Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.58.2024.2.LM
Prawo Spółki do możliwości składania deklaracji JPK VAT-7K począwszy od III kwartału 2023 r.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa Spółki do możliwości składania deklaracji JPK VAT-7K począwszy od III kwartału 2023 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 kwietnia 2024 r. (wpływ 9 kwietnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka Jawna w grudniu 2022 roku przekroczyła przychód do limitu małego podatnika w VAT 1.200.000 Euro. Następnie Urząd Skarbowy wezwał Spółkę do skorygowania deklaracji i zgłoszenia VAT-R z rozliczeniem miesięcznym od stycznia 2023 r.
W lipcu po wejściu SLIM VAT-3 przychód za 2022 do limitu małego podatnika wzrósł z 1.200.000 euro do 2.000.000 euro, co oznacza, że od tej chwili Spółka na dzień 31 grudnia 2022 posiadała status małego podatnika.
W związku z powyższym Spółka wysłała zgłoszenie rozliczenia miesięcznego wysyłania deklaracji JPK VAT od stycznia 2023 roku i skorygowała deklaracje od stycznia do czerwca tak jak chciał Urząd Skarbowy. Następnie Spółka wysłała zgłoszenie VAT-R deklarując kwartalne wysyłanie deklaracji JPK VAT-7K od IV kwartału 2023 r. Ostatecznie Spółka skorygowała zgłoszenie VAT-R od III kwartału 2023 r.
Nie toczyło się żadne postępowanie kontrolne przeciwko Spółce ani nie toczy. Spółka została tylko wezwana do korekt deklaracji od 1 stycznia 2023 roku co uczyniła za pierwsze 6 miesięcy, a następnie wysłała rejestrację JPK VAT-7K od III kwartału 2023 roku. Urząd Skarbowy jednak kwestionuje możliwość rejestracji Spółki od III kwartału 2023 roku.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
17 listopada 2023 Spółka złożyła zgłoszenie VAT-R deklarując kwartalne wysyłanie deklaracji JPK VAT-7K od IV kwartału,
18 listopada 2023 Spółka złożyła korektę zgłoszenia VAT-R deklarując składanie deklaracji JPK VAT-7K od III kwartału.
Pytanie
Czy podatnik ma prawo do wysyłania kwartalnych rozliczeń od III kwartału 2023 r. ?
Państwa stanowisko w sprawie
Zasady składania deklaracji miesięcznych i kwartalnych reguluje art. 99 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z tym przepisem podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
Mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.
Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, mogą, po uprzednim zawiadomieniu na piśmie naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25 dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa, składać również:
1)mali podatnicy, którzy nie wybrali metody kasowej;
2)podatnicy podlegający opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, ze zm.15), jeżeli wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) u tych podatników nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 4 000 000 euro, przy czym przeliczenia kwoty wyrażonej w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Państwa zdaniem Spółka może składać deklaracje kwartalne od III kwartału 2023 roku.
Zastosowanie w tej sprawie znajdzie art. 99 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten wymaga tylko uprzedniego zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego najpóźniej do 25 dnia drugiego miesiąca kwartału za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Spółka na skutek zmian przepisów i zwiększenia limitu z 1.2 mln do 2 mln euro w 2023 roku była małym podatnikiem. Spółka jako taka miała prawo do wyboru składania deklaracji kwartalnych co uczyniła po kilku korektach od III kwartału 2023 roku. Wcześniej w terminie poinformowała o rozliczeniu kwartalnym. Brak jest więc zastrzeżeń do rejestracji Spółki jawnej jako podatnika uprawnionego do składania deklaracji od III kwartału 2023 roku. Spólka zaznacza końcowo, że Urząd Skarbowy nie prowadzi żadnej kontroli przeciwko Spółce, kwestionuje jednak możliwość skutecznego złożenia zawiadomienia i możliwości rozliczania kwartalnego podatku od towarów i usług od III kwartału 2023 roku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” :
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 2 pkt 25 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 czerwca 2023 r.:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o małym podatniku - rozumie się przez to podatnika podatku od towarów i usług:
a) u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro,
b) prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, zarządzającego alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, będącego agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu - jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 45.000 euro
- przy czym przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów obowiązujących do 31 czerwca 2023 r., aby podatnik podatku od towarów i usług spełniał definicję małego podatnika wartość dokonanej przez niego sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie może przekroczyć, w poprzednim (do badanego okresu) roku podatkowym, wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro.
Od 1 lipca 2023 r. przepis art. 2 pkt 25 stanowi :
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o małym podatniku - rozumie się przez to podatnika podatku od towarów i usług:
a) u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro,
b) prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, zarządzającego alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, będącego agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu - jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 45 000 euro
- przy czym przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł;
Tym samym od 1 lipca 2023 r. limit małego podatnika został zwiększony do kwoty 2 000 000 euro, zatem przekroczenie tej kwoty powoduje utratę statusu małego podatnika.
