Interpretacja indywidualna z dnia 15 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.153.2024.1.PM
Będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących ponoszenie wydatków w związku z realizacją inwestycji. Przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z inwestycją w latach 2021-2022 poprzez dokonanie – na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy – korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
·prawa do odliczenia – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
·prawa do odliczenia – na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy – podatku naliczonego od wydatków poniesionych w latach 2021-2022.
Uzupełnili go Państwo pismem z 10 maja 2024 r. (wpływ 10 maja 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.), gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty między innymi w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Zadania z tego zakresu Gmina realizuje przy pomocy gminnego zakładu budżetowego o nazwie Zakład Gospodarki Komunalnej, który do 31 grudnia 2016 r. jest zarejestrowany jako odrębny od Gminy podatnik podatku od towarów i usług.
Gmina złożyła do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie, zadania pod nazwą „(…)” dla operacji typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W styczniu 2023 r. Gmina zawarła z Województwem umowę na realizację ww. zadania.
W ramach zadania planowana jest:
1.budowa sieci wodociągowej wraz z częściową rozbiórką istniejącej sieci wodociągowej i przyłączy;
2.budowa sieci wodociągowej
·sieć wodociągowa,
·studnia z zestawem 2 pomp,
·przyłącza wody do granicy posesji,
·hydranty,
·przyłącze energetyczne;
3.budowa placu osadów ustabilizowanych z zadaszeniem (wiatą) wyposażonego w system zbierania i odprowadzania odcieków (odwodnienie liniowe), zewnętrzną instalację kanalizacyjną oraz instalację elektryczną z częściowym zagospodarowaniem terenu;
4.Wyposażenie oczyszczalni ścieków:
·dostawa i montaż prasy śrubowo-talerzowej wraz z higienizacją osadu,
·zakup i dostawa przyczepy rolniczej do gromadzenia i przewozu osadu,
·zakup szafy sterowniczej (automatyki), rozdzielnicy pracy dmuchaw, nowej stacji panelu operatorskiego;
5.zakup szaf sterowniczych do stacji uzdatniania wody wraz z ich podłączeniem do systemu monitoringu i wizualizacji GPS.
Przewidywany okres realizacji zadania to lata 2024-2025. Jednak część wydatków związanych z ww. inwestycją została już przez Gminę poniesiona. W roku 2021 Gmina poniosła wydatek na opracowanie aktualizacji ww. dokumentacji projektowej dla inwestycji placu osadów ustabilizowanych z zadaszeniem (wiatą) wyposażonego w system zbierania i odprowadzania odcieków (udokumentowane fakturą VAT wystawioną na Gminę). W roku 2021 Gmina poniosła wydatki na opracowanie dokumentacji technicznej na budowę sieci wodociągowej wraz z przyłączami oraz opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę sieci wodociągowej, a także wykonanie pomiarów sytuacyjno-wysokościowych i przyjęcie do zasobów geodezyjnych (udokumentowane fakturą VAT wystawioną na Gminę). Opisane dokumenty były niezbędne do prawidłowej realizacji planowanej inwestycji. Ponadto w roku 2022 Gmina poniosła wydatek związany z przygotowaniem analizy efektywności kosztowej dla planowanej operacji. Dokument ten został opracowany przez firmę zewnętrzną i posłużył podjęciu decyzji, która technologia realizacji celu operacji na obszarze Gminy jest najbardziej racjonalna w punktu widzenia ekonomicznego.
Do chwili obecnej Gmina nie obniżyła kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących powyższe usługi (faktury te wystawiono na Gminę). Wszystkie faktury dokumentujące ponoszenie wydatków w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji były i będą wystawiane na Gminę (tj. z podaniem Gminy jako nabywcy).
Od stycznia 2017 r. podatek VAT od czynności opodatkowanych wykonywanych zarówno przez Gminę, jak i jej jednostki organizacyjne, realizuje Gmina. Gmina dokonuje łącznych rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług, tj. rozlicza zarówno podatek należny, jak i podatek naliczony powstały w wyniku działań realizowanych przez swoje jednostki budżetowe oraz zakłady budżetowe. Niniejsze oznacza, że sprzedaż opodatkowaną w zakresie doprowadzenia wody i odprowadzania ścieków, choć faktycznie realizowana przez gminny zakład budżetowy, prowadzi Gmina.
