Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.178.2024.1.KB

Możliwość opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym. Od listopada 2022 r. jest Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę w spółce z o.o. (dalej: „Spółka”) na stanowisku „(...)”. Zgodnie z umową zakres Pana obowiązków przedstawia się następująco:

(...)

Informatyka, poza charakterem zarobkowym, przede wszystkim należy do sfery Pana zainteresowań. W ciągu pierwszych 3 miesięcy zatrudnienia brał Pan udział w (...). Program był finansowany przez Spółkę i pozwolił Panu rozwinąć zainteresowania.

W kwietniu 2023 r. awansował Pan na stanowisko (...), jednak nie wiązało się to ze zmianą zakresu Pana obowiązków. Pomimo kontynuacji nauki w ramach ww. (...), Pana zadania się nie zmieniły i nadal działa Pan jako (...) posiadając ten sam zakres obowiązków. Jedyna zmiana jaka zaszła w Pana obowiązkach dotyczyła rozszerzenia Pana zadań o (...) u trzech klientów zewnętrznych Spółki.

Wraz z upływem czasu zadania, którymi Pan się zajmuje w ramach umowy o pracę przestały być dla Pana w pełni satysfakcjonujące. Stopniowa realizacja swojej pasji oraz poszerzenie własnych kwalifikacji o umiejętności z dziedziny DevOps oraz z zakresu programowania dały Panu większe możliwości komercyjne, tj. możliwość pracy z różnymi podmiotami na rynku IT. Rozwój Pana kompetencji był skorelowany również z Pana większą potrzebą do zarządzania własnym czasem na wykonywanie zadań w sposób niezależny, bez podległości służbowej, ale także na przeznaczanie swojego czasu na szkolenia, kursy, webinary i inne formy zwiększające Pana kompetencje.

W konsekwencji pojawiła się u Pana chęć otworzenia własnej działalności gospodarczej, aby mieć większą swobodę w realizacji zadań, zaś w przyszłości większą elastyczność w doborze klientów. W efekcie, w najbliższych miesiącach chce Pan zakończyć umowę o pracę i założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Pierwszym kontraktem, jaki ma Pan zamiar zawrzeć będzie umowa o współpracy ze Spółką.

W ramach umowy będzie Pan, bez nadzoru Spółki, w wybranym przez siebie miejscu i czasie, realizował jako podwykonawca następujące zadania:

(...)

W związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej, planuje Pan wybrać najprostszy sposób rozliczenia podatku dochodowego w postaci zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z zasadami opisanymi w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2540; dalej: Ryczałt PIT).

Pytanie

Czy będzie miał zastosowanie art. 8 ust. 2 Ryczałt PIT, jeżeli jako przedsiębiorca zawrze Pan ze Spółką umowę o współpracy zawierającą zakres obowiązków opisany w stanie faktycznym i będzie te obowiązki faktycznie wykonywał?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 8 ust. 2 Ryczałt PIT, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Powyższy przepis przewiduje utratę przez podatnika prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przez przedsiębiorcę, który w ramach swojej działalności gospodarczej świadczy te same usługi na rzecz podmiotu, dla którego świadczył je w ramach stosunku pracy. Utrata prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ma w takim wypadku charakter czasowy, gdyż dotyczy roku, w którym miało miejsce świadczenie usług na podstawie umowy o pracę oraz roku następnego.

Przedmiotowe wyłączenie prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, chociaż sformułowane w nieco odmienny sposób, funkcjonuje od samego początku istnienia ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Celem niniejszego przepisu było i jest zapobiegnięcie sytuacji, w której podatnicy wykorzystują formalny reżim prowadzenia działalności gospodarczej do świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy przy ominięciu m.in. przepisów prawa pracy i zasad opodatkowania przychodów ze stosunku pracy. Art. 8 ust. 2 Ryczałt PIT ma za zadanie przede wszystkim chronić pracownika przed nieuczciwymi praktykami pracodawców, którzy w poszukiwaniu oszczędności w zakresie danin publicznych oraz zredukowania obowiązków wynikających z prawa pracy, wywierają presję na pracownikach celem zmiany stosunku pracy na świadczenie usług w ramach tzw. relacji „business to business” („B2B”).

Zjawisko takie można określić jako fikcyjne samozatrudnienie, gdyż w istocie prowadzi do ukrycia rzeczywistej formy współpracy, jaką jest stosunek pracy. Nie oznacza to jednak, że w każdym z przypadków mamy do czynienia z ww. nadużyciami. W zdecydowanej większości przypadków to pracownicy decydują się na zmianę formy zatrudnienia ze stosunku pracy na kontrakt ze względu na autonomię, którą daje prowadzenie działalności gospodarczej.

Do podstawowych zalet działania w ramach „B2B” jest szersza możliwość zastosowania pracy zdalnej, zdecydowanie większa autonomia przy wykonywaniu zadań, elastyczniejszy wybór godzin pracy oraz możliwość pogodzenia obowiązków służbowych z rodzinnymi i osobistymi, a także umożliwienie samorealizacji. Poza czynnikami osobistymi należy jeszcze wymienić zalety o charakterze biznesowym, do których z pewnością należą możliwość nawiązania relacji gospodarczych z większą ilością kontrahentów, możliwość osiągnięcia większych korzyści ekonomicznych czy korzystniejszy zakup przedmiotów służących do wykonywania działalności gospodarczej, w postaci np. odliczenia VAT naliczonego od zakupu środków trwałych.

