Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.47.2024.2.MAZ
Możliwość zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł dla opisanych we wniosku wyrobów energetycznych, nabywanych wewnątrzwspólnotowo, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a także importowanych oraz obowiązku dokonania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym tych wyrobów energetycznych, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, w zakresie objętym pytaniami nr 2-4 zadanymi we wniosku, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 4 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie możliwości zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł dla opisanych we wniosku wyrobów energetycznych, nabywanych wewnątrzwspólnotowo, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a także importowanych oraz obowiązku dokonania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym tych wyrobów energetycznych, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego (we wniosku pytania nr 2-4), wpłynął 6 marca 2024 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 maja 2024 r. (wpływ 15 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka z o.o. … (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. W ramach prowadzonej szerokiej działalności gospodarczej, Spółka zajmuje się przede wszystkim produkcją lakierów i podobnych powłok, farb drukarskich oraz mas uszczelniających.
W przyszłości Spółka planuje rozszerzyć swoją ofertę o wytwarzanie rozpuszczalników i rozcieńczalników. Mając na względzie planowaną działalność, Spółka zamierza złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Czynności w ramach planowanej działalności będą polegać na mieszaniu substancji chemicznych, które będą wyrobami akcyzowymi (n-heptan, heksan, toluen, orto-ksylen), jak też wyrobami niestanowiącymi wyrobów akcyzowych (alkohol izopropylowy, octan etylu, n-propanol, izopropylol).
W pierwszej kolejności Spółka zamierza wytwarzać substancje według poniższych receptur, w wyniku czego powstaną rozpuszczalniki i rozcieńczalniki o następujących nazwach handlowych:
- A. (który będzie mieszanką n-heptanu o kodzie taryfy CN 2901 10 00 i alkoholu izopropylowego o kodzie taryfy CN 2905 12 00);
- B. (który będzie mieszanką n-propanolu o kodzie taryfy CN 2905 12 00 i octanu etylu o kodzie taryfy CN 2915 31 00);
- C. (który będzie mieszanką izopropylolu o kodzie taryfy CN 3814 00 90 i metanolu o kodzie CN 2905 11 00).
Spółka planuje nabywać wewnątrzwspólnotowo oraz importować poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy następujące wyroby akcyzowe o kodach: CN 2901 10 00 – n-heptan.
Do wytworzenia rozpuszczalników i rozcieńczalników Spółka będzie nabywać składniki będące wyrobami akcyzowymi, jak też wyrobami nieakcyzowymi, na terenie kraju oraz od podmiotów mających siedzibę w innych niż Polska krajach Unii Europejskiej, a także od podmiotów z Chin. Nabycie wyrobów akcyzowych, przykładowo n-heptanu, który jest wyrobem akcyzowym i energetycznym następować będzie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Spółka zamierza uzyskać status akcyzowy, tj. zużywającego podmiotu gospodarczego i przez wzgląd na przeznaczenie nabytych wyrobów będą one korzystać ze stawki akcyzy w wysokości 0 zł.
Do planowanej produkcji wyrobu pod nazwą A., Spółka zamierza dokonywać importu n-heptanu w paletopojemnikach przede wszystkim z Chin oraz nabywać wewnątrzwspólnotowo luzem w cysternach alkohol izopropylowy. Planowana produkcja przedmiotowego wyrobu polegać będzie na odważeniu i wymieszaniu nabytych składników według receptury w proporcji …% n-heptanu (CN 2901 10 00) i …% alkoholu izopropylowego (CN 2905 12). Powstały produkt będzie mieszanką n-heptanu, który jest wyrobem akcyzowym i alkoholu izopropylowego, który nie jest wyrobem akcyzowym.
Z kolei planowana produkcja wyrobu, pod nazwą B. będzie polegała na odważeniu i wymieszaniu n-propanolu CN 2905 12 i octanu etylu CN 2915 31, według receptury w proporcji …% do … %. Powstały produkt będzie mieszanką składników, które nie są wyrobami akcyzowymi.
Natomiast proces produkcyjny wyrobu o nazwie C. będzie polegał na odważeniu i wymieszaniu izopropylolu CN 3814 00 90 i metanolu CN 2905 11 00 zgodnie z recepturą w proporcji … % do … %. Rezultatem produkcji będzie mieszanka składników izopropylolu, który nie będzie wyrobem akcyzowym oraz metanolu, który jest wyrobem akcyzowym, ale tylko wówczas, gdy jest przeznaczony do celów opałowych lub napędowych. Spółka raz na kwartał przekazywać będzie do zewnętrznego, niezależnego laboratorium próbkę wyprodukowanej mieszaniny w celu przeprowadzenia badań laboratoryjnych.
