Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.177.2024.2.RM
Wykazywania w pliku JPK_VAT dostawy towarów opodatkowanej na terytorium UE.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 kwietnia 2024 r., za pośrednictwem ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z 4 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wykazywania w pliku JPK_VAT dostawy towarów opodatkowanej na terytorium Niemiec. Uzupełnili go Państwo 5 kwietnia 2024 r. (data wpływu 11 kwietnia 2024 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 maja 2024 r. (wpływ za pośrednictwem ePUAP 6 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. GmbH & Co KG (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką osobową z siedzibą gospodarczą zlokalizowaną na terytorium Niemiec.
Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce. Jednocześnie, Spółka nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, co zostało potwierdzone przez tutejszy organ w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lutego 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.63.2022.2.RST.
Spółka (…) sprzedaż detaliczną na rzecz konsumentów na terenie Europy - głównie w Niemczech.
Obecnie Spółka jest w trakcie rozszerzania swojej działalności sprzedażowej z uwzględnieniem daleko idących zmian logistycznych. Jednym z centralnych etapów tej transformacji będzie przeniesienie części procesów logistycznych do tworzonego obecnie w Polsce zewnętrznego centrum logistycznego (które będzie prowadzone przez lokalnego dostawcę usług logistycznych).
Zakres działalności gospodarczej Spółki, na potrzeby której wykorzystywane będzie wskazane centrum logistyczne, obejmować będzie sprzedaż towarów własnych na rzecz konsumentów (tzw. B2C).
Towary własne Spółki będą przechowywane we wskazanym centrum logistycznym i na zamówienie (złożone za pośrednictwem sklepu internetowego A.) dostarczane do klientów Spółki w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (tzw. WSTO) do odbiorców zlokalizowanych w Niemczech. Przedmiotowe towary będą sprzedawane przez Spółkę we własnym imieniu i na własny rachunek.
Spółka również wskazuje, że obecnie nie ma zamiaru realizować ze wskazanego centrum logistycznego w Polsce:
- wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość do odbiorców zlokalizowanych w innych (niż Niemcy) krajach UE;
- sprzedaży do klientów indywidualnych zlokalizowanych w Polsce.
Spółka jednocześnie nie wyklucza, że w przyszłości będzie realizować WSTO do innych (niż Niemcy) krajów lub realizować sprzedaż B2C w Polsce - jednakże takie potencjalne transakcje nie są przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Podsumowując, towary będące własnością Spółki znajdujące się w centrum logistycznym w Polsce będą wykorzystywane do realizacji WSTO z ich wysyłką z Polski do klientów indywidualnych zlokalizowanych w Niemczech (tj. osób, które nie są podatnikami podatku od wartości dodanej). Na marginesie, Spółka wskazuje, że zgodnie z jej szacunkiem, wolumen WSTO, które będą dokonywane z Polski na rzecz konsumentów na terytorium Niemiec, będzie wynosił nawet kilka milionów transakcji miesięcznie.
Jednocześnie Spółka informuje, że nie jest i obecnie nie zamierza być zgłoszona do procedury VAT-OSS (One Stop Shop).
Spółka będzie traktować wskazane transakcje WSTO na rzecz konsumentów w Niemczech, jako opodatkowane podatkiem od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia wysyłanych towarów, tj. na terytorium Niemiec (tj. miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki).
Tym samym, transakcje WSTO na rzecz konsumentów w Niemczech, opodatkowane będą niemieckim podatkiem od wartości dodanej, z uwzględnieniem lokalnej stawki. Spółka w tym zakresie będzie:
- dokumentować wskazaną sprzedaż stosownymi dokumentami wystawianymi zgodnie z przepisami podatkowymi obowiązującymi w tym zakresie na terytorium Niemiec;
- raportować wskazane WSTO w rozliczeniach VAT Spółki składanych na terytorium Niemiec.
Wnioskodawca również wskazuje, że na podstawie art. 86 ust. 8 ustawy Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego poniesionego z tytułu nabyć związanych ze wskazanymi transakcjami WSTO na rzecz konsumentów w Niemczech.
Ponadto, Spółka wskazuje, że ze wskazanego centrum logistycznego zamierza dokonywać również innych transakcji (np. B2B) - jednakże pozostałe planowane transakcje, nie są przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Pytania
1)Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazywania wskazanych transakcji WSTO realizowanych na rzecz odbiorców zlokalizowanych w Niemczech (tj. w kraju siedziby gospodarczej Spółki) w pliku JPK_V7M?
