Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.111.2024.2.MK

1. Czy otrzymana dopłata stanowi dla Spółki przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli tak to czy przychód z tego tytułu powinien być uznawany na koniec każdego okresu, na który przypada spłata kredytu w kwocie (…) zł stanowiącej 1/6 całej dopłaty? 2. Czy, jeżeli przychód z tytułu dopłat będzie podlegał opodatkowaniu to czy w tej sytuacji odsetki od tego kredytu, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu w momencie spłaty kredytu zgodnie z harmonogramem równolegle z uznanym przychodem z tytułu dopłat do oprocentowania, czyli w kwocie (…) zł stanowiącej 1/6 całej dopłaty?

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

- czy otrzymana dopłata stanowi dla Spółki przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli tak to czy przychód z tego tytułu powinien być uznawany na koniec każdego okresu, na który przypada spłata kredytu w kwocie (…) zł stanowiącej 1/6 całej dopłaty,

- czy, jeżeli przychód z tytułu dopłat będzie podlegał opodatkowaniu to czy w tej sytuacji odsetki od tego kredytu, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu w momencie spłaty kredytu zgodnie z harmonogramem równolegle z uznanym przychodem z tytułu dopłat do oprocentowania, czyli w kwocie (…) zł stanowiącej 1/6 całej dopłaty.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 kwietnia 2024 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

(…) (dalej: „Spółka”, „Przedsiębiorstwo”) jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie sprzedaży hurtowej (…).

Przedsiębiorstwo zawarło w dniu (…) r. z Bankiem (…) (dalej: „Bank”) umowę o kredyt z dopłatami Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej: „ARiMR” lub „Agencja”) na poprawę płynności finansowej dla podmiotu prowadzącego działalność w zakresie (…). Wysokość pomocy, ustalona została zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej z tytułu niniejszego kredytu, w dniu zawarcia umowy wyniosła (…) PLN. Pomoc ARiMR, w formie dopłat do oprocentowania kredytu została przyznana na podstawie Komunikatu Komisji Tymczasowe kryzysowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy (Dz.U. UE. c. 101/3 z 17 marca 2023 r.).

Dopłaty te udzielane są krajowym podmiotom gospodarczym, spełniającym warunki uprawniające do korzystania z dopłat z Agencji i stanowią część oprocentowania należnego bankom odpowiadającego różnicy między stopą określaną w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 maja 2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 1050 z dnia 2 czerwca 2023 r.), tj. 2%, a stopą kredytów udzielanych na zasadach komercyjnych. Budżet państwa przejął zatem obowiązek spłaty za uprawnionych kredytobiorców część odsetek należnych bankom od udzielonych przez nich kredytów na realizacje celów preferowanych i wspieranych przez państwo.

Bez wątpienia beneficjentem korzystającym z pomocy budżetu państwa ze środków publicznych jest Spółka, która spełnia przesłanki przyznania tej pomocy jako podmiot prowadzący działalność w zakresie (…). Wartość odsetek od preferencyjnych kredytów spłacanych bankom przez budżet państwa trafiła bezpośrednio na konto banku. Stanowią przychód w banku udzielającym preferencyjnego kredytu. Zgodnie z zapisami umowy pomiędzy Bankiem, a Spółką kredyt z naliczonymi odsetkami, które nie podlegają dopłacie płacone będą na koniec każdego kwartału, ostatnia spłata nastąpi 31 marca 2025 r.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że Bank po każdym kwartale, w którym następuje spłata odsetek przez Spółkę, składa do 10 dnia miesiąca następującego po tym kwartale, wniosek na zapotrzebowanie na odsetki do ARiMR. Agencja dokonuje zwrotu do końca miesiąca następującego po kwartale spłaty. Przykład: kredytodawca do raty wraz odsetkami zapłaconymi 29 marca 2024 r. przez Spółkę, złożył wniosek na zapotrzebowanie w pierwszym tygodniu kwietnia 2024 r., do dzisiaj środki nie zostały przez Bank otrzymane, ARiMR ma na to czas do końca kwietnia 2024 r.

Harmonogram spłaty wygląda następująco: (…)

Dane zawarte w harmonogramie obowiązują do momentu zmiany stopy procentowej lub wszelkich innych kosztów kredytu składających się na wysokość raty kredytu.

