Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.322.2024.1.DJ
Obowiązki płatnika w związku z wprowadzeniem programu rabatowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
X (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest spółką kapitałową z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i polskim rezydentem podatkowym.
Spółka należy do grupy kapitałowej (Y). Grupa Y jest (…). W związku z dużą konkurencją na rynku pracy spółki wchodzące w skład Grupy Y podejmują liczne działania, które zwiększają motywację osób z nimi współpracujących.
W ramach tych działań, Grupa Y wprowadziła program sprzedaży swoich produktów dla pracowników i współpracowników (dalej: Program, Plan). Zasady funkcjonowania Programu są wskazane w Regulaminie sprzedaży produktów dla pracowników oraz współpracowników w grupie kapitałowej „Y" (dalej: Regulamin).
Spółki z Grupy Y objęte Planem to:
·A;
·B;
·X;
·C.
Organizatorem Programu jest spółka B (dalej: Organizator).
Program skierowany jest do szerokiego grona odbiorców:
1)pracowników Wnioskodawcy oraz innych pracowników spółek z Grupy Y (dalej: Pracownicy),
2)osób świadczących usługi na rzecz Wnioskodawcy oraz innych spółek z Grupy Y na podstawie umów cywilnoprawnych,
3)osób świadczących usługi na rzecz Wnioskodawcy oraz innych spółek z Grupy Y w ramach prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej (dalej: Współpracownicy),
(dalej łącznie: Uczestnicy/Osoby uprawnione).
Uczestnicy mają możliwość nabycia sprzętu wskazanego na liście produktów dostępnych w ofercie w ramach Programu po cenie niższej niż cena rynkowa.
Program polega na tym, że do każdego z Uczestników Programu jest przypisany indywidualny kod rabatowy. (…). Program przewiduje limity ilościowe w zakupach zapewniające sprawiedliwy dostęp do zakupu na preferencyjnych zasadach oraz racjonalny wymiar korzyści oferowanej Uczestnikom.
Tym samym, kod rabatowy uprawnia do zakupu maksymalnie (…) sztuk produktów w okazyjnej cenie w danym roku kalendarzowym. Regulamin Programu przewiduje również, że ilość produktów podlegających nabyciu w okazyjnej cenie zmniejsza się proporcjonalnie do kwartału, w którym Uczestnik został zatrudniony, np. dla Uczestników zatrudnionych/zaangażowanych (lub pozostających w zatrudnieniu) w (…) danego roku, kod rabatowy uprawnia do zakupu (…) sztuk produktów, a już dla Uczestników zatrudnionych/zaangażowanych w (…) danego roku, kod rabatowy uprawnia do zakupu (…) sztuk produktów w obniżonych cenach.
Kody rabatowe, które otrzymują Uczestnicy są ważne do wykorzystania od początku do końca danego roku kalendarzowego i odnawiane w kolejnych latach. Kody nie podlegają wymianie na gotówkę lub inny ekwiwalent. Spółka zastrzegła również w regulaminie brak możliwości obrotu kodami rabatowymi.
Po wykorzystaniu, tj. zakupie maksymalnej dopuszczonej ilości produktów w okazyjnej cenie, kod rabatowy traci ważność w danym roku kalendarzowym, a niewykorzystany kod w danym roku kalendarzowym nie może zostać wykorzystany w innym okresie.
Zgodnie z założeniami Programu, każdy z Uczestników Programu musi mieć pełną zdolność do czynności prawnych oraz w dniu zakupu posiadać status Pracownika lub Współpracownika, a także dodatkowo:
·posiadać zarejestrowane konto w sklepie internetowym (…),
·posiadać indywidualny oraz ważny kod rabatowy.
Kody rabatowe przez Uczestników Programu mogą zostać wykorzystane wyłącznie przy składaniu zamówień w sklepie internetowym przy wykorzystaniu indywidualnego zarejestrowanego konta. Poprzez takowe działania zabezpiecza się możliwość nabycia sprzętu po okazyjnej cenie przez osoby nieuprawnione.
