Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 3 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.91.2024.2.AP
Prawo do odliczenia podatku VAT od całości ceny zakupu nieruchomości oraz zastosowania zwolnienia do sprzedaży działki nr 1/1 oraz nr 1/2.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od całości ceny zakupu nieruchomości oraz nieprawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia do sprzedaży działki nr 1/1 oraz nr 1/2.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 lutego 2024 r. za pośrednictwem operatora pocztowego wpłynął Pana wniosek z 9 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT od całości ceny zakupu nieruchomości oraz zastosowania zwolnienia do sprzedaży działki nr 1/1 oraz nr 1/2. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 kwietnia 2024 r. (wpływ 11 kwietnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego:
Wnioskodawca to osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą i jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.
W wyniku postanowienia Sądu Rejonowego w (…) VIII Wydział Cywilny nabył działkę gruntu nr 1 o powierzchni 3,79 ha położoną w miejscowości (…), gmina (…) (postanowienie o przysądzeniu własności z (…) 2021 r. Sygn. (…), zwana dalej: Nieruchomość).
Ww. Nieruchomość była przedmiotem licytacji komorniczej. Cena nieruchomości uwzględniała podatek VAT 23% (zgodnie z art. 18 oraz art. 19a ust. 5 pkt 1) lit. c) ustawy o VAT).
Dla Nieruchomości wydana jest decyzja o warunkach zabudowy z 28 czerwca 2011 r. (znak (…)), której przedmiotem jest budowa zespołu dwudziestu budynków mieszkalnych jednorodzinnych wolnostojących wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną (dalej: Decyzja).
Teren objęty Decyzją dotyczy części Nieruchomości - oznaczony jest na załączniku do Decyzji. Wnioskodawca podzielił Nieruchomość na 6 działek (…), następnie działki te podzielił na 60 działek - każda o powierzchni ok. 500 m2 (dalej: Działki), Księgi wieczyste dla Działek: (…).
Część Działek znajduje się na obszarze objętym Decyzją, natomiast część z nich jest poza tym obszarem. Wskutek działań Wnioskodawcy każda z Działek ma uzyskane zgłoszenie budowy oraz doprowadzoną wodę. Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje zbycia Działek na rzecz osób trzecich. Cena Działek obejmuje cenę VAT. Do tej pory Wnioskodawca dokonywał sprzedaży Działek, które leżały w obrębie załącznika do Decyzji.
Przy aktach notarialnych dla Działek leżących w obszarze objętym załącznikiem do Decyzji, na którą powołuje się Wnioskodawca, notariusz nie pobiera podatku PCC na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że zakresem prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny użytek (PKD 68.10.Z). Jest Pan profesjonalnym podmiotem zajmującym się obrotem nieruchomościami, kupuje Pan większe obszary działek, dzieli je na mniejsze i sprzedaje osobom trzecim.
Nieruchomość (działka gruntu nr 1) została nabyta (…) 2021 r. na podstawie postanowienia o przysądzeniu własności (Sąd Rejonowy w (…) VIII Wydział Cywilny, sygn. (…)), które było skutkiem wygranej licytacji komorniczej. Nieruchomość nabył Pan wyłącznie jako towar handlowy, z zamiarem podziału jej na mniejsze działki i sprzedaży ich jako działki będące częścią zorganizowanej inwestycji. Nie planował Pan na Nieruchomości działań związanych z uprawą - nabył ją Pan z zamiarem dalszej sprzedaży, czym zajmuje się Pan na co dzień w ramach prowadzonej działalności. Z tytułu nabycia odprowadził Pan od całości ceny 23% podatku VAT. Nieruchomość była wykorzystywana w ramach czynności mających na celu doprowadzenie do wzrostu jej wartości (tzn. podział nieruchomości na mniejsze działki, doprowadzenie do niej wody, ogrodzenie działki).