Wytworzone rozpuszczalniki i rozcieńczalniki powinny być klasyfikowane do pozycji CN 3814 00, które zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 725/2020 z dnia 26.05.2020 r. określane są jako mieszaniny obejmujące złożone rozpuszczalniki i rozcieńczalniki. Wszystkie powstałe ww. produkty, bez względu na ich skład będą wykorzystywane wyłącznie jako rozpuszczalniki i rozcieńczalniki do farb graficznych oraz do odtłuszczania i mycia powierzchni. W celu potwierdzenia prawidłowości dokonanej klasyfikacji produktów Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie Wiążącej Informacji Akcyzowej, na którą wciąż oczekuje.
Wytworzone produkty Spółka planuje częściowo zużywać do własnej produkcji farb, jak też sprzedawać w opakowaniach transportowych, tj. w paletopojemnikach i bębnach stalowych. Odbiorcami tych produktów będą w znaczącej większości podmioty z Ukrainy.
Metanol o kodzie CN 2905 11 00 Spółka nie kwalifikuje jako wyrób akcyzowy, bowiem nabywany będzie do celów innych niż opałowe i innych niż napędowe. Z tego względu Spółka nie będzie zobowiązana do wypełniania żadnych szczególnych obowiązków wynikających z przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Jednak, aby uniknąć jakichkolwiek wątpliwości Spółka będzie pobierała od dostawcy stosowne oświadczenie o przeznaczeniu metanolu.
W uzupełnieniu wniosku z 14 maja 2024 r. Spółka podała, że:
1) Spółka planuje nabywać wewnątrzwspólnotowo oraz importować poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy następujące wyroby akcyzowe o kodach CN: 2710 12 25 - heksan, CN 2901 10 00 - n-heptan, CN 2902 30 00 - toluen oraz CN 2902 41 00 - o-Ksylen.
2) Rozpuszczalniki i rozcieńczalniki o nazwach A., B. i C. nie będą wyrobami akcyzowymi. Wymienione wyroby będą klasyfikowane jako „Organiczne rozpuszczalniki i rozcieńczalniki, gdzie indziej niewymienione ani nie włączone; gotowe zmywacze farb i lakierów” o kodzie CN 3814 00.
3) Nabywane wewnątrzwspólnotowo lub w imporcie poza procedurą zawieszenia akcyzy będą nabywane wyroby energetyczne o kodach CN: 2710 12 25 - heksan, CN 2901 10 00 - n-heptan, CN 2902 30 00 - toluen oraz CN 2902 41 00 - o-Ksylen. Te wyroby będą przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do celów innych niż napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Spółka nabyte, wyżej wymienione wyroby będzie przeznaczała wyłącznie do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników.
4) Dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu wyrobów energetycznych o kodach CN 2710 12 25 - heksan, CN 2901 10 00 - n-heptan, CN 2902 30 00 - toluen oraz CN 2902 41 00 - o-Ksylen poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, Spółka będzie
posiadała, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 16d ustawy o podatku akcyzowym, status uprawnionego odbiorcy.
5) Spółka będzie nabywała wewnątrzwspólnotowo wyroby energetyczne o kodach CN 2710 12 25 - heksan, CN 2901 10 00 - n-heptan, CN 2902 30 00 - toluen oraz CN 2902 41 00 - o-Ksylen poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD.
6) Pytanie numer 4 dotyczy wyrobów akcyzowych o kodach CN: 2710 12 25 - heksan, CN 2901 10 00 - n-heptan, CN 2902 30 00 - toluen oraz CN 2902 41 00 - o-Ksylen.
[Pytanie Organu było następujące: Jakich dokładnie wyrobów akcyzowych, o jakich kodach CN Nomenklatury Scalonej, dotyczy pytanie nr 4?]
Pytania (we wniosku odpowiednio pytania nr 2, 3 i 4)
1. Czy do planowanego nabycia wewnąrzwspólnotowego wyrobów energetycznych o kodach heksan CN 2710 12 25, n-heptan CN 2901 10 00, toluen CN 2902 30 00, orto-ksylen [CN] 2902 41 00, dokonanego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zastosowanie znajdzie stawka akcyzy 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, po spełnieniu warunków określonych [w] ww. przepisie?