Efekty powstałe w wyniku realizacji projekt będą niewątpliwie związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, tj. sprzedażą usług doprowadzenia wody dla wszystkich użytkowników sieci wodociągowej i odprowadzania ścieków dla wszystkich użytkowników sieci kanalizacyjnej. Wydatki za opracowanie dokumentacji technicznej na budowę sieci wodociągowej wraz z przyłączami, opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę sieci wodociągowej, wykonanie pomiarów sytuacyjno-wysokościowych i przyjęcie do zasobów geodezyjnych oraz wydatek związany z przygotowaniem analizy efektywności kosztowej dla planowanej operacji ponoszone były ze środków własnych.
Pytania
1.Czy na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm. – zwanej dalej ustawą o podatku VAT) Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących ponoszenie wydatków w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej, budowie placu osadów ustabilizowanych z zadaszeniem i systemem zbierania i odprowadzania ścieków, wyposażenie oczyszczalni ścieków oraz wyposażenie stacji uzdatniania wody na terenie gminy?
2.Czy na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm. – zwanej dalej ustawą o podatku VAT) Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w latach 2021-2022 udokumentowanych fakturami za wykonanie dokumentów:
·aktualizacji dokumentacji projektowej dla inwestycji placu osadów ustabilizowanych z zadaszeniem (wiatą) wyposażonego w system zbierania i odprowadzania odcieków
·dokumentacji technicznej na budowę sieci wodociągowej wraz z przyłączami,
·dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę sieci wodociągowej, wraz z wykonaniem pomiarów sytuacyjno-wysokościowych i przyjęcie do zasobów geodezyjnych
·analizy efektywności kosztowej dla planowanej operacji.
poprzez korektę deklaracji VAT za okres w którym otrzymała fakturę dokumentującą dane nabycie?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o podatku VAT).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z kolei art. 8 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
W związku z powyższym, czynności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, wykonywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej (z wykorzystaniem wybudowanego w ramach inwestycji odcinka sieci wodociągowej, placu osadów ustabilizowanych z zadaszeniem i systemem zbierania i odprowadzania ścieków, zmodernizowanej oczyszczalni ścieków oraz zmodernizowanych stacji uzdatniania wody na terenie Gminy) na rzecz wszystkich użytkowników podłączonych do sieci wodociągowej oraz do sieci kanalizacyjnej stanowią świadczenia odpłatne, będące świadczeniem usług w rozumieniu ustawy o podatku VAT. Podlegają tym samym opodatkowaniu podatkiem VAT. Zakład działa w zakresie gospodarki wodno-kanalizacyjnej w imieniu i na rzecz Gminy i z punktu widzenia przepisów VAT sprzedaż dokonywana przez zakład jest de facto sprzedażą Gminy.
Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie spełnione zostaną przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym, tj. sprzedaży usług odprowadzania ścieków od mieszkańców gminy, instytucji oraz innych podmiotów korzystających z usług Zakładu. W związku z tym Gmina będzie miała prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego od zakupów służących realizacji zadania inwestycyjnego objętego projektem. Tym bardziej, że od 1 stycznia 2017 r. siebie i swoje jednostki organizacyjne (jednostki budżetowe oraz zakłady budżetowe) traktuje jako jednego podatnika (gminę). Konsekwencją tego są łączne rozliczenia w zakresie podatku VAT w składanych deklaracjach.
Ad 2
Stosownie do treści art. 86 ust. 13 ustawy o podatku VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.
Gmina w maju 2021 r. otrzymała fakturę VAT tytułem wykonania pomiarów sytuacyjno-wysokościowych i przyjęcie do zasobów geodezyjnych dla dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę sieci wodociągowej; w sierpniu 2021 r. otrzymała fakturę VAT tytułem wykonania aktualizacji dokumentacji projektowej dla inwestycji placu osadów ustabilizowanych z zadaszeniem (wiatą) wyposażonego w system zbierania i odprowadzania odcieków; w listopadzie 2021 r. otrzymała fakturę VAT tytułem wykonania dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę sieci wodociągowej; w grudniu 2021 r. otrzymała fakturę VAT tytułem wykonania dokumentacji technicznej na budowę sieci wodociągowej wraz z przyłączami.
Natomiast w listopadzie 2022 r. otrzymała fakturę VAT za wykonanie analizy efektywności kosztowej dla planowanej inwestycji. Nabycie tej usługi miało na celu określenie zasadności planowanej inwestycji, zdobycie wiedzy na temat racjonalności wydatków i porównanie rozwiązań alternatywnych dla planowanej inwestycji objętej wnioskiem o dofinansowanie do Urzędu Marszałkowskiego. Przeprowadzona przez zewnętrznych doradców analiza miała za zadanie wskazanie technologii, która będzie najbardziej racjonalna z punktu widzenia ekonomicznego osiągnięcia celu operacji.