2)Jeśli odpowiedź organu na pytanie nr 1 jest twierdząca (tj. Wnioskodawca powinien wykazywać WSTO z Polski do Niemiec w pliku JPK_V7M), czy taka sprzedaż będzie mogła być wykazywana przez Spółkę w JPK_V7M w formie zbiorczego zapisu (tj. Spółka nie będzie zobowiązana do wykazywania odrębnie wszystkich transakcji zrealizowanych w danym okresie)?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy:
1)Spółka nie będzie zobowiązana do wykazywania w pliku JPK_V7M wskazanych transakcji WSTO realizowanych na rzecz konsumentów zlokalizowanych na terytorium Niemiec (tj. w kraju siedziby gospodarczej Spółki).
2)Jeśli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1. zostanie uznane za nieprawidłowe - wówczas zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie mieć możliwość wykazywania wskazanych transakcji WSTO realizowanych na rzecz konsumentów zlokalizowanych na terytorium Niemiec w formie jednego, zbiorczego zapisu w pliku JPK_V7M, dokonywanego na podstawie zbiorczego dokumentu wewnętrznego oznaczonego jako „WEW”.
Uzasadnienie Wnioskodawcy do pytania nr 1
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
2)eksport towarów,
3)import towarów na terytorium kraju,
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z art. 2 pkt 22a ustawy o VAT wynika, że przez pojęcie wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (dalej: „WSTO”) rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z jednego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego, dokonywaną na rzecz:
- podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem, w przypadku których nie występuje obowiązek opodatkowania tego nabycia jako wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów,
- każdej innej osoby niebędącej podatnikiem.
Jednocześnie, art. 22 ust. 1 pkt 1a Ustawy o VAT wprowadza zasadę, zgodnie z którą miejscem dostawy towarów - w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.
W przypadku spełnienia warunków określonych w art. 22a ust. 1 Ustawy o VAT, za miejsce opodatkowania dostawy towarów uznaje się kraj rozpoczęcia wysyłki/transportu towarów. Przy czym, podatnik uprawniony do stosowania ww. zasady szczególnej może z niej zrezygnować (przez złożenie stosownego zawiadomienia) i rozliczać dostawy na zasadach ogólnych.
Jak stanowi, art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Kolejno, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody - w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.
Deklaracje podatkowe, o których mowa powyżej, powinny zawierać dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika (art. 99 ust. 7c ustawy o VAT).
Stosownie do art. 99 ust. 13b ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w art. 99 ust. 7c ustawy o VAT, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.
Kolejno, zgodnie z art. 109 ust. 3, podatnicy (z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione), są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
3)kontrahentów;
4)dowodów sprzedaży i zakupów.
Stosownie do art. 109 ust. 14, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji.
Od 1 października 2020 r. podatnicy przesyłają do organów podatkowych jeden dokument elektroniczny (zawierający zarówno deklarację oraz ewidencję w zakresie VAT - o których mowa powyżej) tzw. JPK_V7 (w formie JPK_V7M - dla rozliczeń miesięcznych lub JPK_V7K - dla rozliczeń kwartalnych).
Elementy wskazanego JPK_V7M określa Rozporządzenie.
Z § 4 oraz § 10 Rozporządzenia wynika, że w deklaracji i ewidencji podatkowej należy wykazać m.in. sprzedaż, która ma miejsce poza terytorium kraju i w stosunku do której na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 lub ust. 9 ustawy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (z wyłączeniem czynności objętych procedurami szczególnymi, o których mowa w dziale XII w rozdziale 6a, 7 lub 9 ustawy o VAT np. procedura VAT-OSS).
Ponadto, w Rozporządzeniu dodano załączniki będące objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji oraz sposobu wykazywania danych w ewidencji (JPK_V7).
W pkt I załącznika „Objaśnienia do deklaracji” wskazano w pkt 4.1., że w części deklaracji dotyczącej obliczenia wysokości podatku należnego wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu (wysokość podstawy opodatkowania oraz wysokość podatku należnego), dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który jest składana deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z przepisów o podatku, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w tym okresie. Dotyczy to również dostaw towarów oraz świadczenia usług, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju i w stosunku do których na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 lub ust. 9 ustawy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z wyłączeniem czynności objętych procedurami szczególnymi, o których mowa w dziale XII w rozdziale 6a, 7 lub 9 ustawy.
Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe uregulowania oznaczają, że jeżeli podatnik realizuje sprzedaż poza terytorium kraju i w stosunku do tych czynności przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego, przy czym, jednocześnie w kraju dostawy zarejestrowany jest do VAT jedynie z uwagi na obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu dokonanych w tym kraju dostaw towarów i nie prowadzi w tym kraju działalności uznawanej (na podstawie obowiązujących tam przepisów) za działalność gospodarczą, to podatnik ten powinien wykazać dane o takich dostawach w JPK_V7 - jako sprzedaż poza terytorium kraju (w dedykowanych do tego celu pozycjach tj. w polach P_11 i K_11 JPK_V7M).
Jednakże Spółka jest zdania, że powyższa zasada nie może być stosowana w przypadku realizowania czynności, dla których miejsce świadczenia znajduje się na terytorium kraju, w którym podatnik realizujący te czynności prowadzi działalność gospodarczą. Zdaniem Wnioskodawcy nie wykazuje się w pliku JPK_V7M sprzedaży opodatkowanej poza terytorium kraju dokonywanej w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej na podstawie odrębnych przepisów na terytorium innego państwa - bowiem rozliczenie podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze następuje w kraju, w którym zarejestrowano działalność gospodarczą
Jak już wskazano, miejscem dostawy towarów w przypadku WSTO jest państwo członkowskie konsumpcji, tj. miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy. W konsekwencji, WSTO podlega rozliczeniu w państwie nabywcy, czyli konsumenta. W przypadku planowanej sprzedaży przez Wnioskodawcę miejscem zakończenia wysyłki do nabywcy jest terytorium Niemiec - a więc terytorium kraju, w którym Wnioskodawca posiada swoją siedzibę i prowadzi - na mocy lokalnych regulacji - działalność gospodarczą.
Tym samym, przedmiotowe dostawy nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce, lecz rozliczane będą na potrzeby podatku od wartości dodanej w Niemczech (tj. w kraju siedziby działalności Spółki) i wykazywane w niemieckiej deklaracji podatkowej.
W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie zobowiązany do wykazywania w pliku JPK_V7M wskazanych transakcji WSTO realizowanych na rzecz konsumentów zlokalizowanych na terytorium Niemiec (tj. w kraju siedziby gospodarczej Spółki).
Analogiczne stanowisko zostało przedstawione przez tutejszy organ. Przykładowo - w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 18 marca 2022 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.618.2021.2.PM, gdzie wskazano, że „skoro - jak wskazał Wnioskodawca - dokonywana na rzecz Klientów sprzedaż podlega opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej w krajach UE (innych niż Polska) oraz od nabyć związanych z dostawą towarów poza granicami kraju przysługuje Spółce, na podstawie art. 86 ust. 8 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ma on obowiązek wykazywać taką sprzedaż w pliku JPK_V7M.
Obowiązek ten dotyczy jedynie dostawy do Klientów w państwach, w których Wnioskodawca nie prowadzi faktycznej działalności gospodarczej, a jedynie zgodnie z przepisami rozlicza podatek należny od dokonanych transakcji.
Natomiast nie wykazuje się w pliku JPK_V7M sprzedaży opodatkowanej poza terytorium kraju dokonywanej w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej na podstawie odrębnych przepisów na terytorium innego państwa, bowiem rozliczenie podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze następuje w kraju, w którym zarejestrowano działalność gospodarczą.
Podsumowując, Wnioskodawca powinien wykazać w polu P_11 i K_11 w części deklaracyjnej i ewidencyjnej pliku JPK_V7M sprzedaż na rzecz Klientów, która podlega opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej w krajach Unii Europejskiej (innych niż Polska) - krajach, w których nie prowadzi on działalności gospodarczej. Natomiast nie powinien wykazywać w JPK V7M sprzedaży na rzecz Klientów, w których krajach prowadzi działalność gospodarczą.”
Odnosząc powyższe do zdarzenia przyszłego objętego niniejszym wnioskiem, w ocenie Wnioskodawcy, planowana WSTO na rzecz konsumentów do Niemiec, nie powinna być wykazywana przez Spółkę w pliku JPK_V7M.
Uzasadnienie Wnioskodawcy do pytania nr 2
Jak wskazano powyżej - Spółka jest zdania, że nie będzie zobowiązana do wykazywania w pliku JPK_V7M transakcji WSTO realizowanych na rzecz konsumentów zlokalizowanych na terytorium Niemiec tj. w kraju siedziby gospodarczej Spółki.
