Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 3 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.209.2024.2.AK

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna  

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 marca 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z realizacją projektu pn. „...”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 27 maja 2024 r. (data wpływu 28 maja 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

29 września 2015 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako: Trybunał lub TSUE) wydał wyrok w sprawie C-276/14 Gmina ... przeciwko Ministrowi Finansów (dalej jako: Wyrok TSUE).

W wyroku TSUE stwierdzono, że podmioty prawa publicznego, takie jak gminne jednostki budżetowe, nie mogą być uznane za podatników VAT, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności. 26 października 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał uchwałę o sygn. akt I FPS 4/15 (dalej jako: Uchwała), w której stwierdzono, że także zakłady budżetowe nie mogą być uznane za podatników VAT, gdyż nie spełniają kryterium samodzielności. W efekcie pojawiła się konieczność dostosowania samorządowych rozliczeń VAT do tez przedstawionych w Wyroku TSUE i Uchwale. Wyżej wspomniane dostosowanie polegało na scentralizowaniu rozliczeń VAT w jednostce samorządu terytorialnego.

Po centralizacji przeprowadzonej z dniem 1 stycznia 2017 r. podatnikiem VAT jest wyłącznie Gmina Miasto (dalej jako: Miasto, Gmina lub Wnioskodawca), która w swoich rozliczeniach zbiorczo ujmuje obroty urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego - swojego Urzędu Miasta - a także wszystkich samorządowych jednostek budżetowych.

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie (dalej także MOPR, Ośrodek lub realizator) jest samodzielną jednostką organizacyjną pomocy społecznej nieposiadającą osobowości prawnej, działającą w formie jednostki budżetowej. Terenem jej działania jest miasto.

Ośrodek pełni funkcję ośrodka pomocy społecznej i powiatowego centrum pomocy rodzinie.

Celem działalności Ośrodka jest:

1)pomoc rodzinom i osobom w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie same pokonać,

2)przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu,

3)wsparcie rodzin we właściwym wypełnianiu ich funkcji i zadań,

4)pomoc osobom niepełnosprawnym,

5) pomoc dzieciom pozbawionym opieki i wychowania.

Działalność Ośrodka jest realizowana w postaci świadczeń i usług na rzecz indywidualnych osób i rodzin oraz poprzez inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie programów pomocowych, osłonowych i profilaktycznych, adresowanych do określonych grup adresatów i społeczności .... Kwalifikowanie oraz ustalanie ewentualnych opłat za świadczone usługi społeczne, w przypadku gdy program usług społecznych przewiduje opłatę za określone w nim usługi społeczne, odbywa się w oparciu o warunki i w trybie wynikającym z programu usług, przy czym opłaty nie są uznane za rzeczywistą równowartość świadczenia. Gmina Miasto jako wnioskodawca i Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie jako realizator planuje przystąpić do naboru ... (....) w trybie niekonkurencyjnym finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w ramach Programu Fundusze Europejskie dla .... (FE).

W ramach ww. naboru przygotowywany jest projekt pod nazwą: „....”

Z uwagi na wartość projektu, zgodnie z wytycznymi Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w zakresie kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (podrozdział 3.5. Podatek od towarów i usług (VAT) oraz zapisami z Regulaminu naboru (punkt. 5.1.3. Podatek od towarów i usług VAT) - dla projektów o łącznej wartości co najmniej 5 mln euro wymagana jest indywidualna interpretacja podatkowa wydana przez uprawniony organ.

Celem przedsięwzięcia będzie przekształcenie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w nową jednostkę pod nazwą: Centrum Usług Społecznych (dalej jako: CUS). Realizacja przedmiotowego projektu ma na celu zwiększanie równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości, trwałych i przystępnych cenowo usług społecznych dla mieszkańców Gminy Miasto, poprzez zmianę sposobu realizacji tych usług, w wyniku utworzenia i wsparcia funkcjonowania Centrum Usług Społecznych.

Potrzeba przekształcenia Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Centrum Usług Społecznych wynika również z analizy problemów i potrzeb społecznych oraz zasobów Gminy Miasto w zakresie polityki społecznej. Utworzony w ramach projektu CUS będzie działał zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1818 ze zm.).

