Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.216.2024.2.ICZ

Czy w przypadku poniesienia przez Spółkę wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT w 100%, tj. bez ograniczenia wynikającego z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT oraz czy w wobec Spółki wyłączony będzie obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, a co za tym idzie na Spółce nie będzie ciążył również wynikający z art. 86a ust. 12 ustawy o VAT obowiązek składania informacji o pojazdach?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług, w kwestii objętej pytaniami nr 1 i 2, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek ORD-IN o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii :

- czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w przypadku poniesienia przez Spółkę wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT w 100%, tj. bez ograniczenia wynikającego z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT (zagadnienie objęte pytaniem nr 1) ;

- czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wobec Spółki wyłączony będzie obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, a co za tym idzie na Spółce nie będzie ciążył również wynikający z art. 86a ust. 12 ustawy o VAT obowiązek składania informacji o pojazdach (zagadnienie objęte pytaniem nr 2).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka została zawiązana w 2023 r. Zasadniczy przedmiot prowadzonej przez Spółkę działalności stanowi w chwili obecnej (...).

Spółka rozważa w niedalekiej przyszłości rozszerzyć zakres prowadzonej działalności o działalność w zakresie najmu i dzierżawy samochodów osobowych (jest to jeden z przedmiotów działalności Spółki wskazanych w KRS).

Przedmiotem najmu będą (...) samochody osobowe (tj. pojazdy samochodowe w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o VAT), które Spółka zamierza nabyć lub nabyć prawo do korzystania z nich na podstawie umów sprzedaży, ewentualnie umów leasingu/najmu/dzierżawy/umowy o podobnym charakterze od podmiotów trzecich.

W pierwszej fazie działalności Spółka zamierza w ten sposób nabyć/korzystać z ok. (..) szt. samochodów. W miarę rozwoju działalności liczba ta może się stopniowo zwiększać. Samochody te będą następnie oddawane przez Spółkę w najem krótkoterminowy („wypożyczane”, z reguły do kilku dni) klientom Spółki, będącym zarówno przedsiębiorcami jaki i osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Klient będzie mógł używać wzięty w najem samochód zgodnie z jego przeznaczeniem oraz własnymi potrzebami, uiszczając w zamian na rzecz Spółki czynsz najmu.

Samochody osobowe, o których mowa w niniejszym wniosku będą nabywane (kupowane/leasingowane/najmowane itp.) wyłącznie celem oddania ich klientom w najem lub dzierżawę. Żaden z samochodów nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę (w szczególności - jego pracowników, współpracowników, członków zarządu) w żadnym czasie, w inny sposób ani w innym celu niż dla oddania go w odpłatne używanie klientom Spółki. Nie będą one używane na jakikolwiek innych użytek służbowy lub prywatny Spółki, zatrudnionych przez nią osób, w tym również członków zarządu Spółki.

W okresie przerw pomiędzy poszczególnymi umowami najmu samochody będą znajdowały się na placu lub parkingu będącym w dyspozycji Spółki. W tym czasie dokonywane mogą być ewentualne naprawy, przeglądy techniczne lub gwarancyjne, konserwacja i czyszczenie pojazdów oraz uzupełnienie paliwa i innych płynów eksploatacyjnych - tj. czynności mające na celu przygotowanie ich do oddania w najem kolejnemu klientowi. W związku z tymi czynnościami niezbędny będzie niejednokrotnie wyjazd samochodami na myjnię, do serwisu czy też na stację paliw. Oprócz takich wyjazdów zdarzyć się mogą również wyjazdy związane z koniecznością dopełnienia formalności związanych z ubezpieczeniem samochodów lub też likwidacją szkód w nich. Krótko mówiąc - pomiędzy kolejnymi umowami najmu danego samochodu może on być wykorzystywany przez Spółkę wyłącznie do realizacji przejazdów związanych z koniecznością utrzymania go w idealnym stanie technicznym i wizualnym (...) dla celów dalszego jego wypożyczenia (najmu krótkoterminowego). Trasa takich przejazdów zazwyczaj nie przekroczy kilku/kilkunastu kilometrów.

