Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.163.2024.2.MK1

Zbycie akcji przez rezydenta Belgii.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 16 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych odpłatnego zbycia akcji. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 23 kwietnia 2024 r. (data wpływu 23 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim obywatelem, który zdał maturę i ukończył pełne studia w (…) (Belgia). W 2003 roku, po ukończeniu studiów, podjął pracę w (…) w Belgii. Z chwilą podjęcia zatrudnienia Wnioskodawca zamieszkał na stałe w Belgii, gdzie też znajduje się miejsce pracy Wnioskodawcy. Od 2010 roku Wnioskodawca na stałe przebywa w Belgii. Wnioskodawca nigdy nie pracował w Polsce i nigdy nie rozliczał się w Polsce z tytułu dochodów uzyskanych z pracy. Wnioskodawca przebywa w Belgii łącznie powyżej 183 dni każdego roku. Wizyty Wnioskodawcy w Polsce mają miejsce w weekendy, w święta czy w trakcie urlopu Wnioskodawcy. W czasie tych wizyt Wnioskodawca głównie odwiedza zamieszkującą w Polsce rodzinę - swoją oraz żony. Obecnie wraz z Wnioskodawcą mieszka także jego rodzina - (…). Żona Wnioskodawcy również pracuje w Belgii, a wspólne dzieci Wnioskodawcy oraz jego żony uczęszczają w Belgii do szkoły. Również wolny czas Wnioskodawcy i jego rodziny, poza wyjazdami, spędzany jest w Belgii. Wnioskodawca posiada w Polsce mieszkanie zakupione na kredyt hipoteczny, kupione wyłącznie w celach inwestycyjnych. Dochody z wynajmu mieszkania w Polsce Wnioskodawca rozlicza wspólnie z żoną. Wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu zatrudnienia w (…) podlega opodatkowaniu u źródła. Wnioskodawca uzyskał(…). Wnioskodawca, poza swoim zatrudnieniem w (…), inwestuje również na giełdzie - kupując jednostki uczestnictwa w funduszach ETF notowane na giełdzie (jako papiery wartościowe) oraz akcje spółek. Wnioskodawca posiada konta w belgijskich biurach maklerskich (na swoje imię i nazwisko). W latach 2023 i 2024 zakupił, a następnie zbył akcje spółek, uzyskując z tego tytułu dochód. Wspomniane biura maklerskie, mające swoje siedziby w Belgii, opodatkowują transakcje bezpośrednio u źródła odpowiednim belgijskim podatkiem dochodowym, który następnie wpłacają jako płatnik do belgijskiego organu podatkowego. W zakresie zbywania jednostek uczestnictwa w funduszach ETF Wnioskodawca w dniu 14 marca 2022 roku uzyskał pozytywną interpretację indywidualną nr 0112-KDIL2-1.4011.1135.2021.1.JK. Wskazano w niej, że „dochód z tytułu odpłatnego zbycia wskazanych we wniosku jednostek uczestnictwa w funduszach ETF na belgijskiej giełdzie podlega i będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terytorium Belgii”, tym samym uznając, że dochód ten nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Wnioskodawca zbył część zakupionych wcześniej akcji w roku 2023 oraz w styczniu 2024 roku. Obecnie Wnioskodawca planuje zbycie akcji spółek notowanych na giełdzie za pośrednictwem swoich kont maklerskich w Belgii, uzyskując z tego tytułu dochód. Wnioskodawca planuje również w przyszłości inwestować w akcje na giełdzie. Dlatego też przedmiotem niniejszego wniosku jest wyłącznie dochód ze zbycia tych akcji.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca nie przebywa w Polsce powyżej 183 dni w roku, ani też nie mieszka w Polsce. Wnioskodawca na stałe mieszka w Belgii - tutaj pracuje on oraz jego żona, a dzieci uczęszczają do szkoły. Wizyty Wnioskodawcy w Polsce są sporadyczne - Wnioskodawca odwiedza rodzinę. Podleganie (lub nie) nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce to kwestia oceny prawnej, a nie opisu stanu faktycznego. Ta kwestia pozostaje więc w ocenie organu, na podstawie opisu stanu faktycznego.

Wnioskodawca nie kupuje i nie zamierza kupować akcji na polskiej giełdzie papierów wartościowych. Siedziba spółek, których akcje Wnioskodawca zbywa, nie znajdują się na terytorium Polski. Majątek spółek, których akcje Wnioskodawca zbywa, nie składa się głównie z majątku nieruchomego położonego w Polsce.