Bank nalicza odsetki (które nie podlegają dofinansowaniu) codziennie od wykorzystanej kwoty kredytu według stóp procentowych obowiązujących w czasie trwania umowy, począwszy od dnia wypłaty kredytu do dnia poprzedzającego jego spłatę. Do celów obliczania oprocentowania przyjmuje się, że rok liczy 365 dni, a miesiąc rzeczywistą ilość dni.

Zgodnie z zawartą umową dopłaty ze środków Agencji do oprocentowania kredytu są stosowane, gdy kredytobiorca dokonuje w pełnej wysokości spłaty rat kapitału i odsetek w terminach ustalonych w umowie, z uwzględnieniem dodatkowo 7-dniowego (dni kalendarzowe) okresu na spłatę należności. W przypadku, gdy Spółka nie spłaci w ustalonym terminie albo dokona wpłat w niepełnej wysokości: rat kapitału i odsetek, które przypadają w tym samym terminie to traci prawo do korzystania z dopłat Agencji za okres od dnia: następnego po ostatnio spłaconej racie (włącznie) do dnia, w którym powinno nastąpić dokonanie spłaty zgodnie z terminarzem spłat wynikających z umowy. Przedsiębiorstwo ma zapewnić środki pieniężne, potrzebne do zapłaty zadłużenia. Bank sam pobiera stosowne kwoty zgodne z harmonogramem w terminach kwartalnych, ostatniego dnia miesiąca kończącego kwartał oraz w dniu spłaty kredytu wg. tabeli zamieszczonej powyżej.

Kredytodawca pierwszą transzę kredytu pobrał 29 grudnia 2023 r., kolejną ratę + odsetki podlegające zapłacie w dniu 31 marca 2024 r.

Wysokość pomocy, ustalona zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej z tytułu uzyskanego kredytu, w dnu zawarcia umowy wyniosła (…) PLN.

Pytania

 1. Czy otrzymana dopłata stanowi dla Spółki przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli tak to czy przychód z tego tytułu powinien być uznawany na koniec każdego okresu, na który przypada spłata kredytu w kwocie (…) zł stanowiącej 1/6 całej dopłaty?

 2. Czy, jeżeli przychód z tytułu dopłat będzie podlegał opodatkowaniu to czy w tej sytuacji odsetki od tego kredytu, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu w momencie spłaty kredytu zgodnie z harmonogramem równolegle z uznanym przychodem z tytułu dopłat do oprocentowania, czyli w kwocie (…) zł stanowiącej 1/6 całej dopłaty?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w marcu 2022 r. opublikowany został komunikat Komisji Europejskiej „Tymczasowe kryzysowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Rosji wobec Ukrainy”, w którym dopuszczona została możliwość udzielania przez państwa członkowskie Unii Europejskiej pomocy publicznej z tytułu zakłóceń w działalności gospodarki Unii Europejskiej (UE). Pomoc ta ma służyć przede wszystkim zapewnieniu płynności i dostępu do finansowania dla przedsiębiorstw zmagających się z wyzwaniami obecnego kryzysu, przy jednoczesnym zachowaniu warunków działania na jednolitym rynku UE. Wsparcie może być udzielone na pokrycie zwiększonych kosztów prowadzenia działalności gospodarczej związanych z ograniczeniami na rynku rolnym, co za tym idzie na utrzymanie płynności finansowej w związku z ograniczeniami na rynku rolnym spowodowanymi wspomnianą agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy (linia UP).

W oparciu o przepis art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p., który wskazuje, że ustanowione w nim zwolnienie dotyczy wszelkich dotacji udzielanych ze środków budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem jednej tylko kategorii, to jest dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Tak więc wskazany wyjątek, jasno wskazuje, że tego typu preferencja podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Potwierdzenie tej tezy znaleźć można również w ustawie z 5 stycznia 1995 r. o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych. Zgodnie bowiem z przepisami ww. ustawy ze środków budżetu państwa udzielane są dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych dla krajowych przedsiębiorców na:

1) cele rolnicze,

2) skup i przechowywanie zapasów ryb morskich.