Jeśli jednak Organ uzna, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 1 jest nieprawidłowe i tym samym, Spółka będzie zobowiązana do wykazywania WSTO z Polski do Niemiec w pliku JPK_V7M (w pozycjach K_11 oraz P_11), to zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż taka będzie mogła być wykazywana w formie jednego zapisu na podstawie zbiorczego dokumentu wewnętrznego oznaczonego w JPK_V7M jako ,,WEW”.
Zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia, ewidencja na potrzeby VAT zawiera dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego - w tym wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju.
Jednocześnie na mocy § 10 ust. 5 Rozporządzenia, JPK_V7M zawiera następujące oznaczenia dowodów sprzedaży:
1)„RO” - dokument zbiorczy wewnętrzny zawierający sprzedaż z kas rejestrujących;
2)„WEW” - dokument wewnętrzny;
3)„FP” - faktura, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy.
Ponadto, zgodnie z § 10 ust. 6 Rozporządzenia, wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, które w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, ujętą w ewidencji zapisem zbiorczym, wykazuje się w ewidencji odrębnie na podstawie dowodu wewnętrznego, o którym mowa w ust. 5 pkt 2.
Choć w przypadku omawianych transakcji, Spółka nie będzie ujmować sprzedaży zapisem zbiorczym (np. z kasy rejestrującej) a będzie wystawiać odrębne dokumenty (na mocy przepisów niemieckich) dla zrealizowanych transakcji - to zdaniem Wnioskodawcy, na potrzeby rzetelnego prowadzenia ewidencji VAT w Polsce (JPK_V7M) wystarczające będzie wykazanie przez Spółkę wszystkich transakcji zrealizowanych w danym okresie rozliczeniowym, w formie jednego zapisu dokonanego na podstawie zbiorczego dokumentu wewnętrznego oznaczonego w JPK_V7M jako „WEW”.
Taki zapis pozwoli organom na ustalenie wysokości podstawy opodatkowania wynikającej z dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju - w myśl, omawianego powyżej § 10 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia.
Jednocześnie, jak zostało wskazane przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego - Spółka będzie dokumentować wskazaną sprzedaż stosownymi dokumentami wystawianymi zgodnie z przepisami podatkowymi obowiązującymi w tym zakresie na terytorium Niemiec - tym samym zdaniem Spółki, nakładanie na nią obowiązku wykazywania dokumentów sprzedażowych (wystawianych w oparciu o przepisy obowiązujące w innym kraju) w raportowaniu dokonywanym na potrzeby polskiego rozliczenia VAT byłoby nieuzasadnione, nie znajdując jednocześnie oparcia w polskich przepisach w zakresie VAT.
Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że raportowanie poszczególnych transakcji wiązałoby się ze znacznym obciążeniem techniczno-systemowym i administracyjnym po stronie Spółki (m.in. ze względu na szacowany wolumen transakcji), co również generowałoby dodatkowe koszty po stronie Spółki.
Zatem, skoro przedmiotowe transakcje nie będą opodatkowane VAT w Polsce (miejsce ich opodatkowania będzie znajdować się na terytorium Niemiec - tym samym, Spółka nie będzie wykazywać podatku VAT należnego z tytułu wskazanych transakcji w Polsce) - to zdaniem Wnioskodawcy, generowanie tak istotnego obciążenia techniczno-systemowego i administracyjnego byłoby nieuzasadnione i nadmiernie uciążliwe.
Tym samym, Wnioskodawca jest zdania, że jeśli Spółka będzie zobowiązana do wykazywania WSTO z Polski do Niemiec w pliku JPK_V7M, to sprzedaż taka będzie mogła być wykazywana w formie jednego zapisu na podstawie zbiorczego dokumentu wewnętrznego oznaczonego w JPK_V7M jako „WEW”.
Możliwość zbiorczego raportowania WSTO została potwierdzona przez tutejszy organ w wydawanych interpretacjach indywidualnych, przykładowo:
- w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 18 marca 2022 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.618.2021.2.PM, gdzie wskazano, że „Jak wynika z treści wniosku, Klienci to konsumenci - z innych niż Polska krajów UE, na rzecz których dokonywane są przez Spółkę transakcje sprzedaży towarów z ich wysyłką z Polski - tj. osoby, które nie są podatnikami podatku od wartości dodanej, względnie nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. [...] Należy zatem uznać, że nie ma przeciwwskazań, aby transakcje dla Klientów, Spółka wykazywała dokumentem zbiorczym - oznaczonym symbolem "WEW", sporządzonym na podstawie wystawionych faktur - w którym zostanie ujęta sprzedaż dokonana w poszczególnych państwach dla określonych grup nabywców.”
