Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 10 maja 2024 r., sygn. II SA/Sz 166/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Windak Sędziowie Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj (spr.) Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 10 maja 2024 r. sprawy ze skargi R. N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 21 września 2023 r. nr 3861/2023/SR 22-23 Prezydent Miasta K., odmówił R. N. (dalej jako "wnioskodawca", "strona" lub "skarżący") przyznania świadczenia pielęgnacyjnego na Z. N..

W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wyjaśnił, że w dniu 4 sierpnia 2023 r. skarżący złożył wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad swoją matką. Do wniosku dołączył orzeczenie [...] z dnia 24 lipca 2023 r. zaliczające Z. N. do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności na stałe, z którego wynika, że nie da się ustalić od kiedy istnieje niepełnosprawność a ustalony stopień niepełnosprawności datuje się od dnia 18 maja 2023 r., czyli po ukończeniu przez Z. N. 86 roku życia. W oświadczeniach z dnia 4 sierpnia 2023 r. wnioskodawca wskazał, że ostatnie jego zatrudnienie trwało do 3 lipca 2023 r., a jest on jedyną osobą, która może zapewnić mamie opiekę, gdyż jest ona wdową i nie ma więcej dzieci. Z kolei na podstawie informacji uzyskanej drogą elektroniczną z usługi ZUS ustalono, że w okresach od 20 czerwca 2023 r. do 23 czerwca 2023 r., od 7 sierpnia 2023 r. do 11 sierpnia 2023 r. oraz od 1 września 2023 r. do 17 września 2023 r. skarżący był zatrudniony odpowiednio w Biurze Podróży M., L. oraz 1L. Sp. z o.o. Oddział W.. Nadto przeprowadzony w dniu 22 sierpnia 2023 r. wywiad środowiskowy oraz zgromadzone informacje uzyskane od skarżącego i osoby wymagającej opieki potwierdzają, że strona nie zamieszkuje wspólnie z mamą, lecz przychodzi do niej kilka razy dziennie. Z. N. z powodu choroby [...] wymaga pomocy i opieki innych osób, zaś skarżący wykonuje wszelkie czynności dnia codziennego, tj. sprzątanie, gotowanie, robienie zakupów, podawanie leków, zabieranie na spacery oraz do sklepu na zakupy. Poza tym strona załatwia również sprawy urzędowe, wizyty u lekarza. Natomiast przy czynnościach higienicznych pomaga sąsiadka. Zdaniem organu I instancji, powyższe przesądza o tym, że strona nie sprawuje całodobowej opieki nad niepełnosprawną w stopniu znacznym matką, a nadto jest osobą gotową do podjęcia zatrudnienia, pomimo sprawowanej opieki, co stanowi o tym, że sprawowanie opieki nie uniemożliwia podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej. Nie została też spełniona przesłanka wynikająca z art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00