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ww. ustawy, Rada Ministrów w drodze rozporządzeń określa szczegółowe zasady, zakres i tryb udzielania dopłat do oprocentowania kredytów, o których mowa, uwzględniając w szczególności potrzebę zapewnienia podwyższenia opłacalności produkcji rolniczej i rybołówstwa morskiego albo zwiększenia możliwości zawarcia niektórych kontraktów eksportowych, albo zwiększenia efektywności restrukturyzacji przedsiębiorstw przemysłu lekkiego, wskazując także bank lub osobę prawną, której zostaną powierzone czynności związane z dokonywaniem dopłat.

Również organy podatkowe wyjaśniają, iż pomoc przyznawana na wskazanej podstawie nie korzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p., a w konsekwencji przychody osiągane przez podatników z tytułu tej pomocy nie są zwolnione od podatku dochodowego, a więc są opodatkowane podatkiem dochodowym.

Tytułem przykładu wskazać można zbliżone stany faktyczne w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

- z 23 czerwca 2023 r., 0111-KDIB1-3.4010.214.2023.4.IZ,

- z 5 grudnia 2023 r., 0111-KDIB1-3.4010.638.2023.1.JKU oraz

- z 10 stycznia 2024 r., 0111-KDIB1-2.4010.609.2023.1.ANK.

Wywnioskować można, że w świetle stanowiska reprezentowanego przez organy podatkowe przychód z tytułu otrzymania wskazanej pomocy publicznej w formie dopłat do oprocentowania kredytu jest opodatkowany podatkiem dochodowym.

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej rozliczenia wskazanych wydatków w kosztach uzyskania przychodów, należy w szczególności zwrócić uwagę na treść art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p. Zgodnie bowiem z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56m i 59.

Jak już wyżej zostało wskazane, przychody, o których mowa nie stanowią przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ww. regulacji więc rozumując, a contrario finansowane z tych przychodów koszty mogą być rozliczane jako koszty uzyskania przychodów. Spółka stoi na stanowisku, iż będzie uprawniona do rozpoznania podatkowego kosztu uzyskania tego przychodu w tej samej wysokości, co należne dopłaty, nie ma bowiem w tym przypadku zastosowania wyłączenie z kosztów, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

Spółka stoi na stanowisku, iż w oparciu o przepis art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p., który wskazuje, że ustanowione w nim zwolnienie dotyczy wszelkich dotacji udzielanych ze środków budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem jednej tylko kategorii, to jest dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach, powinna uznać przychód z tytułu dopłat do oprocentowania kredytu proporcjonalnie na koniec każdego okresu, na który przypada spłata, tak też uczyniła w dniu 29 grudnia 2024 r. oraz 29 marca 2024 r. (uznając w przychody finansowe w grudniu 2023 oraz marcu 2024 r. kwotę (…) PLN czyli 1/6 całego dofinansowania ((…) PLN) jakie przypada na cały okres trwania umowy objęty harmonogramem spłat.

Spółka uważa, iż jest uprawniona do rozpoznania podatkowego kosztu uzyskania przychodu w tej samej wysokości, co należne dopłaty, nie ma bowiem w tym przypadku zastosowania wyłączenie z kosztów, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p. W dniu 29 grudnia 2023 r uznała w koszty kwotę (…) PLN, analogiczna sytuacja miała miejsce w dniu 29 marca 2024 r. W terminach, w których bank pobierze należne mu raty wraz odsetkami spółka będzie sukcesywnie uznawać przychód oraz koszt uzyskania przychodu w kwotach stanowiących 1/6 wartości całego dofinansowania. Stanowisko względem kosztu uzyskania przychodu opiera na rozumowaniu przepisu art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p w ten sposób, iż uznajemy, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p. dotacje w formie dopłat do oprocentowanych kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach nie są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych rozumując więc przepisy a contrario skoro wspomniane dopłaty podlegają pod opodatkowanie jako wyjątek od zasady to odsetki mogą zostać uznana za koszt uzyskania przychodu w dacie spłaty zadłużenia, objętego dopłatami.

