Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 25 kwietnia 2024 r., sygn. II SA/Gl 2034/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Rafał Wolnik (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska,, Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna, Protokolant starszy referent Renata Pacewicz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi B. C. na uchwałę Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 28 listopada 2019 r. nr XIII/133/19 w przedmiocie sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń 1) stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części dotyczącej § 30 ust. 1 i ust. 3, 2) zasądza od Gminy Cieszyn na rzecz skarżącego kwotę 300 (trzysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Rada Miejska Cieszyna w dniu 28 listopada 2019 r. przyjęła uchwałę nr XIII/133/19 w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania na terenie Cieszyna obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane, dalej zwana także uchwałą krajobrazową.

Pismem z dnia 14 listopada 2023 r. obecnie skarżący B. C., wniósł skargę na powyższą uchwałę. W skardze zakwestionował postanowienia § 30 ust. 1 oraz § 30 ust. 3 pkt 1) i 2) uchwały krajobrazowej, które to postanowienia określają terminy dostosowania do uchwalonych zapisów tablic i urządzeń reklamowych istniejących w dniu wejścia w życie uchwały. Skarżący zarzucił, że uchwała narusza zasadę równego traktowania podmiotów znajdujących się w tej samej sytuacji prawnej. W jego ocenie podmioty, które dokonały legalizacji inwestycji na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r., poz. 682), winny być potraktowane w ten sam sposób, tj. powinien być zastosowany ten sam termin dostosowania dla podmiotów, które usytuowały tablicę reklamową na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę oraz dla tych, które dokonały zgłoszenia robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę. Skarżący dodał, że nie brał udziału w konsultacjach społecznych, gdyż nie był o nich poinformowany. Zaznaczył również, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i na terenie Cieszyna wybudował 4 tablice reklamowe, w tym dwie dwuekranowe (razem 6 ekranów reklamowych) na podstawie zgłoszenia robót, a nie decyzji o pozwoleniu na budowę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00