Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 17 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.243.2024.2.KP

Opodatkowanie renty z Niemiec.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 6 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 maja 2024 r. (wpływ 16 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan obywatelem polskim, mieszka Pan oraz jest zameldowany na stałe w Polsce pod adresem: (…).

W Polsce posiada Pan centrum swoich interesów osobistych.

Posiada Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski.

W związku z legitymowaniem się niemieckimi okresami ubezpieczeniowymi ubiegał się Pan o niemiecką rentę z tytułu niezdolności do pracy do niemieckiej instytucji Deutsche Rentenversicherung (…). Otrzymał Pan niemiecką rentę z tytułu całkowitej niezdolności do pracy od Deutsche Rentenversicherung za okres (…) 2021 r. do (…) 2024 r.

Został też Panu nadany niemiecki Identyfikator do rozliczeń podatku nr (…).

Ponadto od 2020 r. otrzymuje Pan z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) przychód z tytułu emerytur - rent oraz innych krajowych świadczeń (PIT11A/PIT40A).

Renta zagraniczna była wypłacana za pośrednictwem banku (…), w związku z czym bank, działając jako płatnik, wystawił Panu informację o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), gdzie kwotę wypłaconych tytułem otrzymanej z Niemiec renty Bank ujął w poz. 50, jako przychód z emerytur-rent zagranicznych, w poz. 53 ujął również pobraną zaliczkę od emerytur, rent zagranicznych w wys. (…) zł.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśnił Pan, że otrzymuje Pan wyłącznie rentę z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Deutsche Rentenversicherung (…) i dodatkowo polską rentę z KRUS.

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy 2023 r. oraz 2024 r.

Wniosek dotyczy renty otrzymywanej z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Deutsche Rentenversicherung (…) i polskiej renty otrzymywanej z KRUS.

Pytanie

1. Czy polski bank, do którego wpływa Pana renta z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Deutsche Rentenversicherung (…) ma obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za lata 2023-2024 oraz odprowadzania ich do polskiego organu podatkowego?

2. Czy powinien Pan w przedstawionej sytuacji płacić podatek dochodowy od osób fizycznych w Polsce z tytułu otrzymywanej renty z niemieckiego systemu ubezpieczeń socjalnych?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z ukształtowanym orzecznictwem uważa Pan, że otrzymywana renta z niemieckiego, obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych (Deutsche Rentenversicherung) nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, a także z uwagi na obowiązujące w tym zakresie regulacje polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie istnieje obowiązek wykazywania ich w zeznaniu rocznym. Nie ma również podstaw do tego, aby dochody niepodlegające w Polsce opodatkowaniu były traktowane tak jak dochody zwolnione z opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a zatem wykazywanie ich w deklaracjach podatkowych jest nieuzasadnione.

Jako uzasadnienie stanowiska chce Pan powołać się na treść art. 3 ust. 1, art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 18 ust. 1 i ust. 2 umowy polsko-niemieckiej o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Artykuł 3. ust. 1:

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Artykuł 4a:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Artykuł 18. Emerytury, renty i inne podobne płatności:

1. Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

2. Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Jak już Pan wspominał, centrum interesów życiowych ma Pan w Polsce (rodzina, dom i gospodarstwo rolne). Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy „bez względu na postanowienia ustępu 1, płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie (Polsce) z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa (Niemcy) podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie (Niemcy). To oznacza że Pana renta, wypłacana przez Deutsche Rentenversicherung (…) podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech i tym samym nie podlega opodatkowaniu w Polsce i nie będzie miała zastosowania w tym przypadku metoda unikania podwójnego opodatkowania, gdyż dochody te zgodnie z cytowaną umową podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech i tym samym nie występuje podwójne opodatkowanie. Dochód z tytułu otrzymywania renty i emerytury z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych nie stanowi dochodu zwolnionego w Polsce z opodatkowania na podstawie zastosowania odpowiedniej metody unikania podwójnego opodatkowania (tzw. metody wyłączenia z progresją albo tzw. metody odliczenia proporcjonalnego), stanowi on przychód niepodlegający opodatkowaniu w Polsce i jako taki nie wymaga wykazywania go z zeznaniu rocznym.

Uważa Pan zatem za niewłaściwe wystawienie PIT-11 za 2023 r. przez bank wypłacający Panu zagraniczną rentę, gdzie wypłaconą rentę ujął jako przychód z emerytur-rent zagranicznych.

Na podstawie art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (podlega opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech).

Podsumowując:

1.Polski Bank nie powinien pobierać zaliczek na podatek dochodowy z tytułu renty otrzymywanej z Niemiec.

2.Renta otrzymywana z Niemiec z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych podlega opodatkowaniu w Niemczech.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie zaś do art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W myśl postanowień art. 18 ust. 1 umowy zawartej w dniu 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90):

Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Ponadto, zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że emerytury i podobne świadczenia lub renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Z analizy Pana opisu zdarzenia wynika, że otrzymał Pan niemiecką rentę z tytułu całkowitej niezdolności do pracy od Deutsche Rentenversicherung za okres (…) 2021 r. do (…) 2024 r. Rentę otrzymuje Pan z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Jest Pan obywatelem polskim, w Polsce posiada Pan centrum swoich interesów osobistych. Ponadto od 2020 r. otrzymuje Pan z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przychód z tytułu emerytur - rent oraz innych krajowych świadczeń (PIT11A/PIT40A). Renta zagraniczna była wypłacana za pośrednictwem banku, w związku z czym bank, działając jako płatnik, wystawił Panu informację o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11). Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy 2023 r. oraz 2024 r.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia oraz przytoczone przepisy prawa stwierdzam, że skoro otrzymuje Pan rentę z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych to świadczenie to podlega opodatkowaniu – zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej – tylko w Niemczech.

Tym samym renta ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce i wykazaniu w zeznaniu rocznym w Polsce.

W świetle powyższego Bank w Polsce nie powinien od ww. renty pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w latach 2023-2024.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00