Teren obejmujący Nieruchomość (działka gruntu nr 1) nie ma ustanowionego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Dla działki gruntu nr 1 uzyskana była decyzja o warunkach zabudowy nr (…). Po podziale i rozmowach z notariuszem nabrał Pan wątpliwości, czy od sprzedaży działek, które powstały w wyniku podziału działki nr 1, a które leżą poza obrębem załącznika do decyzji o warunkach zabudowy powinien Pan odprowadzić podatek VAT w stawce 23%.
Przedmiotem wniosku (działki dla których planowana jest sprzedaż) są dwie działki 1/1 oraz 1/2 (numer księgi wieczystej: (…)). Tylko do sprzedaży ww. działek notariusz powziął wątpliwość czy na pewno powinny być sprzedane z 23% podatkiem od towarów i usług VAT.
Od momentu nabycia (działki) prowadził Pan jedynie działania mające na celu wzrost wartości działki, a także jej rozreklamowanie, w celu pozyskania nowych Klientów. Doprowadził Pan do jej podziału na mniejsze działki, doprowadził Pan do nich wodę, ogrodził Pan teren obejmujący całą nieruchomość (tj. całą działkę gruntu nr 1 sprzed podziału), a także prowadził Pan kampanie marketingowe, w postaci strony internetowej, kampanii reklamowych czy tablic informacyjnych.
Jedyne umowy jakie zawarte są dla działek (1/1, 1/2) to przedwstępne umowy sprzedaży tychże działek. Innych umów Pan nie zawierał, nie są one też udostępnione innym osobom trzecim.
Działki 1/1 oraz 1/2 powstały w wyniku podziału działki 1, dla której została wydana decyzja o warunkach zabudowy nr (…). Nie posiadają wydanych innych decyzji.
Zgłoszenia budowy składał Pan na podstawie art. 30 ust. 2 w zw. z ust. 4d ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Starosta (…) w ustawowym terminie wydał zaświadczenie, że nie wnosi sprzeciwu do Pana zamierzenia budowlanego. Zgłoszenie budowy dotyczy:
a)dla działki 1/1 budowy jednego wolnostojącego budynku rekreacji indywidualnej o powierzchni zabudowy 34,9m2 oraz dwóch wolnostojących budynków gospodarczych o powierzchni zabudowy 34,9m2 oraz zbiornika bezodpływowego,
b)dla działki 1/2 budowy jednego wolnostojącego parterowego budynku rekreacji indywidualnej o powierzchni zabudowy 34,9m2 oraz dwóch wolnostojących budynków gospodarczych o powierzchni zabudowy 34,9m2 oraz zbiornika bezodpływowego.
Do tej pory w ramach działań mających na celu podniesienie wartości działek i uatrakcyjnianie ich dla Klientów doprowadził Pan do działek wodę, ogrodził Pan cały teren obejmujący nieruchomość (czyli pierwotną działkę gruntu nr 1), a także zbudował Pan wjazd do inwestycji. Ponadto prowadzi Pan stronę internetową inwestycji, a także zamontował Pan tablice informacyjne. Obecnie jest Pan na etapie uzgadniania szczegółów odnośnie utwardzenia drogi wewnętrznej.
Zarówno dla działki 1/1 jak i 1/2 zawarł Pan umowy przedwstępne sprzedaży, których przedmiotem jest niezabudowana nieruchomość położona w miejscowości (…), gmina (…). Umowy przedwstępne były zawierane, w trakcie dokonywania podziału działki pierwotnej (tj. działki gruntu nr 1). Obecnie działki są już wydzielone, jedynie co wstrzymuje Pana przed przeniesieniem własności, to wątpliwość co do prawidłowego rozliczenia transakcji.
Jest Pan profesjonalnym podmiotem zajmującym się obrotem nieruchomościami, większość czynności związanych z działkami dokonuje Pan samodzielnie. Aby usprawnić proces przenoszenia własności w działkach (w tym zawierania przedwstępnych umów sprzedaży), udzielił Pan pełnomocnictwa spółce (…) Sp. z o.o. z siedzibą w (…) (KRS: (…)) oraz jej zarządowi, do podpisywania umów w Pana imieniu (spółka (…) sp. z o.o. jest spółką, w której jest Pan Prezesem Zarządu i wspólnikiem).
