Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2024 r., sygn. III OSK 925/22
Dnia 16 kwietnia 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak sędzia del. WSA Hanna Knysiak-Sudyka Protokolant: starszy asystent sędziego Łukasz Mazur po rozpoznaniu w dniu 16 kwietnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J.P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 13 stycznia 2022 r. sygn. akt II SAB/Ol 148/21 w sprawie ze skargi J.P. na bezczynność Burmistrza Miasta [...] w przedmiocie dostępu do informacji publicznej 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od J.P. na rzecz Burmistrza Miasta [...] kwotę 360 (słownie: trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 13 stycznia 2022 r. sygn. akt II SAB/Ol 148/21 oddalił skargę J.P. na bezczynność Burmistrza Miasta [...] w przedmiocie dostępu do informacji publicznej.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniósł J.P. Zaskarżając wyrok w całości, na podstawie art. 174 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.: Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm., dalej w skrócie "p.p.s.a.") zarzucił:
1) naruszenie przepisów prawa procesowego, co mogło mieć istotny wpływ na wynik postępowania, tj. art. 141 § 4 p.p.s.a., poprzez błąd w ustaleniach faktycznych, polegający na niezasadnym przyjęciu, że niemożliwe jest ustalenie tożsamości autora komentarzy publikowanych przez oficjalny profil organu i powiązanie go z organem;
2) naruszenie prawa materialnego, tj. art. 1 ust. 1 w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. d i art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j.: Dz. U. z 2020 r., poz. 2176 ze zm., dalej w skrócie "u.d.i.p."), poprzez ich błędną wykładnię, polegającą na niezasadnym przyjęciu, że informacja o tożsamości osoby zamieszczającej komentarze na portalu społecznościowym Facebook, za pośrednictwem oficjalnego konta Miasta [...], nie stanowi informacji publicznej rozumianej jako szeroko pojęta działalność władzy publicznej.