Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 23 maja 2024 r., sygn. III SA/Gd 90/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Hyla, Sędziowie: Sędzia WSA Janina Guść (spr.), Asesor WSA Maja Pietrasik, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 23 maja 2024 r. sprawy ze skargi T. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 26 stycznia 2024 r. nr SKO Gd 5968/22 w przedmiocie skierowania na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji kierowcy w formie egzaminu państwowego 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty Wejherowskiego z dnia 12 października 2022 r., nr KM.5430.5278.2022. 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku na rzecz T. C. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 26 stycznia 2024 r. nr SKO Gd 5968/22 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Gdańsku utrzymało w mocy decyzję Starosty Wejherowskiego z dnia 12 października 2022 r. nr KM.5430.5278.2022 orzekającą o skierowaniu T. C. na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji w formie egzaminu państwowego w zakresie kategorii prawa jazdy C, C+E.
W podstawie prawnej rozstrzygnięcia powołano art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2023 r. poz. 775), powoływanej dalej jako "k.p.a.", oraz art. 99 ust. 1 pkt 1, art. 51 ust. 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (t.j.: Dz. U. z 2023 r. poz. 622), powoływanej dalej również jako "u.k.p.".
W uzasadnieniu wskazano, że powodem wszczęcia postępowania, którego efektem była decyzja kierująca T. C. na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji w formie egzaminu państwowego, była informacja zawarta we wniosku Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego o istnieniu uzasadnionych zastrzeżeń co do jego kwalifikacji.
We wniosku podano, że skarżący dopuścił się dwukrotnie rażącego naruszenia przepisów regulujących dopuszczalną masę całkowitą oraz ładowność pojazdu w stopniu, w którym mogło to skutkować stworzeniem zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Mianowicie, w dniu 12 maja 2022 r. skarżący prowadził zespół pojazdów składający się z ciągnika samochodowego, naczepy ciężarowej oraz przyczepy ciężarowej, którego rzeczywista masa wynosiła 66,5 ton, zatem została przekroczona dopuszczalna masa całkowita dla tego zespołu pojazdów o 26,5 tony. Z kolei w dniu 26 maja 2022 r. skarżący prowadził ten sam zespół pojazdów z przekroczeniem o 16,1 tony. Wskutek odmowy przyjęcia mandatu przeciwko kierowcy zostały skierowane wnioski przez Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego do właściwego Sądu Rejonowego o ukaranie.