Wyrok WSA w Krakowie z dnia 16 kwietnia 2024 r., sygn. II SA/Kr 128/24
Dnia 16 kwietnia 2024 r. . Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Piotr Fronc (spr.) Sędziowie: WSA Mirosław Bator WSA Joanna Człowiekowska Protokolant: straszy sekretarz sądowy Małgorzata Piwowar po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi P. Sp. z o.o. z siedzibą w N. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie z dnia 27 października 2023 r. znak: SKO.BP/4104/15/2023 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za nieosiągnięcie wymaganych poziomów recyklingu skargę oddala.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Prezydenta Miasta Nowego Sącza z dnia 28 lipca 2023 r. nr WGK.RK.7031.3.13.2023 nałożono na przedsiębiorcę P. Sp. z o.o. w N. administracyjną karę pieniężną w wysokości 45.125 zł za nieosiągnięcie w 2020 r. w odniesieniu do masy odebranych odpadów komunalnych wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła.
Podstawę rozstrzygnięcia stanowił m.in. art. 9g pkt 1 oraz art. 9x ust. 2 pkt 1 oraz art. 3aa pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządków w gminach (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2519 ze zm.). Ze złożonego przez stronę sprawozdania wynikało bowiem, że spółka nie osiągnęła w 2020 r. wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła. Osiągnęła bowiem 6,32%, podczas gdy wymagany poziom wynosił 50%.
Organ nie znalazł też podstaw do odstąpienia od nałożenia kary na podstawie art. 189f § 1 kpa. Spółka jest bowiem profesjonalistą, który nie dochował należytej staranności w dążeniu do osiągnięcia poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu, a osiągnięty poziom rażąco odbiegał od ustawowego. Wbrew twierdzeniom strony, spółka posiada środki przymusu, aby wyegzekwować segregację śmieci, a wszelkie zaniedbania w tym zakresie ze strony mieszkańców winna sygnalizować Prezydentowi Miasta, czego całkowicie zaniechała. Organ podkreślił, że od 2013 r. prowadzona jest przez urząd kampania edukacyjna dotycząca obowiązków związanych z segregacją śmieci. Skutkiem zaniedbań po stronie spółki jest szkoda po stronie gminy, która nie osiągnęła wymaganych prawem poziomów recyklingu oraz szkoda dla środowiska.