Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.250.2024.1.LM

Spełnienie warunków umowy dotyczącej samofakturowania i prawidłowości zatwierdzania faktur przez Podwykonawców, wystawionych przez Spółkę w ramach samofakturowania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy spełnienia warunków umowy dotyczącej samofakturowania i prawidłowości zatwierdzania faktur przez Podwykonawców, wystawionych przez Spółkę w ramach samofakturowania.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A. Sp. z o. o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Spółka świadczy usługi doręczania i odbioru przesyłek. W celu świadczenia usług przewozowych, Spółka współpracuje z podwykonawcami (dalej: B.), z którymi ma zawarte umowy o współpracę.

B. są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami VAT. B. świadczą na rzecz Spółki usługi przewozowe. Usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (stanowią odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

Faktury z tytułu usług świadczonych przez B. na rzecz Spółki są wystawiane w procedurze tzw. samofakturowania (na podstawie umowy w sprawie wystawiania faktur), zgodnie z art. 106d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.; dalej: ustawa o VAT). Faktury te są zatem wystawiane przez Spółkę w imieniu i na rzecz B.

Procedura samofakturowania jest uregulowana w załączniku do umowy o współpracę pn. „Porozumienie w sprawie samofakturowania”. Załącznik ten stanowi integralną część umowy o współpracy zawartej pomiędzy Spółką a B.

Zgodnie z treścią załącznika B. upoważnia Spółkę do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów w jego imieniu i na jego rachunek, związanych z usługami przewozowymi świadczonymi przez B. na rzecz Spółki.

Obecnie, procedura zatwierdzania faktur jest uregulowana w ten sposób, że Wnioskodawca przedstawia B. faktury do jego akceptacji w formie podpisu w określonym terminie. Podpis faktury oznacza jej akceptację. Brak podpisu lub zgłoszenie zastrzeżeń do faktury oznacza brak akceptacji/zatwierdzenia faktury przez B.

Wnioskodawca planuje zmianę procesu zatwierdzania faktur VAT przez B. i wprowadzenie zapisu umownego, który zwolniłby Spółkę z konieczności zbierania podpisów na fakturach na rzecz tzw. milczącej akceptacji.

Spółka zakłada, że do umów o samofakturowaniu zawartych z B. zostanie wprowadzone postanowienie, zgodnie z którym faktura uznana będzie za zaakceptowaną przez B., jeżeli nie zgłosi on żadnych zastrzeżeń lub sprzeciwu w stosunku do wystawionej faktury w terminie określonym w umowie.

A zatem, niezgłoszenie przez B. w określonym w umowie terminie zastrzeżeń w stosunku do przedstawionej mu faktury, będzie jednoznaczne z akceptacją danej faktury przez tego B. (tzw. milcząca akceptacja).

Pytanie

Czy w przypadku wprowadzenia do umów o samofakturowaniu zawartych z B. postanowienia przewidującego, że zatwierdzenie przez B. faktury nastąpi w sposób milczący - w ramach tzw. milczącej akceptacji faktury (tj. gdy w terminie określonym w umowie o samofakturowaniu nie zgłosi on żadnych zastrzeżeń lub sprzeciwu w stosunku do przedstawionych faktur wystawionych przez Spółkę) spełniony będzie warunek, o którym mowa w art. 106d ust. 1 ustawy VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W opinii Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, wprowadzenie do umów o samofakturowaniu zawartych z B. postanowienia przewidującego, że zatwierdzenie przez B. faktury nastąpi w sposób milczący - w ramach tzw. milczącej akceptacji faktury (tj. gdy w terminie określonym w umowie o samofakturowaniu nie zgłosi on żadnych zastrzeżeń lub sprzeciwu w stosunku do przedstawionych faktur wystawionych przez Spółkę) spełniony będzie warunek, o którym mowa w art. 106d ust. 1 ustawy VAT.

UZASADNIENIE

Procedura tzw. samofakturowania jest uregulowana w art. 106d ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 106d ust. 1 ustawy o VAT podmiot, o którym mowa w art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, nabywający towary lub usługi od podatnika może wystawiać w imieniu i na rzecz tego podatnika faktury:

1)dokumentujące dokonanie przez podatnika sprzedaży na rzecz tego podmiotu,

2)o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

3)dokumentujące dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 lit. b, - jeżeli ten podmiot i ten podatnik wcześniej zawarli umowę w sprawie wystawiania faktur w imieniu i na rzecz tego podatnika, w której została określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego tych czynności.