Posiada Pan ok. 100 ha gruntów położonych m.in. w (…) czy w (…). Posiada Pan zarówno działki budowlane, jak i rolne.
W momencie sprzedaży działki (1/1 oraz 1/2) będą niezabudowane. Po akcie notarialnym przekaże Pan kupującym zgodę na przeniesienie na nich zgłoszenia budowy. Kupujący na podstawie uzyskanych zgłoszeń będą mogli samodzielnie dokonać zabudowy działek poprzez posadowienie na nich budynków do 35 m2.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)
1.Czy sprzedaż działek 1/1, 1/2 podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług?
2.Czy Wnioskodawca miał prawo odliczyć podatek VAT od całości ceny zakupu nieruchomości (tj. działki gruntu nr 1)?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zadaniem, Działki których nie obejmuje załącznik do Decyzji powinny być sprzedawane jako nieruchomości rolne, a więc bez podatku VAT.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C 468/93 Gemeente Emmen teren budowlany stanowi każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowy. W świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości za teren budowlany uznać można zatem jedynie taki teren, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.
Zgodnie z art. 2 ust. 33 ustawy o VAT przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowy zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i gospodarowaniu przestrzennym.
Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz - w przypadku braku takiego planu - wydanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu powyższych uregulowań.
Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 powołanej wyżej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług - Wnioskodawca jest takim podmiotem.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności sprzedaje grunty zarówno podlegające podatkowi VAT, jak i te, które korzystają ze zwolnienia z tego podatku.
W drugiej sytuacji, gdy grunt korzysta ze zwolnienia - notariusz pobiera podatek PCC od kupującego.
Sytuacja z opisanego stanu faktycznego jest czymś nowym dla Wnioskodawcy.
Na podstawie uregulowania zawartego w art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Wnioskodawca zastanawia się, czy jeśli nabył cały teren obejmujący Nieruchomość za cenę uwzględniającą podatek VAT (przy zakupie wskazane było, że działka posiada decyzję o warunkach zabudowy), to czy w jego transakcjach z osobami trzecimi, które nabywają wydzielone Działki powinien uwzględnić ten podatek i cena również powinna zawierać podatek VAT.
Wnioskodawca uważa jednak, że Działki nie są objęte na załączniku do Decyzji ustalającej warunki zabudowy (choć powstały w wyniku podziału działki nr 1, dla której wydana była ta Decyzja).
Powstaje spory znak zapytania pomiędzy podatkiem VAT a podatkiem PCC.
Biorąc pod uwagę powyższe i opis stanu faktycznego, co do pytania nr:
1. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że skoro niektóre Działki nie są objęte załącznikiem do Decyzji, a więc nie spełniają przesłanek terenu budowlanego, to te kilka Działek powinien sprzedać jako teren zwolniony od podatku VAT, a więc notariusz powinien pobrać od kupującego podatek PCC na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.
2. Wnioskodawca uważa, że skoro nabył na licytacji komorniczej Nieruchomość, dla której wiedział, że jest wydana Decyzja, to cena Nieruchomości wraz z podatkiem VAT była zrozumiała, a więc prawidłowo odliczył podatek VAT od całości ceny zakupu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast w myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zatem grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
Należy jednak zauważyć, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonywana przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tej czynności.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny użytek. Jest Pan profesjonalnym podmiotem zajmującym się obrotem nieruchomościami, zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT. (…) 2021 r., w wyniku licytacji komorniczej, nabył Pan Nieruchomość – działkę gruntu nr 1 – położoną w miejscowości (…), gmina (…). Nieruchomość nabył Pan wyłącznie jako towar handlowy, z zamiarem jej podziału na mniejsze działki i dalszej sprzedaży. Cena nabycia nieruchomości uwzględniała podatek VAT. Z tytułu nabycia odliczył Pan podatek.