Spółka przyjmie wewnętrze procedury określające zasady używania samochodów, wykluczające ich użycie do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W szczególności:

1)przyjęty zostanie wewnętrzny regulamin, z którego będzie wynikał zakaz wykorzystywania samochodów do celów innych niż ściśle związanych z przygotowaniem samochodów do oddania ich w najem, procesem oddawania ich klientom na podstawie zawieranych umów najmu oraz ich zdawania przez klientów. W regulaminie znajdą się w szczególności zapisy zakazujące wykorzystywania samochodów przez jakiekolwiek współpracujące ze Spółką osoby do celów prywatnych albo jazd związanych z innymi sferami działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę,

2)dokumenty oraz kluczyki do samochodów będą znajdowały się w wyznaczonym miejscu w siedzibie Spółki i będą dostępne wyłącznie dla osób zajmujących się ich obsługą oraz procesem oddawania w najem i zdawania przez klientów,

3)w okresie pomiędzy zawieranymi umowami najmu samochody będą parkowane na placu/parkingu będącym w dyspozycji Spółki; wykluczone będzie parkowanie samochodów w jakimkolwiek innym miejscu - jeśli w danym okresie pojazd nie będzie objęty najmem, a pracownik lub współpracownik Spółki będzie z niego korzystał na potrzeby działalności gospodarczej (bezpośrednio związanej z najmem), to po zakończeniu czynności zawsze będzie on zobowiązany do pozostawienia go na parkingu Spółki,

4)umowy najmu pojazdów oraz związana z tym ewidencja będą szczegółowo określały rodzaj pojazdu, jego stan (w szczególności stan licznika i poziom paliwa w momencie wydania i zdania pojazdu przez klienta) a także czas trwania najmu (daty odbioru i zdania).

W związku z posiadaniem w/w pojazdów i prowadzeniem działalności w zakresie ich najmu, Spółka będzie ponosiła wydatki na nabycie towarów i usług związanych z ich używaniem i eksploatacją takie jak w szczególności: na nabycie samochodów i/lub opłaty związane z korzystaniem z nich na podstawie umowy najmu/leasingu/dzierżawy/umowy o podobnym charakterze, koszty napraw i konserwacji oraz części zamiennych, usług myjni i czyszczenia samochodów, paliwa, płynów eksploatacyjnych. Składając niniejszy wniosek Spółka zmierza do uzyskania informacji, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie uprawniona do odliczenia 100% podatku naliczonego zawartego w cenie w/w wydatków.

Pytanie:

1)Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w przypadku poniesienia przez Spółkę wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT w 100%, tj. bez ograniczenia wynikającego z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT?

2)Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wobec Spółki wyłączony będzie obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, a co za tym idzie na Spółce nie będzie ciążył również wynikający z art. 86a ust. 12 ustawy o VAT obowiązek składania informacji o pojazdach?

Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług:

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86a ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika (...). Stosownie do art. 86a ust. 3 pkt 1 przytoczona regulacja nie ma zastosowania w przypadku, gdy pojazdy samochodowe są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. W myśl natomiast art. 86a ust. 4 ustawy o VAT pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1) sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Z kolei na mocy art. 86a ust. 5 ust. 1 lit. c) ustawy o VAT warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze - jeżeli oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Zdaniem Spółki brzmienie przytoczonych przepisów uzasadnia twierdzenie, iż w okolicznościach przedstawionych w niniejszym wniosku Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 86a ust. 1 oraz, że Spółka nie będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu zgodnie z wyłączeniem zawartym w art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c).

