Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.252.2024.3.AKA

Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu pn. „…”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 27 maja 2024 r. (data wpływu) oraz pismem z 10 czerwca 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spis oznaczeń:

-Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 ze zm.)

-Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.)

-Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)

… Park Narodowy (dalej A, Park) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych.

Rodzaj działalności według PKD 9104Z - działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.

Do zadań Parku Narodowego należy w szczególności:

1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,

2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,

3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

… Park Narodowy w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT, a także obejmują czynności niepodlegające podatkowi VAT (działalność statutowa).

A prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody.

A uzyskuje przychody:

1)opodatkowane: z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży drewna, tusz zwierzyny, usług i sprzedaży materiałów edukacyjnych, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu Parku, zajęć edukacyjnych, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów A, z noclegów w pokojach gościnnych,

2)zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze,

3)związane z wykonywaniem działalności ustawowej w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie A oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowania z …, dotacje z samorządów terytorialnych.

Park może prowadzić działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług z ograniczeniami wynikającymi z ustawy o ochronie przyrody.

… Park Narodowy planuje złożyć wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie na … (…) Projektu pn. „…” w ramach Działania: ...

Zespół zabudowań „B” objęty jest nadzorem konserwatorskim i wpisany z polecenia konserwatora do gminnego rejestru obiektów zabytkowych. Stanowi unikalny kompleks (...). W jego skład wchodzi budynek B, tzw. dom C, D i E. Celem Projektu jest (...).

W ramach Projektu zostanie wykonany remont i przebudowa (z nadaniem nowych funkcji i uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych) dla czterech budynków drewnianych (budynek B, dom C, D, E oraz murowanego budynku gospodarczego znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie w celu zaaranżowania wspólnej przestrzeni).

Przy budowie zostaną wykorzystane materiały ekologiczne (drewno) wraz z zastosowaniem OZE. W ramach prac remontowych przewiduje się zmianę dotychczasowych funkcji budynków na budynki służące edukacji.

Zakres działań, którym podlegać będzie zespół zabudowy B:

1)Wykonanie projektu (...).

2)Prace wykonawcze: (...).

1. Budynek tzw. „Dom C”

Jest to budynek mieszkalny ... o konstrukcji drewnianej, kryty blachą płaską. (...) Budynek do tej pory pełnił funkcję budynku mieszkalnego, ale w ostatnim czasie nie był zamieszkiwany.

Planowana jest zmiana dotychczasowego sposobu użytkowania na obiekt pełniący funkcje edukacyjne, poprzez wykonanie modernizacji wewnętrznej, przebudowę obiektu umożliwiającą uzyskanie jak największych pomieszczeń wystawienniczych z zachowaniem dotychczasowego wyglądu zewnętrznego.

Planowane jest wyposażenie pomieszczeń, wchodzących w skład budynku, w eksponaty mające na celu tworzenie ekspozycji stałej z użyciem nowoczesnych rozwiązań multimedialnych. Tematyka wystaw związana będzie z prowadzoną przez A działalnością statutową.

Grupą docelową, stanowiącą odbiorcę działań edukacyjnych będą turyści indywidualni i grupowi. Obiekt powinien spełniać standardy dostępności budynku dla osób z niepełnosprawnościami. Zachowując również standardy budynku pasywnego, planowane jest udostępnianie budynku w okresie całorocznym.

Z uwagi na planowany cel udostępnienia nie jest przewidziane pobieranie opłat.

2. Budynek tzw. „B”

Obecnie przedmiotowy budynek pełni funkcję budynku mieszkalnego. Planowana jest zmiana dotychczasowego sposobu użytkowania na obiekt przeznaczony do celów naukowych i dydaktycznych. Pomieszczenia wchodzące w skład budynku będą pełnić funkcję sal warsztatowych z przeznaczeniem dla grup odbywających zajęcia w ramach studiów wyższych (praktyk terenowych, zielonych szkół), na których tematyka podejmowanych warsztatów będzie zgodna z prowadzoną działalnością statutową Parku.

W tym celu planuje się rozmieszczenie poszczególnych pomieszczeń w taki sposób, aby sale warsztatowe nie były ze sobą połączone, tworzyły oddzielne kompleksy z własnym zapleczem sanitarnym. Parter obiektu powinien spełniać standardy dostępności budynku dla osób z niepełnosprawnościami. Zachowując również standardy budynku pasywnego, planowane jest udostępnianie budynku w okresie całorocznym.

