Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.215.2024.1.MST

Skutki podatkowe wynajmu pokoi gościnnych – ocena możliwości skorzystania ze zwolnienia.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z wynajmem pokoi gościnnych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest (...) na terenie województwa A i prowadzi gospodarstwo rolne powyżej 1 ha (aktualnie posiada około (...) ha ziemi) i zamierza wynajmować pokoje gościnne. Przedmiotem będzie wynajem pokoi gościnnych znajdujących się w budynku mieszkalnym przeznaczonym na cele agroturystyczne.

Wnioskodawca będzie oferować:

·wynajem czterech pokoi, które udostępnia odpłatnie turystom na pobyt wakacyjny w domu podzielonym na dwie części, każda ze swoim wejściem,

·w każdej części domu udostępnia dwa pokoje gościnne do wynajęcia na pierwszym piętrze, a na parterze jest ogólnodostępne pomieszczenie bez ścian wyposażone w kuchenkę do bezpłatnej dyspozycji dla wszystkich gości, którzy akurat będą wynajmować pokoje, pełniące funkcję przedpokoju, kuchni, jadalni, sali telewizyjnej, kącik biblioteczny i kącik zabaw dla dzieci oraz taras z widokiem na (...).

Dookoła domu dostępne jest bezpłatnie dla wszystkich gości: (...).

Przychód z wynajmu czterech pokoi będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „u.p.d.o.f.” albo „ustawa o PIT”), ponieważ spełnia wszystkie warunki, tj.:

-pokoje gościnne są w budynku mieszkalnym,

-budynek jest własnością gospodarzy,

-budynek znajduje się na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym,

-przedmiotem jest wynajem czterech pokoi gościnnych osobom przebywającym na wypoczynku.

Wnioskodawca pobierać będzie opłatę tylko za wynajem poszczególnych 4 pokoi, oferta za pokoje-sypialnie na pierwszym piętrze, który to przychód będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT.

Wnioskodawca wskazuje, że parter budynku jest dostępny dla wszystkich gości jako część wspólna do bezpłatnego korzystania i spełnia funkcję:

-przedpokoju, ponieważ wchodzi się drzwiami wejściowymi wprost do pomieszczenia, gdzie jest m.in. wieszak oraz miejsce na buty dostępne dla każdej osoby wchodzącej do domu,

-kuchni w pełni wyposażonej,

-jadalni: stół z krzesłami,

-świetlicy: telewizor i kominek w dalszej części jako kącik telewizyjny, regał z książkami oraz gry planszowe, puzzle itd., czyli pomieszczenie pełni również funkcję świetlicy, bawialni.

Wszystko to w jednym pomieszczeniu bez ścian na parterze domu.

Łazienka jest oddzielona ścianami. Są schody wewnętrzne, które z parteru prowadzą do pokoi na piętrze oraz wyjście na taras.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy PIT w przypadku zawierania umów najmu, których przedmiotem będą te pokoje (sypialnie)?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 64 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 43 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Zwolnienie określone w tym przepisie uzależnione jest więc od spełnienia łącznie kilku warunków, a mianowicie:

a)najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych,

b)budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone są na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym,

c)przedmiotem usług jest najem pokoi gościnnych osobom przebywającym na wypoczynku,

d)liczba wynajmowanych pokoi nie może przekraczać 5.

Użyte przez ustawodawcę w art. 21 ust. 1 pkt 43 u.p.d.o.f. pojęcie budynku mieszkalnego należy definiować jako budynek przeznaczony lub nadający się do zamieszkania. Przy wykładni tego przepisu nie można zapominać o celu, jaki miał zostać zrealizowany w następstwie wprowadzenia tej normy, tj. stworzenie zachęty do pozyskiwania nowych źródeł dochodów dla mieszkańców obszarów wiejskich. Cel ten ma być realizowany poprzez tworzenie infrastruktury agroturystycznej w postaci pomieszczeń nadających się do zamieszkiwania przez osoby przebywające w celach turystycznych na terenie gospodarstwa rolnego. Ustawodawca przewidując przedmiotowe zwolnienie nie ustanowił jednak żadnego formalnego warunku związanego z uzyskaniem określonego statusu formalnoprawnego przez pomieszczenia, w których mają przebywać wypoczywające osoby. Oceny tego, czy pokoje gościnne służące wypoczynkowi znajdują się w budynkach o funkcji mieszkalnej należy zatem dokonywać przy uwzględnieniu cech, jakie można przypisać tego rodzaju budynkom, a więc wskazujących na istnienie infrastruktury dającej możliwość zaspokajania potrzeby przebywania w budynku i dostosowania go do warunków bytowania ludzi.

