Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.199.2024.2.AMA

Obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów (tj. zbędnych/zużytych komputerów, laptopów, notebooków i telefonów), zaliczanych do środków trwałych, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (radnych), również gdy czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą oraz brak obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży ww. towarów na rzecz pracowników.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej braku obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów tj. zbędnych/zużytych komputerów, laptopów, notebooków i telefonów, na rzecz Państwa pracowników (pytanie nr 2 wniosku) i
  • nieprawidłowe w części dotyczącej braku obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży ww. towarów, zaliczanych do środków trwałych, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (radnych), jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą (pytanie nr 1 wniosku).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów (tj. zbędnych/zużytych komputerów, laptopów, notebooków i telefonów), zaliczanych do środków trwałych, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (radnych), jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą oraz braku obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży ww. towarów na rzecz Państwa pracowników. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 kwietnia 2024 r. (wpływ 29 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat (…) działa na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107).

Wnioskodawca na mocy art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz. U. z 1998 r. nr 96 poz. 603 ze zm.) stanowi jednostkę samorządu terytorialnego. Wnioskodawca, będący jednostką samorządu terytorialnego, uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji oraz wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone dla innych organów władzy publicznej zgodnie z art. 163 Konstytucji.

Wnioskodawca realizuje zadania należące do właściwości samorządu powiatowego. Działając we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, wykonuje określone ustawami zadania, wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

Powiat (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w związku z czym nie ewidencjonuje żadnych operacji na kasie fiskalnej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Sprzedaż na rzecz osób fizycznych może pojawić się jedynie okazjonalnie np. sprzedaż zbędnych/zużytych komputerów, laptopów, notebooków i telefonów (zamortyzowanych środków trwałych) radnym lub pracownikom, którzy w myśl ww. rozporządzenia są osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

Przedmiotowe komputery, laptopy, notebooki i telefony są zakwalifikowane jako środki trwałe. Ich sprzedaż w całości dokumentowana będzie fakturą. Będzie to wówczas wyłącznie sprzedaż incydentalna.

W przypadku sprzedaży towarów (zbędnych/ zużytych komputerów, laptopów, notebooki i telefonów) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych Wnioskodawca otrzyma zapłatę za pośrednictwem poczty lub banku. Z dokumentu zapłaty będzie wynikać konkretnie jaki towar jest przedmiotem sprzedaży.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Zgodnie z klasyfikacją PKWiU grupowania i symbole dla wskazanych we wniosku (zbędnych/zużytych):

  • komputerów - dział 26, grupowanie 26.20.1,
  • laptopów, notebooków - dział 26, grupowanie 26.20.11.0,
  • telefonów - dział 26, grupowanie 26.30.22.0.

Pytania

1.Czy przy sprzedaży towarów (zbędnych/ zużytych komputerów, laptopów, notebooków i telefonów), które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, zachodzi obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą na rzecz osób fizycznych (radnych)?

2.Czy przy sprzedaży towarów (zbędnych/zużytych komputerów, laptopów, notebooków i telefonów) przez podatnika na rzecz jego pracowników zachodzi obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, nie zachodzi obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej zgodnie z poz. 47 załącznika rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ponieważ do czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej zalicza się dostawę towarów i świadczenie usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, nie zachodzi obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej zgodnie z poz. 34 załącznika rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ponieważ do czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej zalicza się dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”, w myśl którego:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

Wskazany wyżej przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Powołane wyżej przepisy rozporządzenia przewidują zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia zawierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania (zwolnienie przedmiotowe) oraz związane z osiąganym przez podatników obrotem (zwolnienie podmiotowe).

Czynnościami zwolnionymi z obowiązku ewidencjonowania, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia, jest m.in. sprzedaż dotycząca szczególnych czynności, wśród których wymienione zostały:

  • poz. 34 - Dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali;
  • poz. 47 - Dostawa towarów i świadczenie usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą.

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się jednak w przypadku dostawy towarów wymienionych w przepisie § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

W myśl § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:

a)gazu płynnego,

b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h)komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i)sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,

m)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia, podlega m.in. dostawa towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie ewidencjonują Państwo żadnych operacji na kasie fiskalnej. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych może pojawić się u Państwa jedynie okazjonalnie np. sprzedaż zbędnych/zużytych komputerów, laptopów, notebooków i telefonów (zamortyzowanych środków trwałych) radnym lub pracownikom, którzy w myśl rozporządzenia są osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Będzie to wówczas wyłącznie sprzedaż incydentalna.