Procedura samofakturowania dotyczy zatem sytuacji, w której nabywca będący podatnikiem VAT może - po spełnieniu określonych warunków - wystawiać faktury w imieniu i na rzecz sprzedawcy (dokonującego sprzedaży na rzecz tego podatnika).

Przepis art. 106d ust. 1 ustawy o VAT wyraża tylko dwa warunki, których spełnienie pozwala na wystawianie faktur w ramach tzw. „samofakturowania”.

Po pierwsze, powinna istnieć umowa pomiędzy nabywcą towarów lub usług a podatnikiem dostarczającym towary bądź świadczącym usługi. Przepis nie określa ani formy, ani treści umowy. Istotą porozumienia musi być zgoda obu stron na wystawianie przez nabywcę faktur dla wszystkich bądź tylko określonych czynności wykonywanych przez danego podatnika.

W analizowanej sprawie taka umowa istnieje pomiędzy Spółką a B.. W załączniku do umowy o współpracę (który to załącznik stanowi integralną część umowy) zawarte są postanowienia i procedura samofakturowania. A zatem - pierwszy warunek wskazany w ww. przepisie jest spełniony.

Po drugie, umowa w sprawie samofakturowania musi określać procedurę zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika (sprzedawcę) dokonującego tych czynności. Umowa musi zatem określać w jaki sposób faktury wystawione przez nabywcę są zatwierdzane przez dostawcę towarów lub usług.

Należy wskazać, że przepisy nie precyzują tego, w jaki sposób faktury powinny być zatwierdzane. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy zatwierdzenie wystawionej faktury nie musi polegać na jej podpisaniu. To, w jaki sposób podatnik (sprzedawca) zatwierdzi fakturę, strony powinny ustalić w umowie i mają w tej kwestii pełną dowolność.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wystarczającą i spełniającą dyspozycję art. 106d ust. 1 ustawy o VAT jest procedura „milczącego” zatwierdzania faktur przez (S…), która zakłada, że faktura jest zatwierdzona przez B. jeżeli w terminie określonym w umowie o samofakturowaniu nie zgłosi on żadnych zastrzeżeń lub sprzeciwu w stosunku do przedstawionych faktur wystawionych przez Spółkę.

Możliwość stosowania procedury tzw. „milczącej akceptacji” została potwierdzona w szeregu interpretacji indywidualnych wydanych przez organy podatkowe. Przykładowo:

  • w interpretacji z 24 stycznia 2022 r. (nr 0113-KDIPT1-3.4012.835.2021.1.JM) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) stwierdził, że: „Wystawianie faktur w procesie samofakturowania może zostać zastosowane pod warunkiem istnienia wcześniej zawartej (a zatem zawartej przed wystawieniem pierwszej faktury przez nabywcę w imieniu i na rzecz podatnika dokonującego sprzedaży) umowy. Ustawodawca nie określa żadnych - poza jednym - elementów, które umowa ta powinna zawierać. Tym jedynym określonym przez ustawodawcę elementem, który powinien zostać ujęty w przedmiotowej umowie jest określenie procedury zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika realizującego dostawy towarów lub świadczącego usługi, w imieniu i na rzecz którego faktury są wystawiane. (...) Jednocześnie należy wskazać, że przepisy w zakresie podatku VAT nie przewidują jakichkolwiek ograniczeń lub wymogów odnośnie sposobu zatwierdzania przez podatnika faktur, wystawionych w jego imieniu i na jego rzecz przez nabywcę, w procedurze samofakturowania. Strony umowy o samofakturowaniu mogą zatem w dowolny sposób kształtować formę zatwierdzania poszczególnych faktur wystawianych przez nabywcę w imieniu i na rzecz podatnika - sprzedawcy towarów lub usług. (...) Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzam, że w okolicznościach przedstawionej sprawy, będą mogli Państwo zastosować procedurę zatwierdzenia faktury w sposób milczący - w ramach tzw. milczącej akceptacji faktury dla otrzymanych od Kontrahenta faktur wystawionych w ramach samofakturowania”.
  • w interpretacji z 17 listopada 2022 r. (nr 0111-KDIB3-1.4012.674.2022.2.KO) DKIS uznał, iż: „(…) akceptacja jest zachowaniem aktywnym odbiorcy faktury. Polega na wyrażeniu przez niego w sposób jednoznaczny i niewątpliwy zgody na treść otrzymanej faktury. Akceptacją w tej sytuacji jest także brak sprzeciwu, gdy zostanie ona jasno wyrażona w umowie, którą zamierzacie Państwo zawrzeć z kontrahentami, z której wynikać będzie, że zastosowanie znajdzie tzw. procedura milczącej akceptacji. Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że opisana we wniosku procedura samofakturowania, zgodnie z którą faktury pierwotne będą wystawiane przez danego dostawcę, a faktury korygujące będą wystawiane przez Państwa, a zatwierdzanie poszczególnych faktur odbywać się będzie w oparciu o akceptacje aktywną tj. informację zwrotną o akceptacji faktury przez Kontrahenta bądź w oparciu o mechanizm milczącego zatwierdzania faktur, tj. zatwierdzenie faktury nastąpi przez Kontrahenta Krajowego lub Zagranicznego wówczas, gdy w terminie określonym w umowie nie zgłosi on sprzeciwu lub uwag w stosunku do faktury korygującej wystawionej przez Państwa - będzie oznaczać spełnienie warunku istnienia określonej procedury zatwierdzania poszczególnych faktur przez Kontrahenta, o którym mowa w art. 106d ust. 1 ustawy”.
  • w interpretacji z 15 lipca 2022 r. (nr 0114-KDIP1-3.4012.179.2022.1.KP) DKIS stwierdził, że: „Jak wyjaśnia Wnioskodawca - w świetle Umowy o samofakturowanie, faktura będzie uznana za zaakceptowaną także w sytuacji, gdy Usługodawca w ciągu wskazanej w Umowie liczby dni kalendarzowych od daty jej wpływu na określony adres e-mail ani nie potwierdzi jej poprawności za pomocą udostępnionego w wiadomości e-mail wraz z fakturą odnośnika potwierdzającego jej akceptację ani nie użyje odnośnika rozpoczynającego ogólną procedurę reklamacji faktury. Brak jakiejkolwiek reakcji we wskazanym okresie w odniesieniu do faktury uznawany będzie przez obie strony Umowy jako tzw. "milcząca akceptacja" i oznaczał będzie zakończenie procesu dokumentowania danej usługi. Zatem zdaniem tut. Organu, powyższe działanie będzie oznaczać spełnienie warunku istnienia określonej procedury zatwierdzania poszczególnych faktur przez kontrahenta, o którym mowa w art. 106d ust. 1 ustawy”.
  • w interpretacji z 3 stycznia 2020 r. (nr 0111-KDIB3-1.4012.648.2019.1.ICz) DKIS wskazał, że: „(...) akceptacja faktur w sposób milczący, tj. gdy w terminie określonym w umowie dostawca nie zgłosi niezgodności w stosunku do faktury wystawionej przez Wnioskodawcę, wypełnia dyspozycje art. 106d ustawy”.
  • w interpretacji z 3 października 2018 r. (nr 0112-KDIL1-3.4012.473.2018.2.KB) DKIS uznał, iż: „Podsumowując, zawarta przez Wnioskodawcę z danym Kierowcą umowa o samofakturowaniu przewidująca, że zatwierdzenie przez Kierowcę faktury nastąpi w sposób milczący - w ramach tzw. milczącej akceptacji faktury (opisanej powyżej) - spełnia warunek, o którym mowa w art. 106d ust. 1 ustawy.”
  • w interpretacji z 7 listopada 2018 r. (nr 0112-KDIL1-3.4012.585.2018.1.PR) DKIS stwierdził, że: „(...) udzielane Kontrahentom upoważnienia do wystawiania faktur, przewidujące stosowanie procedury tzw. milczącej akceptacji, opisane jako przypadki 2a, 2b i 3, wypełniają/będą wypełniały warunki do wystawiania przez nabywców (Kontrahentów) faktur w imieniu i na rzecz Spółki, stosownie do art. 106d ust. 1 ustawy.”