Wnioskodawca w dniu 14 marca 2022 roku uzyskał pozytywną interpretację indywidualną nr 0112-KDIL2-1.4011.1135.2021.1.JK. Interpretacja dotyczyła zbycia i miejsca opodatkowania jednostek uczestnictwa w funduszach ETF notowanych na giełdzie (jako papiery wartościowe) - analogicznie jak akcje. Aktualny wniosek ma jedynie na celu uzyskanie interpretacji prawnej co do miejsca opodatkowania dochodów wnioskodawcy ze zbycia akcji w Belgii poprzez Belgijskie biura maklerskie. Należy również podkreślić, że sytuacja Wnioskodawcy nie uległa żadnej zmianie od czasu poprzedniego wniosku o interpretacje prawną. Organ wydający wyżej wymienioną interpretacje prawną ocenił, że Wnioskodawca posiada miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w Belgii, i w konsekwencji zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, argumentując to w sposób następujący:

„Analizując stopień Pana powiązań osobistych i gospodarczych w świetle art. 3 ust. 1, 1a i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 4 polsko-belgijskiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, stwierdzić należy, nie posiada Pan miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. Przebywa Pan na terenie Belgii od długiego czasu. W Belgii zamieszkuje Pana najbliższa rodzina. Tam skończył Pan szkołę średnią i studia. W Belgii pracuje zarówno Pan jak i Pana małżonka. Dzieci chodzą tam do szkoły. Od czasu wyjazdu do Belgii, w Polsce bywa Pan wyłącznie okazjonalnie (święta, urlop). Nie przebywa Pan w Polsce łącznie więcej niż 183 dni. W Polsce Pan posiada jedynie mieszkanie zakupione w celach inwestycyjnych. Oprócz pracy w Belgii dokonuje Pan również inwestycji na belgijskiej giełdzie papierów wartościowych w jednostki uczestnictwa ETF.

Pana wątpliwość budzi, czy dochód ze zbycia ww. jednostek będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce. Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że to w Belgii posiada Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych. W konsekwencji zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega Pan w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Oznacza to, że w Polsce podlegają opodatkowaniu tylko dochody osiągnięte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem polsko[1]belgijskiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania. Mając na uwadze powyższe dochód z tytułu odpłatnego zbycia wskazanych we wniosku jednostek uczestnictwa w funduszach ETF na belgijskiej giełdzie podlega i będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terytorium Belgii, a co za tym idzie Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.”

Pytania

1)Czy dochód Wnioskodawcy z tytułu odpłatnego zbycia wyżej wskazanych akcji w roku 2023 podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terytorium Polski?

2)Czy dochód Wnioskodawcy z tytułu odpłatnego zbycia wyżej wskazanych akcji w roku 2024 i latach następnych będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terytorium Polski?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy jego dochód z tytułu odpłatnego zbycia wyżej wskazanych akcji podlega i będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terytorium Belgii. Wnioskodawca jest bowiem belgijskim rezydentem podatkowym i dochód uzyskiwany jest wyłącznie na terytorium Belgii. Tym samym dochód Wnioskodawcy ze zbycia akcji nie ma żadnego elementu międzynarodowego, który sprawiał by wątpliwość co do miejsca opodatkowania dochodu. Co za tym idzie, dochód ten nie podlega i nie będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce. Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 1a u.p.d.o.f., za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która: 1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub 2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. Wnioskodawca nie spełnia żadnego z tych warunków. W szczególności centrum interesów osobistych Wnioskodawcy nie znajduje się w Polsce, a w Belgii. To w tym kraju pracuje Wnioskodawca i jego żona, a także uczęszczają do szkoły małoletnie dzieci. Także w Belgii Wnioskodawca ma stałe miejsce zamieszkania, spędza większość wolnego czasu i w konsekwencji spędza wraz z rodziną ponad 183 dni w roku. Wizyty w Polsce mają charakter sporadycznych wizyt rodzinnych i nie wpływają na rezydencję podatkową. Tym samym Wnioskodawca posiada belgijską rezydencję podatkową. A ponieważ dochód, będący przedmiotem wniosku, osiągany będzie również w całości na terenie Belgii i nie ma on w sobie międzynarodowego aspektu, to opodatkowanie dochodu Wnioskodawcy regulowane jest wyłącznie przez wewnętrzne prawo belgijskie.