Z uwagi na planowany cel udostępnienia nie jest przewidziane pobieranie opłat.

3. Budynek tzw. „D”

Jest to budynek gospodarczy.... o konstrukcji drewnianej, parterowy, na planie litery L, kryty dachówką ceramiczną. (...)

Przedmiotowy budynek pełni funkcję budynku gospodarczego. Planowana jest zmiana dotychczasowego sposobu użytkowania na obiekt pełniący funkcje edukacyjne. Grupą docelową, stanowiącą odbiorcę działań edukacyjnych, będą dzieci w wieku przedszkolnym, dzieci i młodzież szkolna uczęszczająca do szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych z obszaru otuliny A oraz innych obszarów. Planowane jest dostosowanie pomieszczeń wchodzących w skład budynku do funkcji sali wykładowej wyposażonej w urządzenia multimedialne, w której będą przeprowadzane prelekcje oraz zajęcia edukacyjne.

Planowane jest utworzenie pomieszczenia administracyjnego dla pracowników Parku, wraz z zapleczem sanitarnym oraz kuchennym. Obiekt powinien spełniać standardy dostępności budynku dla osób z niepełnosprawnościami.

Z uwagi na planowany cel udostępnienia nie jest przewidziane pobieranie opłat.

4. Budynek tzw. „E”

Jest to budynek gospodarczy ....o konstrukcji drewnianej, na planie prostokąta z dwoma przybudówkami, kryty dachówką ceramiczną. (...) Planowana jest zmiana dotychczasowego sposobu użytkowania na obiekt pełniący funkcje edukacyjne i wykorzystanie przestrzeni wchodzących w skład budynku E jako miejsce do wystawiania ekspozycji czasowych mających na celu edukację społeczeństwa. Dodatkowo przestrzeń budynku E będzie wykorzystywana jako miejsce do przeprowadzania konferencji, spotkań, pokazów filmów edukacyjnych dla grup zorganizowanych z wykorzystaniem przenośnych urządzeń multimedialnych.

Pomieszczenia E powinny spełniać standardy dostępności budynku dla osób z niepełnosprawnościami. Przestrzeń spichlerzu zostanie wykorzystana jako zaplecze edukacyjne, miejsce magazynowania wystaw, eksponatów, materiałów edukacyjnych. Planowane jest udostępnianie czasowe, w okresie od wiosny do jesieni.

Z uwagi na planowany cel udostępnienia nie jest przewidziane pobieranie opłat.

5. Budynek tzw. „F”

Przedmiotowy budynek pełni funkcję budynku gospodarczego z przeznaczeniem na 10 pomieszczeń garażowych oraz 2 pomieszczenia warsztatowe.

Planowane jest utrzymanie dotychczasowej funkcji użytkowej budynku. Pomieszczenia będą wykorzystywane w ramach działalności A. Zamierzone jest upodobnienie budynku do otaczających go obiektów i stworzenie spójnej formy. Budynek przeznaczony do generalnego remontu oraz w razie potrzeby przebudowy dachu. W części budynku (przybudówka od strony północno-wschodniej) planuje się sanitariaty służące uczestnikom zajęć edukacyjnych, warsztatów plenerowych, itp.

W ramach przedsięwzięcia przewiduje się również wykonanie parkingu dostosowanego do obsługi osób z niepełnosprawnościami oraz wyposażony w stację ładowania samochodów i rowerów elektrycznych.

W piśmie z 27 maja 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, na pytanie nr 1 Organu: Na których budynkach – wymienionych w opisie sprawy – będą zastosowane (budowane, rozbudowywane, montowane) instalacje fotowoltaiczne? Proszę wskazać jednoznacznie.

Wskazali Państwo: Zgodnie z przyjętymi założeniami, instalacje fotowoltaiczne będą budowane na trzech budynkach:

1)Budynek tzw. F,

2)Budynek tzw. D,

3)Budynek tzw. „B”.

Na pytanie nr 2 Organu: Czy w związku z zastosowaniem instalacji fotowoltaicznych w ramach projektu pn.: „…” będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 ze zm.)?