W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wprowadzenie milczącej akceptacji faktur przez B. będzie spełniać wymogi wskazane w art. 106d ust. 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024 r., poz. 361), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy:

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze, rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

W myśl art. 2 pkt 32 ustawy o VAT:

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze elektronicznej rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.

Stosownie do art. 2 pkt 32a ustawy:

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze ustrukturyzowanej – rozumie się przez to fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Przepis art. 106b ust. 2 ustawy stanowi, że:

podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Zgodnie z art. 106d ust. 1 ustawy:

podmiot, o którym mowa w art. 106b ust. 1 pkt 1, nabywający towary lub usługi od podatnika może wystawiać w imieniu i na rzecz tego podatnika faktury:

1) dokumentujące dokonanie przez podatnika sprzedaży na rzecz tego podmiotu,

2) o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

3) dokumentujące dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 lit. b

- jeżeli ten podmiot i ten podatnik wcześniej zawarli umowę w sprawie wystawiania faktur w imieniu i na rzecz tego podatnika, w której została określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego tych czynności.

W myśl art. 106n ust. 1 ustawy:

stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Na mocy art. 106e ust. 1 pkt 17 ustawy:

faktura powinna zawierać w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 – wyraz „samofakturowanie”.

W tym miejscu należy wskazać, że art. 106d ustawy dotyczy instytucji tzw. „samofakturowania”. Przepis ten określa przypadki i warunki, których spełnienie pozwala na wystawianie faktur dokumentujących dostawy towarów i świadczenie usług przez podmioty inne niż wykonujące sprzedaż. Takim podmiotem może być przykładowo nabywca towarów lub usług. Pomimo więc, że zgodnie z ogólną regułą, to podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczących usługę wystawia fakturę dokumentującą daną transakcję, to jednak w myśl ww. przepisu ustawy, funkcja ta może zostać powierzona także nabywcy towarów lub usług.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka świadczy usługi doręczania i obioru przesyłek. W celu świadczenia usług przewozowych, Spółka współpracuje z podwykonawcami, z którymi ma zawarte umowy o współpracę.

Podwykonawcy są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami VAT i świadczą na rzecz Spółki usługi przewozowe. Usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (stanowią odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

Faktury z tytułu usług świadczonych przez Podwykonawców na rzecz Spółki są wystawiane w procedurze tzw. samofakturowania (na podstawie umowy w sprawie wystawiania faktur), zgodnie z art. 106d ustawy o VAT. Faktury te są zatem wystawiane przez Spółkę w imieniu i na rzecz Podwykonawców.

Procedura samofakturowania jest uregulowana w załączniku do umowy o współpracę pn. „Porozumienie w sprawie samofakturowania”. Załącznik ten stanowi integralną część umowy o współpracy zawartej pomiędzy Spółką a Podwykonawcami.

Zgodnie z treścią załącznika Podwykonawca upoważnia Spółkę do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów w jego imieniu i na jego rachunek, związanych z usługami przewozowymi świadczonymi przez Podwykonawcę na rzecz Spółki.

Obecnie, procedura zatwierdzania faktur jest uregulowana w ten sposób, że Spółka przedstawia Podwykonawcy faktury do jego akceptacji w formie podpisu w określonym terminie. Podpis faktury oznacza jej akceptację. Brak podpisu lub zgłoszenie zastrzeżeń do faktury oznacza brak akceptacji/zatwierdzenia faktury przez Podwykonawcę.

Spółka planuje zmianę procesu zatwierdzania faktur VAT przez Podwykonawców i wprowadzenie zapisu umownego, który zwolniłby Spółkę z konieczności zbierania podpisów na fakturach na rzecz tzw. milczącej akceptacji.

Spółka zakłada, że do umów o samofakturowaniu zawartych z Podwykonawcami zostanie wprowadzone postanowienie, zgodnie z którym faktura uznana będzie za zaakceptowaną przez Podwykonawcę, jeżeli nie zgłosi on żadnych zastrzeżeń lub sprzeciwu w stosunku do wystawionej faktury w terminie określonym w umowie.

A zatem, niezgłoszenie przez Podwykonawcę w określonym w umowie terminie zastrzeżeń w stosunku do przedstawionej mu faktury, będzie jednoznaczne z akceptacją danej faktury przez tego Podwykonawcę (tzw. milcząca akceptacja).