W pierwszej kolejności należy bowiem zauważyć, iż opisane we wniosku samochody wykorzystywane będą przez Spółkę wyłącznie do działalności gospodarczej polegającej na odpłatnym oddawaniu ich do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Obiektywne okoliczności potwierdzały będą natomiast w sposób niebudzący wątpliwości, iż wykluczone będzie ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Przede wszystkim jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Spółka opracuje wewnętrzne regulaminy! procedury, które określały będą kto i w jaki sposób może wykorzystywać samochody, że wykorzystanie to możliwe jest wyłącznie w związku z działalnością w zakresie najmu tych samochodów (dojazdu do stancji benzynowej, myjni, serwisu, ubezpieczyciela, itp.) oraz, że bezwzględnie zakazane jest wykorzystywanie samochodów na potrzeby innej działalności prowadzonej przez Spółkę, jak również dla jakichkolwiek celów prywatnych pracowników, współpracowników i członków zarządu Spółki. Samochody (poza okresem, w jakim będą w posiadaniu klienta na podstawie zawartej z nim umowy najmu) każdorazowo będą parkowane na parkingu lub placu będącym w dyspozycji Spółki, zaś dokumenty i kluczyki do samochodu będą znajdowały się w siedzibie Spółki i będą dostępne wyłącznie dla osób zajmujących się ich obsługą oraz procesem oddawania w najem i zdawania przez klientów. Nadto Spółka będzie miała narzędzia pozwalające na weryfikację stosowania się do tych zasad dzięki prowadzonej dokumentacji związanej z najem pojazdu i zawartymi w niej danymi odnośnie stanu licznika przed i po zakończeniu każdej umowy najmu, jak również poziomu paliwa.

Zdaniem Spółki tak określony sposób wykorzystania samochodów i zamierzone przez Spółkę czynności dają podstawę, aby twierdzić, iż opisane we wniosku samochody będą pojazdami samochodowymi uznawanymi za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej Spółki, a co za tym idzie, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT w 100%, tj. bez ograniczenia wynikającego z art. 86a ust.1 ustawy o VAT.

Odpowiedź na pytanie pierwsze powinna być zatem twierdząca.

W ocenie Spółki twierdząca powinna być również odpowiedź na drugie z zadanych pytań - Spółka nie będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów zgodnie z wyłączeniem zawartym w art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c) ustawy o VAT. Wyłączenie to dotyczy to bowiem wprost przypadków, taki jak Spółki - tj. samochodów osobowych oddawanych w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze w sytuacji, gdy takie oddanie w odpłatne używanie stanowić będzie przedmiot działalności Spółki. Bez znaczenia dla takiej oceny pozostaje fakt, iż w okresach pomiędzy kolejnymi umowami najmu samochody mogą być wykorzystywany do wykonywania nimi jazd do serwisu w celu ich naprawy lub konserwacji, na myjnię celem ich umycia lub poddania innym zabiegom czyszczącym, na stację paliw w celu uzupełnienia paliwa czy też do ubezpieczyciela w związku z np. likwidacją szkody. Wszystkie te wyjazdy nie będą miały bowiem innego celu jak przygotowanie konkretnego samochodu do oddania go w kolejny najem.

Słuszność powyższego stanowiska znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, w którym wskazuje się, iż przepis art. 86 ust. 5 pkt 1 lit. c) ustawy o VAT interpretowany zgodnie z regułami wykładni językowej nie pozwala na wyprowadzenie z jego brzmienia dodatkowego zastrzeżenia, zgodnie z którym to używanie pojazdu przez pracownika w celach związanych z najmem tego samochodu w okresie kiedy pojazd ten nie będzie przedmiotem umowy najmu pozbawia podatnika uprawnienia do zaniechania prowadzenia ewidencji przebiegu takiego pojazdu.

Jak słusznie wskazuje np.: w swoich orzeczeniach Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu „nie można bowiem racjonalnie wyobrazić sobie prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na oddaniu samochodów w odpłatne używanie, bez doprowadzenia pojazdu do miejsca wskazanego przez najemcę, stacji benzynowej, stacji kontroli pojazdów czy warsztatu. Przy czym po zakończeniu czynności bezpośrednio związanej z najem, samochód zostanie pozostawiony na parkingu skarżącej spółki’’. W ocenie Sądu takie czynności „nie pozwalają stwierdzić, że samochody wykorzystywane są inaczej niż wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. W konsekwencji nie ma podstaw do odmowy zastosowania art. 86 ust. 5 pkt 1 lit. c) u.p.t.u.” (por. wyroki z dnia 26 marca 2015r., sygn. akt I SA/Po 1123/14 oraz z dnia 17 czerwca 2015r. sygn. akt I SA/Po 1108/14-oba orzeczenia prawomocne).

