Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.155.2024.4.DP

Czy sytuacje opisane (poza sytuacjami, gdzie towar zawrócono lub gdy nie wyjechał z magazynu) stanowią przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia, czy sytuacje opisane (poza sytuacjami, gdzie towar zawrócono lub gdy nie wyjechał z magazynu) stanowią przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo pismem z 14 maja 2024 r. oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 czerwca 2024 r. (wpływ 14 maja i 4 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) jest polską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością zajmującą się importem i usługami (…) na rzecz nabywców w różnych krajach. W ofercie Wnioskodawcy znajdują się różnego rodzaju towary, m.in.: artykuły (…). Spółka realizuje zamówienia na terenie Polski i zagranicą.

A. Zamówienie złożone za pomocą podszycia się pod spółkę SA X.

W dniu (...) 2020 roku o godz. (...) z pracownikiem Wnioskodawcy skontaktowała się mailowo osoba przedstawiająca się jako Dyrektor Sprzedaży spółki SA X z siedzibą pod adresem: (…) Francja. W mailu wysłanym z adresu (…) zaadresowanym do (…) i przesłanym do wiadomości (…) nadawca wiadomości zaprezentował spółkę SA X, przedstawiając ją jako supermarket założony i zarejestrowany (...) 1973 roku w rejestrze „(…)”. Nadawca podał także lokalizację siedziby i adres do fakturowania wraz z numerem VAT. Rozmówca poinformował również, że ze względu na znaczący wzrost popytu na konkretne produkty, spółka chciałaby złożyć zamówienie u Zawiadamiającego. Nadawca poprosił o odpowiedź mailową z ofertą cennikiem b2b oraz ogólnymi warunkami sprzedaży, podając przy tym swoje dane teleadresowe, w tym numery telefonów (…).

W dniu (...) 2020 roku pracownica Wnioskodawcy utworzyła dla tego klienta konto na stronie służącej do składania zamówień drogą elektroniczną i przekazała nadawcy dane do logowania, cenniki z promocją i ogólne warunki współpracy, w których znalazły się m.in. informacje na temat wysokości rabatu, kosztów transportu, zasad płatności, w ramach których trzy pierwsze zamówienia wymagały 100% przedpłaty, a kolejne zamówienia miały być objęte 14- lub 21-dniowym terminem płatności ceny wskazanej na fakturze VAT, a także warunki zakupu próbek.

(...) 2020 roku o godz. (...) w imieniu SA X złożone zostało zamówienie poprzez stronę internetową za pomocą utworzonego w systemie konta i loginu. W skład zamówienia wchodziły następujące towary (…). Zamówienie łącznie opiewało na kwotę (…).

(...) 2020 roku o godz. (...) z maila (…) Zawiadamiający wysłał na adres (…) wiadomość email potwierdzającą złożenie zamówienia oraz fakturę proforma wraz z informacją o warunkach płatności, tj. przedpłacie w wymiarze 100%, czasie dostawy oraz przewozie. W mailu z (...) godz. (...) pracownica Wnioskodawcy otrzymała wiadomość z adresu (…) z załączonymi dokumentami finansowymi spółki, wyciągiem z rejestru przedsiębiorców oraz danymi bankowymi. Zamawiający podziękował za udzielony rabat i poinformował, że SA X akceptuje zamówienie, przy czym nadawca zaznaczył, że SA X współpracuje ze wszystkimi dostawcami na warunkach uwzględniających 30-dniowy odroczony termin płatności. Rozmówca oświadczył, że w drodze wyjątku odbiorca zdecydował o zaakceptowaniu obowiązku płatności po 14 dniach przelewem lub poleceniem zapłaty. Zastrzegł przy tym, że zgoda ta pozostanie w mocy wyłącznie w zamian za otrzymanie wyższego rabatu oraz pod warunkiem uzyskania przez Wnioskodawcę zgody ubezpieczyciela na udzielenie limitu kredytowego w odniesieniu do SA X.

W mailu z dnia (...) 2020 roku, godz. (...) pracownica Wnioskodawcy poinformowała zamawiającego, że odroczenie płatności za pierwsze trzy zamówienia jest niemożliwe a 100% przedpłaty jest wymagane także przez ubezpieczyciela – T. S.A., oferującego Zawiadamiającemu limity kredytowe. Co więcej, zaznaczono że stan epidemii COVID-19 skutkuje także zwiększonym stopniem ostrożności przy podejmowaniu decyzji biznesowych. Jednocześnie pracownica Wnioskodawcy zastrzegła, że stanowisko Wnioskodawcy nie jest spowodowane nieufnością wobec zamawiającego, który w ocenie Wnioskodawcy cieszy się wysoką renomą.

Wówczas, (...) 2020 roku, godz. (...), nastąpił pierwszy kontakt z numeru telefonu (…). Połączenie zostało przerwane, dlatego pracownica Wnioskodawcy o godz. (...) oddzwoniła na ten numer ze swojego telefonu służbowego o numerze (…). Rozmówca przekazał że w razie odmowy akceptacji warunków zwróci się do konkurencji, ponownie podkreślił zainteresowanie ofertą, jednocześnie kategorycznie wykluczając możliwość przedpłaty. Zapowiedział płatność dopiero po otrzymaniu towaru.

Następnie, o godz. (...) pracownica Wnioskodawcy wysłała do rozmówcy wiadomość email, informując, że zwróci się do niego ponownie, już po podjęciu decyzji przez kierownictwo Wnioskodawcy co do żądanych przez SA X warunków płatności. W mailu z (...) 2020 roku, godz. (...), pracownica Wnioskodawcy poinformowała, że dokumenty odbiorcy są sprawdzane przez ubezpieczyciela i jest wysoce prawdopodobne, że po pozytywnym wyniku kontroli i udzieleniu limitu kredytowego, zamówienie będzie mogło zostać zrealizowane.