Wskazali Państwo: … Park Narodowy będzie prosumentem energii odnawialnej w odniesieniu do trzech budynków tj. F, budynku tzw. D oraz budynku tzw. „B”, na których będzie zamontowana instalacja fotowoltaiczna.

Na pytanie nr 3 Organu: Czy ww. instalacje będą stanowić mikroinstalacje w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii?

Wskazali Państwo: Wymienione instalacje na trzech budynkach tj. budynku F, budynku tzw. D oraz budynku tzw. „B” będą stanowić mikroinstalacje w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Na pytanie nr 4 Organu: Czy została zawarta/będzie zawarta przez Państwa umowa z przedsiębiorstwem energetycznym? Jeżeli tak, to należy wskazać:

a)jakie zostały/zostaną określone zasady rozliczenia wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznych energii elektrycznej?

b)czy ww. umowa przewiduje wynagrodzenie dla Państwa w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznych?

Wskazali Państwo: Umowa z przedsiębiorstwem energetycznym nie została jeszcze zawarta. Dopiero po zapewnieniu finansowania inwestycji „…” będą podjęte działania w celu sfinalizowania umowy. W związku z tym nie są znane zasady rozliczenia i ewentualnego wynagrodzenia.

Na pytanie nr 5 Organu: Czy w przypadku instalacji, o których mowa we wniosku, będą Państwo korzystali z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii?

Wskazali Państwo: Tak, ponieważ zgodnie z art. 4 ust. 1 „Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej wytwarzającego energię elektryczną w mikroinstalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej:

1)większej niż 10 kW - w stosunku ilościowym 1 do 0,7;

2)nie większej niż 10 kW - w stosunku ilościowym 1 do 0,8”.

Na pytanie nr 6 Organu: Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 5 jest twierdząca, to czy będą Państwo otrzymywali z tego tytułu wynagrodzenie?

Wskazali Państwo: W ocenie Wnioskodawcy, A nie będzie otrzymywał z tego tytułu wynagrodzenia, ponieważ wyprodukowana energia elektryczna będzie całościowo zużywana na potrzeby własne.

Na pytanie nr 7 Organu: Czy w przypadku instalacji, o których mowa we wniosku, będą Państwo korzystali z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii?

Wskazali Państwo: Zgodnie z obowiązującymi przepisami A będzie korzystał z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Na pytanie nr 8 Organu: Czy ww. instalacje, o których mowa we wniosku, mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, prosimy wskazać konkretny punkt ww. przepisu.

wskazali Państwo: Ww. instalacje nie mieszczą się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Na pytanie nr 9 Organu: Do jakich czynności będą wykorzystywane przez Państwa instalacje fotowoltaiczne powstałe w ramach realizowanego projektu, o którym mowa we wniosku, tj. czy do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać, jakie to czynności),

b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać, jakie to czynności),

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać, jakie to czynności)?

wskazali Państwo: Instalacje fotowoltaiczne powstałe w ramach realizowanego projektu, o którym mowa we wniosku, będą wykorzystywane do celów niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tj. celów związanych z realizacją zadań ustawowych wynikających z ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r.

Budynek tzw. „B”

Obecnie przedmiotowy budynek pełni funkcję budynku mieszkalnego. Planowana jest zmiana dotychczasowego sposobu użytkowania na obiekt przeznaczony do celów naukowych i dydaktycznych. Pomieszczenia wchodzące w skład budynku będą pełnić funkcję sal warsztatowych z przeznaczeniem dla grup odbywających zajęcia w ramach studiów wyższych, a także praktyk terenowych, zielonych szkół, na których tematyka podejmowanych warsztatów będzie zgodna z prowadzoną działalnością statutową Parku.

Budynek tzw. „D”

Przedmiotowy budynek pełni funkcję budynku gospodarczego. Planowana jest zmiana dotychczasowego sposobu użytkowania na obiekt pełniący funkcje edukacyjne. Grupą docelową, stanowiącą odbiorcę działań edukacyjnych będą dzieci w wieku przedszkolnym, dzieci i młodzież szkolna uczęszczająca do szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych z obszaru otuliny A oraz innych obszarów. Planowane jest dostosowanie pomieszczeń wchodzących w skład budynku do funkcji sali wykładowej wyposażonej w urządzenia multimedialne, w której będą przeprowadzane prelekcje oraz zajęcia edukacyjne.