Wnioskodawca wskazuje również, że Uczestnicy nie ponoszą kosztów dostawy zamówionych produktów. Poprzez dostawę Wnioskodawca rozumie dostarczenie produktu pod wskazany adres, darmowe wniesienie oraz rozpakowanie nowego sprzętu i usunięcie opakowań.
Pytanie
Czy w związku z wprowadzeniem przez Grupę Y Programu, w ramach którego Uczestnicy mogą nabyć produkty po cenie niższej niż rynkowa oraz skorzystać z darmowego transportu, po stronie Uczestnika korzystającego z Programu powstanie przychód w rozumieniu ustawy o PIT (dla Pracowników oraz Współpracowników Wnioskodawcy), a w konsekwencji czy na Spółce będą ciążyć jakiekolwiek obowiązki płatnika wynikające z przepisów ustawy o PIT, w tym obowiązki informacyjne?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z uczestnictwem w Programie, nabyciem produktów po cenie niższej niż rynkowa oraz skorzystaniem z darmowej dostawy po stronie Uczestników (zarówno Pracowników oraz Współpracowników Wnioskodawcy) nie powstanie jakikolwiek przychód w rozumieniu Ustawy o PIT, a Spółka nie będzie tym samym zobowiązana do pełnienia roli płatnika podatku w stosunku do Pracowników oraz Współpracowników Wnioskodawcy, a także nie będzie mieć żadnych obowiązków informacyjnych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z kolei art. 10 ust. 1 ustawy o PIT zawiera katalog źródeł przychodów, do których zalicza się m.in.:
1. przychody ze stosunku pracy (tj. wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych – art. 12 ust. 1 ustawy o PIT),
2. przychody z działalności wykonywanej osobiście (w tym m.in.: przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7 ustawy o PIT); przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 (art. 13 pkt 8 ustawy o PIT); przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (art. 13 pkt 9 ustawy o PIT);
3. przychody z działalności gospodarczej (tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług - art. 14 ust. 1 ustawy o PIT).
Jednocześnie w art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT, ustawodawca wskazał, że przychodami (z pewnymi zastrzeżeniami) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Na podstawie art. 32 ust. 1 Ustawy o PIT, zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Z kolei, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w omawianym przypadku, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W kontekście powyższych przepisów, zdaniem Spółki, uwzględniając przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe należy rozważyć, czy skorzystanie przez Uczestników z możliwości zakupu produktów Grupy Y po preferencyjnej cenie w ramach Programu oraz darmowej dostawy spowoduje powstanie po ich stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT i czy w związku z tym po stronie Spółki powstaną jakiekolwiek obowiązki płatnika lub/i obowiązki informacyjne.
Obowiązujące przepisy ustawy o PIT nie zawierają wyjaśnienia, jak należy definiować pojęcie „rabat" czy też „kod rabatowy”. W powszechnym rozumieniu „rabat" oznacza obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę (Słownik Języka Polskiego, wydawnictwo Naukowe PWN). Skutkiem przyznania i udzielenia rabatu nie jest otrzymanie ani pozostawienie do dyspozycji pieniędzy lub wartości pieniężnej, a jedynie obniżenie ceny, którą kupujący ma zapłacić. Można zatem dojść do wniosku, iż udzielenie rabatu (w omawianym przypadku przyznanie kodu rabatowego) stanowi swego rodzaju nieodpłatne świadczenie na rzecz osoby je otrzymującej. W tym kontekście zatem kwestią do rozstrzygnięcia jest czy taki rabat generuje przychód po stronie jego odbiorcy dla celów PIT. Powyższe dotyczy również świadczenia w postaci darmowej dostawy.
W tym miejscu Wnioskodawca pragnie wskazać, iż za przychód podatkowy należy uznać wszelkie sytuacje, gdy danemu przysporzeniu można przypisać cechę przychodu, a więc sytuacje, kiedy u podatnika, w wyniku określonych czynności faktycznych zostały postawione do dyspozycji określone wartości pieniężne lub świadczenia w naturze lub inne świadczenia niepieniężne, a więc wystąpią realne, indywidualne korzyści majątkowe.