Odnotowania w tym miejscu wymaga, iż w tym samym tonie wypowiedział się również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 5 grudnia 2023r. nr 0112-KDIL1- 1.4012.524.2023.1.HW, który analizując stan faktyczny zbliżony do opisanego w niniejszym wniosku potwierdził brak wymogu prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów w sytuacji, w której samochody pomiędzy umowami najmu lub dzierżawy będą poddawane ewentualnym naprawom, przeglądom technicznym lub gwarancyjnym, samochody będą jeździć na myjnię (inną formę pielęgnacji/konserwacji) lub stację paliw (lub celem uzupełnienia innych płynów) bądź cele wykonania wszelkich czynności administracyjnych, formalnych lub technicznych związanych z ubezpieczeniem lub likwidacją szkód w pojeździe.

Podsumowując: Spółka stoi na stanowisku, iż:

1)z uwagi na planowany sposób wykorzystywanie opisanych we wniosku samochodów osobowych wyłącznie do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie najmu i dzierżawy samochodów osobowych, który dodatkowo precyzyjnie określony zostanie w wewnętrznych procedurach i regulaminach przyjętych do stosowania w Spółce - Spółka będzie uprawniona do odliczenia 100% podatku naliczonego od wydatków związanych z tymi samochodami,

2)ponieważ samochody osobowe będą przeznaczone wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, które to czynności stanowiły będą przedmiot działalności gospodarczej, Spółka nie będzie miała obowiązku prowadzić ewidencji przebiegu pojazdów, o której mowa w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, nawet jeśli pomiędzy umowami najmu samochód będzie wykorzystywany do wykonywania jazd związanych z utrzymaniem samochodu w odpowiednim stanie technicznym i wizualnym. Konsekwencją powyższego jest również brak po stronie Spółki obowiązku składania informacji o pojazdach, o której mowa w art. 86a ust. 12 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Państwa stanowisko, w kwestii objętej pytaniami nr 1 i 2, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2)należnego z tytułu:

a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych - rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy:

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.

Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.

Jednakże od wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy zasady przewidziano wyjątki.

W świetle art. 86a ust. 3 ustawy:

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy:

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Na mocy art. 86a ust. 5 ustawy:

Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1)przeznaczonych wyłącznie do:

a)odprzedaży,

b)sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c)oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Użycie wyrazu „wyłącznie” w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane choćby przejściowo – do innych celów (np. użytek prywatny, jazda próbna, użytek służbowy podatnika).

Zatem w odniesieniu do pojazdu, który jest przeznaczony np. do odprzedaży, ale jest wykorzystywany przez podatnika także do innych celów nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji.

Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy:

Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl art. 86a ust. 7 ustawy:

Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

1)numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2)dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3)stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

4)wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a)kolejny numer wpisu,

b)datę i cel wyjazdu,

c)opis trasy (skąd – dokąd),

d)liczbę przejechanych kilometrów,

e)imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji (art. 86a ust. 7).

W art. 86a ust. 12 ustawy wskazano, że:

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3. (art. 86a ust. 12 ustawy).

Mając na uwadze treść cytowanych przepisów, należy stwierdzić, że z regulacji art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.

Co do zasady, w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Jednakże w art. 86a ust. 5 ustawy zostały wymienione ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Zgodnie z tym przepisem (art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a i c ), warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odprzedaży oraz oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.

Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a i c ustawy ma zastosowanie, jeżeli odprzedaż i najem tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Trzeba jednak tu zauważyć, że użycie wyrazu „wyłącznie” w wyżej cytowanych przepisach wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów.

Z opisu sprawy wynika, że zasadniczy przedmiot prowadzonej przez Państwa działalności stanowi w chwili obecnej (…). Rozważają Państwo rozszerzyć zakres prowadzonej działalności o najem i dzierżawę samochodów osobowych (jest to jeden z przedmiotów działalności Spółki wskazanych w KRS). Przedmiotem najmu będą (…)  samochody osobowe (tj. pojazdy samochodowe w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o VAT), które Państwo zamierzają nabyć lub nabyć prawo do korzystania z nich na podstawie umów sprzedaży, ewentualnie umów leasingu/najmu/dzierżawy/umowy o podobnym charakterze od podmiotów trzecich.