W dniu (...) 2020 w mailu z godz. (...), pracownica Wnioskodawcy poinformowała o akceptacji ubezpieczyciela i kierownictwa dla płatności w terminie 14 dni na podstawie wystawionej faktury VAT. W odpowiedzi z dnia (...) 2020 roku, godz. (...), zamawiający potwierdził odbiór maila, poprosił także o informację o dacie wysłania towarów. Pracownica Wnioskodawcy w wiadomości z godz. (...) poinformowała, że dostawa nastąpi w terminie 5-6 dni, a przewóz wykona na paletach przewoźnik pod firmą XYZ po otrzymaniu potwierdzenia zamówienia dokonanego przez Wnioskodawcę. W mailu z (...) 2020 roku, godz. (...), zamawiający potwierdził zamówienie i nadanie mu wewnętrznego numer referencyjnego (…). Po następnej wymianie maili, w wiadomości z dnia (...) 2020 roku, godz. (...), nadawca odesłał skan zamówienia z pieczęcią firmową oraz prośbą o informację wyprzedzającą nadejście przesyłki o co najmniej 24 godziny. Wiadomość email zawierającą powyższe potwierdzenie wysłała osoba przedstawiająca się jako (…) Dyrektor Sprzedaży (…), przy czym wiadomość nadano jak dotychczas z adresu (…).

W odpowiedzi pracownica Wnioskodawcy poinformowała, że przewóz zostanie nadany (...) 2020 roku i powinien dotrzeć w dniach (...) na adres: SA X, do wiadomości Pana (…). W mailu z dnia (...) 2020 roku godz. (...) nadawca wiadomości, ponownie podpisując się jako Dyrektor Sprzedaży SA X, podziękował i poprosił o szczegółowe informacje na temat wysyłki.

(...) 2020 roku o godz. (...) do pracownicy Wnioskodawcy wysłana została wiadomość z adresu (…) z informacją o zmianie adresu dostawy na: (…) Francja. Podane zostały także dane osoby odpowiedzialnej za logistykę po stronie odbiorcy: (…). Nadawca poinstruował rozmówczynię na temat godzin otwarcia swojego magazynu (8:00-13:00 i 14:00-17:30) oraz polecił, aby kierowca skontaktował się z kierownikiem ds. logistyki zamawiającego przynajmniej godzinę przed dostawą ze względu na sytuację związaną z COVID-19. Pracownica Wnioskodawcy odpisała (...) 2020 roku o godz. (...), że dostawa planowana jest na (...) 2020 roku oraz podała dane wysyłki, m.in. ilość palet (…), waga (…). Odległy termin dostawy pracownica Wnioskodawcy usprawiedliwiła świętami (...), okresem świątecznym we Francji oraz rzadkimi przewozami w tym okresie. Warunki dostawy zostały potwierdzone w mailu z dnia (...) 2020 roku, godz. (...). W następnej wiadomości pracownica Wnioskodawcy wysłała fakturę o numerze (…) do zamówienia (…). Osobne emaile z załączoną fakturą VAT i danymi wysyłki, w tym o jej numerze śledzenia: (…) pracownica Wnioskodawcy wysłała (...) 2020 roku na adres (…), adresując wiadomość do przedstawionego we wcześniejszej korespondencji kierownika ds. logistyki (o godz. (...)) i działu księgowego (o godz. (...)) oraz na adres (…) (o godz. (...)).

W dniu (...) 2020 roku z adresu (…) przesłano informację o odbiorze zamówienia w miejscu dostawy dokonanym (...) 2020 roku i zapowiedziano złożenie kolejnego zamówienia, tym razem na środki ochrony osobistej. Nadawca maila zapowiedział w treści wiadomości kontakt telefoniczny w tej sprawie. O godz. (...) zamawiający zadzwonił do pracownicy Wnioskodawcy z numeru (…), aby przedyskutować sprawę. W rozmowie pracownica Wnioskodawcy wyjaśniła, że uzależnienie realizacji kolejnego zamówienia od uprzedniej płatności jest ostateczną decyzją Wnioskodawcy. (...) 2020 roku o godz. (...) przez konto SA X w systemie internetowym składania zamówień złożono kolejne zamówienie, które zostało potwierdzone przez zainteresowanego w wiadomości z godz. (...). W treści komunikatu podano numer referencyjny klienta do tego zamówienia, odpowiadający numerowi (…). Nadawca zaakcentował pilną potrzebę realizacji zamówienia i w związku z tym poprosił o zwiększenie limitu kredytowego oraz umożliwienie zapłaty za tę i poprzednią dostawę w terminie płatności przypadającym dla pierwszej dostawy dokonanej (...) 2020 roku.

W dniu (...) 2020 roku o godz.(...) pracownica Wnioskodawcy wysłała odpowiedź na adres (…) oraz (…). Do wiadomości załączyła formularz zamówienia (…) w celu uzyskania potwierdzenia od zamawiającego oraz fakturę proforma. Poinformowała także, że aby uruchomić kolejną dostawę klient musi opłacić pierwsze zamówienie lub dokonać całkowitej przedpłaty 100% ceny zakupu kolejnego zamówienia. Pracownica Wnioskodawcy przypomniała także o upływającym w dniu (...) 2020 roku terminie płatności pierwszej faktury, której opłacenie stanowić miało warunek wysłania kolejnego transportu. W tej sytuacji rozmówca zdecydował o anulowaniu drugiego zamówienia, przy czym został poproszony o przesłanie anulacji drogą mailową. Oficjalna wiadomość w tej sprawie dotarła do pracownicy Wnioskodawcy (...) 2020 roku o godz. (...) z adresu (…) z adnotacją, że anulacja nastąpi wyłącznie, jeżeli Wnioskodawca nie zmieni decyzji w przedmiocie warunków realizacji drugiego zamówienia. Ostatni kontakt telefoniczny ze strony osoby przedstawiającej się jako Dyrektor Sprzedaży SA X nastąpił (...) 2020 roku o godz. (...). Osoba ta zapowiadała zapłatę, która jednak nie została dokonana. Pracownica Wnioskodawcy w dniach (...), (...) i (...) 2020 roku wysyłała maile z upomnieniami na wszystkie adresy ujawnione w toku korespondencji. Wiadomości pozostały bez odpowiedzi. W dniu (...) 2020 o godz. (...) pracownica Wnioskodawcy nawiązała kontakt telefoniczny z osobą przedstawioną jako kierownik ds. logistyki. Rozmówca potwierdził, że nazywa się (…) i pracuje w spółce SA X, po czym natychmiast rozłączył się i zaprzestał odbierania kolejnych połączeń od pracownicy Wnioskodawcy. Do dnia dzisiejszego zapłata za zrealizowane zamówienie nie została dokonana.

