Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 18 kwietnia 2024 r., sygn. II SA/Gl 76/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Rafał Wolnik (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Wojciech Gapiński, Sędzia WSA Renata Siudyka, Protokolant Monika Rał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi P. sp. z o.o. sp. k. w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 10 listopada 2023 r. nr SKO.OS/41.9/950/2023/21668/KS w przedmiocie kary pieniężnej za nieosiągnięcie wymaganego poziomu recyklingu oddala skargę.

Uzasadnienie

Prezydent Miasta B. decyzją z dnia 12 września 2023 r., działając m.in. na podstawie art. 9x ust. 2 pkt 1 i ust. 3 oraz art. 9zb ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. jedn.: Dz. U. z 2023 r., poz. 1469), zwanej dalej u.c.p.g., nałożył na obecnie skarżącą P. Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w K., karę pieniężną w wysokości 134.352,00 zł za nieosiągnięcie w 2022 r. wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych wbrew obowiązkowi nałożonemu w art. 9g u.c.p.g.

W uzasadnieniu organ wskazał, że skarżąca odbierała w 2022 r. odpady komunalne na podstawie umów z właścicielami nieruchomości i w związku z tym zobowiązana była do osiągnięcia w 2022 r., w odniesieniu do masy odebranych przez siebie odpadów komunalnych, poziomu 25% przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych, czego jednak nie potwierdziła weryfikacja sprawozdania. Organ przedstawił szczegółowe wyliczenie dotyczące wysokości nałożonej kary. Następnie rozważył zastosowanie regulacji art. 189e oraz art. 189f k.p.a. i stwierdził, że nie ma podstaw do zastosowania tych przepisów. Organ wskazał przy tym, że strona skarżąca nie zaprzestała naruszenia prawa, gdyż powstałe naruszenie dotyczy 2022 r. Zatem doszło do niego i jest ono nieusuwalne. Nadto, w ocenie organu waga naruszenia prawa nie jest znikoma. Organ podał, że ze względu na potrzebę zapewnienia efektywnej ochrony środowiska (jako ważnego interesu publicznego), ustawodawca zdecydował o wprowadzeniu obowiązku osiągnięcia przez podmioty odbierające odpady komunalne obowiązkowych poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych. Organ uznał, że naruszenie przepisów rangi ustawowej mogło wywołać poważne, negatywne skutki w obszarze dóbr prawnie chronionych, co sprawia, że waga naruszenia jest znaczna. Tym samym nałożona kara stanowić będzie formę przypomnienia o obowiązkach wynikających z ustawy, a jej wymierzenie jest niezbędne nie tylko w celu przymuszenia podmiotu do realizacji obowiązków zgodnie z wymaganiami przepisów, ale także dla interesu publicznego (ochrony środowiska). Wymierzenie administracyjnej kary pieniężnej ma wyeliminować w przyszłości zachowania, które naruszają przepisy prawa i skłaniać do zapobiegania powtórnemu naruszeniu określonych obowiązków w przyszłości. Organ odniósł się także do treści pisma strony skarżącej z dnia 1 września 2023 r., w którym, wykonując uprawnienie wynikające z art. 10 k.p.a., skarżąca przedstawiła swoje stanowisko w sprawie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00