Ocena legalności aktu podustawowego i odmowa jego zastosowania - Wyrok NSA z dnia 27 marca 2024 r., sygn. II GSK 605/21
Sąd administracyjny może odmówić zastosowania przepisu rozporządzenia uznanego za niezgodny z konstytucją, nawet jeśli przepis ten został później uznany za niekonstytucyjny wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z klauzulą odroczenia jego mocy obowiązującej.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Sędzia del. WSA Wojciech Sawczuk Protokolant asystent sędziego Andrzej Wojdalski po rozpoznaniu w dniu 27 marca 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta Katowice od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 2 grudnia 2020 r. sygn. akt II SA/Gl 616/20 w sprawie ze skargi "A." Sp. z o.o. w W. na akt Prezydenta Miasta Katowice z dnia [...] marca 2020 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu części opłaty za wydanie karty pojazdu 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Prezydenta Miasta Katowice na rzecz "A." Sp. z o.o. w W. 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 2 grudnia 2020 r., sygn. akt II SA/Gl 616/20, działając na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie: tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako: "p.p.s.a.") w sprawie ze skargi "A." Sp. z o.o. w W. (dalej jako: "skarżąca") na akt Prezydenta Miasta Katowice z dnia [...] marca 2020 r. w przedmiocie zwrotu części opłaty za wydanie karty pojazdu, uchylił zaskarżony akt oraz zasądził od Prezydenta Miasta Katowice na rzecz skarżącej zwrot części kosztów postępowania.
II
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku złożył Prezydent Miasta Katowice, zarzucając Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gliwicach:
I. naruszenie prawa materialnego, tj.:
1) naruszenia prawa materialnego poprzez błędną wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie art. 178 ust. 1 Konstytucji RP przez przyjęcie, że orzekający Wojewódzki Sąd Administracyjny jest władny samodzielnie oceniać zgodność przepisu z Konstytucją, pomimo wydania przez Trybunał Konstytucyjny orzeczenia określającego moment utraty mocy obowiązującej określonego przepisu prawa od początku jego obowiązywania, co prowadzi do odmowy zastosowania przepisu, który formalnie istnieje w systemie prawnym;