2. Czy do planowanego importu wyrobów energetycznych o kodach heksan CN 2710 12 25, n-heptan CN 2901 10 00, toluen CN 2902 30 00, o-ksylen [CN] 2902 41 00, dokonanego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zastosowanie znajdzie stawka akcyzy 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym, po spełnieniu warunków określonych [w] ww. przepisie?
3. Czy Spółka będzie zobowiązana przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych do kraju do dokonania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnąrzwspólnotowym właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
Zdaniem Spółki, do planowanego nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów tj. n-heptanu (CN 2901 10 00), toluenu (CN 2902 30 00), o-Ksylenu ([CN] 2902 41 00), heksanu (CN 2710 12 25), dokonanego poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy, możliwe będzie zastosowanie stawki akcyzy 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy, przy założeniu spełnienia warunków wskazanych w tym przepisie.
Zgodnie z art. 89 ust. 2 u.p.a., stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do u.p.a., inne niż określone w jego ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł w przypadku okoliczności wskazanych szczegółowo w pkt 1-8 tego ww. przepisu. Zastosowanie stawki 0 zł wymagać jednak będzie spełnienia następujących warunków, a mianowicie:
-Wyroby energetyczne muszą być inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Wyroby energetyczne sklasyfikowane pod kodami CN 2901 10 00, CN 2902 30 00, 2902 41 00 i CN 2710 12 25 nie zostały wskazane w ramach zakresu przepisów art. 89 ust. 1 pkt 1-13 u.p.a., zatem oznacza to, że do czynności opodatkowanych akcyzą, dotyczących tego rodzaju wyrobów, nie znajduje zastosowania żadna ze wskazanych w tych przepisach stawek akcyzy. W konsekwencji powyższe wyroby, które Spółka będzie nabywać wewnątrzwspólnotowo, należy uznać za wyroby akcyzowe inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 u.p.a.
- Wyroby energetyczne będą jednocześnie wymienione w załączniku [nr] 2 do u.p.a., w poz. 20, poz. 22, poz. 23 i poz. 24 załącznika nr 2 do u.p.a.
- Ww. wyroby energetyczne będą przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.
Zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 4 u.p.a., stawka akcyzy w wysokości 0 zł znajdzie zastosowanie, jeżeli wyroby spełniające powyższe trzy warunki będą nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie e-SAD lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy. Przemieszczenia wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju w świetle art. 2 pkt 9 u.p.a. będzie stanowić nabycia wewnątrzwspólnotowe.
Spółka jako podmiot krajowy będzie zobowiązana złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, zgłoszenie rejestracyjne oraz uzyskać status zużywającego podmiotu gospodarczego w rozumieniu art. 2 pkt 22a u.p.a. Jak stanowi ten przepis, zużywającym podmiotem gospodarczym jest podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2022 r. poz. 470), którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.
Spółka będzie wypełniać warunki dla uzyskania tego statusu, bowiem zamierza zużywać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do u.p.a., opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.
Mając na względzie powyższe Spółka będzie miała prawo do stosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł do dokonywanych w przyszłości, poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy, nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobów energetycznych sklasyfikowanych pod kodami CN 2901 10 00, CN 2902 30 00, CN 2902 41 00 i CN 2710 12 25.
Ad 2.
Przedmiotem importu będą te same wyroby akcyzowe, które opisane zostały w uzasadnieniu do pkt 1 [we wniosku wskazany został pkt 2, odnoszący się do pytania nr 2 złożonego wniosku – przypis Organu]. Z tego względu przedstawiona argumentacja w zakresie charakterystyki tych wyrobów oraz warunków do zastosowania zerowej stawki akcyzy pozostaje taka sama. Kluczowe zatem dla rozstrzygnięcia w tym przedmiocie jest stwierdzenie, czy Wnioskodawca spełnia warunek określony w pkt 6 art. 89 ust. 2 u.p.a. W świetle tego przepisu stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do u.p.a., inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13 ww. przepisu, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te będą importowane przez zużywający podmiot gospodarczy.