Nawet gdyby rozpatrywać niniejszą sprawę w kontekście regulacji umów międzynarodowych, to w świetle art. 13 ust. 5 Konwencji, zyski z przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku niewymienionego w ustępach 1, 2 i 3 tego artykułu podlegają opodatkowaniu tylko w tym umawiającym się państwie, w którym przenoszący własność ma miejsce zamieszkania lub siedzibę. Wskazane postanowienie ma zastosowanie także do zbycia wyżej wskazanych akcji, zakupionych przez belgijskie biura maklerskie. A ponieważ Wnioskodawca ma belgijską rezydencję podatkową, to dochód będzie opodatkowany wyłącznie w Belgii. Nie zmienia tego treść art. 13 Protokołu (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów unii europejskiej z 26.10.2012 r. załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, który dotyczy także Wnioskodawcy. Zgodnie z tym przepisem, przy stosowaniu podatku dochodowego, podatku majątkowego oraz podatku od spadku, a także stosując konwencje o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarte między państwami członkowskimi Unii, uznaje się, że urzędnicy i inni pracownicy Unii, którzy osiedlają się na terytorium Państwa Członkowskiego innego niż kraj ich miejsca zamieszkania dla celów podatkowych, w momencie dołączenia do służb Unii, i wyłącznie z tytułu wykonywania swoich obowiązków na rzecz Unii zarówno w kraju ich faktycznego zamieszkania i kraju zamieszkania dla celów podatkowych, zachowują miejsce zamieszkania w tym ostatnim.

Przepis ten dotyczy jednak wyłącznie ustalenia rezydencji podatkowej na potrzeby opodatkowania wynagrodzenia za wykonywanie obowiązków na rzecz Unii, czyli w tym przypadku wynagrodzenia Wnioskodawcy otrzymywanego od Komisji Europejskiej (które jednak jest pobierane u źródła jako dochód Komisji, na podstawie odrębnych regulacji).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do treści art. 3 ust. 1a cytowanej ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 4a ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie - podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika „lub” w sformułowaniu „centrum interesów osobistych lub gospodarczych” dla doprecyzowania, kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP.

Przez „centrum interesów osobistych” należy rozumieć wszelkie powiązania rodzinne, tzn. ognisko domowe, aktywność społeczna, polityczna, kulturalna, obywatelska, przynależność do organizacji/klubów, uprawiane hobby itp. Z kolei „centrum interesów gospodarczych” to przede wszystkim miejsce prowadzenia działalności zarobkowej, źródła dochodów, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, polisy ubezpieczeniowe, zaciągnięte kredyty, konta bankowe itd.

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunek ten stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium RP centrum interesów życiowych.

Uznanie osoby fizycznej za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1a ustawy, nie przesądza o uznaniu tej osoby, za osobę podlegającą w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a, 2b ustawy stosuje się bowiem z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Ocena, czy podatnik podlega w Rzeczypospolitej Polskiej ograniczonemu czy nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu powinna być dokonana w każdym przypadku indywidualnie z uwzględnieniem postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Warszawie dnia 20 sierpnia 2021 r. (Dz. U. z 2004 r., Nr 211, poz. 2139).

Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. Konwencji:

W rozumieniu niniejszej Konwencji, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która, zgodnie z prawem tego Państwa, podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, wszystkie jego jednostki terytorialne lub organy lokalne. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie w zakresie dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

W myśl art. 4 ust. 2 ww. umowy:

Jeżeli, stosownie do postanowień ustępu 1, osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status określa się według następujących zasad:

a) osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, z którym ma ona ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych);

b) jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa;

c) jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem;

d) jeżeli osoba jest obywatelem obydwu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe organy Umawiających się Państw rozstrzygną sprawę w drodze wzajemnego porozumienia.

Rozstrzygające znaczenie w kwestii opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze źródeł położonych na terytorium danego państwa ma zatem ustalenie miejsca zamieszkania podatnika.

Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Dla potrzeb dokonania interpretacji ww. przepisu, należy sięgnąć do Komentarza do Modelowej Konwencji OECD. Przedtem, jednak wyjaśnienia wymaga, że głównym celem Modelowej Konwencji OECD jest umożliwienie rozwiązywania w sposób jednolity najczęściej występujących problemów w zakresie międzynarodowego prawnego podwójnego opodatkowania. Zgodnie z zaleceniami Rady OECD, państwa członkowskie przy zawieraniu lub rewizji dwustronnych konwencji powinny stosować się do Modelowej Konwencji i do interpretacji zawartej w Komentarzu do tej Konwencji. Postanowienia Konwencji zyskały powszechne (światowe) uznanie wyrażające się włączaniem ich do większości dwustronnych umów. Wiele umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, które zawarła Polska z innymi krajami została sporządzona w zgodzie z postanowieniami Modelowej Konwencji OECD, w tym konwencja zawarta między Polską i Belgią.