Planowane jest utworzenie pomieszczenia administracyjnego dla pracowników Parku, wraz z zapleczem sanitarnym oraz kuchennym.

Budynek tzw. „F”

Przedmiotowy budynek pełni funkcję budynku gospodarczego z przeznaczeniem na 10 pomieszczeń garażowych oraz 2 pomieszczenia warsztatowe. Planowane jest utrzymanie dotychczasowej funkcji użytkowej budynku. Pomieszczenia będą wykorzystywane w ramach działalności A. Zamierzone jest upodobnienie budynku do otaczających go obiektów i stworzenie spójnej formy. Budynek przeznaczony do generalnego remontu oraz w razie potrzeby przebudowy dachu. W części budynku (przybudówka od strony północno-wschodniej) planuje się sanitariaty służące uczestnikom zajęć edukacyjnych, warsztatów plenerowych, itp.

Na pytanie nr 10 Organu: Czy instalacje fotowoltaiczne wykorzystywane będą przez Państwa:

a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361)?

b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

Wskazali Państwo: Wymienione w pkt 1 instalacje fotowoltaiczne będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, tj. do celów związanych z realizacją zadań ustawowych wymienionych w ustawie o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 ze zm.)

Na pytanie nr 11 Organu: W sytuacji, gdy instalacje fotowoltaiczne będą przez Państwa wykorzystywana zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

Wskazali Państwo: Nie dotyczy.

Na pytanie nr 12 Organu: Czy instalacje fotowoltaiczne będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku VAT?

Wskazali Państwo: Instalacje fotowoltaiczne nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku VAT. Będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na pytanie nr 13 Organu: W sytuacji, gdy instalacje fotowoltaiczne będą przez Państwa wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy będą Państwo mieli obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Wskazali Państwo: Nie dotyczy.

Na pytanie nr 14 Organu: Czy w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalacje fotowoltaiczne i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci:

a)mogą/będą Państwo mogli ją wykorzystać w późniejszym terminie? Jeżeli tak, to należy wskazać, w jakim terminie?

b)niewykorzystana w określonym terminie nadwyżka „przepada”?

Wskazali Państwo: Z uwagi na brak umowy z przedsiębiorstwem energetycznym oraz przewidywane zmiany ustawowe trudno jest ocenić jak w przyszłości będzie wyglądać system rozliczeń niewykorzystanej energii.

Na pytanie nr 15 Organu: Czy będą Państwo w stanie wyodrębnić inne wydatki, niż wydatki na instalacje fotowoltaiczne, ponoszone w ramach ww. projektu?

Wskazali Państwo: Tak, w ramach Projektu będą ponoszone wydatki również na:

1)Wykonanie projektu (...).

2)Prace wykonawcze, w tym na: (...).

Na pytanie nr 16 Organu: Do jakich czynności będą Państwo wykorzystywać ww. pozostałe efekty (oprócz instalacji fotowoltaiczne), które powstaną w ramach realizowanego projektu, tj. czy do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Wskazali Państwo: Pozostałe efekty (oprócz instalacji fotowoltaicznej), które powstaną w ramach realizowanego Projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. czynności związanych z prowadzeniem działalności edukacyjnej oraz pomocniczej wynikającej z działalności ustawowej prowadzonej przez … Park Narodowy.

W zmodernizowanych budynkach wchodzących w skład zabudowań B planuje się stworzenie nowoczesnej bazy edukacyjnej i naukowej, w której realizowana będzie przede wszystkim działalność edukacyjna i naukowa. Obiekty będą też służyć pracownikom A jako zaplecze socjalne oraz jako pomieszczenia garażowe i warsztatowe w bieżącej działalności A.

Budynek tzw. „B”

Obecnie przedmiotowy budynek pełni funkcję budynku mieszkalnego. Planowana jest zmiana dotychczasowego sposobu użytkowania na obiekt przeznaczony do celów naukowych i dydaktycznych. Pomieszczenia wchodzące w skład budynku będą pełnić funkcję sal warsztatowych z przeznaczeniem dla grup odbywających zajęcia w ramach studiów wyższych, a także praktyk terenowych, zielonych szkół, na których tematyka podejmowanych warsztatów będzie zgodna z prowadzoną działalnością statutową Parku.

