Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.138.2024.1.BS

Czy otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na realizację opisanego zadania stanowi przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 marca 2024  r. wpłynął Państwawniosek z 7 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w opisanym stanie faktycznym otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na realizację opisanego zadania stanowi przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A (dalej: „A”, „Szpital” lub „Wnioskodawca”) jest szpitalem klinicznym, podmiotem leczniczym, który działa w oparciu o ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 991 ze zm.). A działa w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. A ma siedzibę w Polsce, posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy.

Podmiotem tworzącym A jest B z siedzibą w Polsce (dalej: „B”). Siedzibę, obszar działania, cele oraz zadania A, rodzaje i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych, organy A, strukturę organizacyjną, gospodarkę finansową oraz nadzór i kontrolę działalności A określa Statut A.

Zgodnie ze statutem, podstawowym celem A jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w powiązaniu z realizacją zadań dydaktycznych i badawczych Uczelni. A realizuje swoje cele statutowe w szczególności poprzez:

(…).

Statut A pozwala Szpitalowi prowadzić działalność gospodarczą, w szczególności poprzez:

- realizowanie usług,

- prowadzenie szkoły rodzenia,

- dzierżawę pomieszczeń i urządzeń

- o ile nie pozostaje to w sprzeczności z obowiązującym prawem, nie ogranicza realizacji zadań dydaktycznych i naukowo-badawczych (...), a także nie ogranicza dostępu do świadczeń zdrowotnych udzielanych osobom uprawnionym na podstawie obowiązujących przepisów.

A udziela świadczeń zdrowotnych:

- w zakresie diagnostyki, leczenia stacjonarnego i ambulatoryjnego oraz rehabilitacji,

- finansowanych ze środków publicznych określonych umowami zawartymi z dysponentami tych środków,

- finansowanych z innych źródeł,

- innym osobom, w przypadku bezpośredniego zagrożenia ich życia lub zdrowia.

UMOWA KONSORCJUM

B utworzył razem z innymi podmiotami, w tym z A, konsorcjum, w celu złożenia wniosku do Agencji Badań Medycznych (dalej: „ABM”) w konkursie (…). B pełni rolę lidera konsorcjum, a A jest konsorcjantem. Członkowie konsorcjum mają zamiar wspólnie realizować zadanie będące przedmiotem wniosku o dofinasowanie z ABM.

Celem Projektu jest (…)

B pełni funkcję lidera konsorcjum, z kolei A jest konsorcjantem. Wnioskodawca w ramach niniejszej umowy ma przypisane do wykonania konkretne zadania, w szczególności:

- Zadanie 1 - adaptacja/modernizacja oraz wyposażenie, w ramach którego dochodzi do adaptacji pomieszczenia znajdującego się na wspólnym terenie B i A w budynku D. Pomieszczenie nie wymaga remontu, jest wykończone w wysokim standardzie. Będzie użytkowane w formie „open space”, jest wyposażone w biurka i krzesła. Zostaną zakupione 2 zamykane szafy. Ponadto biurka zostaną przedzielone ściankami tłumiącymi dźwięki.

- Zadanie 2 - zaangażowanie kadry i szkolenia dla pracowników. W ramach zespołu tworzącego system zostanie zatrudniony przez A analityk systemu przetwarzania danych dla datalake i hurtowni danych on-premise (lokalnie), administrator IT dla datalake i hurtowni danych on-premise (lokalnie), administrator infrastruktury, developerzy dla datalake i hurtowni danych on-premise (lokalnie).

- Zadanie 3 - zakup i wytworzenie systemów informatycznych i rozbudowany infrastruktury informatycznej wspierających działanie (…). W ramach zadania zostaną zakupione i zainstalowane dwa serwery do systemu zarządzania bazą danych, jeden server pod VM HD w klastrze Vmware, macierz dyskowa dla hurtowni danych klinicznych, licencja na bazę danych - DB Oracle Enterprise, switch serwerowy w celu podłączenia nowych serwerów do sieci LAN A, switch core w celu zapewnienia łączności z siecią LAN A, zakup dedykowanego sprzętu serwerowego dla laboratoriów badawczych oraz zakup dedykowanych licencji na oprogramowanie, w tym zakup subskrypcji chmurowych obejmujących przestrzeń na przechowywanie danych oraz narzędzia do przetwarzania i analizy danych, przeprowadzenia uczenia maszynowego, testowania algorytmów sztucznej inteligencji. Zakupione zostaną także specjalistyczne usługi konsultacyjne.