- w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 25 października 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.167.2021.2.PK, gdzie wskazano, że „nie ma przeciwwskazań, aby transakcje dla osób fizycznych nieprowadzących działalności, Spółka wykazywała dokumentem zbiorczym - oznaczonym symbolem "WEW", sporządzonym na podstawie wystawionych faktur - w którym zostanie ujęta sprzedaż dokonana w poszczególnych państwach dla określonych grup nabywców. Spółka może również wykazywać taką sprzedaż na podstawie poszczególnych faktur (zamiast na podstawie dokumentu zbiorczego oznaczonego "WEW"), jeśli wybierze taki sposób.”
Jednocześnie Wnioskodawca precyzuje, że powyższe stanowiska organu, prezentowane w cytowanych interpretacjach indywidualnych, odnosiły się do sprzedaży realizowanej do krajów, w których wnioskodawcy nie prowadzili działalności gospodarczej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Przy tym, w myśl art. 2 pkt 1 i 4 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 2 pkt 22a ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:
a) podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
b) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub
c) podmiotem niebędącym podatnikiem
- pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.
Według art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest - w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a stanowi, że:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy:
Przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a nie ma zastosowania, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;
2)towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;
3)suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.
Zatem, co do zasady miejscem dostawy w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO) jest kraj, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy - czyli kraj konsumenta. Natomiast w sytuacji, gdy są spełnione warunki określone w art. 22a ust. 1 ustawy, za miejsce opodatkowania dostawy towarów uznaje się kraj rozpoczęcia wysyłki/transportu towarów.
Na podstawie art. 22a ust. 7 ustawy:
Warunkiem uznania dostawy towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość za dostawę dokonaną na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, w przypadku gdy towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, jest otrzymanie przez dostawcę, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dowodów, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
Jak stanowi art. 22a ust. 10 ustawy:
Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 7, nie został spełniony, dostawca nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w następnym okresie rozliczeniowym. W tym przypadku, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy dostawca nie otrzymał dokumentów wskazujących, że dostawa towarów została dokonana na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, jako dostawę towarów na terytorium kraju.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Przy tym, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy:
Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Zatem w sytuacji nabycia towarów na terytorium Polski, które są wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w Polsce do wykonywania czynności opodatkowanych w Polsce prawo do odliczenia przysługuje na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.
Natomiast na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z dokonywaną dostawą towarów opodatkowanych poza terytorium kraju. Warunkiem odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby – hipotetycznie – w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Przepis ten wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności. Zatem, podatnik podatku od towarów i usług, który dokonuje dostawy towarów poza terytorium kraju, zachowuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, przy spełnieniu określonych warunków.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka – podmiot z siedzibą w Niemczech, prowadzi sprzedaż detaliczną na rzecz konsumentów, głównie w Niemczech. Spółka planuje przenieść części procesów logistycznych do centrum logistycznego w Polsce, które będzie prowadzone przez lokalnego dostawcę usług logistycznych. W centrum logistycznym będą przechowywane towary należące do Spółki. Na zamówienie złożone za pośrednictwem sklepu internetowego A., towary będą dostarczane do klientów Spółki w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO) do odbiorców w Niemczech. Spółka będzie sprzedawała towary klientom indywidualnym (osobom, które nie są podatnikami podatku od wartości dodanej) zlokalizowanym w Niemczech, we własnym imieniu i na własny rachunek (tzw. B2C).
Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce. Spółka nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Spółka nie jest (i nie zamierza być) zgłoszona do procedury VAT-OSS (One Stop Shop).
Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego poniesionego z tytułu nabyć związanych ze wskazanymi transakcjami WSTO na rzecz konsumentów w Niemczech, na podstawie art. 86 ust. 8 ustawy.
Wątpliwości Spółki dotyczą obowiązku wykazywania transakcji WSTO, realizowanych na rzecz odbiorców zlokalizowanych w kraju siedziby gospodarczej Spółki (Niemcy), w pliku JPK_V7M.
Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
W myśl art. 99 ust. 7c ustawy:
Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.
Jak stanowi art. 99 ust. 11c ustawy:
Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.