B. Zamówienie złożone za pomocą podszycia się pod spółkę K. GmbH

W dniu (...) 2020 roku z adresu email (…) na adres Dyrektora ds. Sprzedaży Zamawiającego Pana A. dotarta wiadomość mailowa od osoby, przedstawiająca się jako Manager K. GmbH z siedzibą w (…), która oświadczyła, że K. GmbH jest sprzedawcą detalicznym produktów IT w Niemczech oferującym pełen zakres produktów IT, komponentów, urządzeń peryferyjnych, PC, notebooków, serwerów, gier i rozwiązań sieciowych od ponad (...) liderów wśród producentów sprzętu na całym świecie. Osoba ta zaproponowała współpracę w ramach elektronicznej platformy składania zamówień.

Jeszcze tego samego dnia, tj. (...) 2020 roku koordynator eksportu u Zawiadamiającego Pan (…), poinformował o rejestracji K. GmbH w elektronicznym systemie składania zamówień i o możliwości kontaktu w języku niemieckim. W toku dalszej korespondencji rozmówca zaczął wykazywać zainteresowanie poszczególnymi towarami z oferty Wnioskodawcy, tj. (…), zaznaczając przy tym, że zamawiającego interesuje 30-dniowy termin płatności. Koordynator eksportu przedstawił wymagania, które należało spełnić, by uzyskać odroczoną płatność, oświadczając przy okazji, że w momencie prowadzenia korespondencji może zaproponować jedynie przedpłatę.

Osoba korespondująca z koordynatorem eksportu nalegała na wystawienie faktury z 21-dniowym terminem płatności w miejsce przedpłaty, argumentując to pilną potrzebą realizacji zamówienia złożonego przez odbiorcę końcowego w Wielkiej Brytanii. Jednocześnie osoba ta zaproponowała przesłanie dokumentu rejestrowego pozwalającego na ocenę ryzyka gospodarczego współpracy w celu otwarcia przez ubezpieczyciela Wnioskodawcy limitu kredytowego dedykowanego dla K.GmbH (email z dnia (...) 2020, godz. (...)).

Koordynator eksportu zakończył ten wątek rozmowy, zapowiadając, że skonsultuje zaproponowany model płatności z przełożonymi. Następnego dnia (...) 2020 roku o godzinie (...) w Internetowym systemie składania zamówień Wnioskodawcy zostało złożone zamówienie o numerze (…). Wnioskodawca potwierdził otrzymane zamówienie. W skład zamówienia wchodziły następujące produkty: (…). Łączna wartość zamówienia wyniosła (…).

Koordynator eksportu potwierdził mailowo otrzymanie zamówienia, zaś w kolejnych mailach osoba kontaktująca się z adresu (…) nalegała na jak najszybsze potwierdzenie limitu kredytowego, tłumacząc pośpiech koniecznością pilnej realizacji zamówienia dla swojego klienta (maile w dniach (...) - (...) 2020 roku). W dniu (...) 2020 roku Towarzystwo Ubezpieczeń X pozytywnie rozpatrzyło wniosek Wnioskodawcy o przyznanie limitu kredytowego dla dostaw na rzecz odbiorcy K. GmbH. Przyznany limit wynosił (…) złotych. W mailu z dnia (...) 2020 roku godz. (...). osoba kontaktująca się z adresu (…) podziękowała za uzyskanie pozytywnej decyzji kredytowej i poinstruowała, by po wysyłce Wnioskodawca przesłał listę załadunkową list przewozowy i kopię faktury, wyrażając nadzieję, że jeszcze tego samego dnia nastąpi wysyłka towaru, (email z dnia (...) 2020 roku godz. (...)). Faktura VAT o numerze (…) została przez Wnioskodawcę wystawiona w dniu (...) 2020 roku dla klienta o numerze (…) na kwotę (…) brutto. W kolejnych mailach z dni (...) - (...) 2020 roku Zamawiający pytał o firmę zamówionego przewoźnika, numer śledzenia przesyłki, listę załadunkową liczbę palet. W odpowiedzi koordynator eksportu podał, że ostateczna liczba palet wyniosła (...), a w dniu (...) 2020 roku w mailu z godz. (...) potwierdził, że zamówienie zostało wysłane, podając jednocześnie dane kierowcy: (…). W mailu z godz. (...) koordynator eksportu poinformował, że dostawa jest dedykowana i dlatego niemożliwe jest ustalenie numeru śledzenia. Zapowiedział przy okazji, że transport powinien dotrzeć w poniedziałek, a w razie wielu pytań do kierowcy Wnioskodawcy może ja zadawać w imieniu zamawiającego. W dalszej kolejności, tj. w mailu z dnia (...) 2020 godz. (...) koordynator eksportu podał informację, że za przewóz odpowiada ABC Sp. z o. o., a nie XYZ, który nie podjął się tak pilnego transportu. Koordynator eksportu podał także aktualne numery rejestracyjne pojazdu: (…) i zapowiedział dostanie reszty danych nowego kierowcy następnego dnia.