Powyższe potwierdza liczne orzecznictwo sądowoadministracyjne, m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 23 października 2018 r., który stwierdził: „pojęcie budynku mieszkalnego należy definiować jako budynek przeznaczony lub nadający się do zamieszkania. Pod pojęciem tym należy zatem rozumieć nie tylko ten budynek, który uzyskał taki formalnoprawny status, ale każdy budynek, który służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Chodzi zatem o budynek dostosowany do zamieszkiwania w sensie funkcjonalnym, którego właściwości techniczne umożliwiają przebywanie w nim osób”.

Jednym z warunków skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest to, aby budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone były na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym.

W myśl art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 333) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

W konsekwencji uznać należy, co również wskazuje orzecznictwo sądów administracyjnych, że najmowany przez Wnioskodawcę budynek mieszkalny położony jest na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym.

Wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 43 u.p.d.o.f. sformułowanie „pobyt na wypoczynku” należy odczytywać jako dotyczące osób, których jedynym celem korzystania z pokoi gościnnych jest wypoczynek. Nie mogą być to zatem osoby, które wynajęły pokoje w związku z obowiązkami wynikającymi z pracy, nauki czy też innych niż wypoczynek przyczyn. Błędne jest twierdzenie, iż sformułowanie to odnosi się również do pracownika wypoczywającego po wykonaniu obowiązków służbowych w czasie delegacji.

Wnioskodawca zamierza wynajmować swoje pokoje gościnne w liczbie mniejszej niż 5 do wypoczynku.

Pokój jest to pomieszczenie wydzielone ścianami, odrębne od innych pomieszczeń, z oknami i drzwiami, które nie pełni funkcji przedpokoju, holu, łazienki, ubikacji, kuchni, spiżarni, werandy, ganku, schowku itp. Z punktu widzenia art. 21 ust. 1 pkt 43 u.p.d.o.f. nie ma znaczenia, czy pokoje gościnne na wynajem mają osobne wejścia do budynku, własne łazienki i kuchnie, czy też pokoje te mają jedynie dostęp do kuchni i łazienki oraz wspólne wejście do budynku. Ważne jest jedynie, by ilość tych pokoi nie przekroczyła 5.

Słownikowa definicja „pokój” oznacza część domu, mieszkania, hotelu, biura itp., oddzielona ścianami od innych pomieszczeń, niewyposażona w kuchenkę i urządzenia sanitarne, natomiast „gościnny” oznacza m.in. zawsze dostępny dla gości, przeznaczony dla gości, związany z wizytą osoby zaproszonej. „Sypialnię” stanowi natomiast pokój przeznaczony do spania. Nadto jako „pokój gościnny” należy bowiem uznać wszelkie pomieszczenia dostępne dla gości, niewyposażone w kuchenkę i urządzenia sanitarne.

Tym samym Wnioskodawca będzie wynajmował 4 pokoje letnikom do wypoczynku w gospodarstwie rolnym.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że:

·przychody Wnioskodawcy uzyskiwane w przyszłości z tytułu wynajmu pokoi gościnnych w liczbie nie większej niż 5 będą rozliczane i korzystają ze zwolnienia określonego w ustawie o PIT;

·pokoje znajdują się w obrębie gospodarstwa położonego na terenach wiejskich,

·pokoje są wynajmowane osobom przebywającym na wypoczynku.

W związku z powyższym Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania przychodów na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ przychody są uzyskiwane z wynajmu 4 pokoi położonych na terenach wiejskich znajdujących się w gospodarstwie rolnym.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że w podobnym stanie faktycznym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w sprawie o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1114.2023.1.MG z dnia 19 lutego 2024 r. uznał stanowisko za prawidłowe i wskazał, że: „Artykuł 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jasno określa, ile maksymalnie pokoi może być wynajmowanych, żeby móc skorzystać z omawianego zwolnienia. Ponadto przepis ten odwołuje się do określenia „w budynkach”, a zatem niezależnie od tego, czy pokoje są wynajmowane w jednym budynku, czy w kilku - łączna liczba wynajmowanych pokoi nie może przekroczyć pięciu. Reasumując - skoro łączna liczba pokoi w budynku mieszkalnym nie przekracza pięciu to może Pan korzystać ze zwolnienia od podatku w sytuacji wynajmu pokoi gościnnych w budynku mieszkalnym położonym na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym osobom deklarującym przebywanie na wypoczynku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnośnie do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej, interpretacja ta dotyczy konkretnej sprawy podatnika osadzonej w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Interpretacja ta jest jednak zgodna z dokonanym rozstrzygnięciem.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00