- Zadanie 4 - certyfikacja. W związku z tym zadaniem zostaną stworzone procedury i opisy wymagane przez system bezpieczeństwa w zakresie infrastruktury on-premise (lokalnie) i infrastruktury chmurowej, będą wykonane testy bezpieczeństwa platformy przetwarzania danych i niezależnego testowania i odbioru prac dla platformy przetwarzania danych on-premise (lokalnej) i infrastruktury chmurowej, spełnienia wymagania OWASP ASVS na poziomie LI i innych wymagań jakościowych opisanych w standardzie RCMC, przeprowadzony będzie audyt certyfikacyjny systemu bezpieczeństwa IS027001.

Umowa konsorcjum reguluje zasady realizacji projektu, dla którego zostało powołane konsorcjum oraz dokonuje podziału zadań i określa obowiązki poszczególnych członków konsorcjum. A jako członek konsorcjum ma za zadanie przede wszystkim:

(…).

UMOWA O DOFINANSOWANIE Z ABM

W ramach przeprowadzonego konkursu ABM wyłonił konsorcjum, którego członkiem jest Wnioskodawca, do dofinansowania.

B, A i kolejny konsorcjant zawarli z ABM umowę o dofinansowanie opisanego projektu (…), zgodnie z art. 20 ustawy z 21 lutego 2019 r. o Agencji Badań Medycznych oraz na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zgodnie z treścią umowy, otrzymane dofinansowanie jest przeznaczone na (…).

Prawa, obowiązki i zadania poszczególnych członków w ramach niniejszej umowy o dofinansowanie reguluje opisana wcześniej umowa konsorcjum, która stanowi integralny załącznik do umowy zawartej z ABM.

Sama umowa o dofinansowanie reguluje także szczegółowe warunki:

- monitorowania i sprawozdawczości realizacji projektu, w szczególności poprzez obowiązek składania do ABM stosownych raportów za okresy 3-miesięczne, 6-miesięczne oraz raport końcowy,

- poddawania się konsorcjantów kontroli i audytowi dokonywanemu przez ABM w celu weryfikacji prawidłowości realizacji umowy,

- zasad ustalania zakresu wydatków kwalifikowanych, w tym z uwzględnieniem reguł ponoszenia tych wydatków w oparciu o przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych,

- nadzoru ABM nad realizacją projektu,

- rozwiązania umowy,

- zwrotu dofinansowania.

ABM wypłaca dofinansowanie na wyodrębniony rachunek wskazany przez B (lidera konsorcjum). Transze dofinansowania są przekazywane w formie zaliczek lub refundacji na poszczególne konta, wyodrębnione przez członków konsorcjum, w wysokości i w terminach określonych w harmonogramie projektu, zgodnie z przypisanymi konsorcjantom zadaniami do realizacji. Technicznie przekazywanie dofinansowania odbywa się w tej sposób, że ABM przekazuje środki pieniężne do B (lidera konsorcjum), który później przekazuje je pozostałym konsorcjantom, w tym Wnioskodawcy.

Niniejszy projekt ma charakter naukowy, celem jego realizacji z perspektywy A jest wykorzystanie wyników do celów niekomercyjnych, niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę.

W tak opisanym stanie faktycznym po stronie A powstały wątpliwości, czy przekazane Szpitalowi dofinansowanie z ABM stanowi przychód zwolniony z PDOP.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na realizację opisanego zadania stanowi przychód zwolniony z PDOP na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o PDOP?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na realizację zadania stanowi przychód zwolniony z PDOP na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o PDOP.

 Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o PDOP zwolnione od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zwolnienie z podatku zależy więc od źródła (pochodzenia) otrzymanej dotacji, przy czym przepisy ustawy o PDOP nie definiują pojęcia „dotacji” ani nie wskazują na to, jak identyfikować pochodzenie tych środków.