Zamawiający w dalszym ciągu nalegał na dosłanie listy załadunkowej, potwierdzenie liczby palet i przesłanie listu przewozowego. Koordynator eksportu w mailu z dnia (...) 2020 roku godz. (...) podał, że kierowcą realizującym przewóz jest (…), podał także ostateczne numery tablic rejestracyjnych pojazdu: (…). Pytany w kolejnym mailu przez zamawiającego koordynator eksportu uściślił, że towar został odebrany z magazynu Wnioskodawcy przez (…), ale kierowcą w ramach przewozu jest (…). W dniu (...) 2020 roku rozmówcy ustalili, że wyładunek nastąpi z boku kontenera, a nie z tyłu oraz, że wyładunek ma nastąpić przed godz. (...) zgodnie z żądaniem zamawiającego (maile z (...) 2020 roku). Wystawiony został także list przewozowy wskazujący: miejsce przeznaczenia dostawy - (…).

W dniu (...) 2020 roku o godz. (...) zamawiający poinformował, że towary zostały dostarczone i podziękował za wsparcie. Ponieważ nie upłynął jeszcze termin zapłaty wskazany na pierwszej fakturze, koordynator eksportu podziękował za współpracę i wyraził nadzieję, że zamawiający będzie zainteresowany dostawami także w przyszłości. Zamawiający zapowiedział zapotrzebowanie na dalszy asortyment, tj. (…). Zamawiający zapowiedział w jednej z ostatnich wiadomości z dnia (...) 2020 roku, że zostanie złożone kolejne zamówienie na następujące towary: (…). W odpowiedzi na mailowe zamówienie koordynator eksportu odpowiedział, że dokonanie rezerwacji na te towary będzie możliwe po dokonaniu zapłaty za pierwszą fakturę. (...) 2020 roku koordynator eksportu ponowił mailowo to zastrzeżenie. W odpowiedzi na nie z adresu (…) wysłana została ostatnia wiadomość, w której nadawca zapowiedział, że ustali, kiedy pierwsza faktura będzie mogła zostać opłacona (email z dnia (...) 2020 roku godz. (...)).

Po wykonaniu transportu Wnioskodawca otrzymał za pośrednictwem przewoźnika podpisany przez odbiorcę list przewozowy. Pomimo dostarczenia towaru bez zastrzeżeń ze strony odbiorcy, termin zapłaty wskazany na fakturze VAT upłynął bezskutecznie. Do dnia złożenia niniejszego zawiadomienia zapłata za dostarczony towar nie została uiszczona. W okresie składania i koordynacji zamówienia zamawiający kontaktował się z koordynatorem eksportu z numeru telefonu komórkowego: (…). Z uwagi na brak kontaktu ze strony zamawiającego w sprawie zapłaty za towar, Wnioskodawca skontaktował się z zamawiającym K. GmbH bezpośrednio. Przedstawiciela spółki zaprzeczył, by przedmiotowe zamówienie było składane. Po powzięciu podejrzenia popełnienia przestępstwa, Zawiadamiający dokonał zgłoszenia przedmiotowego faktu i okoliczności na stronie internetowej (…) jako stronie dedykowanej zgłoszeniom podejrzeń popełnienia przestępstwa znanego jako European distribution Fraud na terenie Wielkiej Brytanii. W odpowiedzi na zgłoszenie jednostka policji Wielkiej Brytanii znana pod nazwą Action Fraud zapewniła, że sprawą zajmą się eksperci, którzy wesprą organy ścigania i przedstawią posiadane informacje w celu ujęcia sprawców.

C. Zamówienie złożone w imieniu firmy A.

W dniu (...) 2020 roku o godz. (...) z Zawiadamiającym skontaktowała się osoba przedstawiająca się jako (…) dyrektor handlowy firmy A. W mailu zapoznawczym nadawca niepoprawną polszczyzną krótko przedstawił spółkę i wyraził zainteresowanie produktami: (…). Nadawca podał także link do strony internetowej zamawiającego (…). Podobnie jak to miało miejsce we wcześniejszych przypadkach omówionych w niniejszym zawiadomieniu, zainteresowany zarekomendował Wnioskodawcy otwarcie u ubezpieczyciela linii kredytowej dla płatności w terminie 30-dniowym, zaproponował również przesłanie dokumentu rejestrowego do zweryfikowania przez ubezpieczyciela. Koordynator eksportu Wnioskodawcy (…), odpowiedziała na tę wiadomość w dniu (...) o godz. (...) z pytaniem o szczegóły dotyczące spółki zamawiającej i ofertą rejestracji w systemie elektronicznego składania zamówień. Klient wyraził zadowolenie z oferty współpracy przedstawionej przez Wnioskodawcę, zaznaczając przy tym, że zarządza (...) markami firmy A. i wyraził, by Zawiadamiający został partnerem firmy A. W tym przypadku schemat działania pozostawał podobny do pozostałych transakcji: zamawiający nalegał na limit kredytowy i 30-dniowy termin płatności oraz założenie konta w systemie e-zamówień. W tej samej wiadomości załączył dokumenty rejestrowe spółki.

W mailu z godz. (...) użytkownik adresu (…) potwierdził zainteresowanie poszczególnymi produktami z działu elektronicznego Wnioskodawcy tj. (…). Jednocześnie nadawca spytał o dostępność (…) oraz zapytany o źródło wiedzy o Wnioskodawcy wskazał adresy wyszukiwarek: (…). W mailu z (...) 2020 r. godz. (...) koordynator eksportu przedstawiła krótką wizytówkę Wnioskodawcy, zasady współpracy przy pierwszych i kolejnych zamówieniach oraz podała dane dostępowe do konta w systemie składania e-zamówień.

