Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 16 kwietnia 2024 r., sygn. II SA/Ol 21/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Osipuk Sędziowie Sędzia WSA Tadeusz Lipiński (spr.) Sędzia WSA Piotr Chybicki po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 16 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi P. Sp. z o.o. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia [...] nr [...] w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań dla planowanego przedsięwzięcia oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z 21 marca 2023 r. Burmistrz [...] (dalej: "Burmistrz", "organ pierwszej instancji") odmówił [...] spółce z o.o. (dalej: "spółka", "skarżąca") wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na części działek o numerach [...].

W uzasadnieniu podał, że postanowieniem z 9 lutego 2022 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie (dalej: "RDOŚ") nie uzgodnił warunków realizacji ww. przedsięwzięcia. Po analizie raportu i jego uzupełnieniu stwierdził bowiem, że zamierzenie to stoi w kolizji z planem zadań ochronnych, ustanowionym zarządzeniem RDOŚ w Warszawie i RDOŚ w Olsztynie z 31 marca 2014 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Doliny Omulwi i Płodownicy PLB140005 (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. poz. 1487 z późn. zm., dalej: "zarządzenie PZO"). Zgodnie z treścią załączników nr 12 i nr 1 do zarządzenia PZO ww. działki zlokalizowane są w obszarze, dla którego określone zostały działania ochronne o numerach: 6, 7, 9 i monitoringowe - odpowiednio o numerach: 17, 28 i 36. Zgodnie z działaniem nr 7 w stosunku do danej powierzchni niedopuszczalne jest zalesienie, zaorywanie i zabudowa łąk i pastwisk, celem zachowania siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków stanowiących przedmiot ochrony. Akt ten wskazuje na tych gruntach potrzebę ekstensywnego użytkowania kośnego, kośno-pastwiskowego lub pastwiskowego, zgodnie z wymogami wzajemnej zgodności dla terenów nieobjętych pakietami rolnośrodowiskowymi. Planowana inwestycja zmieni sposób zagospodarowania ww. działek i uniemożliwi ekstensywne ich użytkowanie, a także zniszczy część trwałych użytków zielonych w wyniku prac budowlanych, gdyż na potrzeby inwestycji niezbędne jest posadowienie konstrukcji wsporczej (stoły z panelami PV), ułożenie przewodów elektroenergetycznych w gruncie i wykonanie stacji transformatorowej. W sprawie nie zachodzi możliwość realizacji inwestycji w innym wariancie technologicznym, gdyż każdy wariant będzie wiązać się z ingerencją w powierzchnię gruntu, a w rezultacie będzie skutkować ubytkiem określonej powierzchni siedlisk przedmiotów ochrony, udokumentowanej w planie zadań ochronnych w załącznikach nr 12 i nr 13 do zarządzenia PZO.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00