Budynek tzw. „D”

Przedmiotowy budynek pełni funkcję budynku gospodarczego. Planowana jest zmiana dotychczasowego sposobu użytkowania na obiekt pełniący funkcję edukacyjne. Grupą docelową, stanowiącą odbiorcę działań edukacyjnych będą dzieci w wieku przedszkolnym, dzieci i młodzież szkolna uczęszczająca do szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych z obszaru otuliny A oraz innych obszarów. Planowane jest dostosowanie pomieszczeń wchodzących w skład budynku do funkcji sali wykładowej wyposażonej w urządzenia multimedialne, w której będą przeprowadzane prelekcje oraz zajęcia edukacyjne.

Planowane jest utworzenie pomieszczenia administracyjnego dla pracowników Parku, wraz z zapleczem sanitarnym oraz kuchennym.

Budynek tzw. „F”

Przedmiotowy budynek pełni funkcję budynku gospodarczego z przeznaczeniem na 10 pomieszczeń garażowych oraz 2 pomieszczenia warsztatowe.

Planowane jest utrzymanie dotychczasowej funkcji użytkowej budynku. Pomieszczenia będą wykorzystywane w ramach działalności A. Zamierzone jest upodobnienie budynku do otaczających go obiektów i stworzenie spójnej formy. Budynek przeznaczony do generalnego remontu oraz w razie potrzeby przebudowy dachu. W części budynku (przybudówka od strony północno-wschodniej) planuje się sanitariaty służące uczestnikom zajęć edukacyjnych, warsztatów plenerowych, itp.

Budynek tzw. „E”

Budynek pełni funkcję budynku gospodarczego. Planowana jest zmiana dotychczasowego sposobu użytkowania na obiekt pełniący funkcje edukacyjne i wykorzystanie przestrzeni wchodzących w skład budynku E jako miejsce do wystawiania ekspozycji czasowych mających na celu edukację społeczeństwa. Dodatkowo przestrzeń budynku E będzie wykorzystywana jako miejsce do przeprowadzania konferencji, spotkań, pokazów filmów edukacyjnych dla grup zorganizowanych z wykorzystaniem przenośnych urządzeń multimedialnych.

Przestrzeń spichlerzu zostanie wykorzystana jako zaplecze edukacyjne, miejsce magazynowania wystaw, eksponatów, materiałów edukacyjnych.

Budynek tzw. „Dom C”

Budynek do tej pory pełnił funkcję budynku mieszkalnego, ale w ostatnim czasie nie był zamieszkiwany.

Planowane jest wyposażenie pomieszczeń, wchodzących w skład budynku, w eksponaty mające na celu tworzenie ekspozycji stałej z użyciem nowoczesnych rozwiązań multimedialnych. Tematyka wystaw związana będzie z prowadzoną przez A działalnością statutową.

Na pytanie nr 17 Organu: Czy pozostałe efekty powstałe w ramach ww. projektu (oprócz instalacji fotowoltaicznych) będą wykorzystywane przez Państwa:

a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

Wskazali Państwo: Pozostałe efekty powstałe w ramach ww. projektu (oprócz instalacji fotowoltaicznych) będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W zmodernizowanych budynkach wchodzących w skład B planuje się stworzenie nowoczesnej bazy edukacyjnej i naukowej, w której realizowana będzie przede wszystkim działalność edukacyjna i naukowa. Obiekty będą też służyć pracownikom A jako zaplecze socjalne oraz jako pomieszczenia garażowe i warsztatowe w bieżącej działalności A.

Opis wykorzystania budynków, które będą efektem realizowanego Projektu znajduje się w odpowiedzi na pytanie 16.

Na pytanie nr 18 Organu: W sytuacji, gdy pozostałe efekty realizowanego projektu (oprócz instalacji fotowoltaicznych) będą przez Państwa wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, to czy istnieje możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

Wskazali Państwo: Nie dotyczy.

Na pytanie nr 19 Organu: Czy pozostałe efekty powstałe w ramach ww. projektu (oprócz instalacji fotowoltaicznych) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku VAT?

wskazali Państwo: Pozostałe efekty powstałe w ramach ww. projektu (oprócz instalacji fotowoltaicznych) nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku VAT.