W dniu (...) 2020 roku w mailu z godz. (...) koordynator eksportu poinformowała klienta, że ubezpieczyciel zweryfikował pozytywnie dane rejestrowe spółki i udzielił limitu kredytowego wynoszącego (…). W odpowiedzi z godz. (...) nadawca umieścił numer referencyjny formularza zamówienia (…) i poinformował o zmianie ofert zakupu (…) aby zmieścić je w granicach udzielonego limitu kredytowego. W odpowiedzi na tę wiadomość, koordynator eksportu podziękowała za zamówienie, odesłała do danych w systemie dotyczących zamówienia i dostawy oraz zapowiedziała, że transport zostanie nadany w poniedziałek (...) 2020 roku. Zamawiający odesłał ostemplowany formularz zamówienia i poprosił o podanie z wyprzedzeniem dokładnej informacji o wysłaniu towaru i czasie dostawy. Jednocześnie zamawiający wyraził zadowolenie ze sprawności współpracy z Wnioskodawcą i z realizacji zamówienia, (mail z (...) 2020 roku, godz. (...)).

W dniu(...) 2020 roku koordynator eksportu wskazała w mailu z godz. (...), że przewóz zostanie zrealizowany przez przewoźnika X i że dostawa nastąpi w dniu (...) 2020 roku. W odpowiedzi klient podziękował za informacje, potwierdził otrzymanie faktury numer (…) oraz dopytał o liczbę palet, zdjęcie nośników (…) w opakowaniach a także poprosił o przesłanie dowodu dostawy wraz z numerem śledzenia przesyłki ((...) 2020, godz. (...)). W odpowiedzi koordynator eksportu przesłała dowód wysyłki na adres: (…). W dalszej kolejności koordynator eksportu dostała zdjęcia wskazanych towarów, za co nadawca podziękował w mailu z dnia (...) 2020 roku z godz. (...).

Następnie nastąpiła kilkudniowa przerwa w korespondencji. W dniu (...) 2020 roku, czyli w dniu, na który awizowano dostawę, zamawiający poinformował, że transport nie nadszedł. W odpowiedzi koordynator eksportu przeprosiła i wyjaśniła, że transport nastąpi (...) 2020 roku. Tego dnia w godzinach rannych zatelefonowano do koordynator eksportu z nieznanego numeru telefonu w sprawie dostawy, zaś o godz. (...) zamawiający poinformował koordynator eksportu drogą mailową, iż dowiedział się od przewoźnika, że dostawa została anulowana, prosząc o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji. W odpowiedzi udzielonej mailowo (...) 2020 roku o godz. (...) koordynator eksportu oznajmiła zamawiającemu, że zgodnie ze stanowiskiem ubezpieczyciela dla wysłania transportu wymagana jest przedpłata. Po tej wymianie wiadomości kontakt ze strony zamawiającego nie został ponowiony.

Po opisanym zdarzeniu Wnioskodawca zwrócił się do spółki A. z prośbą o potwierdzenie autentyczności złożonego zamówienia. Spółka A. kategorycznie zaprzeczyła, by takie zamówienie było przez nią składane.

Należy przy tym dodać, że towary z faktury (…) zostały zawrócone do Wnioskodawcy, gdy Podatnik powziął wątpliwości co do wiarygodności transakcji.

D. Zamówienie złożone przy pomocy podszycia się pod spółkę H.

W dniu (...) 2020 roku o godz. (...) pracownik Wnioskodawcy otrzymał wiadomość email z adresu (…) która sugerowała, że kontaktuje się z niego osoba o nazwisku (…), która przedstawiła się jako Dyrektor Zakupów i Sprzedaży spółki H. należącej do francuskiej grupy. Nadawca już w pierwszej wiadomości wyraził nadzieję na współpracę, dodając, że nabywca działa na warunkach odroczonej 30-dniowej płatności i w celu umożliwienia zastosowania tego rozwiązania poprosił o przesłanie wzoru formularza udostępnianego przez ubezpieczyciela, aby uzyskać udzielenie limitu kredytowego na dostawy dla tego odbiorcy.

Zamawiającemu odpowiedziała koordynator eksportu w mailu z dnia (...) 2020 roku z godz. (...), w którym zwróciła się o podanie dokładnych danych zamawiającego celem założenia konta w systemie e-zamówień Wnioskodawcy. W odpowiedzi nadawca komunikatu podał w mailu z godz. (...), że spółka jest zainteresowana nabyciem (…) oraz innymi gadżetami. Podobnie jak w przypadkach pozostałych nabywców, już na wstępnym etapie wymiany korespondencji pytający zaznaczył, że jego spółka chciałaby skorzystać z linii kredytowej pozwalającej na otrzymanie faktury VAT z 30-dniowym terminem płatności. Pytający podał swoje dane: (…) oraz dane rzekomo reprezentowanej spółki H., (…). Zgodnie z przyjętymi u Wnioskodawcy standardami koordynator eksportu zapowiedziała w kolejnej wiadomości, że aby skorzystać z mechanizmu odroczonej płatności musi skonsultować otwarcie limitu kredytowego z ubezpieczycielem (mail z (...) 2020 roku, godz. (...)). Podobnie jak miało to miejsce w przypadku niezrealizowanego zamówienia na rzecz osób podszywających się pod firmę A., koordynator eksportu w późniejszej korespondencji przedstawiła profil działalności Wnioskodawcy oraz spytała o źródło wiedzy zamawiającego na temat spółki. Schemat kontaktu okazał się podobny jak w pozostałych przypadkach, tj. nadawca korespondencji silnie akcentował potrzebę odroczonej płatności (email z (...) godz. (...) oraz (...)).

W mailu z dnia (...) 2020 roku godz. (...) osoba pisząca z adresu (…), nawiązując do rozmowy telefonicznej, przedstawiła zapytanie ofertowe na następujące towary: (…). Z cechą charakterystyczną wysyłanych wiadomości były ponaglenia i gorączkowe próby jak najszybszego uzyskania potwierdzenia, że ubezpieczyciel zaakceptował otwarcie limitu kredytowego dla zainteresowanej spółki (maile z (...) 2020 roku). Limit ten został przyznany przez ubezpieczyciela w wysokości (…) (email od koordynator eksportu z dnia (...) 2020 roku, godz. (...)).