W interpretacji indywidualnej z 6 sierpnia 2018 r. Znak:. 0111-KDIB1-1.4010.231.2018.1.MG Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że zwolnienie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o PDOP dotyczy „dochodów z tytułu wszelkich dotacji, a dla zakresu tego zwolnienia nie jest istotny rodzaj dotacji, ich charakter i to, czy są określane jako dotacje podmiotowe, przedmiotowe, czy też celowe. Nie ma również znaczenia sposób wykorzystania tych dotacji (o tym rozstrzyga ustawa o finansach publicznych). Ważne jest natomiast źródło ich pochodzenia, którym musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego. (...) Brak ustawowej definicji pojęcia „dotacja” nie uprawnia jednak do dowolnego określenia jego zakresu znaczeniowego. Mając powyższe na względzie, uprawnionym jest odwołanie się do ustawy o finansach publicznych w zakresie rozumienia sformułowania „dotacja” zawartego w przepisach podatkowych”.

Stosując się do tego stanowiska organu podatkowego, zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych dotacje to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów między narodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

W niniejszej sprawie Szpital otrzymuje dofinansowanie od Agencji Badań Medycznych. ABM jest państwową osobą prawną utworzoną w 2019 r. na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Agencji Badań Medycznych i nadzorowaną przez Ministra Zdrowia. Celem działalności ABM jest wspieranie działalności innowacyjnej w ochronie zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju niekomercyjnych badań klinicznych. Agencją kieruje prezes, którego powołuje i odwołuje Minister Zdrowia. Do zadań ABM określonych w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o Agencji Badań Medycznych należą:

- tworzenie i zarządzanie programami, na podstawie których będą dofinansowywane projekty, w tym projekty interdyscyplinarne,

- upowszechnianie informacji o planowanych lub ogłaszanych konkursach,

- ocena wniosków i zawieranie umów z beneficjentami,

- nadzór i kontrola realizacji projektów, w tym projektów interdyscyplinarnych,

- prowadzenie własnych badań naukowych i prac rozwojowych,

- Dofinansowanie projektów niekomercyjnych badań klinicznych i eksperymentów badawczych,

- obsługa administracyjno-biurowa Naczelnej Komisji Bioetycznej, o której mowa w rozdziale 4 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o badaniach klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi,

- prowadzenie działań o charakterze edukacyjnym i szkoleniowym w zakresie innowacji w ochronie zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu,

- dofinansowywanie projektów, w tym projektów interdyscyplinarnych, zgodnych z programem, wyłonionych w drodze konkursu,

- organizacja i finansowanie badań naukowych lub prac rozwojowych ad hoc w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu, ze szczególnym uwzględnieniem badań klinicznych, obserwacyjnych i epidemiologicznych oraz eksperymentów badawczych, w tym projektów interdyscyplinarnych,

- upowszechnianie efektów zrealizowanych zadań,

- wspieranie przedsiębiorstw w prowadzeniu i rozwijaniu działalności innowacyjnej w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz projektów interdyscyplinarnych.

ABM, zgodnie z art. 27 przywołanej ustawy, prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu finansowego, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Przychodami ABM są:

 1. dotacja celowa na realizację i finansowanie zadań, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 2 pkt 1-4,

 2. dotacja celowa na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji związanych z obsługą realizacji zadań określonych w pkt 1,

 3. dotacja podmiotowa na pokrycie bieżących kosztów Agencji związanych z realizacją zadań określonych w ustawie, w tym związanych z realizacją zadań, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 1-4,

 4. odpis, o którym mowa w art. 97 ust. 3a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, na realizację i finansowanie zadań, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 i 6 oraz ust. 2 pkt 1 i 2,

 5. środki finansowe pochodzące z innych źródeł, w szczególności z:

a) budżetu Unii Europejskiej,

b) międzynarodowych programów badawczych,

c) odsetek od wolnych środków przekazanych w depozyt zgodnie z przepisami o finansach publicznych,

d) zapisów i darowizn,

e) działalności gospodarczej,

 f) komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych.

 6. wnoszone na rachunek bankowy Agencji opłaty, o których mowa w art. 58 ust. 2 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o badaniach klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi.

Dotacje, o których mowa w pkt 1-2, są przekazywane Agencji z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia, zgodnie z art. 28 ustawy o Agencji Badań Medycznych.