Wydatki udokumentowane powyższymi fakturami zostały poniesione. Zdaniem Gminy, przysługuje Gminie prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie powyższych usług, gdyż wydatki te pośrednio wpływają na przyszłą działalność opodatkowaną Gminy, polegającą na sprzedaży usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków w wyniku realizacji planowanej inwestycji. Zakup wymienionych usług udokumentowanych fakturami wystawionymi na Gminę będzie pośrednio wpływał na generowanie po realizacji inwestycji obrotów opodatkowanych podatkiem VAT. Samo podjęcie działania (sporządzenia dokumentacji projektowej, sporządzenia analizy efektywności kosztowej) przez podatnika w celu realizacji inwestycji związanej z prowadzeniem działalności opodatkowanej, tj. sprzedaży usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków daje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Do fundamentalnych zasad VAT należy jego neutralny charakter. Zgodnie z tą regułą podmiot nie będący konsumentem danego towaru/usługi nie ponosi ciężaru podatku VAT. Zasada ta jest realizowana poprzez mechanizm odliczenia VAT. Ustawodawca formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną nie uzależnia prawa do odliczenia od rodzaju związku zakupu z działalnością opodatkowaną, tj. jego pośredniego bądź bezpośredniego charakteru. W związku z powyższym, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od powyższych faktur poprzez złożenie korekty deklaracji za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiło prawo do obniżenia podatku naliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku– jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
nabycia towarów i usług,
dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z opisu sprawy wynika, że Państwa Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Państwa Gmina realizuje inwestycję polegającą na budowie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Państwa Gmina poniosła już w latach 2021-2022 wydatki na wykonanie dokumentacji związanej z inwestycją. Ponadto Państwa Gmina ponosić będzie wydatki na wytworzenie infrastruktury. Państwa Gmina przy użyciu infrastruktury, za pośrednictwem scentralizowanej jednostki – Zakładu, dokonywać będzie odpłatnej sprzedaży usług dostarczania wody i odbioru ścieków. Efekty powstałe w wyniku realizacji inwestycji będą związane wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury związane z inwestycją wystawiane są na Państwa Gminę.
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą w pierwszej kolejności kwestii prawa do odliczenia – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia zostaną spełnione, bowiem – jak wskazali Państwo – są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty powstałe w wyniku realizacji inwestycji będą związane wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym, ze względu na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, przysługiwać będzie Państwu – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.
Podsumowując, stwierdzam, że będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących ponoszenie wydatków w związku z realizacją inwestycji.
Zatem Państwa stanowisko w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 1 uznałem jako prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii prawa do odliczenia – na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy – podatku naliczonego od wydatków poniesionych w latach 2021-2022 (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy.
Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
W myśl art. 86 ust. 11 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Według art. 86 ust. 13 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
– nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Z powołanych przepisów wynika, że nierozliczony w okresie otrzymania faktury lub w jednym z okresów rozliczeniowych, o których mowa w art. 86 ust. 11 ustawy, podatek naliczony może zostać rozliczony w okresie 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Odliczenie podatku, zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy będzie możliwe poprzez korektę deklaracji za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku bądź za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.
Podatnik wykonujący swoje prawo do odliczenia podatku naliczonego może to uczynić w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym prawo to wystąpiło, o czym stanowi art. 86 ust. 13 ustawy.
Realizacja prawa do odliczenia podatku naliczonego powinna nastąpić w terminach określonych w art. 86 ust. 10, ust. 10b pkt 1 i ust. 11 ustawy, tj. w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy od nabytych towarów i usług oraz otrzymali Państwo faktury dokumentujące te transakcje, lub w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych. W sytuacji, gdy nie dokonali Państwo odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy, z uwzględnieniem art. 86 ust. 10b pkt 1 tej ustawy oraz w terminie, o którym mowa w art. 86 ust. 11 ustawy, mogą Państwo – na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy – zrealizować to prawo poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Podsumowując, stwierdzam, że przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z inwestycją w latach 2021-2022 poprzez dokonanie – na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy – korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zatem Państwa stanowisko w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 2 uznałem jako prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniaminie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).