W efekcie w systemie e-zamówień zostało złożone zamówienie o numerze (…), w skład którego weszło (...) rodzajów produktów o łącznej wartości (…) netto. Zamawiający podał następujący adres dostawy: (…) United Kingdom. W mailu z (...) 2020 roku z godz. (...) zamawiający zwrócił uwagę, że adres do faktury różni się od adresu dostawy, ponieważ klient chciałby, aby dostawa dotarła bezpośrednio do magazynu. Podane zostały także dane kontaktowe kierownika magazynu: (…) oraz jego numer telefonu: (…) i godziny otwarcia: 9:00 - 14:30. W mailu z godz. (...) zamawiający odesłał podpisaną i zatwierdzoną fakturę VAT. Kolejno, w wiadomości z dnia (...) 2020 roku, z godz. (...) koordynator eksportu podała numer rejestracyjny i nazwisko kierowcy odpowiedzialnego za przewóz: (…). W dalszej korespondencji znalazła się informacja o liczbie palet, tonażu ładunku i godzinach dostawy ((...) palet o łącznej wadze ładunku (...) kg dostarczone między (...) a (...)). Zamawiający potwierdził odbiór przesyłki w mailu z dnia (...) 2020 roku wysłanym o godz. (...). Już w mailu wysłanym o godz. (...) zamawiający wyraził zainteresowanie kolejnymi towarami Zawiadamiającego. Po odpowiedzi od koordynator eksportu, nadawca wiadomości zamilkł. Zamawiający kontaktował się telefonicznie dzwoniąc z numeru (…) w dniach (...) - (...) 2020 roku. Do dnia dzisiejszego zapłata za towar nie została uiszczona. Zdarzenie zostało zgłoszone przez Wnioskodawcę na stronie (…).

Po opisanym zdarzeniu w dniu (...) 2020 roku Wnioskodawca zwrócił się do spółki H. z prośbą o potwierdzenie autentyczności złożonego zamówienia. Spółka H. kategorycznie zaprzeczyła, by takie zamówienie było przez nią składane. Nadto, sekretarka spółki oświadczyła, że cztery lata wcześniej spółka zgłosiła właściwym organom „kradzież tożsamości”, przy czym zaznaczyła, że oszustwa gospodarcze popełniane przy pomocy podszycia się pod spółkę dzięki skradzionym danym nadal są popełniane.

E. Zamówienie złożone przy pomocy podszycia się pod spółkę J.

W dniu (...) 2020 o godz. (...) do pracownicy Wnioskodawcy zwrócił się nadawca wiadomości z adresu (…) przedstawiający się jako Dyrektor Finansowy i Sprzedaży w spółce J. - z zapytaniem ofertowym dotyczącym zakupu (…) oraz prośbą o założenie konta w systemie e-zamówień prowadzonym przez Wnioskodawcę. Nadawca wiadomości podał szereg linków do oficjalnych stron spółki oraz jej dane adresowe. Wnioskodawca odpowiedział na prośbę w mailu z dnia (...) 2020 roku, godz. (...), zapowiadając utworzenie konta w systemie dla nowego klienta. Podobnie jak w pozostałych przypadkach, pytający zwrócił się niezwłocznie z mailową prośbą o otwarcie limitu kredytowego w celu nawiązania długotrwałej współpracy. Nadawca sprawiał wrażenie, iż polega na rzetelnej ocenie ubezpieczyciela, informując, że spółka złoży zamówienie w oparciu o wysokość przyznanego limitu, wskazując jednocześnie, że pożądanym pułapem będzie kwota (…) oraz 30-dniowy termin płatności.

Podkreślenia wymaga po raz kolejny szybkość wymiany korespondencji ze strony zamawiającego, który niezwłocznie przesłał wymagane do wyceny ubezpieczyciela sprawozdania finansowe klienta za ostatnie 3 lata (prośba Wnioskodawcy z (...) 2020 roku godz. (...), odpowiedź jeszcze tego samego dnia o godz.(...)). Nadawca wyraźnie nalegał na bezzwłoczny kontakt ze strony Wnioskodawcy. (...) 2020 roku o godz. (...) pracownica Wnioskodawcy poinformowała klienta o przyznaniu kredytu w kwocie (…) złotych i zaproponowała 14-dniowy termin płatności. Rozmówca zaakceptował propozycję w mailu z godz.(...), zapowiadając zgłoszenie konkretnego zapotrzebowania na towary. Już o godz. (...) zainteresowany przesłał formularz zamówienia o numerze (…). Należy wskazać, że na pytanie pracownicy Wnioskodawcy dotyczące okoliczności, w jakich spółka J. dowiedziała się o działalności Zawiadamiającego, nadawca wiadomości podał te same linki do dwóch wyszukiwarek (…), które podał rzekomy reprezentant firmy A. Przy okazji, nowy klient zaakceptował wysłanie transportu w dniu (...) 2020 roku.

Podobnie jak miało to miejsce przy innych zamówieniach, nadawca wiadomości odesłał podpisaną i opatrzoną pieczątką firmową fakturę proforma oraz potwierdzony formularz zamówienia: (…). Po dokonaniu pozostałych ustaleń dotyczących zamówienia w formie wymiany maili, pracownica Wnioskodawcy poinformowała rozmówcę w dniu (...) 2020 roku o godz. (...), że ubezpieczyciel YX zastrzegł, iż to zamówienie może być zrealizowane wyłącznie w zamian za całkowitą przedpłatę. W odpowiedzi na tę informację, zamawiający w mailu z godz. (...) wysłał do Wnioskodawcy anulację zamówienia. Po dniu (...) 2020 roku kontakt z zainteresowanym podmiotem ustał. Po opisanym zdarzeniu Wnioskodawca zwrócił się do spółki J. z prośbą o potwierdzenie autentyczności złożonego zamówienia. Spółka J. kategorycznie zaprzeczyła, by takie zamówienie było przez nią składane.

Towar z faktury (…) dla spółki J. nie opuścił magazynu Wnioskodawcy.