W pierwszej fazie działalności zamierzają Państwo w ten sposób nabyć/korzystać z ok. 5 szt. samochodów. W miarę rozwoju działalności liczba ta może się stopniowo zwiększać. Samochody te będą następnie oddawane przez Państwa w najem krótkoterminowy („wypożyczane”, z reguły do kilku dni) Państwa klientom, będącym zarówno przedsiębiorcami jaki i osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Klient będzie mógł używać wzięty w najem samochód zgodnie z jego przeznaczeniem oraz własnymi potrzebami, uiszczając w zamian na rzecz Państwa czynsz najmu. Samochody osobowe, o których mowa w niniejszym wniosku będą nabywane (kupowane/leasingowane/najmowane itp.) wyłącznie celem oddania ich klientom w najem lub dzierżawę. Żaden z samochodów nie będzie wykorzystywany przez Państwa (w szczególności - jego pracowników, współpracowników, członków zarządu) w żadnym czasie, w inny sposób ani w innym celu niż dla oddania go w odpłatne używanie Państwa klientom. Nie będą one używane na jakikolwiek innych użytek służbowy lub prywatny Spółki, zatrudnionych przez nią osób, w tym również członków zarządu Spółki. W związku z posiadaniem w/w pojazdów i prowadzeniem działalności w zakresie ich najmu, będą Państwo ponosili wydatki na nabycie towarów i usług związanych z ich używaniem i eksploatacją takie jak w szczególności: na nabycie samochodów i/lub opłaty związane z korzystaniem z nich na podstawie umowy najmu/leasingu/dzierżawy/umowy o podobnym charakterze, koszty napraw i konserwacji oraz części zamiennych, usług myjni i czyszczenia samochodów, paliwa, płynów eksploatacyjnych.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii:

- czy w przypadku poniesienia przez państwa wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia VAT w 100%, tj. bez ograniczenia wynikającego z art. 86a ust.1 ustawy o VAT ;

- czy wobec Państwa wyłączony będzie obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, a co za tym idzie na Państwa Spółce nie będzie ciążył również wynikający z art. 86a ust. 12 ustawy o VAT obowiązek składania informacji o pojazdach.

W przedmiotowej sprawie istotne są przepisy art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z treści tych regulacji wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem pojazdów w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej.

Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Co do zasady w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Powołany przepis art. 86a ust. 5 ustawy wskazuje ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. W przedmiotowej sprawie należy wskazać na pkt 1 lit. c tej regulacji. Zgodnie z tym przepisem, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.

Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy ma zastosowanie jeżeli oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 100% z tytułu wydatków poniesionych na nabycie pojazdów samochodowych, które będą przedmiotem najmu krótkoterminowego na rzecz przedsiębiorców i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W rozpatrywanej sprawie pojazdy samochodowe – w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy – będą od momentu ich nabycia przeznaczone przez Państwa wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu na rzecz innych podmiotów (wykluczają Państwo wykorzystanie tych pojazdów do innych celów). Przy czym, dany pojazd samochodowy będzie nabywany w celu oddania klientowi w najem, a w konsekwencji – jak wskazaliście Państwo w opisie sprawy – nie będzie używany przez Spółkę w żadnym czasie w inny sposób aniżeli tylko dla oddania klientowi w najem.

