Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.199.2024.1.KW
Zastosowanie zwolnienia do wypłacanych Fundacji rodzinnej wypłaty zysku przez płatnika.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia czy z tytułu wypłaty do Fundacji zysku na podstawie podjętej Uchwały, jak i uchwał w sprawie podziału i przeznaczeniu zysku podejmowanych w przyszłości, wypłata ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, a tym samym Spółka - działając jako płatnik, będzie zobowiązana pobrać podatek u źródła- jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy z tytułu wypłaty do Fundacji zysku na podstawie podjętej Uchwały, jak i uchwał w sprawie podziału i przeznaczeniu zysku podejmowanych w przyszłości, wypłata ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, a tym samym Spółka - działając jako płatnik, będzie zobowiązana pobrać podatek u źródła.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. S.A. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej także jako: ,,CIT”), posiadającym nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Głównym akcjonariuszem Spółki jest Fundacja Rodzinna B (dalej: „Fundacja”). Fundacja została powołana na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U.2023.326 z dnia 2023.02.21, dalej: „Ustawa o fundacji rodzinnej”).
Fundacja została również zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych przed upływem 6 miesięcy od daty jej powstania.
Fundacja otrzymała akcje Spółki, w wyniku czego Fundacja posiada 70,73% udziału w kapitale zakładowym Spółki.
Spółka, zgodnie z podjętą uchwałą w sprawie podziału i przeznaczeniu zysku za rok 2023 (dalej: „Uchwała"), planuje dokonać wypłaty dywidendy na rzecz m.in. Fundacji. Wypłata dywidendy ma nastąpić (...) 2024 r. W przyszłości planowane jest również dokonywanie wypłat dywidend na rzecz Fundacji z przyszłych zysków Spółki.
Pytanie
Czy z tytułu wypłaty do Fundacji zysku na podstawie podjętej Uchwały, jak i uchwał w sprawie podziału i przeznaczeniu zysku podejmowanych w przyszłości, wypłata ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, a tym samym Spółka - działając jako płatnik, będzie zobowiązana pobrać podatek u źródła?
Państwa stanowisko w sprawie
W opinii Spółki wypłata do Fundacji zysku na podstawie podjętej Uchwały (jak również podjętych w przyszłości analogicznych uchwał), nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, a tym samym Spółka nie będzie działać jako płatnik i nie będzie zobowiązana do poboru podatku u źródła.
Uzasadnienie stanowiska
Dochody (przychody) fundacji rodzinnej
Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o CIT, ustawa reguluje opodatkowanie CIT dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT, przepisy ustawy mają zastosowanie również do fundacji rodzinnych w organizacji. Zgodnie natomiast z art. 4a pkt 36 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 i 825).
Fundacja rodzinna (tak jak fundacja rodzinna w organizacji) jest zwolniona podmiotowo z opodatkowania CIT stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Przy czym na mocy art. 6 ust. 9 ustawy o CIT, fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku, gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji. To wyłączenie w przypadku Fundacji nie znajdzie zastosowania, ponieważ Fundacja została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych przed upływem terminu 6-miesięcy od dnia jej powstania.
Jednocześnie, opisane wyżej zwolnienie podmiotowe względem fundacji rodzinnej nie znajdzie zastosowania do:
- podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q (art. 6 ust. 6 ustawy o CIT - tj. podatek od budynków oraz podatek od wypłat na rzecz beneficjentów);
- działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej (art. 6 ust. 7 ustawy o CIT);
- osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5% (art. 6 ust. 8 ustawy o CIT).
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż dla fundacji rodzinnej zostały przewidziane przez ustawodawcę szczególne zasady opodatkowania, w tym preferencja polegająca na zwolnieniu jej od opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, w zakresie w jakim fundacja rodzinna realizuje działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej. Jednakże - jak wskazano powyżej - są pewne wyjątki.
Przesłanką wyłączającą zwolnienie z opodatkowania CIT przychodów fundacji rodzinnej będzie prowadzenie działalności gospodarczej, której zakres - zgodnie z art. 6 ust. 8 ustawy o CIT - wykracza poza ten wskazany w Ustawie o fundacji rodzinnej.
Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
- zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
- najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
- przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
- nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
- udzielania pożyczek:
- spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
- spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
- beneficjentom;
- obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
- produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
- gospodarki leśnej.
Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 5 ust. 3 Ustawy o fundacji rodzinnej, przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma więc prawidłowe ustalenie, czy fundacja prowadzi działalność gospodarczą zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Zgodnie bowiem z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej, stawka podatku wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki, wypłata zysku na podstawie podjętej Uchwały do Fundacji mieści się w zakresie określonym w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej, ponieważ fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania m.in. do spółek handlowych, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach. Jednym z elementów uczestniczenia w tych spółkach jest osiąganie zysku z tego tytułu.
W konsekwencji, w ocenie Spółki, Fundacja ma prawo do czerpania korzyści m.in. w postaci uprawnienia do otrzymania dywidendy od Spółki, skoro jest jej akcjonariuszem. Jednocześnie, otrzymanie przez Fundację dywidendy z tytułu posiadanych w Spółce akcji, nie powinny podlegać opodatkowaniu CIT.
Obowiązki Spółka jako płatnika zryczałtowanego CIT (tzw. podatku u źródła)
Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.
Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).
Wskazać należy, że przepisy ustawy o CIT nie zawierają regulacji, która wprost zwalniałaby płatnika z ww. obowiązków w przypadku, gdy odbiorcą wypłaty zysku jest fundacja rodzinna. Jednakże, fundacja rodzinna - tak jak to zostało wskazane powyższej - korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, w zakresie działalności określonej w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej.
Tym samym, w sytuacji, w której fundacji rodzinnej przysługuje ww. zwolnienie, to płatnik nie będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku z tytułu wypłaty zysku na rzecz fundacji rodzinnej. Jednocześnie, mimo iż adresatem ww. zwolnienia jest fundacja rodzinna, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, to płatnik obowiązany jest - z uwagi na należytą staranność - weryfikować warunki zastosowania zwolnienia wynikającego z przepisów szczególnych.
Mając na uwadze powyższe, skoro w ocenie Spółki, wypłata dywidendy Fundacji mieścić się będzie w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej Fundacji, w stosunku do której zastosowanie znajdzie zwolnienie podmiotowe wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, to po stronie Spółki jako płatnika, nie powstanie obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconego na rzecz Fundacji zysku. Obowiązku płatnika związane z poborem tzw. podatku u źródła są bowiem czynnością akcesoryjną oraz techniczną w stosunku do samego obowiązku podatkowego, który w niniejszym zdarzeniu przyszłym nie powstanie.
Powyższe stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektora KIS”) m.in. w interpretacji indywidualnej z:
- 3 kwietnia 2024 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.105.2024.1.KW, w której organ podatkowy wskazał m.in., iż: ,,(...) Spółka jako płatnik nie będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy CIT, z tytułu z wypłaty zysku wypłacanego fundacji rodzinnej, ze względu na to, że fundacja rodzinna w zakresie otrzymywanego zysku korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT".
- 4 marca 2024 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.105.2024.1.KW, w której organ podatkowy wskazał m.in., iż: „Otrzymanie przez fundację rodzinną dochodu z tytułu dywidendy od spółki, w związku z przysługującym fundacji udziałami w jej zysku, powstaje na skutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w takiej spółce, a więc mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej określonej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej. W stosunku do tych dochodów zastosowanie znajdzie zwolnienie podmiotowe wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT czego konsekwencją jest brak obowiązku poboru przez wnioskodawcę jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconych na rzecz fundacji rodzinnej dywidend".
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej : ustawa CIT)
Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy CIT,
Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).