W uzupełnieniu do wniosku sprecyzował Pan, że dla działki gruntu nr 1 uzyskana była decyzja o warunkach zabudowy nr (…) a teren obejmujący działkę nr 1 nie ma ustanowionego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przedmiotem decyzji o warunkach zabudowy jest budowa zespołu dwudziestu budynków mieszkalnych jednorodzinnych wolnostojących wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną.
Nabytą działkę nr 1 podzielił Pan na 6 działek (…), następnie działki te podzielił Pan na 60 działek. Wskutek Pana działań każda z działek ma zgłoszenie budowy oraz doprowadzoną do niej wodę. Zamierza Pan sprzedać działki o numerach 1/2 oraz 1/2 wydzielone z działki nr 1. Obecnie działki te są niezabudowane i pozostaną takie do momentu sprzedaży.
Pana wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT sprzedaży działek nr 1/1 i 1/2 powstałych z podziału działki nr 1.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.
Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:
Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Z przytoczonych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania z ww. zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy czym o tym, że dany teren jest terenem budowlanym przesądzają zapisy w planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy. O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Są nimi miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, natomiast w przypadku jego braku – decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
W tym miejscu należy wskazać, że jeżeli przy zbyciu nieruchomości niezabudowanej wystąpią przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to należy przeanalizować możliwość zwolnienia dostawy w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zaznaczyć należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów (w tym nieruchomości), spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
W uzupełnieniu do wniosku sprecyzował Pan, że dla działki gruntu nr 1 uzyskana była decyzja o warunkach zabudowy nr (…), a teren obejmujący działkę nr 1 nie ma ustanowionego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Działki nr 1/1 oraz 1/2, które zamierza Pan sprzedać powstały z podziału ww. działkinr 1, dla której uzyskana była decyzja o warunkach zabudowy. W momencie sprzedaży działki te będą niezabudowane. A zatem skoro dla działki nr 1 wydana została decyzja o warunkach zabudowy uznać należy, że działki powstałe w wyniku podziału tej działki są działkami objętymi decyzją o warunkach zabudowy. W rezultacie, sprzedaż działek nr 1/1 i 1/2 nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
W analizowanej sprawie, transakcja nie będzie również korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na fakt, że nie zostanie spełniony jeden z warunków przedstawionych w tym przepisie. Jak wynika z okoliczności sprawy przy nabyciu przez Pana Nieruchomości (działki nr 1) został naliczony podatek VAT, zaś Panu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W konsekwencji, sprzedaż przez Pana działek nr 1/1 i 1/2, powstałych z podziału działki nr 1, będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 7 ust. 1 ustawy i nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy.
W związku z powyższym sprzedaż przez Pana działki nr 1/1 i 1/2 będzie opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki podatku od towarów i usług.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za nieprawidłowe.
Pana wątpliwości dotyczą również prawa do odliczenia podatku VAT od całości ceny zakupu Nieruchomości (działki gruntu nr 1).
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego sformułowane zostały w art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.
Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar/usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją dokonującego określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.
Zatem w sytuacji, gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług, które zmierzają do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Z opisu sprawy wynika, że nabył Pan Nieruchomość (działkę nr 1) w celu jej dalszej odsprzedaży i traktował ją Pan wyłącznie jako towar handlowy. Zajmuje się Pan profesjonalnie obrotem nieruchomościami oraz jest Pan czynnym podatnikiem VAT. Przy nabyciu ww. Nieruchomości został naliczony podatek VAT.
Z okoliczności towarzyszących nabyciu działki nr 1 wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej co oznacza, że w momencie zakupu ww. działki przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego od całości ceny zakupu. Jednocześnie należy wskazać, że sprzedaż działek nr 1/1 i 1/2 nie spowoduje konieczności weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego, gdyż jak wynika z niniejszej interpretacji sprzedaż przez Pana działek nr 1/1 i 1/2, powstałych z podziału działki nr 1, będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując, miał Pan prawo od odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Nieruchomości (działki nr 1).
Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnośnie dokumentów stanowiących załącznik do wniosku wyjaśniamy, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych dokumentów. W związku z tym dokumenty przesłane przez Pana nie były przedmiotem merytorycznej analizy.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right