Przechodząc do subsumpcji stanu faktycznego pod normę wynikającą z art. 8 ust. 2 Ryczałt PIT należy zauważyć, że ustawodawca przewidział dwie przesłanki łączne, których spełnienie warunkuje utratę prawa do ryczałtu:

uzyskanie przez podatnika przychodu od podmiotu, z którym łączy go lub łączył (w roku podatkowym lub w poprzedzającym roku podatkowym) „stosunek pracy lub spółdzielczy stosunek pracy”,

uzyskanie przychodu z tytułu wykonywania czynności odpowiadających czynnościom, jakie podatnik lub wspólnik wykonywał w ramach stosunku pracy i spółdzielczego stosunku pracy.

Istotnym jest fakt, iż przedmiotowy przepis jako wyjątek należy interpretować zawężająco, a rozszerzająca wykładnia nie jest dopuszczalna. W danym stanie faktycznym nie dojdzie do spełnienia drugiej z przesłanek, tj. przychód nie zostanie uzyskany przez Pana z tytułu wykonywania czynności odpowiadających czynnościom, jakie Pan wykonywał w ramach stosunku pracy. W ramach stosunku pracy bowiem, wykonywał Pan następujące czynności:

(...)

Z kolei w ramach prowadzenia działalności gospodarczej, będzie Pan wykonywał takie czynności jak:

(...)

Zauważył Pan, że żaden z obowiązków wykonywanych w ramach stosunku pracy nie pokrywa się z czynnościami, które będzie Pan wykonywał w ramach działalności gospodarczej. Od samego początku współpracy ze Spółką pełni Pan funkcję (...), zaś Pana awans i zmiana nazwy stanowiska na (...) miała jedynie wymiar finansowy, tj. zwiększający wynagrodzenie. W ramach „innych zadań” wpisanych do zakresu umowy o pracę doszło do rozszerzenia Pana zadań o (...) u trzech klientów zewnętrznych Spółki. Ponownie nie ma to jednak przełożenia na obowiązki, które będzie Pan wykonywał jako przedsiębiorca.

Po zmianie umowy będzie Pan pełnił zupełnie inną rolę, tj. będzie specjalizował się w pracy w chmurze oraz w programowaniu w określonych językach jako podwykonawca niepracujący na konkretnym stanowisku. W efekcie, będzie Pan nie tylko pełnił zupełnie inne zadania niż te przewidziane umową o pracę, ale również będzie pełnił inną funkcję w strukturze organizacyjnej firmy.

Stosując zatem wykładnię literalną, w danym stanie faktycznym nie dojdzie do spełnienia jednej z przesłanek łącznych art. 8 ust. 2 Ryczałt PIT, co wyklucza zastosowanie przewidzianego w nim wyłączenia. Zwrócił Pan również uwagę na fakt, że zastosowania nie znajdą wyniki wykładni celowościowej ww. artykułu, bowiem nie zakłada Pan działalności gospodarczej ze względu na presję ze strony pracodawcy.

Zgodnie ze stanem faktycznym, Pana celem jest większa potrzeba zarządzania własnym czasem pracy, niezależność w wykonywaniu zadań oraz zwiększenie swojej konkurencyjności. Ma Pan aspiracje stricte biznesowe i nie chce działać w ramach podległości służbowej tylko u jednego kontrahenta.

Zauważył Pan, że taki sposób prowadzenia kariery jest bardzo częstym zjawiskiem na rynku IT charakteryzującym się dużą konkurencyjnością wśród wykonawców, co niejako stanowi naturalny etap rozwoju w tej branży.

Mając na uwadze powyższe, Pana zdaniem, w danym przypadku, w stosunku do Pana nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 Ryczałt PIT, jeżeli jako przedsiębiorca zawrze Pan ze Spółką umowę o współpracy zawierającą zakres obowiązków opisany w stanie faktycznym i będzie te obowiązki faktycznie wykonywał.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych na podstawie systemu przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów.

Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są:

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,

pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Zgodnie zaś z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

(t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 tej ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z treści powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika zatem, że możliwości wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych pozbawiony jest podatnik, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał/wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.

Ponadto, warunkiem koniecznym dla skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Jak wynika z informacji przedstawionych we wniosku, od listopada 2022 r. jest Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę w Spółce z o.o. na stanowisku (...). W najbliższych miesiącach planuje Pan zakończyć umowę o pracę i założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Planuje Pan wybrać najprostszy sposób rozliczenia podatku dochodowego w postaci zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z zasadami opisanymi w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy, żaden z obowiązków wykonywanych w ramach stosunku pracy nie pokrywa się z czynnościami, które będzie Pan wykonywał w ramach działalności gospodarczej. Po zmianie umowy będzie Pan pełnił zupełnie inną rolę, tj. będzie specjalizował się w pracy w chmurze oraz w programowaniu w określonych językach jako podwykonawca niepracujący na konkretnym stanowisku. W efekcie, będzie Pan nie tylko pełnił zupełnie inne zadania niż te przewidziane umową o pracę, ale również będzie pełnił inną funkcję w strukturze organizacyjnej firmy.

Biorąc po uwagę powołane przepisy prawa oraz opis przedstawiony we wniosku, stwierdzić należy, że o ile faktycznie – na co wskazują okoliczności sprawy – zakres świadczonych przez Pana w ramach działalności gospodarczej usług nie będzie pokrywał się z zakresem czynności, jakie wykonuje Pan w ramach stosunku pracy z obecnym pracodawcą, to nie wystąpi przesłanka, o której mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wykluczająca możliwość opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Tym samym, w sytuacji braku wystąpienia negatywnych przesłanek wynikających z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody, które będzie Pan uzyskiwał ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jednocześnie wskazać należy, że faktyczna ocena „tożsamości” wykonywanych czynności w ramach stosunku pracy oraz prowadzonej działalności gospodarczej może nastąpić jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego, bowiem wykracza to poza unormowania zawarte w art. 14b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Pana zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00