Na pytanie nr 20 Organu: W sytuacji, gdy pozostałe efekty realizowanego projektu (oprócz instalacji fotowoltaicznych) będą przez Państwa wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy mają Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Wskazali Państwo: Nie dotyczy.

Na pytanie nr 21 Organu: Ile wynosi prewspółczynnik ustalony dla Państwa zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy?

Wskazali Państwo: Wstępny prewspółczynnik do odliczenia podatku VAT w 2024 r. wynosi 25,78% w zaokrągleniu w górę 26%.

Na pytanie nr 22 Organu: W sytuacji, gdy ww. prewspółczynnik nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy uznają Państwo, iż wynosi on 0%?

Wskazali Państwo: Nie dotyczy.

Na pytanie nr 23 Organu: Ile wynosi proporcja ustalona dla Państwa zgodnie z art. 90 ust. 2-ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług?

Wskazali Państwo: Ustalona proporcja na 2024 r. wynosi 25,48% w zaokrągleniu w górę 26%.

Na pytanie nr 24 Organu: W sytuacji, gdy proporcja nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy uznają Państwo, że wynosi ona 0%?

Wskazali Państwo: Nie dotyczy.

W piśmie z 10 czerwca 2024 r. na pytanie Organu: Na których budynkach będą zamontowane instalacje, przy użyciu których będą państwo korzystali z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii?

wskazali Państwo: Instalacje będą pracowały w trybie „off-grid”.

Na pytanie Organu: Na których budynkach będą zamontowane instalacje, przy użyciu których będą państwo korzystali z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. la pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii?

odpowiedzieli Państwo: Instalacje będą pracowały w trybie „off-grid”.

Wskazali Państwo również, że w ramach prac przygotowawczych dotyczących zamierzonej inwestycji, nastąpiła zmiana koncepcji wykorzystania instalacji fotowoltaicznych. Z planowanej instalacji typu „on-grid” zdecydowali się Państwo na instalację typu „off-grid”.

Zmiana podyktowana przeprowadzonymi konsultacjami technicznymi z projektantami oraz ze specjalistami z dziedziny OZE pod kątem planowanego sposobu wykorzystania budynków. Ustalono, że z uwagi na wysokie zapotrzebowanie energetyczne budynków wykonanych w tradycyjnej technologii drewnianej, w czasie ich podstawowego wykorzystania w godzinach największego nasłonecznienia oraz z uwagi na rosnące ceny energii elektrycznej, korzystniejsze będzie rozwiązanie zorientowane na bieżące zużycie energii, natomiast nadwyżki energii będą lokowane w magazynie/magazynach energii.

Na zmianę sposobu rozliczenia i wykorzystania energii elektrycznej wpłynęła też informacja, (w przeciągu ostatnich kilku dni) o możliwości sfinansowania ze środków zewnętrznych zakupu magazynu energii. Pozwoli to również na niezależne funkcjonowanie budynków w wyniku awarii sieci przesyłowej czy elektrowni.

Z uwagi na to, że instalacje typu „off-grid” nie są podłączone do sieci OSD, nie będzie zachodziła potrzeba rozliczania się w sposób ilościowy jak również wartościowy.

W związku z powyższym udzielone odpowiedzi w uzupełnieniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z 27 maja 2024 r. będą bezprzedmiotowe.

Zmiana sposobu wykorzystania energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalacje fotowoltaiczne zamontowane na trzech wymienionych budynkach: budynek tzw. F, budynek tzw. D, budynek tzw. B, nie wpłynie też stanowisko A w kwestii odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług związanych z planowanym Projektem „…”.

Pytanie

Czy … Parkowi Narodowemu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupami towarów i usług realizowanego Projektu pn. „…”?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupami towarów i usług w ramach Projektu pn. „…”.

… Park Narodowy nie będzie prowadził w tym zakresie działalności opodatkowanej i nie będzie osiągał z tego tytułu przychodu opodatkowanego, gdyż realizowane zadania w ramach Projektu związane będą z działalnością statutową, tj. działalnością edukacyjną prowadzoną w formie zajęć, praktyk, konferencji, prelekcji, wystaw, itp. szczególnie dla społeczności lokalnej.

Jednym z najważniejszych, ustawowych zadań Parków Narodowych w Polsce poza ochroną przyrody jest edukacja przyrodnicza oraz udostępnianie parku narodowego. Edukacja jest instrumentem bezsprzecznie wspierającym ochronę przyrody, może być podstawą do budowania pozytywnych postaw w stosunku do przyrody, a w dalszym etapie kształtowania postawy odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze.