Dnia (...) 2020 roku Wnioskodawca złożył w Prokuraturze Rejonowej (…) zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Ma ono polegać na doprowadzeniu w okresie od (...) 2020 roku do (...) 2020 roku w bliżej nieustalonym miejscu ze skutkiem w A. w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, Wnioskodawcy do niekorzystnego rozporządzenia mieniem poprzez wprowadzenie w błąd pracowników tego podmiotu co do faktu zakupu towaru przez ww. podmioty oraz zamiaru i możliwości zapłaty za zakupiony towar. Postanowieniem z (...) 2021 roku Organ ścigania umorzył postępowanie z powodu niewykrycia sprawcy. W dniu (...) 2021 roku Wnioskodawca wniósł zażalenie na niniejsze postanowienie.

Pragnąc dochować staranności podatki VAT i CIT zostały odprowadzone od faktur dokumentujących sytuacje, w których towar został nadany transportem na wskazany przez zamawiającego adres, a następnie wyjechał wraz z i nie wrócił do Spółki.

W uzupełnieniu wniosku z 14 maja 2024 r. wskazali Państwo dodatkowo, że w istocie Spółka uzyskała dokument potwierdzający dokonanie czynu zabronionego tj. postanowienie wydane przez mł. asp. z Komisariatu Policji (…), zatwierdzone przez Prokuratora Prokuratury Rejonowej (…) z dnia (...) 2021 roku w przedmiocie umorzenia śledztwa wobec niewykrycia sprawcy przestępstwa (art. 322 KPK) w sprawie o sygnaturze akt (…), a następnie utrzymane w mocy postanowieniem Sądu (…) wydanym i ogłoszonym w dniu 22 września 2021 roku, pod sygn. akt (…). Dokument ten stwierdza dokonanie czynu zabronionego, jednak wobec posłużenia się przez sprawców wyrafinowanymi metodami, nie udało się tychże sprawców wykryć.

W uzupełnieniu z 4 czerwca 2024 r. wskazali Państwo, że:

1. Na tym etapie postępowanie jest ostateczne zakończone. Policja może wszcząć na nowo postępowanie, jeśli wyjdą na jaw nowe okoliczności.

2. Postanowienie jest prawomocne i nie przysługuje od niego odwołanie.

3. Postępowanie dotyczyło sytuacji opisanych we wniosku w punktach A,B i D.

Pytanie

Czy sytuacje opisane (poza sytuacjami, gdzie towar zawrócono lub gdy nie wyjechał z magazynu) stanowią przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2)

Państwa stanowisko w sprawie

Sytuacje te nie stanowią przychodów w rozumieniu art. 12 ust. 3 updop.

W opinii Wnioskodawcy, tego rodzaju zdarzenie nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 3 updop, ponieważ należność z racji wadliwości transakcji nie występuje. Po stronie kupującego wskazany został podmiot niewłaściwy, przez co nie ma strony transakcji, którą można uznać za kupującego. W rezultacie prowadzi do sytuacji braku należności. Jeśli więc nie ma od kogo domagać się należności, to wówczas ona nie występuje i nie można od nikogo domagać się żadnego świadczenia. Taka interpretacja jest prawidłowa i ugruntowana, co potwierdza chociażby treść wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 czerwca 2010 r. (sygn. II FSK 282/09): „Ponieważ ustawa nie definiuje pojęcia „kwot należnych”, przyjmuje się, że chodzi tu o tego typu przychody, co do których podatnikowi przysługuje skuteczne prawo ich domagania się od kontrahenta. Musi zatem być to należność, wynikająca z istniejącego stosunku prawnego, łączącego podatnika z jego dłużnikiem oraz powinien nastąpić termin wymagalności danej raty należności. Zatem kwoty należne trzeba utożsamiać z wymagalnymi świadczeniami”.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

 1) z dnia 16 grudnia 2022 r. o sygn. 0111-KDWB.4010.81.2022.2.AW: Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro transakcja sprzedaży towaru przez Spółkę została udokumentowana fakturami, jednakże ww. sprzedaż dokonana została na rzecz podmiotu podającego się za reprezentanta Spółki francuskiej, wskutek czego doszło do kradzieży/ przywłaszczenia towaru Spółki, to nie można uznać, aby doszło do faktycznej sprzedaży tego towaru, a co za tym idzie powstania przychodu podatkowego po stronie Spółki. Zatem, Wnioskodawca nie powinien rozpoznawać przychodu podatkowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w wysokości ceny wynikającej z faktury wystawionej na ww. podmiot, tj. Spółkę francuską, której dane zostały wykorzystane do oszustwa, a która nie była w rzeczywistości nabywcą, a towar został skradziony przez niezidentyfikowaną osobę podszywającą się pod jej reprezentanta. Zatem, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w związku z opisanym w stanie faktycznym wydaniem towarów podmiotowi podszywającemu się pod Kontrahenta Wnioskodawca nie jest zobowiązany do rozpoznania przychodu podatkowego. Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.

 2) z dnia 12 lutego 2021 r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.848.2020.2.ISL: Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro transakcja sprzedaży towaru przez Spółkę jawną, której Wnioskodawca jest wspólnikiem, została udokumentowana fakturami, jednakże ww. sprzedaż dokonana została na rzecz podmiotu podającego się za reprezentanta Spółki włoskiej, wskutek czego doszło do kradzieży/przywłaszczenia towaru Spółki jawnej, to nie można uznać, aby doszło do faktycznej sprzedaży tego towaru, a co za tym idzie powstania przysporzenia majątkowego po stronie Wnioskodawcy jako wspólnika tej Spółki. Zatem, Wnioskodawca nie powinien rozpoznawać proporcjonalnie do swojego udziału w Spółce przychodu z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wysokości ceny wynikającej z faktury wystawionej na ww. podmiot, tj. Spółkę włoską, której dane zostały wykorzystane do oszustwa, a która nie była w rzeczywistości nabywcą, a towar został skradziony przez niezidentyfikowaną osobę podszywającą się pod jej reprezentanta.