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy w przypadku wprowadzenia do umów o samofakturowaniu zawartych z Podwykonawcami usług, postanowienia przewidującego, że zatwierdzenie przez Podwykonawcę faktury nastąpi w sposób „milczący” - w ramach tzw. „milczącej akceptacji” faktury spełniony będzie warunek, o którym mowa w art. 106d ust. 1 ustawy VAT.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że generalnie faktura jest dokumentem odzwierciedlającym prawidłowy przebieg zdarzenia gospodarczego zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział. Przy ocenie zdarzenia gospodarczego nie można jednak pominąć okoliczności towarzyszących transakcji, wskazujących na rzeczywisty charakter podmiotu dokonującego sprzedaży/zakupu. Faktura jest dokumentem o charakterze sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), zatem musi być wystawiona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego. Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza np. fakt dostawy określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego.

Wystawianie faktur w procesie „samofakturowania” może zostać zastosowane pod warunkiem istnienia wcześniej zawartej umowy. Ustawodawca nie określa żadnych – poza jednym – elementów, które umowa ta powinna zawierać. Ww. elementem, który powinien zostać ujęty w przedmiotowej umowie jest określenie procedury zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę, w imieniu i na rzecz którego faktury są wystawiane.

Należy wskazać, że przepisy ustawy wymagają istnienia procedury zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę, nie wskazują natomiast, jak procedura ta ma być określona. Jednocześnie należy wskazać, że przepisy w zakresie podatku VAT nie przewidują jakichkolwiek ograniczeń lub wymogów odnośnie sposobu zatwierdzania przez podatnika faktur, wystawionych w jego imieniu i na jego rzecz przez nabywcę, w procedurze samofakturowania. Strony umowy o samofakturowaniu mogą zatem w dowolny sposób kształtować formę zatwierdzania poszczególnych faktur wystawianych przez nabywcę w imieniu i na rzecz podatnika ‒ sprzedawcy towarów lub usług.

Jednakże, w najlepszym interesie podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę jest to, aby procedura ta była właściwie określona i przestrzegana, albowiem wystawienie faktury przez nabywcę towaru lub usługi oznacza określenie kwoty podatku należnego po stronie podatnika, który dokonał dostawy towarów lub wyświadczył usługę. W sytuacji, gdy nabywca nie przedstawi faktury do akceptacji sprzedawcy, to i tak sprzedawca nie będzie zwolniony z obowiązku odprowadzenia podatku należnego z tytułu dokonanej dostawy lub wyświadczonej usługi.

W analizowanej sprawie Faktury z tytułu usług świadczonych przez Podwykonawców na rzecz Spółki są wystawiane na podstawie umowy w sprawie wystawiania faktur w procedurze tzw. samofakturowania.

Spółka planuje zmianę procesu zatwierdzania faktur VAT przez Podwykonawców i wprowadzenie zapisu umownego zgodnie z którym faktura uznana będzie za zaakceptowaną przez Podwykonawcę, jeżeli nie zgłosi on żadnych zastrzeżeń lub sprzeciwu w stosunku do wystawionej faktury w terminie określonym w umowie. A zatem, niezgłoszenie przez Podwykonawcę w określonym w umowie terminie zastrzeżeń w stosunku do przedstawionej mu faktury, będzie jednoznaczne z akceptacją danej faktury przez tego Podwykonawcę (tzw. milcząca akceptacja).

Odnosząc się do opisu sprawy stwierdzić należy, że w świetle braku ustawowych ograniczeń, czy też dodatkowych wymogów w zakresie sposobu akceptacji faktur, faktur korygujących, opisana we wniosku procedura samofakturowania może zostać wprowadzona. Ważne jest aby procedura ta była wynikiem obustronnej zgody wyrażonej w zawartej wcześniej umowie.

Podsumowując, w okolicznościach przedstawionej sprawy, Spółka może zastosować procedurę samofakturowania z zastosowaniem milczącej akceptacji jako formy zatwierdzania faktur VAT przez Podwykonawców.

Zatem powyższe działanie będzie oznaczać spełnienie warunku istnienia określonej procedury zatwierdzania poszczególnych faktur VAT przez Podwykonawców, o którym mowa w art. 106d ust. 1 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00