Ważnym aspektem działań edukacyjnych powinno być przekazanie informacji odbiorcom działań edukacyjnych o własnej roli Parku i zadaniach, jakie zostały przed nim postawione.

Wobec powyższego Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, poniesionego na realizację Projektu pn. „…”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W niniejszej sprawie związek taki nie występuje, ponieważ wszystkie zakupy towarów i usług realizowane w ramach Projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Odnosząc się do kwestii objętej zakresem pytania, w pierwszej kolejności należy ustalić czy realizacja przez Państwa projektu pn. „…”, będzie miała związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bezwzględnym warunkiem dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest „odpłatność” za daną czynność. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie wskazać należy, iż nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 2 pkt 19 ustawy z 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 ze zm.), zwana dalej ustawą o OZE:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

mikroinstalacja - instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW.

Zgodnie z art. 2 pkt 27a ustawy o OZE:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

prosument energii odnawialnej - odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 773).

Stosownie do art. 3 ustawy o OZE:

Podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wymaga uzyskania koncesji na zasadach i warunkach określonych w ustawie - Prawo energetyczne, z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej:

1) w mikroinstalacji;

2) w małej instalacji;

3) wyłącznie z biogazu rolniczego, w tym w kogeneracji w rozumieniu art. 3 pkt 33 ustawy - Prawo energetyczne;

4) wyłącznie z biopłynów.

W myśl z art. 4 ust. 1 ustawy o OZE:

Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej wytwarzającego energię elektryczną w mikroinstalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej:

1) większej niż 10 kW - w stosunku ilościowym 1 do 0,7;

2) nie większej niż 10 kW - w stosunku ilościowym 1 do 0,8.

Zgodnie z art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o OZE:

Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej od 1 lipca 2022 r. przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, wytwarzającego energię elektryczną w instalacji odnawialnego źródła energii, której przyłączenie do sieci elektroenergetycznej i wprowadzenie z niej energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej po raz pierwszy nastąpiło po 31 marca 2022 r., z wyłączeniem mikroinstalacji przyłączonych do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej zgodnie z art. 4d ust. 2-11, wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne.

W świetle art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy o OZE:

Rozliczenia, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w odniesieniu do prosumenta energii odnawialnej - dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2a-2d, na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej w punkcie poboru energii prosumenta energii odnawialnej.

Szczegółowy sposób rozliczania prosumenta z udostępnionej energii regulują przepisy art. 4 ust. 2a – 7 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Na mocy art. 4 ust. 8 ustawy o OZE:

Wytwarzanie i wprowadzanie do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej energii elektrycznej, o której mowa w ust. 1 oraz ust. 1a, przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej niebędącego przedsiębiorcą, o którym mowa w ustawie - Prawo przedsiębiorców, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 tej ustawy.

Jednocześnie zauważenia wymaga, że do 14 lipca 2018 r. obowiązywał art. 4 ust. 9 ustawy o odnawialnych źródłach energii, zgodnie z którym wprowadzanie energii elektrycznej do sieci, a także pobieranie tej energii z sieci, o których mowa w ust. 1, nie są świadczeniem usług ani sprzedażą w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wskazany art. 4 ust. 9 ustawy o odnawialnych źródłach energii został uchylony przez art. 1 pkt 2 ustawy z 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. 2018 r. poz. 1276). Co do zasady zatem, czynności, o których mowa w tym przepisie, stanowić mogą czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile są dokonywane przez podatników tego podatku.

W świetle zacytowanych wyżej przepisów, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż energii elektrycznej (stanowiącej towar), w tym energii wyprodukowanej z odnawialnych źródeł energii za wynagrodzeniem, co do zasady, wpisuje się w definicję działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, na zasadach dla niej określonych. Kwalifikacji tej nie zmienia treść art. 4 ust. 8 ustawy o OZE, gdyż ustawa o VAT definiuje we własnym zakresie działalność gospodarczą i definicja ta jest szersza niż np. zakres działalności gospodarczej wynikający z ustawy – Prawo przedsiębiorców.

