Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 23 maja 2024 r., sygn. IV SAB/Po 35/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Donata Starosta Sędzia WSA Wojciech Rowiński Asesor sądowy WSA Jacek Rejman (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 23 maja 2024 r. sprawy ze skargi P. N. na bezczynność Dyrektora Szkoły w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej 1. zobowiązuje Dyrektora Szkoły do załatwienia wniosku P. N. z dnia 17 stycznia 2024 r. w terminie 14 dni od dnia otrzymania odpisu prawomocnego wyroku; 2. stwierdza, że organ dopuścił się bezczynności w sprawie opisanej w pkt 1; 3. stwierdza, że bezczynność ta nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; 4. zasądza od Dyrektora Szkoły na rzecz skarżącego kwotę 580 (słownie: pięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
W piśmie z dnia 19 lutego 2024 r. (data wpływu do organu: 26 lutego 2024 r.) P. N. (dalej również: wnioskodawca; skarżący), reprezentowany przez pełnomocnika procesowego, wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na bezczynność Dyrektora Szkoły (dalej również: Dyrektor Szkoły w R. ; Dyrektor; organ) w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej w związku z jego wnioskiem z dnia 17 stycznia 2024 r.
Skarżący zarzucił Dyrektor Szkoły w R. naruszenie art. 13 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej (dalej: u.d.i.p.) poprzez nieudostępnienie informacji publicznej pomimo upływu terminu ustawowego.
Skarżący wniósł o stwierdzenie, że Dyrektor dopuścił się bezczynności, orzeczenie o jej charakterze i nakazanie organowi rozpoznania jego wniosku. Ponadto wystąpił o rozpoznanie sprawy w trybie uproszczonym oraz poza kolejnością, jak również zasądzenie kosztów postępowania.
W uzasadnieniu skargi pełnomocnik skarżącego wyjaśnił, że skarżący za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 17 stycznia 2024 r. skierował do organu wniosek o udostępnienie informacji publicznej o treści, jak w załączniku. Wskazał też na to, że organ odniósł się do złożonego wniosku w ten sposób, że w piśmie skierowanym do skarżącego za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 26 stycznia 2024 r. stwierdził, że część informacji miano udostępnić skarżącemu w dniu 10 stycznia 2024 r., zaś część informacji, ze względu na prywatność osób fizycznych – nauczycieli, nie stanowi informacji publicznej. Ponadto stwierdził, że nie jest sporne, iż organ jest podmiotem zobowiązanym do udostępniania informacji publiczne, a nie ulega wątpliwości, że przedmiotem wniosku jest informacja publiczna, bowiem wniosek dotyczy organizacji pracy organu.