Obecny zakres działania MOPR adresowany jest do wskazanych ustawowo klientów pomocy społecznej. Przekształcenie go w CUS pozwoli na rozszerzenie prowadzonej działalności o usługi społeczne powszechnie dostępne, bez konieczności uzyskiwania statusu klienta pomocy społecznej.

Planowane jest w dalszym ciągu prowadzenie usług w zakresie wsparcia rodziny, rodzicielstwa zastępczego, usamodzielnianych wychowanków opuszczających pieczę zastępczą oraz osób starszych i z niepełnosprawnością, realizowanych w zakresie określonym w ustawie o pomocy społecznej, ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

Ponadto projekt i powstanie CUS przyczyni się do poprawy dostępności do usług oraz rozszerzy ich katalog w zakresie:

  • polityki prorodzinnej,
  • promocji i ochrony zdrowia,
  • edukacji publicznej,
  • przeciwdziałania bezrobociu,
  • kultury,
  • kultury fizycznej i turystyki,
  • pobudzania aktywności obywatelskiej,
  • mieszkalnictwa,
  • ochrony środowiska,
  • reintegracji zawodowej i społecznej.

W ramach projektu finansowane będą w szczególności:

  • wydatki dotyczące wsparcia w zakresie tworzenia CUS, w szczególności koszty opracowania lokalnej diagnozy potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej oraz utworzenie planu wdrażania CUS (np. koszty organizacji konsultacji społecznych - warsztatów, koszty badań społecznych),
  • wydatki na adaptację/remont pomieszczeń i zakup wyposażenia CUS,
  • wydatki na wynagrodzenia personelu CUS (koordynatorów indywidualnych planów usług społecznych, organizatora usług społecznych, organizatora społeczności lokalnej),
  • szkolenie dla kadr (podnoszenie kwalifikacji i kompetencji kadr na potrzeby świadczenia usług),
  • wydatki na funkcjonowanie lokali (np. koszty eksploatacji/mediów),
  • wydatki w zakresie usług realizowanych przez CUS, w szczególności w zakresie wsparcia rodziny, rodzicielstwa zastępczego, usamodzielnianych wychowanków opuszczających pieczę zastępczą oraz osób starszych i z niepełnosprawnością (np. usługi opiekuńcze/usługi sąsiedzkie). Co najmniej 30 % środków zaplanowanych na finansowanie usług przeznaczonych będzie na zlecenie ich realizacji podmiotom ekonomii społecznej,
  • wydatki na kampanię informacyjną społeczności lokalnej,
  • wydatki na koszty pośrednie (koszty administracyjne związane z techniczną obsługą realizacji projektu, w tym koszty koordynatora projektu, koszty personelu obsługowego, koszty obsługi księgowej itp.).

W ramach CUS będą świadczone nadal usługi wynikające z dnia 12 marca 2004 r. ustawy o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r., poz. 901, ze. zm.) i ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1818). Za usługi wynikające z ustawy o pomocy społecznej będzie pobierana odpłatność w drodze decyzji administracyjnej. Natomiast usługi wynikające z ustawy o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych będą podlegały ewentualnej odpłatności na podstawie oświadczeń beneficjentów. Kwalifikowanie oraz ustalanie opłaty za te usługi (jeżeli program usług społecznych będzie przewidywał opłatę za określone w nim usługi społeczne) odbywać się będzie na podstawie złożonych przez wnioskodawców oświadczeń o spełnieniu określonych w programie usług społecznych warunków do korzystania z tych usług oraz o uprawnieniu do ulg w opłacie za usługi społeczne. Powyższe nie będzie wymagało wydania decyzji administracyjnej przez CUS.

W zakresie prowadzonej działalności CUS i pobieranych z tego tytułu odpłatności nie dojdzie jednak do pełnej ekwiwalentności i wzajemności świadczeń wykonywanych w ramach stosunku prawnego zawieranego w oparciu o przepisy regulujące kwestie pomocy społecznej.

W uzupełnieniu wniosku na pytanie Organu z wezwania:

1)Czy Państwa Gmina Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?