Wyjaśnili Państwo, że przyjmują Państwo wewnętrzne procedury określające zasady używania tych samochodów, wykluczające ich użycie do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W szczególności:

- przyjęty zostanie wewnętrzny regulamin, z którego będzie wynikał zakaz wykorzystywania samochodów do celów innych niż ściśle związanych z przygotowaniem samochodów do oddania ich w najem, procesem oddawania ich klientom na podstawie zawieranych umów najmu oraz ich zdawania przez klientów. W regulaminie znajdą się w szczególności zapisy zakazujące wykorzystywania samochodów przez jakiekolwiek współpracujące z Państwem osoby do celów prywatnych albo jazd związanych z innymi sferami działalności gospodarczej prowadzonej przez Państwa,

- dokumenty oraz kluczyki do samochodów będą znajdowały się w wyznaczonym miejscu w siedzibie Spółki i będą dostępne wyłącznie dla osób zajmujących się ich obsługą oraz procesem oddawania w najem i zdawania przez klientów,

- w okresie pomiędzy zawieranymi umowami najmu samochody będą parkowane na placu/parkingu będącym w Państwa dyspozycji; wykluczone będzie parkowanie samochodów w jakimkolwiek innym miejscu - jeśli w danym okresie pojazd nie będzie objęty najmem, a pracownik lub współpracownik Spółki będzie z niego korzystał na potrzeby działalności gospodarczej (bezpośrednio związanej z najmem), to po zakończeniu czynności zawsze będzie on zobowiązany do pozostawienia go na parkingu Spółki,

- umowy najmu pojazdów oraz związana z tym ewidencja będą szczegółowo określały rodzaj pojazdu, jego stan (w szczególności stan licznika i poziom paliwa w momencie wydania i zdania pojazdu przez klienta) a także czas trwania najmu (daty odbioru i zdania).

W okresie przerw pomiędzy poszczególnymi umowami najmu samochody będą znajdowały się na placu lub parkingu będącym w dyspozycji Spółki. W tym czasie dokonywane mogą być ewentualne naprawy, przeglądy techniczne lub gwarancyjne, konserwacja i czyszczenie pojazdów oraz uzupełnienie paliwa i innych płynów eksploatacyjnych - tj. czynności mające na celu przygotowanie ich do oddania w najem kolejnemu klientowi. W związku z tymi czynnościami niezbędny będzie niejednokrotnie wyjazd samochodami na myjnię, do serwisu czy też na stację paliw. Oprócz takich wyjazdów zdarzyć się mogą również wyjazdy związane z koniecznością dopełnienia formalności związanych z ubezpieczeniem samochodów lub też likwidacją szkód w nich. Pomiędzy kolejnymi umowami najmu danego samochodu - może on być wykorzystywany wyłącznie do realizacji przejazdów związanych z koniecznością utrzymania go w idealnym stanie technicznym i wizualnym (...) dla celów dalszego jego wypożyczenia (najmu krótkoterminowego). Trasa takich przejazdów zazwyczaj nie przekroczy kilku/kilkunastu kilometrów.

Podkreślić jeszcze raz należy, że pojazdy samochodowe – jak wskazaliście Państwo w opisie sprawy – nie będą używane na jakikolwiek inny użytek służbowy (tym bardziej prywatny) Spółki lub jej pracowników. Równocześnie jak wynika z okoliczności wskazanych we wniosku, będą istniały obiektywne okoliczności potwierdzające wykorzystywanie tychże pojazdów jedynie do działalności gospodarczej Państwa. Nabywane celem oddania klientowi w najem pojazdy samochodowe będą zatem wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej Spółki w zakresie ich najmu.

Podsumowując, w odpowiedzi na zadane pytania, należy wskazać, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w przypadku poniesienia przez Spółkę wydatków związanych z zakupem pojazdów (wskazanych w opisie sprawy) nie ma zastosowania przepis art. 86a ust. 1 ustawy, co oznacza, że będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego w związku z zakupem tych pojazdów oraz w związku z ponoszeniem wydatków na ich utrzymanie. Przy czym, prawo to będzie Państwu przysługiwało, o ile nie zaistnieją wyłączenia wynikające z art. 88 ustawy. Ponadto Spółka nie będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów, który to wymóg wynika z przepisu art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy, gdyż znajdzie zastosowanie art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy, a w konsekwencji nie będą Państwo zobowiązani do złożenia informacji właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, o których mowa w przepisie art. 86a ust. 12 ustawy.

Wobec powyższego Państwa stanowisko, w kwestii objętej pytaniami nr 1 i 2, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00