Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4015.6.2024.3.PB

W zakresie skutków podatkowych otrzymania wsparcia rzeczowego (sprzętu komputerowego) na podstawie zawartej umowy darowizny w ramach programu „e-Gabinet+”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od spadków i darowizn jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 stycznia 2024  r. wpłynął Pani wniosek z 12 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania wsparcia rzeczowego (sprzętu komputerowego) na podstawie zawartej umowy darowizny w ramach programu „e-Gabinet+”. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 6 marca 2024 r. (wpływ 13 marca 2024 r.), pismem z 15 marca 2024 r. (data wpływu 22 marca 2024 r.) oraz pismem z 4 kwietnia 2024 r. (wpływ 8 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Podmiot Leczniczy NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego bierze udział w projekcie organizowanym przez Ministerstwo Zdrowia „e-Gabinet+”, w ramach którego podmiot otrzymał sprzęt komputerowy służący do wdrożenia e-usług i integracji z systemem  e-zdrowie. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich.

Podmiot podpisał z Ministerstwem Zdrowia dwie umowy:

1.umowę uczestnictwa,

2.umowę darowizny.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Opisana we wniosku umowa darowizny została zawarta 23 czerwca 2023 r.

W celu realizacji projektu „e-Gabinet+” Praktyka Lekarza Rodzinnego podpisała z Ministerstwem Zdrowia dwie umowy: umowę uczestnictwa w projekcie oraz umowę darowizny stanowiącą podstawę przekazania sprzętu, obowiązek zawarcia której narzuca na Praktykę umowa uczestnictwa.

Przedmiotem umowy darowizny jest nieodpłatne przeniesienie prawa własności do sprzętu komputerowego, ale w rozumieniu Umowy uczestnictwa, która zobowiązuje Praktykę do wykorzystania sprzętu na warunkach określonych w umowach – czyli jedynie do celów realizacji projektu i nie krócej niż przez 5 lat. W rozumieniu Praktyki wyklucza to możliwość dowolnego dysponowania darowanym sprzętem i jest sprzeczne z rozumieniem pojęcia własności.

Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy Praktyka Lekarza Rodzinnego jest zobowiązana do zapłacenia podatku od darowizny?

Pani stanowisko w sprawie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Pani zdaniem, Praktyka Lekarza Rodzinnego nie jest zobowiązana do zapłacenia podatku od darowizny, gdyż sprzęt przekazany Pani na podstawie darowizny nie staje się Pani własnością i nie może Pani nim dowolnie dysponować.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków  i darowizn (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 596):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem: darowizny, polecenia darczyńcy.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera definicji pojęcia „darowizna”. Z tego względu, celem ustalenia tej definicji, należy sięgnąć do ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.).

W myśl art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.

Jak stanowi natomiast art. 890 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:

Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Przepisy powyższe nie uchybiają przepisom, które ze względu na przedmiot darowizny wymagają zachowania szczególnej formy dla oświadczeń obu stron.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie to ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia  w zamian za uczynioną darowiznę.

Do zawarcia umowy darowizny podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli złożone przez obie strony umowy. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli obdarowanego o przyjęciu darowizny.

Stosownie do art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Jak wynika z treści art. 6 ust. 1 pkt 4 i ust. 4 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje: przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia. W przypadku gdy nabycie nie zostało zgłoszone do opodatkowania, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą powołania się przez podatnika przed organem podatkowym na fakt nabycia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w dacie zawarcia umowy darowizny w związku z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 10 października 2022 r. w sprawie ustalenia kwot wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnionych od podatku od spadków i darowizn i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz skal podatkowych, według których oblicza się ten podatek (Dz.U. z 2022 r. poz. 2084):

Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

1)10 434 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;

2)7878 – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;

3)5308 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy  i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte  w podanym wyżej okresie.

Na podstawie art. 14 ust. 1 i 2 ww. ustawy:

Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.

Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

Zgodnie z treścią art. 14 ust. 3 cyt. ustawy:

Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

1)do grupy I − małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

2)do grupy II − zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

3)do grupy III − innych nabywców.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym  w dacie zawarcia umowy darowizny w związku z § 2 pkt 3 ww. rozporządzenia:

Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku, według następujących skal:

Kwoty nadwyżki w zł

Podatek wynosi

ponad

do

3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej

11 128

12%

11 128

22 256

1335 zł 40 gr i 16% od nadwyżki ponad 11 128 zł

22 256

3115 zł 90 gr i 20% od nadwyżki ponad 22 256 zł

Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku  w okresie wskazanym powyżej wówczas w myśl art. 17a ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że podmiot Leczniczy NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego bierze udział w projekcie organizowanym przez Ministerstwo Zdrowia „e-Gabinet+”, w ramach którego podmiot otrzymał sprzęt komputerowy służący do wdrożenia e-usług i integracji z systemem e-zdrowie. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich. Podmiot podpisał z Ministerstwem Zdrowia dwie umowy:

1.umowę uczestnictwa,

2.umowę darowizny.