Co jednak należy podkreślić, to konieczność łącznego analizowania art. 89 ust. 2 pkt 6 u.p.a. z art. 2 ust. 1 pkt 22a u.p.a. Tym samym zerowa stawka akcyzy znajdzie zastosowanie w stosunku do wyrobów energetycznych, jeżeli wyroby te będą importowane przez zużywający podmiot gospodarczy, tj. podmiot, który dokona importu we własnym zakresie (będzie importerem tych wyrobów), a następnie zużyje te wyroby do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Zatem oznacza to, że importerem nie może być inny podmiot, działający jako pośrednik, lecz wyłącznie zużywający podmiot gospodarczy. A ponadto z analizy treści ww. przepisów wynika, że obrót wyrobami energetycznymi opodatkowanymi stawką 0 zł jest ograniczony do ściśle określonych czynności, przedmiotem których są wyroby energetyczne nieprzeznaczone do celów opałowych i napędowych.
Potwierdza to między innymi wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20.04.2021 r., sygn. akt I GSK 89/18: „(…) wykładnia art. 89 ust. 2 pkt 6 u.p.a. prowadzi do wniosku, iż jedynie w sytuacji, gdy wskazane wyroby energetyczne importowane przez podatnika nie są przez niego faktycznie zużywane (wykorzystane) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy (tj. do celów innych niż paliwo silnikowe) a więc w warunkach o których mowa w art. 89 ust. 2 pkt 6 u.p.a. - zastosowanie znajdzie stawka akcyzy określona w art. 89 ust. 1 pkt 14 u.p.a.” (LEX nr 3197698)
Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka będzie uprawniona do zastosowania w stosunku do importowanych wyrobów energetycznych, klasyfikowanych pod kodami CN 2901 10 00, CN 2902 30 00, CN 2902 41 00 i CN 2710 12 25 zerowej stawki akcyzy w oparciu o art. 89 ust. 2 pkt 6 ustawy.
Ad 3.
Z dniem 13 lutego 2023 r. weszły w życie kolejne systemowe zmiany, wprowadzone na mocy ustawy z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2427), mające na celu implementację dyrektyw unijnych. Między innymi zmiany te odnoszą się do wewnątrzwspólnotowego nabycia niektórych wyrobów akcyzowych, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, określonych w załączniku nr 2 do u.p.a.
Zmiany w szczególności dotyczą art. 78 u.p.a., bowiem został uchylony pkt 1 ust. 1 tegoż przepisu, który regulował obowiązek dokonywania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 u.p.a., znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W świetle powyższego Spółka nie będzie miała obowiązku składania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych w przypadku nabycia wyrobów akcyzowych ze stawką.
Końcowo Wnioskodawca wskazuje, że planowane przez Spółkę wytwarzanie dotyczy produktów o nazwach A., B. i C. W celu potwierdzenia swojej klasyfikacji Spółka złożyła wnioski o wydanie Wiążącej Informacji Akcyzowej w odniesieniu do [produktów o] nazwach A., B. i C. w terminach 03 października 2023 roku oraz 19 grudnia 2023 roku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku (w zakresie objętym pytaniami nr 2-4) jestprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy, kod CN 2710, wskazano oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.
W załączniku nr 1 do ustawy, poz. 34, kod CN 2901, wymieniono węglowodory alifatyczne.
Natomiast w załączniku nr 1, poz. 35, kod CN 2902, wymieniono węglowodory cykliczne.
Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 20, kod CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90, wymienione zostały oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów. Przy czym oznaczenie „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.
Natomiast w poz. 22 załącznika nr 2, kod CN 2901, wymienione zostały węglowodory alifatyczne nasycone. W poz. 23 załącznika nr 2 wymienione zostały węglowodory cykliczne, wyłącznie: toluen o kodzie CN 2902 30 00 (pkt 2) oraz o-Ksylen o kodzie CN 2902 41 00 (pkt 3).
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Określenie terytorium kraju oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Określenie terytorium państwa członkowskiego oznacza terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju […].
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Określenie terytorium Unii Europejskiej oznacza terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy:
Określenie import oznacza przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:
- jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,
- jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Nabycie wewnątrzwspólnotowe oznacza przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
Natomiast w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy zdefiniowano, że:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. a ustawy:
Określenie „e-SAD” oznacza elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 16d ustawy:
Określenie uprawniony odbiorca oznacza podmiot posiadający numer akcyzowy, który odbiera w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcę.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy:
Określenie zużywający podmiot gospodarczy oznacza podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2022 r. poz. 470), którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 25 ustawy:
Miejsce importu to miejsce, w którym znajdują się importowane wyroby akcyzowe w momencie dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego.