Mając na względzie wskazane zadania ABM i źródła finansowania działań tej agencji, w ocenie Wnioskodawcy otrzymane od ABM dofinansowanie związane z realizacją zadań publicznych, podlegającą szczególnych zasadom rozliczania na podstawie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o Agencji Badań Medycznych, stanowi dotację, o której mowa w przepisach ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym, Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie pochodzące z budżetu państwa (ABM jest ich dysponentem) na realizację określonych działań, musi dokonać stosownego rozliczenia sposobu wydatkowania otrzymanych środków pieniężnych na pokrycie wydatków kwalifikowanych i zrealizować ustalony w umowie z ABM cel projektu. Kwestie te reguluje zarówno umowa o dofinansowanie jak też przywołane ustawy, w związku z czym spełniony zostaje warunek zastosowania zwolnienia z PDOP dotacji otrzymanej z ABM, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o PDOP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop” lub „ustawa CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 updop:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Sposób ujęcia przedmiotu opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych nie jest przypadkowy i pozwala na wyprowadzenie wniosku o objęciu zakresem ustawy wszystkich zdarzeń, z którymi wiąże się dla podatnika konkretna korzyść o wymiarze finansowym powodująca zwiększenie aktywów lub zmniejszenie pasywów. Wystąpienie każdego zdarzenia powodującego wymierną korzyść po stronie podatnika skutkuje obowiązkiem opodatkowania osiągniętej nadwyżki ponad koszty jej uzyskania przez podatnika. Nie jest przy tym istotne źródło korzyści, chodzi bowiem o każdy przypadek powodujący wzrost wartości majątku lub zmniejszenie zobowiązań ciążących na podatniku. Przyjęte rozwiązanie legislacyjne pozwala na stosowanie przepisów ustawy niezależnie od specyfiki podmiotów podlegających opodatkowaniu, zmieniających się okoliczności i rzeczywistości gospodarczej, jak również ewolucji różnego rodzaju instrumentów wykorzystywanych w obrocie gospodarczym.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji przychodu. Zwrócić należy uwagę, że katalog przychodów wymienionych w ustawie ma charakter otwarty i jedynie przykładowy. Ustawodawca nie wprowadził do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ogólnej definicji przychodu.

W art. 12 ust. 1 updop, wskazane zostały jedynie przykładowe przysporzenia zaliczane do tej kategorii.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 updop:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

 1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,

 2) wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Należy zaznaczyć, że o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje jego definitywny charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa tej osoby prawnej.

Przychodem są zatem wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

W świetle ww. przepisu, otrzymane w sposób definitywny środki pieniężne (np. w postaci pomocy publicznej) stanowią, co do zasady, przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy w opisanym stanie faktycznym otrzymane przez Państwa dofinansowanie na realizację opisanego zadania stanowi przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości konieczne jest wyjaśnienie czy do wskazanego we wniosku dofinansowania, które Państwo otrzymali zastosowanie znajdzie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop.

I tak, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 updop:

Wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych wzakresie określonym w odrębnych ustawach.

W tym miejscu zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia „dotacja”. Brak ustawowej definicji pojęcia „dotacja” nie uprawnia jednak do dowolnego określenia jego zakresu znaczeniowego.

Mając powyższe na względzie, uprawnionym jest odwołanie się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm., dalej: „u.f.p.”) w zakresie rozumienia sformułowania „dotacja” zawartego w przepisach podatkowych.

Stosownie do art. 126 ustawy o finansach publicznych:

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Określone w ww. przepisie dotacje, to środki przeznaczone na cele służące dobru całego społeczeństwa lub jakiejś zbiorowości (na cel dostępny lub przeznaczony dla wszystkich). Uznanie otrzymanych środków za „dotację” w rozumieniu ww. ustawy warunkuje przeznaczenie tych środków na cele wartościowe, korzystne lub pożądane przez całe społeczeństwo lub jakąś jego zbiorowość.

Co do zasady, przyznanie dotacji skutkuje możliwością poniesienia w dalszej kolejności określonych wydatków na realizację zadania publicznego, które następuje po otrzymaniu takiej dotacji. Beneficjentem ww. dotacji może być m.in. osoba prawna, realizująca zadania, których celem jest ogólny interes publiczny, czy też Fundusz celowy, realizujący zadanie publiczne w postaci przyznawania rekompensat określonej grupie podmiotów.