Ponadto, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż przepisy ustawy o PIT nie zawierają definicji pojęcia "nieodpłatnego świadczenia”. Dokonując zatem wykładni językowej, za "nieodpłatne świadczenie" uznać należy świadczenia "niewymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne" (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 2003 r.). Należy zatem przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu. Są to zatem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku danej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Nieodpłatne świadczenie może mieć również postać wymiernego zaoszczędzenia wydatku (por. m.in. wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., o sygn. K 7/13).
Niemniej jednak, w odniesieniu do przywołanego powyżej art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, Spółka pragnie podkreślić, iż w ramach obrotu gospodarczego istnieją również sytuacje, kiedy otrzymanie danej rzeczy/świadczenia nieodpłatnie nie prowadzi do powstania jakiegokolwiek przychodu po stronie otrzymującego takie świadczenie. Taka sytuacja ma m.in. miejsce, kiedy nieokreślonej i otwartej grupie odbiorców przyznawane jest świadczenie, z którego wszyscy odbiorcy mogą skorzystać na takich samych zasadach. Jest więc ono przyznawane na zasadzie powszechności dla każdego, co często jest elementem gry lub strategii rynkowej danego podmiotu gospodarczego oferującego takie świadczenie. A contrario, należy dojść do wniosku, iż świadczenie nieodpłatne stanowiące przychód dla celów PIT nie może być dostępne dla wszystkich. Musi ono mieć zatem charakter zindywidualizowany, wyjątkowy, skierowany tylko do wąskiego, bardzo ograniczonego grona odbiorców. Zdaniem więc Wnioskodawcy, jeśli dane świadczenie jest powszechnie dostępne dla wszystkich i możliwe do uzyskania przez wszystkich na tych samych zasadach, to tym samym nie odzwierciedla żadnej wartości rynkowej, którą można by w jakikolwiek sposób wycenić dla celów podatkowych.
Odnosząc zatem powyższe uwagi do opisanego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca w pierwszej kolejności pragnie zauważyć, że możliwość dokonania zakupu po cenie preferencyjnej z użyciem kodu rabatowego w sklepie internetowym Organizatora oraz skorzystania z darmowej dostawy dotyczy wszystkich Pracowników i Współpracowników Wnioskodawcy, a także wszystkich Pracowników i Współpracowników innych spółek z Grupy Y. Zasady przyznawania kodów rabatowych w ramach Programu oraz skorzystanie z darmowej dostawy są tożsame dla wszystkich Uczestników. Innymi słowy, nie mają one charakteru indywidualnego/zindywidualizowanego, a więc nie mogą, w opinii Spółki, powodować powstania przychodu po stronie Uczestników, gdyż w takiej sytuacji mamy do czynienia z obniżeniem ceny zakupu produktów, z której może skorzystać potencjalnie nieograniczona grupa osób (takie działanie wpisuje się w zwykłą praktykę handlową) i powszechnością dostępu w przypadku świadczenia w formie darmowej dostawy (co również wpisuje się w praktykę rynkową). W rezultacie skorzystania z kodu rabatowego zapłacona kwota stanowi rzeczywistą cenę zakupu towaru dla nabywcy, a nie cenę niższą niż rynkowa. W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy, świadczenie, które jest powszechnie dostępne i możliwe do uzyskania przez szerokie grono na tych samych zasadach nie odzwierciedla żadnej wartości rynkowej, którą można by w jakikolwiek sposób wycenić dla celów podatkowych.
Podobne stanowisko zostało wyrażone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w:
· piśmie z dnia 28 września 2021 r. (0112-KDIL2-1.4011.632.2021.1.MKA), zgodnie z którym: „opisana we wniosku akcja promocyjna nie ogranicza kręgu uprawnionych do zakupu biletów na zwiedzanie po zniżkowych cenach jedynie do pracowników Wnioskodawcy, gdyż z rabatów będą mogły skorzystać również osoby niebędące pracownikami Spółki, tj. osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej, a także przedsiębiorcy świadczący usługi na rzecz Spółki. Zatem krąg uprawnionych do zakupu biletów po obniżonej cenie jest potencjalnie nieograniczony. Jeśli zatem grono beneficjentów - podmiotów korzystających z rabatów nie będzie ograniczone, a więc dotyczyć będzie szerokiego grona uczestników, to przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u osób biorących udział w akcji promocyjnej nie powstanie."
