Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.253.2024.2.ACZ
Opodatkowanie renty z Niemiec.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 marca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 5 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresieopodatkowania renty z Niemiec. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 maja 2024 r. (wpływ 10 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W okresie od 27 września 2018 r. do 28 kwietnia 2022 r. pobierała Pani z niemieckiego systemu ubezpieczeń socjalnych rentę socjalną wychowawczą, otrzymaną po śmierci ojca Pani dzieci.
Przez cały powyższy czas miała Pani miejsce zamieszkania w Polsce, w (…) przy ul. (…). Tutaj był również Pani ośrodek interesów życiowych.
Niemiecka renta socjalna była przesyłana na Pani polskie konto, a bank przez cały okres wypłaty renty pobierał zaliczki na podatek. W Pani ocenie, zaliczki te były pobierane, ponieważ bank nie dokonał analizy postanowień Umowy pomiędzy Polską a Niemcami o unikaniu podwójnego opodatkowania.
(…) Urząd Skarbowy (…) odmówił rozpatrzenia sprawy bezprawnego potrącania zaliczek na podatek dochodowy z otrzymywanej przez Panią niemieckiej renty socjalnej i zasugerował zwrócenie się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że oczekuje Pani wydania interpretacji indywidualnej w kwestii opodatkowania uzyskiwanej renty z Niemiec, za cały okres pobierania przez Panią w Polsce renty z Niemiec, tj. za lata od 2018 r. do 2022 r.
Renta, o której mowa we wniosku, była otrzymywana przez Panią z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń społecznych.
Renta, o której mowa we wniosku, nie została przyznana na stałe, tylko na określony okres, tj. do 2028 r. – czyli na czas nauki dzieci. Renta jest przyznawana na określony czas, w tym wypadku została przyznana do czasu ukończenia szkoły przez dzieci. Renta rodzinna jest wypłacana do ukończenia 18. roku życia przez dziecko lub dzieci. W wyjątkowych przypadkach, związanych z edukacją na uczelni wyższej, szkoleniem zawodowym lub wolontariatem, renta wypłacana jest do 27. roku życia. Ustanie pobierania przez Panią renty nastąpiło w związku z tym, że dzieci zaprzestały uczęszczania do szkoły i zaczęły pracę. W takiej sytuacji, Pani nie mogła dalej pobierać renty, zatem zgłosiła to Pani i renta została wstrzymana.
Pytanie
Czy renta socjalna otrzymywana przez Panią z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, podlega opodatkowaniu w Polsce?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, przepis art. 18 ust. 2 Umowy pomiędzy Polską a Niemcami w sprawie unikania podwójnego opodatkowania stanowi wyraźnie, że płatności renty socjalnej, którą otrzymywała Pani z systemu ubezpieczeń socjalnych w Niemczech, biorąc pod uwagę fakt Pani zamieszkania w Polsce, nie mogły podlegać opodatkowaniu w Polsce. Spełniała Pani wszystkie przesłanki konieczne do uznania otrzymywanej przez Panią renty za niepodlegającą opodatkowaniu w Polsce.
W związku z powyższym, renta ta nie podlegała opodatkowaniu w Polsce.
Analogiczne stanowisko przyjął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej nr 0113-KDIPT2-2.4011.1022.2020, a także w podobnej sprawie Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji indywidualnej nr IPPB4/415-823/13-2/JK4.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 200 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Jak stanowi art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu opisu sprawy wynika, że w okresie od 27 września 2018 r. do 28 kwietnia 2022 r. pobierała Pani z niemieckiego systemu ubezpieczeń socjalnych rentę socjalną wychowawczą, otrzymaną po śmierci ojca Pani dzieci. Renta, o której mowa we wniosku, była otrzymywana przez Panią z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń społecznych.
Renta, o której mowa we wniosku, nie została przyznana na stałe, tylko na określony okres, tj. do 2028 r. – czyli na czas nauki dzieci. Renta jest przyznawana na określony czas, w tym wypadku została przyznana do czasu ukończenia szkoły przez dzieci. Renta rodzinna jest wypłacana do ukończenia 18. roku życia przez dziecko lub dzieci. W wyjątkowych przypadkach, związanych z edukacją na uczelni wyższej, szkoleniem zawodowym lub wolontariatem, renta wypłacana jest do 27. roku życia. Ustanie pobierania przez Panią renty nastąpiło w związku z tym, że dzieci zaprzestały uczęszczania do szkoły i zaczęły pracę. W takiej sytuacji, Pani nie mogła dalej pobierać renty, zatem zgłosiła to Pani i renta została wstrzymana.
Przez cały powyższy czas miała Pani miejsce zamieszkania w Polsce i w Polsce był również Pani ośrodek interesów życiowych.
Niemiecka renta socjalna była przesyłana na Pani polskie konto, a bank przez cały okres wypłaty renty pobierał zaliczki na podatek.
Zatem, w przedmiotowej sprawie – oprócz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zastosowanie znajdą również uregulowania zawarte w Umowie między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).
Jak stanowi art. 18 ust. 1 ww. Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku:
Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.
Natomiast w myśl art. 18 ust. 2 ww. Umowy:
Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że renta otrzymywana z Niemiec, wypłacana osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenie jest wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wówczas, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. Umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.
Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro otrzymywana przez Panią w okresie od 27 września 2018 r. do 28 kwietnia 2022 r. renta wychowawcza, stanowiła płatność z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec, to zgodnie z art. 18 ust. 2 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce. W takiej sytuacji, płatnik (tj. bank) nie powinien był pobierać od otrzymywanej renty wychowawczej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
W konsekwencji, nie jest Pani zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce od otrzymywanej w latach 2018-2022 renty wychowawczej z Niemiec.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu interpretacji Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pani w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right