Spółka dokonując wypłaty zysku/dywidendy jako płatnik zobowiązana jest więc do wypełnienia obowiązków wykazanych w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, posiadającym nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Głównym akcjonariuszem Spółki jest Fundacja Rodzinna B. Fundacja została powołana na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej. Fundacja została również zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych przed upływem 6 miesięcy od daty jej powstania. Fundacja otrzymała akcje Spółki, w wyniku czego Fundacja posiada 70,73% udziału w kapitale zakładowym Spółki. Spółka, zgodnie z podjętą uchwałą w sprawie podziału i przeznaczeniu zysku za rok 2023, planuje dokonać wypłaty dywidendy na rzecz m.in. Fundacji. Wypłata dywidendy ma nastąpić (...) 2024 r. W przyszłości planowane jest również dokonywanie wypłat dywidend na rzecz Fundacji z przyszłych zysków Spółki.
Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii ustalenia, czy z tytułu wypłaty do Fundacji zysku na podstawie podjętej Uchwały, jak i uchwał w sprawie podziału i przeznaczeniu zysku podejmowanych w przyszłości, wypłata ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, a tym samym Spółka - działając jako płatnik, będzie zobowiązana pobrać podatek u źródła.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy wskazać, iż zgodnie z art. art. 4a pkt 36 ustawy CIT,
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”),
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr,
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że
Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy CIT,
Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy CIT,
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.
Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 ustawy CIT, a w konsekwencji z tytułu wypłaty zysku Spółka będzie pełniła funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych.
W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT, który stanowi, że
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-7 i 9 ustawy CIT,
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221). Wyjątek ma stanowić działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż dla Fundacji rodzinnej zostały przewidziane przez ustawodawcę szczególne zasady opodatkowania, w tym preferencja polegająca na zwolnieniu Fundacji rodzinnej od opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT w zakresie w jakim Fundacja rodzinna realizuje działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr.
Podnieść należy, iż chociaż adresatem ww. zwolnienia jest Fundacja to zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy CIT płatnik weryfikuje warunki zastosowania zwolnienia, wynikającego z przepisów szczególnych.
Spółka realizując funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty zysku wypracowanego w poprzednich latach, jak i w sprawie podziału i przeznaczenia zysku w przyszłości weryfikuje możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT.
Wykładnia systemowa oraz konstrukcja podatku dochodowego od osób prawnych uprawnia do stwierdzenia, że:
- w sytuacji, gdy Fundacji rodzinnej nie przysługuje zwolnienie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT w stosunku do wypłacanego zysku ze spółki akcyjnej w związku z przysługującymi Fundacji udziałami w zysku, to Spółka jako płatnik będzie zobowiązana do poboru podatku i uiszczenia go do właściwego organu podatkowego;
- w sytuacji gdy Fundacji rodzinnej przysługuje ww. zwolnienie to Spółka jako płatnik nie będzie zobowiązana do poboru podatku z tytułu wypłaty ww. zysku na rzecz Fundacji rodzinnej.
Przepisy ustawy CIT nie zawierają regulacji, która wprost zwalniałaby płatnika z ww. obowiązków w przypadku, gdy odbiorcą wypłaty zysku jest fundacja rodzinna. Jednak fundacja rodzinna co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT w zakresie działalności określonej w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.
Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie:
przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
Otrzymanie przez fundację rodzinną dochodu z tytułu wypłaty zysku od Spółki (dywidendy), w związku z przysługującym fundacji udziałami w jej zysku, powstaje na skutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w takiej spółce, a więc mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej określonej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej.
W stosunku do tych dochodów zastosowanie znajdzie zwolnienie podmiotowe wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT czego konsekwencją jest brak obowiązku poboru przez Spółkę jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconego na rzecz fundacji rodzinnej zysku.
Reasumując, Spółka jako płatnik nie będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy CIT, z tytułu z wypłaty zysku (dywidendy) wypłacanych fundacji rodzinnej, ze względu na to, że fundacja rodzinna w zakresie otrzymywanego zysku (dywidendy) korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT.
Zatem, stanowisko Państwa, zgodnie z którym, wypłata do Fundacji zysku na podstawie podjętej Uchwały (jak również podjętych w przyszłości analogicznych uchwał), nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, a tym samym Spółka nie będzie działać jako płatnik i nie będzie zobowiązana do poboru podatku u źródła należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right