W wyroku w sprawie C-219/12 Fuchs Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że:

„Eksploatacja zainstalowanego na służącym prywatnym celom domu mieszkalnym lub obok niego modułu fotowoltaicznego, skonstruowanego w ten sposób, że po pierwsze ilość wytworzonej energii elektrycznej jest zawsze niższa od ilości energii elektrycznej ogółem zużytej przez użytkownika modułu do celów prywatnych, a po drugie energia ta jest dostarczana do sieci za wynagrodzeniem o charakterze stałym, stanowi „działalność gospodarczą” w rozumieniu tych przepisów”.

Sprzedaż energii elektrycznej (stanowiącej towar), w tym energii wyprodukowanej z odnawialnych źródeł energii za wynagrodzeniem, co do zasady, wpisuje się w definicję działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, co znajduje potwierdzenie w ww. wyroku TSUE C-219/12.

W opisie sprawy wskazali Państwo ostatecznie (w uzupełnieniu z 10 czerwca 2024 r.), że Instalacje będą pracowały w trybie „off-grid”. W ramach prac przygotowawczych dotyczących zamierzonej inwestycji, nastąpiła zmiana koncepcji wykorzystania instalacji fotowoltaicznych. Z planowanej instalacji typu „on-grid” zdecydowali się Państwo na instalację typu „off-grid”. Zmiana podyktowana przeprowadzonymi konsultacjami technicznymi z projektantami oraz ze specjalistami z dziedziny OZE pod kątem planowanego sposobu wykorzystania budynków. Ustalono, że z uwagi na wysokie zapotrzebowanie energetyczne budynków wykonanych w tradycyjnej technologii drewnianej, w czasie ich podstawowego wykorzystania w godzinach największego nasłonecznienia oraz z uwagi na rosnące ceny energii elektrycznej, korzystniejsze będzie rozwiązanie zorientowane na bieżące zużycie energii, natomiast nadwyżki energii będą lokowane w magazynie/magazynach energii. Na zmianę sposobu rozliczenia i wykorzystania energii elektrycznej wpłynęła też informacja, (w przeciągu ostatnich kilku dni) o możliwości sfinansowania ze środków zewnętrznych zakupu magazynu energii. Pozwoli to również na niezależne funkcjonowanie budynków w wyniku awarii sieci przesyłowej czy elektrowni. Z uwagi na to, że instalacje typu „off-grid” nie są podłączone do sieci OSD, nie będzie zachodziła potrzeba rozliczania się w sposób ilościowy jak również wartościowy.

Zatem, z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że nie nastąpi wprowadzenie energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej, ponieważ – jak Państwo wskazaliście - instalacje typu „off-grid” nie są podłączone do sieci OSD. W związku z tym nie będą Państwo rozliczać się w sposób ilościowy jak również wartościowy z wytwarzania energii elektrycznej. Nadwyżki energii będą lokowane w magazynie/magazynach energii.

W związku z niewprowadzaniem energii do sieci nie będą Państwo dokonywali na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego dostawy towarów (energii) w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Wobec tego, Państwa działań związanych z budową instalacjifotowoltaicznych i wytwarzaniem w nich energii elektrycznej nie należy rozpatrywać jako prowadzenia działalności gospodarczej w kontekście art. 15 ust. 2 ustawy, a Państwa nie należy uznać za podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Skoro nie będą Państwo wprowadzali do sieci prądu, który zostanie wyprodukowany w ww. instalacjach wytworzonych w zakresie wykonanych prac w ramach projektu pn. „…”, to nie wystąpi odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach projektu pn. „…”, wskazać należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony. We wniosku wskazaliście Państwo, że wszystkie efekty powstałe w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane przez Państwa do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. czynności związanych z prowadzeniem działalności edukacyjnej oraz pomocniczej wynikającej z działalności ustawowej prowadzonej przez Państwa.W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „”, ponieważ – w przedstawionych okolicznościach sprawy - efekty powstałe w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku.

Wydając niniejszą interpretację jako element zdarzenia przyszłego przyjąłem wskazane okoliczności, że Instalacje będą pracowały w trybie „off-grid”, nadwyżki energii będą lokowane w magazynie/magazynach energii, instalacje typu „off-grid” nie są podłączone do sieci OSD i nie będą dokonywane rozliczenia energii w sposób ilościowy jak również wartościowy.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00