Natomiast jak zostało wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Określenie „System” oznacza krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi:
a) przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.),
b) przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia,
c) monitorowania sprzedaży wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD,
d) przemieszczania wyrobów akcyzowych w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-SAD, raportu odbioru, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w aktach delegowanych i wykonawczych Komisji Europejskiej wydanych na podstawie art. 43 ust. 1 i 2 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie) (Dz.Urz. UE L 58 z 27.02.2020, str. 4, z późn. zm.).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawieart. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu importu wyrobów akcyzowych powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego. Przepisu nie stosuje się w przypadku, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego.
Natomiast w myśl art. 10 ust. 4 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego przez uprawnionego odbiorcę, powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do miejsca odbioru wskazanego w e-SAD, na podstawie którego wyroby zostały przemieszczone.
W świetle z art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].
W art. 16 ust. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy wskazano, że:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:
a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,
b) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
c) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
d) dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu.
Jak stanowi art. 78 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy uprawniony odbiorca nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:
3) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
3a) złożyć zabezpieczenie akcyzowe, przed wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych z miejsca wysyłki na terytorium państwa członkowskiego przez uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego, w przypadku gdy nabywane wyroby są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
3b) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację, o której mowa w art. 24e ust. 1, w terminie określonym w tym przepisie, w przypadku gdy nabywane wyroby akcyzowe są objęte na terytorium kraju zerową stawką akcyzy.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy:
Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:
- objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
- objęte pozycjami CN 2901 i 2902.
Jak wskazano w art. 89 ust. 2 ustawy:
Stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:
1) w posiadaniu zużywającego podmiotu gospodarczego;
2) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
3) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego;
4) nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie e-SAD lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy;
5) nabywane wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD;
6) importowane przez zużywający podmiot gospodarczy;
6a) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD - w przypadku zwrotu przez zużywający podmiot gospodarczy, który importował te wyroby, do sprzedawcy spoza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli wyprowadzenie wyrobów akcyzowych następuje przez urząd celno-skarbowy znajdujący się na terytorium kraju;
7) przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5litrów lub wadze do 5 kilogramów;
8) importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.
Z kolei stosownie do art. 89 ust. 2aa ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 3 i 5-6a, warunkiem zastosowania zerowej stawki akcyzy jest zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że Spółka planuje nabywać wewnątrzwspólnotowo oraz importować poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy następujące wyroby akcyzowe o kodach CN: 2710 12 25 - heksan, CN 2901 10 00 - n-heptan, CN 2902 30 00 - toluen oraz CN 2902 41 00 - o-Ksylen. Te wyroby będą przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do celów innych niż napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Spółka nabyte wyroby będzie przeznaczała wyłącznie do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników. Dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu wyrobów energetycznych o kodach CN 2710 12 25 - heksan, CN 2901 10 00 - n-heptan, CN 2902 30 00 - toluen oraz CN 2902 41 00 - o-Ksylen poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, Spółka będzie posiadała, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 16d ustawy o podatku akcyzowym, status uprawnionego odbiorcy. Spółka będzie nabywała wewnątrzwspólnotowo wskazane wyroby energetyczne poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD. Spółka zamierza złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
Wątpliwości Wnioskodawcy – wyrażone w zadanych pytaniach – dotyczą:
- możliwości zastosowania stawki akcyzy 0 zł, na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, po spełnieniu warunków określonych w tym przepisie, w przypadku planowanego nabycia wewnąrzwspólnotowego dokonanego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów energetycznych o kodach: heksan CN 2710 12 25, n-heptan CN 2901 10 00, toluen CN 2902 30 00, orto-ksylen CN 2902 41 00;
- możliwości zastosowania stawki akcyzy 0 zł, na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym, po spełnieniu warunków określonych w tym przepisie, w przypadku planowanego importu dokonanego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów energetycznych o kodach: heksan CN 2710 12 25, n-heptan CN 2901 10 00, toluen CN 2902 30 00, o-Ksylen CN 2902 41 00;
- obowiązku dokonania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnąrzwspólnotowym właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, przed wprowadzeniem do kraju wyrobów akcyzowych o kodach: heksan CN 2710 12 25, n-heptan CN 2901 10 00, toluen CN 2902 30 00, o-Ksylen CN 2902 41 00.
Możliwość zastosowania stawki akcyzy 0 zł, na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy, dotyczy wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Przy czym niezbędne jest, aby w odniesieniu do tych wyrobów zaistniały okoliczności wymienione w art. 89 ust. 2 pkt 1-8 ustawy.
