Wniosek o przyznanie dostępu / odebranie dostępu do konta podatnika w portalu podatkowym
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2023 r. w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego (Dz.U. 2023 poz. 1178).
Wypełnij
Portal Podatkowy daje możliwość rejestracji profilu na Portalu Podatkowym i uzyskania dostępu do konta osoby fizycznej i konta podmiotu.
Uzyskanie dostępu do konta podmiotu wymaga złożenia w formie pisemnej do organu administracji podatkowej, przez osobę umocowaną do działania w imieniu podmiotu, wniosku o udostępnienie konta podmiotu. Wiosek powinien zawierać dane podmiotu i dane osoby fizycznej, której przyznawany jest dostęp.
Dostęp do własnego konta może być udzielony – za pośrednictwem konta na Portalu Podatkowym – innej osobie.
W celu zarejestrowania swojego profilu (konta) na Portalu Podatkowym powinieneś:
- zapoznać się z warunkami korzystania z konta na portalu i je zaakceptować,
- wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w zakresie niezbędnym do korzystania z portalu,
- potwierdzić swoje dane identyfikacyjne w postaci pierwszego imienia, nazwiska oraz identyfikatora podatkowego, z wykorzystaniem usługi profilu zaufanego ePUAP lub danych certyfikatu kwalifikowanego podpisu elektronicznego;
- uzupełnić dane profilu o:
- unikalny ciągu znaków alfanumerycznych jednoznacznie identyfikujących osobę wypełniającą formularz (identyfikator użytkownika) i hasło,
- pytanie zabezpieczające i odpowiedź na to pytanie,
- adres poczty elektronicznej (e-mail), który jest właściwy do wymiany informacji dotyczących portalu.
Jeśli rejestracja profilu na Portalu Podatkowym jest prawidłowa, na adres e-mail wskazany w procesie rejestracji, zostanie wysłana informacja potwierdzająca zakończenie rejestracji i możliwości zalogowania do konta.
Dostęp do konta podatnika na Portalu Podatkowym może zostać zablokowany na wniosek użytkownika, a w przypadku konta podmiotu na wniosek osoby umocowanej do działania w imieniu podmiotu albo użytkownika, któremu udzielono dostępu do konta podmiotu.
Jeżeli użytkownik przekazuje z wykorzystaniem portalu treści lub dokumenty niezwiązane z zakresem portalu, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zablokować dostęp do konta osoby fizycznej albo konta podmiotu.
Zakres korzystania z konta na Portalu Podatkowym obejmuje:
- dostęp do konta osoby fizycznej czy podmiotu, który umożliwia przeglądanie danych wynikających z złożonych deklaracji, wniesionych podań, pism doręczonych przez organ podatkowy, dokumentacji rachunkowej, zgłoszonych pełnomocnictw ogólnych oraz zawiadomień o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego, zgłoszeń aktualizacyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników;
- składanie deklaracji i zgłoszeń aktualizacyjnych z wykorzystaniem konta;
- wnoszenie podań z wykorzystaniem konta osoby fizycznej albo konta podmiotu;
- doręczanie pism organów podatkowych z wykorzystaniem konta;
- zgłaszanie pełnomocnictw ogólnych oraz zawiadomień o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego z wykorzystaniem profilu użytkownika;
- składanie wniosków, o których mowa w art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,.
Portal Podatkowy daje możliwość rejestracji profilu na Portalu Podatkowym i uzyskania dostępu do konta osoby fizycznej i konta podmiotu.
Uzyskanie dostępu do konta podmiotu wymaga złożenia w formie pisemnej do organu administracji podatkowej, przez osobę umocowaną do działania w imieniu podmiotu, wniosku o udostępnienie konta podmiotu. Wiosek powinien zawierać dane podmiotu i dane osoby fizycznej, której przyznawany jest dostęp.
Dostęp do własnego konta może być udzielony – za pośrednictwem konta na Portalu Podatkowym – innej osobie.
W celu zarejestrowania swojego profilu (konta) na Portalu Podatkowym powinieneś:
- zapoznać się z warunkami korzystania z konta na portalu i je zaakceptować,
- wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w zakresie niezbędnym do korzystania z portalu,
- potwierdzić swoje dane identyfikacyjne w postaci pierwszego imienia, nazwiska oraz identyfikatora podatkowego, z wykorzystaniem usługi profilu zaufanego ePUAP lub danych certyfikatu kwalifikowanego podpisu elektronicznego;
- uzupełnić dane profilu o:
- unikalny ciągu znaków alfanumerycznych jednoznacznie identyfikujących osobę wypełniającą formularz (identyfikator użytkownika) i hasło,
- pytanie zabezpieczające i odpowiedź na to pytanie,
- adres poczty elektronicznej (e-mail), który jest właściwy do wymiany informacji dotyczących portalu.
Jeśli rejestracja profilu na Portalu Podatkowym jest prawidłowa, na adres e-mail wskazany w procesie rejestracji, zostanie wysłana informacja potwierdzająca zakończenie rejestracji i możliwości zalogowania do konta.
Dostęp do konta podatnika na Portalu Podatkowym może zostać zablokowany na wniosek użytkownika, a w przypadku konta podmiotu na wniosek osoby umocowanej do działania w imieniu podmiotu albo użytkownika, któremu udzielono dostępu do konta podmiotu.
Jeżeli użytkownik przekazuje z wykorzystaniem portalu treści lub dokumenty niezwiązane z zakresem portalu, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zablokować dostęp do konta osoby fizycznej albo konta podmiotu.
Zakres korzystania z konta na Portalu Podatkowym obejmuje:
- dostęp do konta osoby fizycznej czy podmiotu, który umożliwia przeglądanie danych wynikających z złożonych deklaracji, wniesionych podań, pism doręczonych przez organ podatkowy, dokumentacji rachunkowej, zgłoszonych pełnomocnictw ogólnych oraz zawiadomień o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego, zgłoszeń aktualizacyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników;
- składanie deklaracji i zgłoszeń aktualizacyjnych z wykorzystaniem konta;
- wnoszenie podań z wykorzystaniem konta osoby fizycznej albo konta podmiotu;
- doręczanie pism organów podatkowych z wykorzystaniem konta;
- zgłaszanie pełnomocnictw ogólnych oraz zawiadomień o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego z wykorzystaniem profilu użytkownika;
- składanie wniosków, o których mowa w art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,.