Podsumowując Przedsiębiorstwo stoi na stanowisku iż, niekorzystający ze zwolnienia podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychód powstały w przedstawionej sytuacji zarówno po stronie Spółki, jak i Banku, jednak spółka uprawniona jest rozpoznania podatkowego kosztu uzyskania tego przychodu w tej samej wysokości (nie ma bowiem zastosowania wyłączenie z kosztów, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Wskazać także należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych występujących po stronie Wnioskodawcy, tj. (…), natomiast wydana interpretacja nie odnosi się do konsekwencji podatkowych występujących po stronie innych podmiotów, w tym Banku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji przychodu. Zwrócić należy uwagę, że katalog przychodów wymienionych w ustawie ma charakter otwarty i jedynie przykładowy. Ustawodawca nie wprowadził do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ogólnej definicji przychodu.

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

 1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

 2) wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie

Należy zaznaczyć, że o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje jego definitywny charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa tej osoby prawnej.

Przychodem są zatem wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

W świetle ww. przepisu, otrzymane w sposób definitywny dopłaty (np. w postaci pomocy publicznej) stanowią, co do zasady, przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Z kolei w myśl art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Analizując charakter opisanej we wniosku pomocy w postaci dopłat do oprocentowania kredytu dla podmiotu prowadzącego działalność w zakresie (…) wskazać należy, że udzielana jest zgodnie z:

- warunkami określonymi w Komunikacie Komisji „Tymczasowe kryzysowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Rosji wobec Ukrainy”, tj. Dz. U. UE C 101/3 z 17 marca 2023 r. ze zmianami wprowadzonymi Komunikatem „Komisji Zmiany w tymczasowych i przejściowych ramach środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Rosji wobec Ukrainy” (Dz. U. UE C/2023/1188 z 21 listopada 2023 r.),

- przepisami § 13zy rozporządzenia Rady Ministrów z 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2015 r. poz. 187 ze zm.).

Zgodnie z § 13zy ust. 1 ww. rozporządzenia:

W 2023 r. i 2024 Agencja udziela pomocy finansowej na realizację innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie rolnictwa i rozwoju wsi, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 6, podmiotowi:

 1) prowadzącemu działalność w zakresie obrotu zbożami lub skupu zbóż, lub obrotu materiałem siewnym roślin rolniczych, o którym mowa w przepisach o nasiennictwie, lub skupu lub mrożenia owoców miękkich, jeżeli nabył zboża w okresie od dnia 1 października 2022 r. do dnia 31 sierpnia 2023 r., nasiona roślin rolniczych od dnia 1 czerwca 2023 r. do dnia 15 października 2023 r. lub owoce miękkie w okresie od dnia 1 czerwca 2023 r. do dnia 30 września 2023 r. od:

 a) producenta rolnego, któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, lub

 b) podmiotu prowadzącego działalność w zakresie obrotu zbożami lub skupu zbóż lub skupu owoców miękkich, który nabywa zboża lub owoce miękkie od producenta rolnego, któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, lub

1a) prowadzącemu działalność oznaczoną kodem 11.01.Z zgodnie z klasyfikacją w Polskiej Klasyfikacji Działalności, jeżeli nabył zboża w okresie od dnia 1 października 2022 r. do dnia 31 sierpnia 2023 r. od producenta rolnego lub podmiotu, o których mowa w pkt 1;

 2) będącemu mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.);

 3) w celu poprawy płynności finansowej w związku z ograniczeniami na rynku rolnym spowodowanymi agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy.

W myśl § 13zy ust. 2 rozporządzenia:

Pomoc, o której mowa w ust. 1, polega na stosowaniu przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych podmiotowi, o którym mowa w ust. 1, do dnia 30 czerwca 2024 r.

Stosownie do § 13zy ust. 6 rozporządzenia:

Oprocentowanie należne bankowi jest płacone przez:

1) kredytobiorcę - w wysokości 2%;

2) Agencję - w pozostałej części.

Są Państwo beneficjentem pomocy finansowej w związku z zawartą umową pożyczki z dopłatami ARiMR.

Spółka otrzymuje pomoc finansową udzielaną przez ARiMR na podstawie ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1199), której warunki i tryb udzielania reguluje rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Jak wynika z powołanego powyżej § 13zy rozporządzenia agencja udziela pomocy finansowej na realizację innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie rolnictwa i rozwoju wsi, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 6, podmiotowi (…) spełniającemu określone warunki.