Zastosowanie stawki akcyzy 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy wymaga, aby wyroby energetyczne – spełniające warunki co do ich przeznaczenia, wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, będące innymi wyrobami niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy – były nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie e-SAD lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy. Określenie „zużywający podmiot gospodarczy” zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy i dotyczy podmiotu mającego siedzibę na terytorium kraju, który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 ustawy, zużywający na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy. Z kolei dokument e-SAD został zdefiniowany w art. 2 ust. 1 pkt 16a ustawy i oznacza elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.
Wnioskodawca podał, że będzie nabywał wewnątrzwspólnotowo poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyroby energetyczne o kodach CN 2710 12 25 - heksan, CN 2901 10 00 - n-heptan, CN 2902 30 00 - toluen oraz CN 2902 41 00 - o-Ksylen. Ponadto Spółka wskazała, że te wyroby energetyczne będą przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do celów innych niż napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Zauważyć więc należy, że te wyroby energetyczne zostały wymienione w załączniku nr 2, a przy tym są wyrobami innymi niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy.
Spółka podała, że na podstawie e-SAD będzie przemieszczała, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wskazane w opisie zdarzenia przyszłego wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. Ponadto Spółka dokona zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 ustawy, a nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby energetyczne będzie wykorzystywać w planowanej działalności gospodarczej. Tym samym Wnioskodawca – jako zużywający podmiot gospodarczy – nabywając wewnątrzwspólnotowo, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyroby energetyczne o kodach CN 2710 12 25 - heksan, CN 2901 10 00 - n-heptan, CN 2902 30 00 - toluen oraz CN 2902 41 00 - o-Ksylen, przemieszczane na podstawie e-SAD, będzie spełniał wszystkie warunki uprawniające do zastosowania stawki akcyzy wynoszącej 0 zł, na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy. Przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego będą bowiem wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 (we wniosku pytanie nr 2) należy uznać za prawidłowe.
Zastosowanie stawki akcyzy 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 6 ustawy wymaga, aby wyroby energetyczne – spełniające warunki co do ich przeznaczenia, wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, będące innymi wyrobami niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy – były importowane przez zużywający podmiot gospodarczy.
Odnosząc przywołane przepisy ustawy do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego zauważyć należy, że Wnioskodawca – jako zużywający podmiot gospodarczy – importując, wyroby energetyczne (o kodach CN 2710 12 25 - heksan, CN 2901 10 00 - n-heptan, CN 2902 30 00 - toluen oraz CN 2902 41 00 - o-Ksylen, będzie spełniał wszystkie warunki uprawniające do zastosowania stawki akcyzy wynoszącej 0 zł, na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 6 ustawy. Przy tym konieczne jest spełnienie warunków co do terminu i sposobu zakończenia przemieszczania, jak tego wymaga przepis art. 89 ust. 2aa ustawy. Przedmiotem importu będą bowiem wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 (we wniosku pytanie nr 3) należy uznać za prawidłowe.
Wątpliwość Wnioskodawcy, wyrażona w pytaniu nr 3, dotyczy obowiązku dokonania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnąrzwspólnotowym właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, przed wprowadzeniem do kraju wyrobów akcyzowych o kodach: heksan CN 2710 12 25, n-heptan CN 2901 10 00, toluen CN 2902 30 00, o-Ksylen CN 2902 41 00. Przy tym w swoim stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego w zakresie zadanego pytania, Spółka wskazała art. 78 ustawy.
Zauważyć należy, że art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy, obowiązujący do 12 lutego 2023 r. stanowił:
W przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Na podstawie art. 1 pkt 44 lit. a tiret drugi ustawy z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2427, ze zm.) uchylony został m.in. art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zmiana ta weszła w życie 13 lutego 2023 r. i stanowi implementację art. 35 ust. 2 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie; Dz.Urz. UE. L 2020 Nr 58, str. 4).
Powyższe oznacza, że Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokonania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnąrzwspólnotowym opisanych we wniosku wyrobów akcyzowych o kodach: heksan CN 2710 12 25, n-heptan CN 2901 10 00, toluen CN 2902 30 00, o-Ksylen CN 2902 41 00.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 (we wniosku pytanie nr 4) należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ pragnie wskazać, że w zakresie zadanego we wniosku pytania nr 1 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1634, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformieePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right