Stosownie do art. 99 ust. 2 ustawy:
Mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.
W myśl art. 99 ust. 3 pkt 1 ustawy:
Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, mogą, po uprzednim zawiadomieniu na piśmie naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa, składać również:
W myśl art. 99 ust. 11b ustawy:
Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Stosownie do art. 103 ust. 2 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3, są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 33.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka w grudniu 2022 roku przekroczyła przychód do limitu małego podatnika w VAT 1 200 000 Euro.
W lipcu po wejściu SLIM VAT-3 przychód za 2022 r. do limitu małego podatnika wzrósł z 1 200 000 euro do 2 000 000 euro, co oznacza, że od tamtej chwili Spółka na dzień 31 grudnia 2022 posiadała status małego podatnika.
Spółka zgłosiła, że od stycznia 2023 r, będzie wysyłać miesięczne rozliczenia deklaracji w JPK_VAT z deklaracją i skorygowała deklaracje od stycznia do czerwca. Następnie Spółka 17 listopada 2023 r. wysłała zgłoszenie VAT-R deklarując kwartalne wysyłanie deklaracji JPK VAT-7K od IV kwartału 2023 r. Ostatecznie 18 listopada 2023 r. Spółka skorygowała zgłoszenie VAT-R w zakresie składania deklaracji od III kwartału 2023 r.
Wątpliwości Spółki dotyczą tego czy ma Ona prawo do wysyłania kwartalnych rozliczeń JPK _VAT z deklaracją od III kwartału 2023 r.
W związku z podwyższeniem limitu sprzedaży małego podatnika do 2 000 000 euro od 1 lipca 2023 r. za małego podatnika uznaje się podatnika u którego sprzedaż w 2022 r. nie przekroczyła 1 200 000 euro, natomiast w drugim półroczu 2023 r., są to również podatnicy, u których sprzedaż ta w 2022 r. przekroczyła 1 200 000 euro, ale nie przekroczyła 2 000 000 euro.
Jednym z przywilejów małego podatnika jest możliwość składania deklaracji podatkowych za okresy kwartalne co wynika z art. 99 ust. 3 pkt 1 ustawy. Jest to czynność dobrowolna a stosowanie tego sposobu rozliczenia następuje w wyniku złożenia stosownego zawiadomienia w tej sprawie - przez co podatnik wyraża wolę korzystania z tej możliwości. Zatem aby móc skorzystać z tego prawa należało uprzednio zgodnie z ww. przepisami zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego. Zawiadomienie to powinno zostać złożone na formularzu VAT-R do 25 dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa.
Analizując powyższe przepisy w odniesieniu do przedstawionego opisu sprawy, wskazać trzeba, że aby Spółka mogła skorzystać z prawa do składania plików JPK_VAT z deklaracją za okresy kwartalne począwszy od III kwartału 2023 r. powinna złożyć do 25 sierpnia 2023 r., zawiadomienie w postaci formularza VAT-R do naczelnika urzędu skarbowego o tym zamiarze. Natomiast jak wynika z opisu sprawy Spółka takiego zawiadamiania nie złożyła w odpowiednim terminie. Zawiadomienie to zostało złożone przez Spółkę 17 listopada 2023 r. z zamiarem korzystania z rozliczeń kwartalnych JPK_VAT-7K począwszy od IV kwartału 2023 r. Następnie Spółka 18 listopada 2023 r., złożyła korektę do tego zgłoszenia deklarując składanie deklaracji JPK_VAT-7K od III kwartału 2023 r. Tym samym termin o którym mowa w art. 99 ust. 3 ustawy nie został zachowany, a Spółka nie mogła skorzystać w tamtym czasie ze złożenia JPK_VAT z deklaracją za okres od III kwartału 2023 r. Przepisy ustawy nie wskazują możliwości korekty złożonego zawiadomienia VAT-R. Należy zauważyć, że ustawodawca w sposób jednoznaczny określił termin zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o wyborze składania deklaracji kwartalnych.
Zatem Spółka jako mały podatnik, który w 2022 r. przekroczył 1 200 000 euro, ale nie przekroczył 2 mln euro i chciał skorzystać ze składania deklaracji JPK VAT-7K począwszy od III kwartału 2023 r., powinien złożyć formularz VAT-R do 25 sierpnia 2023 r. Niedopełnienie tego warunku spowodowało utratę możliwości składania deklaracji kwartalnych za III kwartał 2023 r.
Tym samym Państwa stanowisko uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right