W myśl art. 109 ust. 3 ustawy:
Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
3)kontrahentów;
4)dowodów sprzedaży i zakupów.
Zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.
Wskazać należy, że od 1 października 2020 r. dotychczasowe deklaracje VAT-7 i VAT-7K i informacja o ewidencji zostały zastąpione przez przesyłany łącznie jeden dokument elektroniczny JPK_VAT, w formie JPK_V7M lub JPK_V7K.
Elementy JPK_VAT określa rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.) oraz opracowane na jego podstawie wzory struktury logicznej JPK_VAT, w formie JPK_V7M i JPK_V7K.
W pkt I załącznika do ww. rozporządzenia „Objaśnienia do deklaracji”, w pkt 4.1. wskazano, iż w części deklaracji dotyczącej obliczenia wysokości podatku należnego wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu (wysokość podstawy opodatkowania oraz wysokość podatku należnego), dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który jest składana deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z przepisów o podatku, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w tym okresie. Dotyczy to również dostaw towarów oraz świadczenia usług, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju i w stosunku do których na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 lub ust. 9 ustawy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z wyłączeniem czynności objętych procedurami szczególnymi, o których mowa w dziale XII w rozdziale 6a, 7 lub 9 ustawy.
Przy tym, w JPK_V7M przewidziano dwa pola, w których wykazuje się sprzedaż opodatkowaną poza granicami kraju, tj. K_11 i P_11.
W polu K_11 wykazuje się wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z dostaw towarów oraz świadczenia usług, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju, w stosunku do których podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Natomiast w polu P_11 wykazuje się zbiorczą wysokość podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju – wykazaną w K_11.
Zatem, w deklaracji podatkowej należy wykazać m.in. sprzedaż, która ma miejsce poza terytorium kraju. Zaznaczyć należy, że fakt zarejestrowania się podatnika dla celów podatku VAT w państwach, w których dokonywana jest dostawa towarów, nie jest tożsamy z prowadzeniem działalności gospodarczej na terytorium tego kraju.
Spółka wskazała, że będzie traktować transakcje WSTO dokonywane na rzecz konsumentów w Niemczech, jako opodatkowane podatkiem od wartości dodanej na terytorium Niemiec, tj. państwa członkowskiego, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki. Opisane transakcje WSTO dokonywane na rzecz konsumentów w Niemczech będą opodatkowane niemieckim podatkiem od wartości dodanej z zastosowaniem lokalnej stawki podatku. Spółka będzie dokumentować ww. WSTO dokumentami wystawianymi zgodnie z przepisami podatkowymi obowiązującymi w tym zakresie na terytorium Niemiec oraz raportować w rozliczeniach VAT Spółki składanych na terytorium Niemiec.
Z powołanych regulacji wynika, że w pliku JPK_V7M należy wykazać m.in. sprzedaż, która ma miejsce poza terytorium kraju. W pliku JPK_V7M nie wykazuje się natomiast sprzedaży opodatkowanej poza terytorium kraju, która dokonywana jest w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej na podstawie odrębnych przepisów na terytorium innego państwa, ponieważ rozliczenie podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze następuje w kraju, w którym zarejestrowano działalność gospodarczą.
Zatem skoro, jak Państwo wskazują - dostawy towarów objęte wnioskiem dokonywane na rzecz konsumentów z Niemiec będą podlegały opodatkowaniu w Niemczech, tj. w państwie, w którym Spółka ma siedzibę i w którym prowadzi działalność gospodarczą, według zasad obowiązujących w tym kraju, nie powinni Państwo wykazywać opisanej we wniosku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO) w poz. K_11 i P_11 JPK_VAT.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Jednocześnie wyjaśniam, że nie odniosłem się do pytania 2 ponieważ oczekiwali Państwo odpowiedzi na ww. pytanie w przypadku uznania, że Spółka będzie zobowiązana do wykazywania WSTO z Polski do Niemiec w pozycjach K_11 oraz P_11 pliku JPK_V7M. Z niniejszego rozstrzygnięcia wynika natomiast, że WSTO dokonywana na rzecz konsumentów z Niemiec, nie powinna być wykazywana w pliku JPK_V7M.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wyjaśniam, że jako element zdarzenia przyszłego przyjęto, że sprzedaż dokonywana przez Spółkę na rzecz konsumentów z Niemiec stanowi wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (WSTO), która podlega opodatkowaniu na terytorium Niemiec. Zatem, niniejsza interpretacja nie rozstrzyga powyższej kwestii.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).