Podsumowując, zdarzenia ze stanów faktycznych przyporządkowanych punktom A, B, D powyżej w ocenie Wnioskodawcy nie stanowią przychodu w rozumieniu updop.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo jednoznacznie, że zdaniem Spółki przychód należny w ogóle nie powinien zostać rozpoznany.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.; dalej: „updop”):

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

 1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

 2) wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Stosownie do art. 12 ust. 3 updop:

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Objęte powyższą regulacją przychody muszą być zatem następstwem prowadzonej działalności gospodarczej, stąd też między przychodem a działalnością gospodarczą musi istnieć związek skutkujący powstaniem przychodu. Określenie „związane z działalnością gospodarczą” pojmuje się dość szeroko uznając tym samym, iż przychodami z tego źródła są nie tylko przychody będące bezpośrednim wynikiem tej działalności, ale także przychody z każdej innej działalności z nią związanej, w tym w szczególności z tytułu niektórych operacji finansowych.

Ustawodawca nie zastrzega, że przychodem są tylko wymienione w art. 12 updop przysporzenia, które są wprost wynikiem realizacji celu działalności gospodarczej osoby prawnej. Wszelkie wpłaty pieniężne, o ile spełniają inne wymagania podane w Rozdziale 2 updop, mogą być uznane za przychód osoby prawnej zwłaszcza, że listę przysporzeń - stanowiącą katalog zamknięty, którego zakres nie podlega rozszerzeniu czy też zawężeniu - które nie mogą być zaliczone do przychodów zawarto w ust. 4 cytowanego przepisu.

Z treści cyt. art. 12 ust. 3 updop wynika więc, iż przychody należne to wszelkiego rodzaju przychody, co do których przysługuje podatnikowi uprawnienie do ich dochodzenia, czyli takie, które wynikają z konkretnego stosunku prawnego. „Należność” odnosi się zarówno do możliwości dochodzenia konkretnego świadczenia oraz do powinności jego spełnienia.

Przychody należne odnoszą się do przychodów związanych z działalnością gospodarczą. Jako takie przychody nie powinny być więc traktowane wyłącznie przychody ściśle wynikające z tej działalności, przykładowo z tytułu sprzedaży towarów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Za przychody związane z działalnością gospodarczą należy uznać nie tylko przychody będące bezpośrednim wynikiem tej działalności, ale również przychody z każdej innej działalności z nią związanej. Jako przychody należne powinny być zatem traktowane te przysporzenia, które nie powstałyby gdyby podatnik nie prowadził działalności gospodarczej.

Jak wynika z opisu sprawy, w przypadku sytuacji opisanych we wniosku oznaczonych jako A, B i D Spółka zrealizowała zamówienia i dostarczyła towar Zamawiającemu. Transakcje sprzedaży towaru przez Spółkę zostały udokumentowane fakturami. Opisane we wniosku sytuacje dotyczą jednak zamówień złożonych przez podmiot, który okazał się oszustem, podającym się za inny podmiot. Należności za opisane we wniosku towary nie zostały uregulowane.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego wskazać należy, że w przedstawionych we wniosku sytuacjach A, B i D Spółka winna wykazać przychód należny wynikający z wystawionej faktury. Zauważa się, że przychody należne to wszelkiego rodzaju przychody, co do których przysługuje podatnikowi uprawnienie do ich dochodzenia, czyli takie, które wynikają z konkretnego stosunku prawnego. „Należność” wynika z treści stosunku prawnego, a odnosi się zarówno do możliwości dochodzenia konkretnego świadczenia oraz do powinności jego spełnienia. Oznacza to, że powstanie przychodów należnych związane jest z powstaniem wierzytelności. Ponieważ wierzytelność to termin wywodzący się z prawa cywilnego, to przychodami należnymi są przychody wymagalne w rozumieniu prawa cywilnego, tj. możliwe do prawnie skutecznego ich dochodzenia.

Jak bowiem wcześniej wskazano o przychodzie z działalności gospodarczej można mówić już w momencie powstania uprawnienia podatnika do uzyskania przysporzenia, niezależnie od jego faktycznego otrzymania. Przychodami należnymi są należności stanowiące efekt działalności gospodarczej podatnika, których wydania może on żądać od drugiej strony umowy. Przychody będą należne nawet wówczas, gdy podatnik ich nie otrzyma albo zrezygnuje z ich otrzymania lub odroczy termin płatności.

Kwestie związane z wyłudzeniem towaru i popełnieniem na szkodę podatnika przestępstwa/oszustwa, jak i również kwestia ważności zawartej umowy znajdują się poza kognicją ustaw podatkowych (a w konsekwencji organów podatkowych) i mogą stanowić ewentualne pole do dochodzenia przez wnioskodawcę roszczeń na gruncie przepisów prawa karnego i cywilnego. Okoliczności te nie wpływają na kwestię momentu rozpoznania przychodu z działalności gospodarczej w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która zawiera unormowania autonomiczne w tym zakresie.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie Spółka powinna rozpoznać przychód należny, o którym mowa w art. 12 ust. 3 updop.

Państwa stanowisko co do braku rozpoznania w ogóle przychodu należnego jest zatem nieprawidłowe.

Jednakże wskazać należy, że jak wynika z uzupełnień wniosku, Spółka podjęła kroki prawne w celu odzyskania należności, zgłaszając sprawy do organów ścigania i postanowieniem z (...) 2021 roku organ ścigania umorzył postępowanie z powodu niewykrycia sprawcy, a Spółka uzyskała dokument potwierdzający dokonanie czynu zabronionego. Ww. postanowienie jest prawomocne i dotyczyło sytuacji opisanych we wniosku w punktach A,B i D. Skoro więc Spółka uzyskała stosowny dokument potwierdzający dokonanie czynu zabronionego, to będzie ona uprawniona do dokonania odpowiedniej korekty przychodu, zgodnie z art. 12 ust. 3j updop.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania nr 1 odnoszącego się do podatku od towarów i usług wydane zostanie/zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00