiedy podatnik zatrudnia 2 osoby fizyczne na umowę o pracę oraz 2 osoby na podstawie umowy cywilnoprawnej, nawet jeśli pozostałe warunki (opodatkowanie, oskładkowanie oraz wysokość wynagrodzenia na podstawie umowy cywilnoprawnej) będą spełnione.

Do minimalnego poziomu zatrudnienia wlicza się zarówno osoby fizyczne, które podatnik zatrudniał przed przystąpieniem do Ryczałtu od dochodów spółek jak i osoby, które zostały zatrudnione przez podatnika już w trakcie opodatkowania Ryczałtem.

Innymi słowy nie jest konieczne, aby podatnik zwiększał zatrudnienie, jeśli kryterium minimalnego poziomu zatrudnienia o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 jest spełnione w momencie przystąpienia do Ryczałtu i utrzymane w roku podatkowym.

Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek dotyczący zatrudnienia na podstawie umowy o pracę uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia co najmniej 1 osobę fizyczną w przeliczeniu na pełne etaty, przez okres wskazany w tym przepisie, tj. co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rok podatkowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym – przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym.

Z kolei warunek dotyczący zatrudnienia osób na podstawie umowy innej niż umowa o pracę, w przypadku małego podatnika uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, jeżeli mały podatnik ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz co najmniej 1 osoby fizycznej. Wypłata wynagrodzenia na podstawie umowy innej niż umowa o pracę, musi być opodatkowana PIT (obowiązek poboru przez podatnika zaliczek na podatek PIT) oraz oskładkowana (obowiązek poboru przez podatnika składek na ubezpieczenie społeczne).

W obu przypadkach do limitu osób zatrudnionych nie wlicza się wspólników tego podatnika.

W kolejnych latach, tj. począwszy od drugiego roku opodatkowania ryczałtem, mały podatnik zobowiązany jest już w pełni spełniać warunek dotyczący zatrudnienia. Dotyczy to zarówno zatrudnienia na podstawie umowy o pracę oraz na podstawie innej umowy.

W odniesieniu do Państwa wątpliwości przedstawionych w pytaniu Nr 1, wskazać należy, że prawidłowe jest Państwa stanowisko, zgodnie z którym Spółka w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów Spółek spełnia warunek określony w art. 28j ust. 3 pkt 2 ustawy o CIT. We wniosku wskazaliście Państwo, że w każdym miesiącu 2023 roku, tj. w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek Spółka ponosiła miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej jednokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz co najmniej jednej osoby fizycznej niebędącej wspólnikiem Spółki, zatrudnionej na podstawie umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, która to osoba (i) nie ma ukończonych 26 lat, (ii) jest uczniem szkoły ponadpodstawowej lub studentem, a związku z powyższym przychody uzyskane przez tą osobę były zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz osoba te nie podlegała obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowym i zdrowotnym.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że warunek zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 3 pkt 2 ustawy o CIT został przez Państwa spełniony.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do Państwa wątpliwości zawartych w pytaniu Nr 2, wskazać należy, że prawidłowo Państwo uznali, że Państwa Spółka w drugim i każdym kolejnym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów Spółek spełnia/spełniać będzie warunek określony w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT, bowiem z informacji zawartych we wniosku wynika, że w każdym miesiącu 2024 roku oraz w każdym miesiącu kolejnych lat opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. w drugim i kolejnych latach opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Spółka ponosiła i ponosić będzie miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz co najmniej trzech osób fizycznych niebędących wspólnikami Spółki, zatrudnionych na podstawie umowy o świadczenie usług, do których zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, które to osoby (i) nie mają ukończonych 26 lat, (ii) są uczniami szkół ponadpodstawowych lub studentami, a związku z powyższym przychody uzyskane przez te osoby są i będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz te osoby te nie podlegają i nie będą podlegać obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowym i zdrowotnym.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, że Państwa Spółka spełnia/spełniać będzie warunek określony w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 2 również należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00