Jest to dla spółki pomoc publiczna, której wysokość ustala się zgodnie z § 4 pkt 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach dopłaty do oprocentowania kredytów.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących opodatkowania opisanej we wniosku pomocy, wskazać należy, że pomoc ta nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 48 ustawy o CIT. Otrzymana pomoc obejmuje dopłaty do oprocentowania kredytów, które zostały wprost wyłączone z możliwości skorzystania z ww. zwolnień a w konsekwencji przychody osiągane przez podatników z tytułu tej pomocy nie są zwolnione z opodatkowania.

Zwolnieniu z podatku podlegają zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT, kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Otrzymywane przez spółkę dopłaty pochodzą z ARiMR, która jest agencją wykonawczą i przewidziane są w odrębnej ustawie. Mieszczą się zatem w wyjątku z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT. To, że dopłaty wpływają na konto banku, a nie są przekazywane na rachunek spółki, po czym spółka wpłaca odsetki nimi pokryte do banku, nie powoduje, że spółka przestaje być faktycznym beneficjentem pomocy finansowej.

Mając na uwadze, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są otrzymane pieniądze, należy wskazać, że użycie w przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu jest moment otrzymania, bezpośrednio do majątku podatnika.

W świetle powyższego, w sytuacji otrzymania dopłat do oprocentowania kredytu, które bezpośrednio są przekazywane do banku, będą one stanowiły przychód w momencie spłaty odsetek przez ARIMR bankowi, bowiem to w tym momencie stanowią one trwałe przysporzenia po stronie Spółki.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należało uznać za nieprawidłowe w części dotyczącej momentu rozpoznania przychodu i za prawidłowe w pozostałej części.

Przechodząc do kwestii dotyczącej możliwości uznania odsetek od kredytu za koszty uzyskania przychodu należy wskazać, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Zatem w przypadku otrzymania dopłaty do oprocentowania, która stanowić będzie przychód podatkowy, wydatki nią pokryte można rozpoznać jako koszty uzyskania przychodu. Tego typu wydatki są bowiem związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą oraz z uzyskiwanymi przychodami.

Jeśli kredyt został zaciągnięty na poprawę płynności finansowej spółki, to zapłacone odsetki od kredytu mogą stanowić koszty uzyskania przychodów także w części pokrytej dopłatami (zaliczonymi do przychodów). Odsetki takie spełniają definicję kosztów uzyskania przychodów z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Należy przy tam zauważyć, że w odniesieniu do wypłacanych odsetek nie znajdzie zastosowania żadne wyłączenie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. W szczególności, w odniesieniu do tych wypłat, nie znajdzie zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, zgodnie z którym:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56m i 59;

Ponadto należy, zwrócić uwagę, że stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy o CIT:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów);

Z opisu sprawy wynika, że Spółka spłaca kredyt wraz z naliczonymi odsetkami na koniec każdego kwartału. Bank po każdym kwartale, w którym następuje spłata odsetek przez Spółkę, składa do 10 dnia miesiąca następującego po tym kwartale, wniosek na zapotrzebowanie na odsetki do ARiMR. Agencja dokonuje zwrotu do końca miesiąca następującego po kwartale spłaty. Zatem odsetki, co do których Spółka otrzymała dopłaty będą kosztem uzyskania w momencie ich uregulowania przez Agencję.

Odsetki stanowią koszty uzyskania przychodów pod warunkiem, że zostały zapłacone, co wynika z przepisu art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy o CIT. Takimi odsetkami są dopiero odsetki pokryte dopłatami. Do odsetek nie ma zastosowania wyłączenie z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, skoro nie zostały one sfinansowane żadnym z dochodów (przychodów) zwolnionych z podatku, wymienionych w tym przepisie.

Wobec powyższego odsetki od tego kredytu, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu w momencie zapłaty przez ARiMR bankowi, równolegle z uznanym przychodem z tytułu dopłat.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 2 w części dotyczącej momentu ujęcia w kosztach odsetek uregulowanych przez Agencję należało uznać za nieprawidłowe, natomiast w pozostałej części za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00