· piśmie z dnia 28 stycznia 2020 r. (0114-KDIP3-2.4011.589.2019.2.JK2), w której stwierdzono, że: „W przypadku bowiem udzielania rabatu szerokiemu gronu beneficjentów, gdzie skorzystanie z rabatów nie będzie ograniczone wyłącznie do jednego grona beneficjentów, przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie powstanie. Wobec powyższego, Spółka nie będzie zobowiązana w stosunku do uczestników promocji do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek oraz sporządzenia informacji PIT-11 ani PIT-8C."
Analogiczna wykładnia przepisów w zbliżonych stanach faktycznych została wcześniej przedstawiona także przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 16 lipca 2019 roku, nr 0114-KDIP3-2.4011.301.2019.1.AK (interpretację następnie przywołano w piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dn. 23 września 2020 r. nr 0112-KDIL2-1.4011.559.2020.1.TR).
W świetle przywołanych wcześniej przepisów oraz przedstawionej argumentacji, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że uczestnictwo w Programie Pracowników i Współpracowników Wnioskodawcy (nabycie produktów po cenach niższych niż rynkowa oraz skorzystanie z darmowego transportu), nie stanowi jakiegokolwiek przychodu po stronie Uczestników dla celów podatkowych. Tym samym żaden przychód nie powstanie w rozumieniu art. 11 i tym samym art. 12 ust. 1, art. 13, art. 14 Ustawy o PIT, a na Spółce nie będą ciążyć żadne obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.),
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Na płatniku ciążą zatem trzy podstawowe obowiązki, tj.:
1)obliczenia podatku w prawidłowej wysokości,
2)pobrania podatku,
3)wpłacenia pobranego podatku do właściwego organu podatkowego.
Tak określone obowiązki determinują także zakres odpowiedzialności płatnika.
W myśl art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej :
Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z ww. przepisem:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 10 ust. 1 źródłami przychodów są m.in.:
- stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);
- działalność wykonywana osobiście (pkt 2);
- pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);
- inne źródła (pkt 9).
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 11 ust. 2a cytowanej ustawy,
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1) jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4) w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy praktycznie wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, które mógł on otrzymać jako pracownik. Są nimi bowiem nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy. Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Artykuł 38 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, że:
Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
W świetle natomiast art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Natomiast, zgodnie z art. 42 ust. 1-2 tejże ustawy,
1. Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
1a. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
2.Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:
1) w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru;
2) w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.
W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Obowiązki płatnika, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mają zastosowania do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Z kolei w myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Natomiast zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Z informacji zawartych we wniosku wynika, że są Państwo spółką kapitałową należącą do grupy kapitałowej Y. (…). W związku z dużą konkurencją na rynku pracy spółki wchodzące w skład Grupy Y podejmują liczne działania, które zwiększają motywację osób z nimi współpracujących. W ramach tych działań, Grupa Y wprowadziła program sprzedaży swoich produktów dla pracowników i współpracowników (Program, Plan). Zasady funkcjonowania Programu są wskazane w Regulaminie sprzedaży produktów dla pracowników oraz współpracowników w grupie kapitałowej „Y". Organizatorem Programu jest spółka B, (…). Uczestnicy mają możliwość nabycia sprzętu wskazanego na liście produktów dostępnych w ofercie w ramach Programu po cenie niższej niż cena rynkowa. Program przewiduje limity ilościowe w zakupach zapewniające sprawiedliwy dostęp do zakupu na preferencyjnych zasadach oraz racjonalny wymiar korzyści oferowanej Uczestnikom. Kody rabatowe, które otrzymują Uczestnicy są ważne do wykorzystania od początku do końca danego roku kalendarzowego i odnawiane w kolejnych latach. Kody nie podlegają wymianie na gotówkę lub inny ekwiwalent. Spółka zastrzegła również w regulaminie brak możliwości obrotu kodami rabatowymi. Po wykorzystaniu, tj. zakupie maksymalnej dopuszczonej ilości produktów w okazyjnej cenie, kod rabatowy traci ważność w danym roku kalendarzowym, a niewykorzystany kod w danym roku kalendarzowym nie może zostać wykorzystany w innym okresie. Zgodnie z założeniami Programu, każdy z Uczestników Programu musi mieć pełną zdolność do czynności prawnych oraz w dniu zakupu posiadać status Pracownika lub Współpracownika, a także dodatkowo: posiadać zarejestrowane konto w sklepie internetowym (…). Uczestnicy nie ponoszą kosztów dostawy zamówionych produktów, tj. dostarczenia produktu pod wskazany adres, wniesienia oraz rozpakowania nowego sprzętu i usunięcia opakowań.
