Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 16 kwietnia 2024 r., sygn. II SA/Kr 128/24

Dnia 16 kwietnia 2024 r. . Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Piotr Fronc (spr.) Sędziowie: WSA Mirosław Bator WSA Joanna Człowiekowska Protokolant: straszy sekretarz sądowy Małgorzata Piwowar po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi P. Sp. z o.o. z siedzibą w N. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie z dnia 27 października 2023 r. znak: SKO.BP/4104/15/2023 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za nieosiągnięcie wymaganych poziomów recyklingu skargę oddala.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją Prezydenta Miasta Nowego Sącza z dnia 28 lipca 2023 r. nr WGK.RK.7031.3.13.2023 nałożono na przedsiębiorcę P. Sp. z o.o. w N. administracyjną karę pieniężną w wysokości 45.125 zł za nieosiągnięcie w 2020 r. w odniesieniu do masy odebranych odpadów komunalnych wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła.

Podstawę rozstrzygnięcia stanowił m.in. art. 9g pkt 1 oraz art. 9x ust. 2 pkt 1 oraz art. 3aa pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządków w gminach (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2519 ze zm.). Ze złożonego przez stronę sprawozdania wynikało bowiem, że spółka nie osiągnęła w 2020 r. wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła. Osiągnęła bowiem 6,32%, podczas gdy wymagany poziom wynosił 50%.

Organ nie znalazł też podstaw do odstąpienia od nałożenia kary na podstawie art. 189f § 1 kpa. Spółka jest bowiem profesjonalistą, który nie dochował należytej staranności w dążeniu do osiągnięcia poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu, a osiągnięty poziom rażąco odbiegał od ustawowego. Wbrew twierdzeniom strony, spółka posiada środki przymusu, aby wyegzekwować segregację śmieci, a wszelkie zaniedbania w tym zakresie ze strony mieszkańców winna sygnalizować Prezydentowi Miasta, czego całkowicie zaniechała. Organ podkreślił, że od 2013 r. prowadzona jest przez urząd kampania edukacyjna dotycząca obowiązków związanych z segregacją śmieci. Skutkiem zaniedbań po stronie spółki jest szkoda po stronie gminy, która nie osiągnęła wymaganych prawem poziomów recyklingu oraz szkoda dla środowiska.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00