Zwolnienie ustanowione w art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, dotyczy wszelkich dotacji udzielanych ze środków budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem jednej kategorii – dopłat do oprocentowania kredytów bankowych. Z zastrzeżeniem ww. dopłat, dla zakresu omawianego zwolnienia nie ma znaczenia rodzaj dotacji ani system jej przekazywania i rozliczania. Istotne pozostaje natomiast źródło pochodzenia środków, którym musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego.

Należy zauważyć, że w analizowanym stanie faktycznym konsorcjum, którego członkiem jest A, nie otrzymało dotacji bezpośrednio z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, ale otrzymało dofinansowanie z ABM, będącej państwową osobą prawną, o której mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych.

ABM została utworzona ustawą z dnia 21 lutego 2019 r. o Agencji Badań Medycznych (dalej: „ustawa ABM”) i działa na podstawie tej ustawy oraz statutu zatwierdzonego przez Ministra Zdrowia (Dz. Urz. Ministra Zdrowia z 2019 r., poz. 98 z późn.zm.).

Art. 2 pkt 1 ustawy ABM stanowi, że działalność Agencji polega na dofinansowaniu badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz projektów interdyscyplinarnych wyłonionych w drodze konkursu, ze szczególnym uwzględnieniem badań klinicznych, obserwacyjnych i epidemiologicznych oraz eksperymentów badawczych.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 2 pkt 1 ustawy ABM, do zadań Agencji w zakresie działalności określonej w art. 2 należy także dofinansowywanie projektów, w tym projektów interdyscyplinarnych, zgodnych z programem, wyłonionych w drodze konkursu.

Co istotne z art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy ABM wynika, że przychodami Agencji są m.in. dotacja celowa na realizację i finansowanie zadań, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 i 8 oraz ust. 2 pkt 1-4.

Powyższe przepisy wskazują więc, że dofinansowanie przez ABM projektów wyłonionych w drodze konkursu, następuje z otrzymanej przez ABM dotacji celowej. Okoliczność ta w Państwa ocenie ma powodować, że także w jego przypadku otrzymane w dalszej kolejności od ABM dofinansowanie projektu, powinno zostać potraktowane jako dotacja z budżetu państwa, co miałoby umożliwić zastosowanie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy CIT.

Z takim poglądem nie można się jednak zgodzić. W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym dotację celową z budżetu państwa otrzymuje ABM, która następnie w ramach swoich kompetencji zawiera umowy na dofinansowanie projektów wyłonionych w drodze konkursu. Takie dofinansowanie projektów nie stanowi już dotacji z budżetu państwa, jest przekazywane na innych zasadach, na podstawie odrębnej umowy o dofinansowanie, wskutek przeprowadzonego konkursu i od odrębnego podmiotu posiadającego status państwowej osoby prawnej. Bez wpływu na powyższe pozostaje również to, że otrzymane przez Państwa dofinansowanie w ramach konsorcjum, podlega rozliczeniu w zakresie sposobu wydatkowania otrzymanych środków. Możliwość taką przewiduje art. 20 ustawy o ABM, co wydaje się być zrozumiałą praktyką mającą na celu weryfikację poprawności realizacji umowy o dofinansowanie. Nie powoduje to jednak zmiany statusu otrzymanego przez Państwa dofinansowania, na dotację z budżetu państwa.

Należy podkreślić, że w prawie podatkowym obowiązuje zasada, zgodnie z którą przepisy odnoszące się do zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, tym samym otrzymane przez Państwa umowne dofinansowanie projektu nie może stanowić dotacji z budżetu państwa i nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy CIT.

Mając na uwadze powyższe, otrzymaną kwotę środków pieniężnych jesteście Państwo zobowiązani uznać za przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 1 updop podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zatem Państwa stanowisko, zgodnie z którym otrzymane przez Państwa dofinansowanie na realizację zadania stanowi przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż została ona wydana w indywidualnej sprawie podmiotu, który o jej wydanie wystąpił, zatem nie jest ona wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00