Państwa wątpliwości budzi kwestia, czy w związku z wprowadzeniem przez Grupę Y Programu, w ramach którego Uczestnicy mogą nabyć produkty po cenie niższej niż rynkowa oraz skorzystać z darmowego transportu, po stronie Uczestnika korzystającego z Programu powstanie przychód w rozumieniu ustawy o PIT (dla Państwa Pracowników oraz Współpracowników), a w konsekwencji czy na Państwu będą ciążyć jakiekolwiek obowiązki płatnika wynikające z przepisów ustawy o PIT, w tym obowiązki informacyjne.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „rabat” czy „kod rabatowy”. Zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia, rabat oznacza „zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towarów jednorazowo lub w określonym czasie, upust” (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996).
Zatem nie można uznać, że osoba otrzymująca kod rabatowy, czy korzystająca z takiego kodu nabywając towar po cenie niższej od regularnej oferty, osiąga korzyść majątkową odpowiadającą różnicy w cenie produktu. Nie ma wątpliwości, że każdy rabat (jako zniżka ceny) uzyskany w związku z realizacją kodu rabatowego stanowi określoną korzyść dla nabywcy towaru objętego tym rabatem. Jednakże przyjęcie stanowiska, że stanowi on przychód w postaci wartości pieniężnej oznaczałoby, iż każdy konsument nabywający towar po obniżonej cenie w stosunku do pierwotnej ceny towaru, każdorazowo powinien wykazywać przychód podlegający opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych w części odpowiadającej różnicy pomiędzy ceną pierwotną, a rzeczywistą ceną zapłaconą za dany towar.
Jak wynika z opisu sprawy, program rabatowy jest i będzie skierowany do szerokiego grona odbiorców, tj.:
1)Państwa pracowników oraz innych pracowników spółek z Grupy Y,
2)osób świadczących usługi na rzecz Państwa Spółki oraz innych spółek z Grupy Y na podstawie umów cywilnoprawnych,
3)osób świadczących usługi na rzecz Państwa Spółki oraz innych spółek z Grupy Y w ramach prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej.
Wobec tego, krąg uprawnionych do skorzystania z programu rabatowego, uprawniających w okresie ich ważności do uzyskania rabatu na nabywane towary/produkty (sprzęt wskazany na liście produktów dostępnych w ofercie w ramach Programu po cenie niższej niż rynkowa) oraz z darmowej dostawy jest potencjalnie nieograniczony.
Skoro możliwość dokonania zakupu po cenie preferencyjnej z użyciem kodu rabatowego w sklepie internetowym Organizatora oraz skorzystania z darmowej dostawy dotyczy szerokiej grupy beneficjentów to nie generuje po stronie Użytkowników powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, w związku z wprowadzeniem przez Grupę Y Programu, w ramach którego Uczestnicy mogą/będą mogli nabyć produkty dostępne w ofercie w ramach Programu po cenie niższej niż rynkowa oraz skorzystać z darmowego transportu (dostarczenia produktu pod wskazany adres, darmowego wniesienia oraz rozpakowania nowego sprzętu i usunięcia opakowań), po stronie Uczestników korzystających z Programu, będących przedmiotem Państwa zapytania nie powstał i nie powstanie przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, w związku z opisanym Programem, na Państwu nie spoczywa i nie będzie spoczywał obowiązek płatnika wobec tychże Uczestników, tj. obowiązek w zakresie obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych ani też obowiązek informacyjny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right