W uzupełnieniach wniosku wskazała Pani, że opisana we wniosku umowa darowizny została zawarta 23 czerwca 2023 r. W celu realizacji projektu „e-Gabinet+” Praktyka Lekarza Rodzinnego podpisała z Ministerstwem Zdrowia dwie umowy: umowę uczestnictwa w projekcie oraz umowę darowizny stanowiącą podstawę przekazania sprzętu, obowiązek zawarcia której narzuca na Praktykę umowa uczestnictwa. Przedmiotem umowy darowizny jest nieodpłatne przeniesienie prawa własności do sprzętu komputerowego, ale w rozumieniu Umowy uczestnictwa, która zobowiązuje Praktykę do wykorzystania sprzętu na warunkach określonych w umowach – czyli jedynie do celów realizacji projektu i nie krócej niż przez 5 lat.

Pani wątpliwości budzi kwestia, czy jest Pani zobowiązana do zapłacenia podatku od darowizny.

W Pani ocenie, nie jest Pani zobowiązana do zapłacenia podatku od darowizny, gdyż sprzęt przekazany Pani na podstawie darowizny nie staje się Pani własnością i nie może Pani nim dowolnie dysponować.

Z takim stanowiskiem nie możemy się zgodzić.

Organ interpretacyjny przyjął, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego oraz jego uzupełnieniem, że w celu realizacji projektu „e-Gabinet+” Praktyka Lekarza Rodzinnego podpisała z Ministerstwem Zdrowia dwie umowy: umowę uczestnictwa w projekcie oraz umowę darowizny stanowiącą podstawę przekazania sprzętu, obowiązek zawarcia której narzuca na Praktykę umowa uczestnictwa. Rolą organu interpretacyjnego nie jest bowiem analiza prawidłowości formy zawartej umowy darowizny i potwierdzenie czy też zaprzeczenie, czy podpisana przez Panią umowa darowizny faktycznie nią jest. Kwestia ta została szerzej wyjaśniona w dodatkowych informacjach przedmiotowej interpretacji.

Wobec tego, mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego – z którego jednoznacznie wynika, że otrzymała Pani tytułem darowizny wsparcie rzeczowe w postaci sprzętu komputerowego – oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że zgodnie z cytowanym wyżej  art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn nabycie przez Panią ww. sprzętu tytułem darowizny podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn według analizowanych wyżej przepisów tej ustawy.

Zatem, jeżeli kwota otrzymanego sprzętu komputerowego przekroczyła kwotę wolną określoną w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn (jako, że darczyńcą jest podmiot zaliczony do III grupy podatkowej), to powstał u Pani obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn i obowiązek złożenia zeznania (druk SD-3) o nabyciu tej darowizny właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, w terminie miesiąca od dnia, w którym powstał obowiązekpodatkowy, czyli od dnia otrzymania darowizny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że Organ interpretacyjny dokonuje interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Organ nie posiada kompetencji do tego, aby rozstrzygać na gruncie aktów prawnych innych niż podatkowe (takich jak np. ustawa Kodeks cywilny) czy umowa darowizny posiada prawidłową formę czy też nie. Organ interpretacyjny nie przeprowadza też postępowania dowodowego, ograniczając się wyłącznie do analizy okoliczności podanych we wniosku – czyli opisu stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego. Takie postępowania, są zastrzeżone dla organów ku temu uprawnionych (np. dla Naczelnika Urzędu Skarbowego). W stosunku do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wyraża następnie swoje stanowisko, które musi być ustosunkowaniem się do poglądu na zagadnienie podatkowe czyli stanowisko zajęte w danej sprawie przez wnioskodawcę.

Dokonując rozstrzygnięcia w analizowanej sprawie, oparliśmy się więc na zawartym przez Panią opisie zdarzenia przyszłego, z którego jasno wynika, że otrzymała Pani wsparcie rzeczowe w postaci sprzętu komputerowego na podstawie darowizny.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia  30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U.  z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00