Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 25 kwietnia 2024 r., sygn. I SA/Ke 120/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Chraniuk-Stępniak, Sędziowie Sędzia WSA Agnieszka Banach, Asesor WSA Andrzej Mącznik (spr.), Protokolant Starszy inspektor sądowy Anna Adamczyk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi Związku Międzygminnego "N. [...]" w S. K. na interpretację indywidualną Burmistrza Miasta i Gminy Nowy Korczyn z dnia 11 stycznia 2024 r. nr KFBiP.310.01.2024 w przedmiocie podatku od nieruchomości oddala skargę.

Uzasadnienie

Związek Międzygminny "N. " z siedzibą w S. K. (związek, wnioskodawca, skarżący) zwrócił się do Burmistrza Miasta i Gminy Nowy Korczyn (burmistrz, organ) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w podatku od nieruchomości.

Wnioskodawca wyjaśnił, że prowadzi działalność w zakresie zaopatrzenia w wodę na podstawie ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 537; dalej jako: u.z.z.w.). Nie jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym jako przedsiębiorca, jest zarejestrowany w rejestrze związków międzygminnych prowadzonym przez ministra właściwego ds. administracji publicznej. Wskazał, że został utworzony w celu realizacji zadań własnych gmin w zakresie zaopatrzenia w wodę mieszkańców gmin tworzących związek. Jest właścicielem infrastruktury związanej z zaopatrzeniem w wodę. Ponadto jest właścicielem gruntów, na których usytuowane są budynki i budowle związane z realizacją ww. zadania. Związek jest podmiotem wykonującym zadania gminy o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Nadmienił, że nieruchomości związku nie są wykorzystywane na inne działalności poza działalnością statutową związaną z zaopatrywaniem w wodę. Wyjaśnił także, że dotychczas w latach 2018-2023 w deklaracjach na podatek od nieruchomości związek wykazywał swoje nieruchomości, w tym budowle, jako podlegające opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, co było wynikiem różnych interpretacji co do ich opodatkowania. Obecnie zamierza złożyć korektę deklaracji w podatku od nieruchomości za ww. okres, nie wykazując w niej budowli jako przedmiotu opodatkowania z uwagi na fakt, że nie jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą i posiadane przez niego nieruchomości nie powinny być opodatkowane tak, jak nieruchomości związane z działalnością gospodarczą. Ponadto w związku z faktem, że również grunty i budynki związku nie są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U z 2023 r. poz. 70; dalej jako: u.p.o.l.), wnioskodawca zamierza je wykazać jako podlegające opodatkowaniu ze stawek dla innych gruntów i budynków.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00