Ad 1

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy przy sprzedaży towarów (zbędnych/zużytych komputerów, laptopów, notebooków i telefonów), zaliczanych do środków trwałych, zachodzi obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (radnych).

Podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej. Tym samym, obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej wystąpi wyłącznie w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Skoro wystąpi u Państwa incydentalna sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, to wystąpi również obowiązek ewidencjonowania ww. sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy. Zasadna jest więc analiza możliwości zastosowania zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, o których mowa w rozporządzeniu.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wskazane w § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 47 załącznika do rozporządzenia dotyczy dostawy towarów realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, gdy na podstawie przepisów o podatku dochodowym ww. towary są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, pod warunkiem, że czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą.

Aby więc podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 47 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dokonuje on dostawy towarów i świadczenia usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji;
  • czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą oraz
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jak wynika z opisy sprawy, wymienione komputery, laptopy, notebooki i telefony są zakwalifikowane przez Państwa jako środki trwałe. Ich sprzedaż w całości dokumentowana będzie fakturą. Jednakże zgodnie z klasyfikacją PKWiU grupowania i symbole dla zbędnych/zużytych są następujące:

  • komputerów – dział 26, grupowanie 26.20.1,
  • laptopów, notebooków – dział 26, grupowanie 26.20.11.0,
  • telefonów - dział 26, grupowanie 26.30.22.0.

W tym miejscu należy wskazać, że wśród czynności, które – co do zasady – muszą być ewidencjonowane przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały wymienione w przepisie § 4 ust. 1 pkt 1 lit. h) rozporządzenia, dostawy komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex - rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Z uwagi zatem na przedstawione zdarzenie przyszłe należy wskazać, że nie będą Państwo  mieli prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów wymienionych w PKWiU 26.20.1, 26.20.11.0 oraz 26.30.22.0 na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (radnych) w oparciu o zapis § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 47 załącznika do rozporządzenia, nawet jeśli ww. towary są zaliczane przez Państwa do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, oraz gdy sprzedaż ta w całości została/zostanie udokumentowana fakturą, bowiem przedmiotem dostawy są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Ten fakt wyklucza możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego i przedmiotowego, nawet w sytuacji, gdy sprzedaż tych towarów występuje incydentalnie.

Stwierdzam więc, że będą Państwo zobowiązani ewidencjonować przy zastosowaniu kasy rejestrującej incydentalną sprzedaż zbędnych/zużytych komputerów, laptopów, notebooków i telefonów (zamortyzowanych środków trwałych) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (radnych), nawet gdy czynności te w całości zostaną udokumentowane fakturą.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 wniosku, uznaję za nieprawidłowe.

Ad 2

Państwa wątpliwości dotyczą także czy przy sprzedaży zbędnych/zużytych komputerów, laptopów, notebooków i telefonów na rzecz Państwa pracowników zachodzi obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej.

Jak wykazano w uzasadnieniu do pytania nr 1 wniosku, wymienione towary, których sprzedaży będą Państwo dokonywali również na rzecz Państwa pracowników, zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Jednak w tym przypadku, wskazać należy § 4 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia, w myśl którego:

Przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do dostawy towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-k, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 34 załącznika do rozporządzenia.

Stosownie więc do § 4 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia, ograniczenie wynikające z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, nie ma zastosowania do dostaw komputerów, laptopów, notebooków i telefonów, czyli towarów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. h) rozporządzenia, jeżeli są one sprzedawane na rzecz pracowników.

Aby więc mogli Państwo skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przedmiotowej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 34 załącznika do rozporządzenia, muszą Państwo realizować dostawę ww. towarów na rzecz Państwa pracowników.

Zgodnie natomiast z art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465), zwanej dalej „Kodeksem pracy”:

Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

Wskazany w art. 2 Kodeksu pracy katalog podstaw zatrudnienia jest wyliczeniem zamkniętym. Zatem, z omawianego zwolnienia mogą Państwo skorzystać tylko w przypadku rozliczeń z pracownikami – osobami zatrudnionymi na umowę o pracę.

Skoro więc będą Państwo realizowali sprzedaż ww. towarów na rzecz Państwa pracowników, to wyłączenia ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej zawarte w przepisie § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia nie będą miały zastosowania.

Tym samym, będą Państwo mogli korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 34 załącznika do tego rozporządzenia przy sprzedaży zbędnych/zużytych komputerów, laptopów, notebooków i telefonów na rzecz Państwa pracowników. Powyższe zwolnienie obowiązuje jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2024 r.

Zatem, nie będą Państwo mieli obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży ww. towarów na rzecz Państwa pracowników (zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę).

W konsekwencji, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 wniosku, uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00