Według Komentarza do Modelowej Konwencji OECD posiadanie stałego ogniska domowego oznacza, że osoba fizyczna urządziła je i zastrzegła dla swojego trwałego użytkowania, w przeciwieństwie do przebywania w konkretnym miejscu, ale w takich warunkach, z których wynika, że dany pobyt jest zamierzony na krótki czas. Zgodnie z Komentarzem, istotnym czynnikiem jest trwałość zamieszkania, dbałość o ognisko domowe, co należy rozumieć, że osoba zainteresowana czyni wszystko, co jest niezbędne, aby mieć to mieszkanie do własnej dyspozycji w każdym czasie, w sposób ciągły, a nie od czasu do czasu, na pobyt, który z różnych względów może mieć charakter krótkotrwały. Jeżeli osoba fizyczna posiada ognisko domowe w obu Umawiających się państwach, wówczas pierwszeństwo ma państwo, z którym osobiste i ekonomiczne powiązania danej osoby są ściślejsze. Przez takie powiązania, Komentarz nakazuje rozumieć ośrodek interesów życiowych, przy ustalaniu którego należy wziąć pod uwagę stosunki rodzinne i towarzyskie, zatrudnienie, działalność polityczną, kulturalną i wszelką inną, miejsce działalności gospodarczej i miejsce, z którego zarządza swoim mieniem. Wszystkie te okoliczności należy rozważyć w całości, uwzględniając indywidualne postępowanie danej osoby. Jeśli miejsca zamieszkania nie można ustalić na podstawie tego kryterium, należy ustalić je biorąc pod uwagę przede wszystkim miejsce, w którym osoba fizyczna zwykle przebywa, a następnie obywatelstwo danej osoby.

Tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej zostały wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień. Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast, jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Analizując stopień Pana powiązań osobistych i gospodarczych w świetle art. 3 ust. 1, 1a i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 4 polsko-belgijskiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, stwierdzić należy, nie posiada Pan miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. Przebywa Pan na terenie Belgii od 2010 roku. W Belgii zamieszkuje Pana najbliższa rodzina. Tam skończył Pan studia. W Belgii pracuje zarówno Pan jak i Pana małżonka. Dzieci chodzą tam do szkoły. Od czasu wyjazdu do Belgii, w Polsce bywa Pan wyłącznie okazjonalnie (święta, urlop). Nie przebywa Pan w Polsce łącznie więcej niż 183 dni. W Polsce Pan posiada jedynie mieszkanie zakupione w celach inwestycyjnych.

Oprócz pracy w Belgii dokonuje Pan również inwestycji na belgijskiej giełdzie papierów wartościowych w akcje. Posiada Pan konta w belgijskich biurach maklerskich. W latach 2023 i 2024 zakupił, a następnie zbył akcje spółek, uzyskując z tego tytułu dochód. Zbył Pan część zakupionych wcześniej akcji w roku 2023 oraz w styczniu 2024 roku. Obecnie planuje Pan zbycie akcji spółek notowanych na giełdzie za pośrednictwem swoich kont maklerskich w Belgii, uzyskując z tego tytułu dochód. Planuje Pan również w przyszłości inwestować w akcje na giełdzie.

Pana wątpliwość budzi, czy dochód z odpłatnego zbycia akcji w 2023, 2024 i w latach następnych podlega opodatkowaniu w Polsce.

Z analizy przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że to w Belgii posiada Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych. W konsekwencji zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega Pan w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Oznacza to, że w Polsce podlegają opodatkowaniu tylko dochody osiągnięte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem polsko-belgijskiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W związku z tym, że:

  • nie kupuje Pan i nie zamierza kupować akcji na polskiej giełdzie papierów wartościowych;
  • siedziba spółek, których akcje Pan zbywa, nie znajduje się na terytorium Polski;
  • majątek spółek, których akcje Pan zbywa, nie składa się głównie z majątku nieruchomego położonego w Polsce;

- dochód z tytułu odpłatnego zbycia wskazanych we wniosku akcji w roku 2023, 2024 i w latach następnych nie stanowi/nie będzie stanowiło dochodu uzyskanego na terytorium Polski i nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce (przy założeniu, że Pana sytuacja i obowiązujące prawo nie zmienią się w istotnym zakresie).

Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy

  • stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnośnie do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych, interpretacje te dotyczą konkretnych spraw podatników osadzonych w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00