2)Należy wskazać, do jakich czynności Państwa Gmina Miasto wraz ze swoją jednostką budżetową będzie wykorzystywała efekty projektu pn.: „....”, tj. do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

3)Czy Państwa Gmina Miasto wraz ze swoją jednostką budżetową będzie wykorzystywała efekty ww. projektu:

a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361)?

b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

4)W sytuacji, gdy efekty ww. projektu będą wykorzystywane przez Państwa Gminę Miasto wraz ze swoją jednostką budżetową zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

5)Czy efekty ww. projektu będą wykorzystywane przez Państwa Gminę wraz ze swoją jednostką budżetową do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku od towarów i usług?

6)W sytuacji gdy efekty ww. projektu będą wykorzystywane przez Państwa Gminę Miasto wraz ze swoją jednostką budżetową do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy istnieje możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?

7)Ile będzie wynosił prewspółczynnik ustalony dla jednostki budżetowej która będzie korzystała z ww. efektów projektu, zgodnie z art. 86 ust. 2a ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

8)W sytuacji, gdy prewspółczynnik ustalony dla jednostki budżetowej nie przekroczy 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina Miasto uzna, iż wynosi on 0%?

9)Ile wynosi proporcja ustalona dla Państwa Gminy Miasta, zgodnie z art. 90 ust. 2-ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług?

10)W sytuacji, gdy proporcja nie przekroczy 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina Miasto uzna, iż wynosi ona 0%?

11)Na kogo jako nabywcę będą wystawione faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu?

wskazali Państwo:

1)Gmina Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2)Efekty projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

3)Efekty projektu będę wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

4)Nie dotyczy.

5)Efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę wraz z jej jednostką budżetową do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku od towarów i usług.

6)Nie dotyczy.

7)Prewspółczynnik dla jednostki budżetowej pn. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie na 2024 r. wynosi 1%. Szacują Państwo, że nowa jednostka pn. Centrum Usług Społecznych, która powstanie z przekształcenia Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie, kontynuująca jej działalność również będzie miała prewspółczynnik na poziomie 1%.

8)W związku z ustalonym prewspółczynnikiem jednostki na poziomie 1%, uznają Państwo, że proporcja wynosi 0%.

9)Proporcja wyliczona dla Gminy Miasto na 2024 r. wynosi 76%.

10)Nie dotyczy.

11)Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. „...” będą wystawione na podatnika: Gmina Miasto. Płatnikiem będzie jednostka budżetowa podlegająca centralizacji Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie lub Centrum Usług Społecznych.

Pytanie

Czy Wnioskodawca, biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny, ma możliwość odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług, związanego z wydatkami na zakup towarów i usług służących realizacji projektu pn. „...”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, brak jest możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu, którego założenia przedstawiono w opisie zdarzenia przyszłego. Jednostki wykonujące czynności w ramach realizacji zadań publicznych w zakresie pomocy społecznej nie są podatnikiem VAT i nie są zobowiązane do wykazywania osiągniętego z tego tytułu obrotu w deklaracjach VAT. W związku z tym Wnioskodawca/Realizator nie będzie miał możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od nabywanych towarów i usług związanych z realizowanym projektem.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane (z taką sytuacją mamy do czynienia w odniesieniu do Centrum Usług Społecznych), z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Planowane do realizacji czynności w ramach przedmiotowego projektu nie mają ww. charakteru cywilnoprawnego.

Powyższe uzasadnienie znajduje potwierdzenie w Interpretacji ogólnej Nr PT1.8101.3.2019 Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań publicznych w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej, nałożonych na nie odrębnymi przepisami. Zgodnie z powyższą Interpretacją ogólną - w odniesieniu do czynności związanych z realizacją zadań w zakresie pomocy społecznej - jednostki samorządu terytorialnego nie występują w roli podatników VAT i tym samym ich wykonywanie nie podlega opodatkowaniu VAT.

W ramach ww. projektu CUW nie będzie dokonywać żadnych czynności opodatkowanych VAT, a jedynie same czynności pozostające poza VAT, będące czynnościami statutowymi i podejmowane jako organ, w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę, Gmina Miasto stoi na stanowisku, że zarówno w odniesieniu do Wnioskodawcy jak i realizatora, podatek VAT stanowi wydatek kwalifikowalny w projekcie i nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła we wniosku Państwa Gmina jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – efekty projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z wydatkami na zakup towarów i usług służących realizacją projektu pn. „...”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Państwa Gminy uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy w tym miejscu nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 324), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634, ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00